2020-09-20, 10:48
Medlem
Aigiss avatar
Hon kan gott själv gå på bolaget och handla mat. Är man hemma och studerar kan man ju lägga upp hela dan som man vill.
Citera
2020-09-20, 10:49
Medlem
Etta.Places avatar
Hon låter ju helt klart jobbig och lat. Men varför säger du inte bara nej, utan drama, skrik och anklagelser? Du bäddar ju för detta genom att först säga nej men sedan låta dig tjatas fram till ett ja, då lär hon sig ju att dina nej betyder inte nej utan det är bara att tjata på tills det blir ett ja. Sen kan jag vara med på att det är en dryg människa som alls försöker använda andra som tjänstefolk på detta sätt, men vill du fortsätta med henne får du bli tydligare i din gränssättning.

Vad gäller frukostsamtalet tycker jag ni båda gjorde fel. Visst uttryckte hon sig grinigt, men det är lätt att förstå varför hon blev det. Hon vill alltså prata om sin drömmar om framtiden med dig och din respons var "Nu orkar jag inte lyssna på din smörja, jag har viktiga saker för mig som att äta frukost". Hur vore det med "Åh älskling det låter jättespännande men tyvärr måste jag skynda mig till jobbet nu, hoppas verkligen att du vill berätta mer om hur du tänker kring det när jag kommer hem!"
Citera
2020-09-20, 10:53
Medlem
glajarns avatar
Jag säger bara, kvinnor är ett släkte för sig. Man kan aldrig förstå sig på dom tyvärr.
Citera
2020-09-20, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Hon låter ju helt klart jobbig och lat. Men varför säger du inte bara nej, utan drama, skrik och anklagelser? Du bäddar ju för detta genom att först säga nej men sedan låta dig tjatas fram till ett ja, då lär hon sig ju att dina nej betyder inte nej utan det är bara att tjata på tills det blir ett ja. Sen kan jag vara med på att det är en dryg människa som alls försöker använda andra som tjänstefolk på detta sätt, men vill du fortsätta med henne får du bli tydligare i din gränssättning.

Vad gäller frukostsamtalet tycker jag ni båda gjorde fel. Visst uttryckte hon sig grinigt, men det är lätt att förstå varför hon blev det. Hon vill alltså prata om sin drömmar om framtiden med dig och din respons var "Nu orkar jag inte lyssna på din smörja, jag har viktiga saker för mig som att äta frukost". Hur vore det med "Åh älskling det låter jättespännande men tyvärr måste jag skynda mig till jobbet nu, hoppas verkligen att du vill berätta mer om hur du tänker kring det när jag kommer hem!"

Började med att säga nej först förstås, det var mer droppen som fick bägaren att rinna över när jag trots flera nej går med på det första hon ville ha, och sedan ber hon om ytterligare en grej där jag även då först säger nej, det räcker nu (utan att skrika) och hon ändå fortsätter tjata...

Gällande frukosten så var jag i köket medan hon fortfarande satt i sängen och lekte med sin telefon och ropar på mig att komma lyssna på henne. Jag sa förstås att jobbgrejen lät jättekul för henne, men att jag blir sen till jobbet om jag inte går och äter klart min frukost nu. Och sen klagar hon på att jag inte går till jobbet i tid...

Och nu pratar hon för övrigt om att hon vill flytta ut och bli särbo istället... känns knappt som att jag orkar bry mig längre...
Citera
2020-09-20, 11:01
Medlem
I alla förhållanden så ingår det tjaffs o bråk. En del har det väldigt sällan och andra mer frekvent.

Konflikten i sig är inte farlig, utan det farliga är hur man löser den.
Citera
2020-09-20, 11:04
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flubblubb
Började med att säga nej först förstås, det var mer droppen som fick bägaren att rinna över när jag trots flera nej går med på det första hon ville ha, och sedan ber hon om ytterligare en grej där jag även då först säger nej, det räcker nu (utan att skrika) och hon ändå fortsätter tjata...

Gällande frukosten så var jag i köket medan hon fortfarande satt i sängen och lekte med sin telefon och ropar på mig att komma lyssna på henne. Jag sa förstås att jobbgrejen lät jättekul för henne, men att jag blir sen till jobbet om jag inte går och äter klart min frukost nu. Och sen klagar hon på att jag inte går till jobbet i tid...

Och nu pratar hon för övrigt om att hon vill flytta ut och bli särbo istället... känns knappt som att jag orkar bry mig längre...

Men varför går du med på något du redan sagt nej till flera gånger? Är det för att du säger nej när du egentligen menar ja, eller för att du säger ja när du egentligen menar nej? Hursomhelst ligger den problematiken hos dig och måste lösas där
Citera
2020-09-20, 11:06
Medlem
Citat:

Då är det nog mer som ligger bakom och konflikten i sig var en ursäkt för att komma till Särbo snacket..

Paus o Särbo brukar i regel vara att någon annan spelar på er arena. Jag skulle nog mer säga "vad heter han?"

Sen ska man akta sig för dem som använder förhållande i kidnappningsdrama "får jag inte som jag vill, gör jag slut"
Citera
2020-09-20, 11:37
Medlem
Värsta podden. Orka inte läsa mer än till frukosten. Kan du inte både äta och lyssna/prata med din flicka?
Citera
2020-09-20, 11:41
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:

Du : "Om jag går med på det här så kommer hon bli nöjd med det och inte begära mer"

Hon: "Han gick med på det här efter tjat. Då kommer han nog också gå med på # 2 som jag vill"

Däri verkar problemet ligga.
Citera
2020-09-20, 11:44
Medlem
Citat:
Är väl halvt om halvt att jag behöver ventilera lite, men känns som vi bråkat mer på sistone. Började idag med att hon var sur på mig för att jag inte åt frukost nog tidigt, då jag vaknade vid 7 och skulle åka och jobba övertid kl 10. 9.30 vill hon börja prata med mig om något jobb hon skulle vilja jobba med (alltså ingen tillgänglig tjänst, utan i allmänhet). Lyssnar runt 5 min innan jag förklarar att jag faktiskt måste äta frukost nu för att hinna till jobbet. Hon surnar då till och tycker att jag minsann borde ha ätit frukost direkt jag vaknade istället. Informerar henne att jag inte har någon lust att gå 7 timmar mellan frukost och lunch, och därför äter strax innan jag åker till jobbet. Hjälper föga.

När jag kommer hem från jobbet 4 timmar senare så har hon lagat mat (kokat ris och stekt färdig kyckling) och säger att hon inte gjorde tacos eftersom vi hade annan mat i kylen. Okej, inga problem. Men några timmar senare så ber hon mig att åka och fixa hämtmat åt henne, trots att jag redan gjort detta för bara två veckor sen. Förklarar att jag är trött efter att ha jobbat övertid och att hon själv sagt att vi har mat i kylen. Hon fortsätter be och tjata tills jag ger med mig. Ringer och beställer mat för avhämtning. Då ber hon mig även att samtidigt åka förbi Systembolaget och köpa vin åt henne som hon plötsligt blir sugen. Då tänder jag till.

Förklarar högljutt att nej, jag kommer inte åka ytterligare en sträcka bara för att åka till Systemet 20 min innan stängning och leta vin och trängas med en massa folk som ska göra sina sista-minuten inköp samtidigt som jag måste balansera runt pizza och kinamat. Jag finner det ytterst respektlöst att hon bara kräver och kräver, samtidigt som jag är den enda som jobbar och dessutom lägger in övertid, medan hon suttit hemma hela dagen och som mest studerat 3 timmar.

Hon tycker då att jag är elak som "skriker" på henne, och har nu surat resten av kvällen. Sov själv på soffan nu i natt. Möjligt att man kan skylla lite på PMS från hennes sida, men det känns inte som att hon bryr sig ett jota om vad jag tycker och känner i detta fall. Så, kära Flashback, hos vem ligger felet? Är det jag är överdriver och bara borde "man up" eller har jag att göra med en "prinsessa på ärten" som tycker sig ska få allt serverat?

En väldigt behaglig tid som du har i ditt arbete.

Är väl lite så med "alla" kvinnor, att de gillar att prata om allt möjligt och sedan måste du "lyssna".
Men att balansera med pizza samt kina mat och sedan gå iväg till systemet låter väldigt osmidigt, kanske skulle du kunna förklara detta till henne.

Själv läser jag till en utbildning, och där är kvinnofolket dominerande. Och då ska du tänka dig hur lärarna är med sin förvirring, men man får väl gilla läget och inte lägga så mycket energi på sådant nonsens på saknad av struktur.

Om det var befogat att skriva? Nej.
Citera
2020-09-20, 11:49
Medlem
Lyckades få ur henne det hon egentligen menade är problemet; att hon inte tycker att jag gör i ordning allt nog tidigt på morgonen och går till jobbet "för sent". Hon är nämligen extremt noggrann själv med att gå till jobbet 30 min innan hennes pass börjar så hon är där minst 15 min innan (innan hon började studera dvs). Jag själv brukar mer vara prick i tid, ibland kanske någon minut sen (inget min chef anmärkt på då jag jobbar den tid jag ska). Så hon menar att hon byggt upp ilska över detta en lång tid och försöket att tvinga mig att hämta mat och åka till systemet åt henne var tänkt som ett "straff" för detta, istället för att bara säga vad problemet var...

Så har nu sagt till henne att visst, nog kan jag åka till jobbet 5 min tidigare varje dag om det är så pass viktigt för henne. Så får vi se vart det leder sen. Kvinnor alltså...
Citera
2020-09-20, 11:52
Medlem
Kan du inte lyssna och göra frukost samtidigt eller vad? Är frukost någon helig ritual där du kräver fullständig tystnad medan du häller upp ditt havrefras? ”Stopp! Inte ett ord till, nu ska jag ta fram Bregott, ty frukosten nalkas!”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in