Citat:
Ursprungligen postat av
flubblubb
Är väl halvt om halvt att jag behöver ventilera lite, men känns som vi bråkat mer på sistone. Började idag med att hon var sur på mig för att jag inte åt frukost nog tidigt, då jag vaknade vid 7 och skulle åka och jobba övertid kl 10. 9.30 vill hon börja prata med mig om något jobb hon skulle vilja jobba med (alltså ingen tillgänglig tjänst, utan i allmänhet). Lyssnar runt 5 min innan jag förklarar att jag faktiskt måste äta frukost nu för att hinna till jobbet. Hon surnar då till och tycker att jag minsann borde ha ätit frukost direkt jag vaknade istället. Informerar henne att jag inte har någon lust att gå 7 timmar mellan frukost och lunch, och därför äter strax innan jag åker till jobbet. Hjälper föga.
När jag kommer hem från jobbet 4 timmar senare så har hon lagat mat (kokat ris och stekt färdig kyckling) och säger att hon inte gjorde tacos eftersom vi hade annan mat i kylen. Okej, inga problem. Men några timmar senare så ber hon mig att åka och fixa hämtmat åt henne, trots att jag redan gjort detta för bara två veckor sen. Förklarar att jag är trött efter att ha jobbat övertid och att hon själv sagt att vi har mat i kylen. Hon fortsätter be och tjata tills jag ger med mig. Ringer och beställer mat för avhämtning. Då ber hon mig även att samtidigt åka förbi Systembolaget och köpa vin åt henne som hon plötsligt blir sugen. Då tänder jag till.
Förklarar högljutt att nej, jag kommer inte åka ytterligare en sträcka bara för att åka till Systemet 20 min innan stängning och leta vin och trängas med en massa folk som ska göra sina sista-minuten inköp samtidigt som jag måste balansera runt pizza och kinamat. Jag finner det ytterst respektlöst att hon bara kräver och kräver, samtidigt som jag är den enda som jobbar och dessutom lägger in övertid, medan hon suttit hemma hela dagen och som mest studerat 3 timmar.
Hon tycker då att jag är elak som "skriker" på henne, och har nu surat resten av kvällen. Sov själv på soffan nu i natt. Möjligt att man kan skylla lite på PMS från hennes sida, men det känns inte som att hon bryr sig ett jota om vad jag tycker och känner i detta fall. Så, kära Flashback, hos vem ligger felet? Är det jag är överdriver och bara borde "man up" eller har jag att göra med en "prinsessa på ärten" som tycker sig ska få allt serverat?
En väldigt behaglig tid som du har i ditt arbete.
Är väl lite så med "alla" kvinnor, att de gillar att prata om allt möjligt och sedan måste du "lyssna".
Men att balansera med pizza samt kina mat och sedan gå iväg till systemet låter väldigt osmidigt, kanske skulle du kunna förklara detta till henne.
Själv läser jag till en utbildning, och där är kvinnofolket dominerande. Och då ska du tänka dig hur lärarna är med sin förvirring, men man får väl gilla läget och inte lägga så mycket energi på sådant nonsens på saknad av struktur.
Om det var befogat att skriva? Nej.