2020-09-19, 23:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Det ska bli kul att se när samma panik bryter ut bland Trumphatarna här i tråden. Om det inte redan börjat?

Varför skulle "Trumphatarna få panik" för att Donald väljer att tillsätta en ny HD-domare med bara några veckor till valet? Om något, så lär det försvaga Trump rejält i själva valet, då detta inte är något man gör helt enkelt. Väljarna ska få säga sitt innan man utser en ny HD-domare på livstid.

Jämför med Obama, en domare dog i februari under hans sista år som president. Republikanerna fick tillsätta den domaren, Det är så det går till.
2020-09-19, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Varför skulle "Trumphatarna få panik" för att Donald väljer att tillsätta en ny HD-domare med bara några veckor till valet? Om något, så lär det försvaga Trump rejält i själva valet, då detta inte är något man gör helt enkelt. Väljarna ska få säga sitt innan man utser en ny HD-domare på livstid.

Jämför med Obama, en domare dog i februari under hans sista år som president. Republikanerna fick tillsätta den domaren, Det är så det går till.

Väljarna har redan sagt sitt. Folket ville ha Trump. Han valdes för att styra under sin mandatperiod, vilken fortfarande pågår. Det är "så man gör." Omvalskampanjen började dagen efter han svurits in.

Det finns enbart ett bra skäl till varför Trump inte borde tillsätta en ny domare: att de sa att Obama inte skulle göra det, och förhindrade hans nomination (som du är inne på). Det är såklart fult och lite hyckleri.

Men i själva sakfrågan är det solklart: ett så viktigt beslut tas av sittande presidenten, och det är Trump.

För övrigt: har svårt att tänka mig att Bidens löfte om att sätta dit en svart kvinna tilltalar så värst många. Visst, är man liberal röstar man för det mesta för honom ändå. Men optiken blir ändå att demokraterna helt blivit besatta av ras, och bestämmer vp, domare och troligen kabinettsmedlemar enbart pga ras och kön. Känns som att detta är något som borde driva alltfler mot republikanerna.
2020-09-19, 23:37
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kan du då förklara hur det kommer sig att Biden konstant ligger 7-8% före?

Och enda gången Trumpen verkligen kom ikapp lite var under pandemins höjdpunkt i april, då han bara vara 3-4% efter?

Jag bor inte i USA, vet inte hur det är med dig, men jag har i flera videoklipp sett, hört och läst av personer att det står mängder med Trump skyltar i trädgårdarna i t.ex. Florida och Pennsylvania. Folk skriver det i kommentarerna. De ser nästan aldrig någon Biden skylt. Det finns att läsa i youtube kommentarer, det finns att höra och se i youtubevideos.

Folk sätter inte upp en Trump skylt om de inte tänker rösta på honom. Som ni så gärna påpekar så förlorade Trump popular vote och han är hatad av många. I Los Angeles så får du bilen kvaddad om du åker runt med Trump stickers. Går du runt med en MAGA keps så blir du misshandlad.

I resten av landet är det inte lika extremt, undantaget New York och Illinois. Därmed inte sagt att det är riskfritt. Folk kan få sparken fall det kommer fram att de stödjer Trump. De kan förlora business också. Ändå verkar Trump skyltarna dominera över Biden skyltarna. Lägg där till alla som inte öppet stödjer Trump, så tror i alla fall jag att han kommer vinna. Folk vill inte bli åsiktsregistrerade av främlingar. Jag tror att han kommer att förlora popular vote, men vinna elektorerna.

Jag litar mer på folks kommentarer på t.ex. youtube än vad jag gör på OU.
2020-09-19, 23:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Med tanke på att det har anordnats enorma båt-parader där brudar visar pattarna under Trump-flaggor och män dricker öl samtidigt som de skriker yee-haaw, och det är vad amerikanare älskar, kan det finnas ett problem med vad CNN försöker övertala dig om?

Ja, jag har sett de pattarna också. De var läckra

USA har 330 miljoner invånare (33 ggr fler än hela Sverige). Att du ser några brudar på Youtube som visar pattarna framför Trump-flaggor är liksom inte en opnionsmätare som bevisar att tiotals miljoner amerikaner kommer att rösta på Trump.

Är du med mig här?
2020-09-19, 23:54
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Sorry för dumma frågor men:
Vem är Ginsburg och varför kommer trumphatarna få panik?
Tyckte jag såg att denna Ginsburg dött? Kanske blandar ihop det dock.

//En som är totalt oinsatt men intresserad.

Hon var en HD domare (SCOTUS ( Supreme Court Of The United States)) som var tillsatt av en demokratisk president, Bill Clinton. Makten i USA är 3-delad. 1/3 är SCOTUS, 1/3 är presidenten, 1/3 är kongressen (Huset och Senaten). Det sitter 9 domare i SCOTUS och ställningen innan RBG dog var 5-4 till Rep. /GOP och nu kan det alltså i stället bli 6-3 i deras favör. SCOTUS sitter på livstid om de inte väljer att själva avgå eller om de råkar ut för impeachment.

Anledningen till att detta vållar debatt är för att en av de 5 Rep./GOP domarna är väldigt liberal, så den svingar inte alltid enligt partilinjen (även om de ska vara politiskt obundna). Men med en ställning på 6-3 så går det t.ex. att upphäva Roe vs. Wade (aborträtten) och säkra så att det inte blir förbjudet att bära eller införskaffa vapen. Detta är Demokraterna livrädda för. Dessutom så ökar Trump sin populäritet i egna leden så att folk som inte tänkt att rösta eller inte rösta på honom, går och gör det. Samma sak med oberoende väljare.

Detta kommer att påverka USA långt efter att Trump är borta och det är en jävligt stor och viktig fråga för väljarna. Den är garanterat viktigare än Trumps covid-19 hantering.
2020-09-19, 23:59
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Hur många polls eller källor hade rätt vid presidentvalet för fyra år sedan? enligt 98 procent av alla mätningar så skulle Hillary då ta en landslide vinst.. De enda polls som visade at valet skulle mkt jämnare än vad alla sk experter förutspådde kom från Gallup och Rasmussen.
Under mellanårsvalet t ex så har en del pollsters prickat rätt. Inom felmarginalen flera ggr faktiskt. Rassmussen levererar dock fortfarande ytterst tvivelaktig data...totalt indränkta av ett konservativt bias. Fast det är klart, vore allt annorlunda, med ett helt objektivt perspektiv, då hade såklart cashen från adinvestors och prenumerationerna uteblivit för Rassmussen

Jag skalar med gott samvete av 4-5% från deras polls...fler borde göra detsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Jag påstod aldrig att vänstern skulle avstå från att rösta, jag sa att de som inte bestämt sig eller kanske inte tänkt rösta öht nu kan gå och rösta på Trump för att säkra en HD majoritet för generationer. Men du tolkar ju inlägg som fan läser bibeln.
Vad menade du då? Ingenting? Förmodligen...Eller var det din magkänsla om ting du önskar spy ut (igen) efter att ha kollat på din hjälte Hannity?

Du är som den där frikyrkliga stollen de intervjuade i SvT häromdagen; hyfsat pinsam, milt uttryckt.

Citat:
Han har redan Florida som i en liten ask. Exilkubanerna är pro Trump, så ditt inlägg är totalt felaktigt.
Totalt felaktigt? Säger losern som runkar till Tooker Carlson och drömmer om att bli en talking head som Hannity.

Har du inte datat som påvisar motsatsen så kan du väl göra oss alla en tjänst och knipa igen...inte för att jag tror du gör det, för din magkänsla slår allt, inte sant?

Vad gäller Florida så är det viktigt att notera att hispanics beslutar sig väldigt sent...är kända för det. Men sån fakta bryr väl inte du dig om.

Citat:
Donald Trump dominerar alla viktiga frågor för väljarna, utom covid-19. Jag tror inte att den har så stor betydelse för väljarna, då de vet att pandemin kommer att gå över för eller senare.
Dominerar på ett bra sätt?

Har inte pandemin STOR betydelse? Ja j*vlar...du är har blivit hjärntvättad. Skaffa ett hjärnimplantat för h*lvete!
2020-09-20, 00:38
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Sorry för dumma frågor men:
Vem är Ginsburg och varför kommer trumphatarna få panik?
Tyckte jag såg att denna Ginsburg dött? Kanske blandar ihop det dock.

//En som är totalt oinsatt men intresserad.

Hon sitter (eller rättare sagt satt) i USA:s högsta domstol. Nu när hon är död finns således en tom stol att fylla. Det medför att Trump kan tillsätta en ny domare, förutsatt att senaten godkänner denna. Av de nio ledamöterna är fem tillsatta av republikanerna och fyra (Ginsbug inkluderad) av demokraterna. Om Trump tillsätter en ny domare kommer republikanska m.a.o. har tillsatt sex st domare av de totalt nio. Då domarna sitter tills de dör, eller frivilligt lämnar, medför detta att det sannolikt kommer förbli så lång tid framöver.

Ginsbug är/var dessutom den av domarna som var tydligast politiskt åt vänster. Domarna är dock inte politiker och behöver inte följa några partilinjer, men gör det ganska ofta. M.a.o. kan detta medföra att de kan stoppa mycket av demokraternas politik och godkänna republikanernas. Detta kan påverka frågor såsom t.ex. aborträtt och vapenlagar bara som två exempel.

Därför hoppas nu demokraterna kunna stoppa en ny utnämningen tills efter presidentvalet, med förhoppningen att Biden vinner så han kan välja en domare istället.

Den nu äldsta domaren (Stephen Breyer) är 82 år gammal och dessutom även han tillsatt av demokraterna. Det är nog inte omöjligt att även han kommer dö de närmsta åren. Blir Trump omvald kan den republikanska majoriteten då bli hela sju mot två!
2020-09-20, 00:48
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Hon sitter (eller rättare sagt satt) i USA:s högsta domstol. Nu när hon är död finns således en tom stol att fylla. Det medför att Trump kan tillsätta en ny domare, förutsatt att senaten godkänner denna. Av de nio ledamöterna är fem tillsatta av republikanerna och fyra (Ginsbug inkluderad) av demokraterna. Om Trump tillsätter en ny domare kommer republikanska m.a.o. har tillsatt sex st domare av de totalt nio. Då domarna sitter tills de dör, eller frivilligt lämnar, medför detta att det sannolikt kommer förbli så lång tid framöver.

Ginsbug är/var dessutom den av domarna som var tydligast politiskt åt vänster. Domarna är dock inte politiker och behöver inte följa några partilinjer, men gör det ganska ofta. M.a.o. kan detta medföra att de kan stoppa mycket av demokraternas politik och godkänna republikanernas. Detta kan påverka frågor såsom t.ex. aborträtt och vapenlagar bara som två exempel.

Därför hoppas nu demokraterna kunna stoppa en ny utnämningen tills efter presidentvalet, med förhoppningen att Biden vinner så han kan välja en domare istället.

Den nu äldsta domaren (Stephen Breyer) är 82 år gammal och dessutom även han tillsatt av demokraterna. Det är nog inte omöjligt att även han kommer dö de närmsta åren. Blir Trump omvald kan den republikanska majoriteten då bli hela sju mot två!

Just när jag trodde att insatserna inte kunde bli högre. Tack för infon!
2020-09-20, 02:05
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Just när jag trodde att insatserna inte kunde bli högre. Tack för infon!

Varsågod!

Jo, det kan faktiskt t.o.m. bli än högre insatser än så. De domare som kommer efter i Stephen Breyer i ålder är 72 år respekt 70 år. Båda tillsatta av republikanerna. Skulle de övertalas att avgå (eller dö) under nästa mandatperiod kan Trump (om han blir omvald) ersätta även dem med två nya domare

I ett sådant läge är inte bara sju utsedda av republikanerna, utan även de sex yngsta. Så även om så någon av dem dör i förtid kommer majoriteten vara republikanskt utsedda, dessutom de sex st yngsta av Trump. Dessa kommer sannolikt inneha majoriteten i högsta domstolen ända tills kanske sådär år 2050. Och detta om även så varendaste president tills dess kommer vara demokrat.

Och detta gäller bara högsta domstolen, därtill finns flera domstolar som ansvarar för delstaterna. Det finns liknade situationer i många av dem som i högsta domstolen. Trump har tillsatt väldigt många domare hitintills och fler lär komma som kan ge republikanerna ett rejält övertag lång tid framöver.

Tex. den 9: onde kretsen som är extremt stor, den innefattar hela Västkustens delstater. Demokraterna har förvisso fortfarande majoritet där, men den har krympt kraftigt under Trump och kan kanske t.o.m. försvinna helt om han blir omvald. Dessutom har det länge pågått diskussioner om att splittra den till två (eller t.o.m. tre) olika domstolskretsar då den av många anses innefatta ett alltför stort område. Trump kan m.a.o. splittra den 9:e kretsen och tillsätta extemt många domare som ger en republikansk majoritet i decennier. Detta är en viktig orsak till att många demokrater på Västkusten diskuterar att försöka lämna USA om Trump blir omvald.

("Circuit" valde jag att översätta till ordet "krets". Det kanske finns ett bättre ord?)
2020-09-20, 02:35
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Varsågod!

Jo, det kan faktiskt t.o.m. bli än högre insatser än så. De domare som kommer efter i Stephen Breyer i ålder är 72 år respekt 70 år. Båda tillsatta av republikanerna. Skulle de övertalas att avgå (eller dö) under nästa mandatperiod kan Trump (om han blir omvald) ersätta även dem med två nya domare

I ett sådant läge är inte bara sju utsedda av republikanerna, utan även de sex yngsta. Så även om så någon av dem dör i förtid kommer majoriteten vara republikanskt utsedda, dessutom de sex st yngsta av Trump. Dessa kommer sannolikt inneha majoriteten i högsta domstolen ända tills kanske sådär år 2050. Och detta om även så varendaste president tills dess kommer vara demokrat.

Och detta gäller bara högsta domstolen, därtill finns flera domstolar som ansvarar för delstaterna. Det finns liknade situationer i många av dem som i högsta domstolen. Trump har tillsatt väldigt många domare hitintills och fler lär komma som kan ge republikanerna ett rejält övertag lång tid framöver.

Tex. den 9: onde kretsen som är extremt stor, den innefattar hela Västkustens delstater. Demokraterna har förvisso fortfarande majoritet där, men den har krympt kraftigt under Trump och kan kanske t.o.m. försvinna helt om han blir omvald. Dessutom har det länge pågått diskussioner om att splittra den till två (eller t.o.m. tre) olika domstolskretsar då den av många anses innefatta ett alltför stort område. Trump kan m.a.o. splittra den 9:e kretsen och tillsätta extemt många domare som ger en republikansk majoritet i decennier. Detta är en viktig orsak till att många demokrater på Västkusten diskuterar att försöka lämna USA om Trump blir omvald.

("Circuit" valde jag att översätta till ordet "krets". Det kanske finns ett bättre ord?)

Lite tråkigt att du inte nämner vad Demokraterna kan göra om de vinner senaten och presidentposten...

Huset är klart.

2020-09-20, 03:12
Medlem
Ondahamsterns avatar
Nu har det börjat rapporteras om hur folk tydligen har börjat blockera och protestera mot att folk ska kunna förtidsrösta.

https://twitter.com/AnthonyTilghman/status/1307360544559706113
2020-09-20, 04:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Lite tråkigt att du inte nämner vad Demokraterna kan göra om de vinner senaten och presidentposten...

Huset är klart.

Japp, instämmer. Majoriteten i Representanthuset är jag också rätt säker på att Demokraterna lär behålla. Vem som får majoritet i Senaten känns än så länge mer öppet. Presidentposten är nog fortfarande en öppen fråga också. Det är 1,5 månad kvar till valet och än så länge tycker jag det känns ovisst hur det kommer sluta. Men sannolikt kommer det nog tyvärr vara irriterat och bråkigt fram till valet och säkert efter också. Och detta nog oavsett hur utgången än blir.

Visst, en demokratisk president kan naturligtvis tillsätta domare på samma vis som en republikansk president, däri skiljer det sig självfallet inte ett dugg.

Men Högsta domstolen lär demokraterna få svårt att få majoriteten i. Nu består den av fem domare tillsatta av Republikanerna och tre av Demokraterna. Och Trump har några månader på sig att tillsätta ytterligare en domare.

Om Biden vinner kan han ersätta 82-årige Breyer med en yngre demokrat. Men det skulle ju inte ändra någon majoritet då Breyer redan är demokrat. D.v.s. det skulle bara bibehålla Republikanernas 6-3 ledning. Men visst det skulle förståss hindra dem från att få 7-2 som det skulle bli om Trump vinner.

De två som kommer efter honom åldersmässigt är båda republikaner, den ene är 70 år och den andre 72 år. Det är naturligtvis omöjligt att säkert veta hur länge någon av dem kommer leva. Men det sannolika är att de har ca 10 år till i livet. Denna tid kan avvakta och avgå först när en republikan är president. Så för Demokraterna att inta majoriteten av Högsta domstolen kommer det sannolikt krävas demokrater som presidenter oavbrutet i minst 10 år framåt.

M.a.o. om Trump blir omvald för fyra år kan republikanerna få 7-2 i Högsta domstolen. Om demokraterna intar presidentposten samt behåller den i ytterligare minst tre val i rad kan de få 5-4. Så republikanerna har m.a.o. klart lättare att få en jackpott än demokraterna har att få en mindre vinst. (Beträffande högsta domstolen alltså.)

(Jag vet naturligtvis inte heller hur länge någon lever men utgår i ovanstående resonemang från genomsnittliga levnadslängder på sådär ca 80 år (för män eftersom samtliga av ovanstående är män.))

Sedan finns det förståss mängder av domare på lägre positioner liksom mängder av andra saker än att tillsätta domare en president kan göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in