2020-09-19, 10:24
Bannlyst
87338 röstade SD i norrland 2014.

+33500 i valet 2018. Alldeles för dåligt med andra ord.

Däremot lär minst 33000 till rösta SD i norrland. Därför kan vi säga att SD är minst garanterade +0,5 procent från 17,5 till 18. Hoppas så klart på mer och att SD jobbar hårt i Norrland så vi kan ta åtminstone 1 procent från norrland, men det kommer kräva +60.000 röster till nästa val.

Hur som helst, om vi utgår från att SD är garanterade +0,5 procent i norrland i nästa val så är det bara en fin bonus. I resterande Sverige lär åtminstone minst 3 procent fler rösta på SD. Vi är alltså garanterade minst 3,5 procent i lägsta tal. Det gör att SD ökar till 21 procent i valet 2022. Där har vi vårt lägsta tak. Frågan är om vi kan klämma nån procentenhet till, så att det blir 22 procent?
Senast redigerad av flashenbacken1 2020-09-19 kl. 10:45.
2020-09-19, 11:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Om 1000 personer ingår i mätningen krävs det rimligen kring 10 personer för att påverka procenttalet.

Man vill ha olika kategorier för sin viktning också. Kön, ålder etc. Om det är två färre "unga kvinnor i Storstad" av en slump blir viktningen väldigt svår; man kanske inte får någon i den kategorin. Är det då 0 personer i riket som röstar L i den kategorin eller var det en slump? För S kommer det finnas många svaranden i alla kategorier. Men kanske Crispy eller någon annan expert vet hur det går till. Jag tjejgissar mest!
2020-09-19, 11:28
Bannlyst
Sammanställning över hur väljarströmmarna kommer se ut till valet 2022 baserat på strömmen från valet 2014 till 2018.

Norrland: +33.500 röster.

Blekinge: +7382

Dalarna: +7986

Gotland: +1976

Göteborgs kommun: +14800

Halland: +13837

Jönköping: +11401

Kalmar: +8815

Kronoberg: +6438

Malmö kommun: +8309

Skåne län norra och östra: +14778

Skåne södra: +16169

Skåne västra: +14889

Stockholms kommun: +21779

Sthlm län: +50090

Södermanland: +8563

Uppsala: +13206

Värmland: +10140

Västmanland: +10012

Örebro: +8373

Östergötland: +11064

Västra götaland norra: +10364

VG östra: +8736

VG västra: +12 447

VG södra: +9448

Alla län utom norrland = +301 002

Med tanke på allt skit som har hänt i landet så har jag väldigt svårt att se hur SD inte ska kunna gå plus i alla län även i nästa val. Frågan är snarare om de ökningarna som skedde 2018 kommer att vara snarlika även 2022. Min analys är att så kommer att bli eftersom det fortfarande händer en massa skit och att SD blivit mer och mer normaliserade samt visat sig ha rätt 10 år efter riksdagsinträdet. Jag är rätt säker på att SD kommer att göra samma ökning i hela Sverige (exklusive Norrland) på minst +250.000 röster. I Norrland kommer även minst 25.000 fler röster att tillkomma för SD räkning. Således kommer minst 275.000 fler röster att tillkomma SD i nästa val.

1 135 627+275.000= 1 410 627 vilket motsvarar runt 21,8 procent.

Detta är SD:s absoluta lägsta tak. Jag tror dock det blir svårt att göra en mer ökning än i valet 2018 och 2014 då SD ökade 2018 med 334.000 röster och i valet 2014 med +460.000 röster. Det innebär att SD:s hopp i valet 2018 jämfört med 2014 minskade med 126.000 röster.

Om vi använder samma princip i nästa val och tar 335.000-126.000 så är vi nere i 208.000.

Ta 1 135 627+208.000= 1 343 627

Detta är SD:s ABSOLUT ABSOLUTA lägsta tak och motsvarar 20,7 procent.

Vi kan alltså vara helt säkra på att SD i nästa val kommer att få MINST 21 procent av rösterna. Men med tanke på allt skit som sker i landet och att SD normaliseras så kan tappet på själva ökningen minska från 126.000 röster till än mindre. Därav tror jag att 1,4 miljoner röster i nästa val låter än rimligare vilket motsvarar 21,6 procent.

Jag står fast vid att SD har ett absolut lägsta tak på 21 procent och att det finns goda förhoppningar till att nå 22 procent. Men mer än så tror jag det inte blir av realistiska skäl. Det blir inga 23-25 procent. Det kommer sannolikt sluta på någonstans 21,5 procent. En ökning med +4 procentenheter.

M kommer få mycket L-väljare, sannolikt runt 2 procent vilket gör att L med sina 5,5 ramlar till 3,5-3,7.

M kommer alltså öka från 19,8 till 21,8-21,6. Samtidigt kommer M tappa minst 1,5 procent till SD vilket gör att M lär landa någonstans på 20,3-20,1 procent. Sossarna kommer också tappa runt 1,5 till SD.

Det finns alltså även en god chans att SD tar över andraplatsen i svensk politik.

Samtidigt lär KD ta några enstaka C väljare och gå från 6,3 till 6,5.

21,6+20,3+6,5= 48,4 för det konservativa blocket.

Även om MP klarar spärren så kan konservativa blocket mycket väl vinna mot S+V+MP+C. Men det kommer i så fall bli en riktigt jämn kamp.

Om vi kollar mest realistiskt vad det konservativa blocket kan få i lägsta tak så lär det bli 21 procent för SD, 20 procent för M och 6,3 procent för KD.

Det blir 47,3 procent vilket räcker för majoritet om L och MP åker ur.

SLUTSATS: SD kommer i nästa val få någonstans mellan 20,7-21,8.
Senast redigerad av flashenbacken1 2020-09-19 kl. 12:04.
2020-09-19, 11:29
Medlem
Haddock93s avatar
Vänstern kör med fula knep. Nu säger sig Nike Nylander blivit dödshotad efter intervjun, mycket ypperligt sätt att skifta fokus från debatten till att SD är onda.

Säkert inte ens en SD väljare som dödshotat utan en AFA som vill förstöra för partiet.

Vi ser igenom era spel sossar och media.

Tyvärr lär vanliga Svensson inte göra det och hindra SD från att öka i opinionen..
Senast redigerad av Haddock93 2020-09-19 kl. 11:33.
2020-09-19, 12:09
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vänstern kör med fula knep. Nu säger sig Nike Nylander blivit dödshotad efter intervjun, mycket ypperligt sätt att skifta fokus från debatten till att SD är onda.

Säkert inte ens en SD väljare som dödshotat utan en AFA som vill förstöra för partiet.

Vi ser igenom era spel sossar och media.

Tyvärr lär vanliga Svensson inte göra det och hindra SD från att öka i opinionen..

Det är känt att personer från vänster till höger blir allvarligt hotad av psykopater. Men det är i stort sett bara vänstern som använder hoten ytterligare som redskap för att föra fram sin politik. Åsa Linderborg har gjort det till en egen gren. Vänstern är gränslös på det viset. Moderaten och journalisten K-G Bergqvist använde aldrig hoten riktad mot honom för att föra fram sina ståndpunkter i media.

När Aftonbladet med Åsa Linderborg i täten startade kampanjen "Nu granskar vi skiten" 2012 så slutade det med att de flesta grova hoten kom från vänstern. Deras Blogg anmäldes för hets mot folkgrupp.

Det här var under det galna 2010-talet då SD steg från 6 procent till 18 procent i valen och till 25 procent i opinionsmätningar där man ibland också var största parti. Media har i över 20 år fört en extrem agenda vilket bara resulterat i att media tappat allt förtroende och att majoriteten nu tycker som SD även om inte alla röstar på partiet.
2020-09-19, 14:29
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det här var under det galna 2010-talet då SD steg från 6 procent till 18 procent i valen och till 25 procent i opinionsmätningar där man ibland också var största parti. Media har i över 20 år fört en extrem agenda vilket bara resulterat i att media tappat allt förtroende och att majoriteten nu tycker som SD även om inte alla röstar på partiet.
Medias verkningsgrad är fortfarande mycket god, om man nu inte anser valresultatet vara riggat, återspeglas det där om inget annat. Att media tappat något i förtroende, det är vi nog alla överens om men huruvida Sveriges befolkning någonsin tyckt det vara en bra idé byta ut egen befolkning är något mera tveksamt va? Finns inga som helst belägg för detta, däremot motsatsen. Vilka visioner idag SD har om Sverige framtid, hur den ska se ut och byggas med och av, är av det något mer oklara slaget. Att folkviljan någonsin tyckt något annorlunda än att Sverige ska befolkas utav svenskar är helt uteslutet.
2020-09-19, 14:35
Medlem
smoerreboms avatar
Jag är lite besviken på temperamentet i avståndstagandena från hoten mot Nike Nylander. De borde ha blandat med fränare kritik i passivt aggressiv ton typ det var en väldigt vinklad intervju och att det var en tarvligt utförd intervju och visar varför Public Service behöver reformeras MEN såna här grejer får man inte säga. Nu verkar det nästan lite som att de försöker verka respektabla och ger ett desperat cuckat intryck. De fick iofs med att det är förståeligt att folk är missnöjda med inslaget.

Rent allmänt känns det däremot som att vi är på väg in i ett bra klimat nu där folk hetsar mot SVT dagligen. Kolla kommentarerna på SVT-nyheters t.ex. i nästan varenda nyhet som rör kriminalitet och andra saker som är en följd av invandringspolitiken så är det folk inne och anmärker.

Det jag skulle vilja se nu är att man börjar håna och kritisera SVT i direktsändning när man blir intervjuad. Det är en svår balansgång men om man förbereder lite comebacklines och har dem beredda så kan det bli ett väldigt explosivt resultat eftersom det verkar som att många av hororna som arbetar på SVT är helt ovana att bli ifrågasatta professionellt och har stora egon.

Mitt allmänna intryck är att partiskheten ligger på individnivå hos vissa medarbetare och att cheferna egentligen inte bryr sig. Det handlar då om att kritisera enskilda journalister specifikt i mer klara fall.
2020-09-19, 15:11
Medlem
"Utöver hoten och förolämpningarna mot Nike Nylander var det många som framförde att Åkesson fick fel frågor, att hon skulle vara partisk och att hon hatade SD-ledaren.

– Jag vet att jag behandlar alla, oavsett partifärg, lika. Jag ställer kritiska frågor till alla politiker. Jag skulle aldrig låta personliga åsikter ta sig uttryck i mitt jobb, säger hon.

Hon understryker att man måste få kritisera innehållet i Aktuellt.

– Jag brukar försöka svara om det är saklig kritik, man kan alltid diskutera vinklar och de journalistiska val vi gör. Men när det blir så här går det inte att ha de samtalen."

https://www.expressen.se/nyheter/nike-nylander-dodshotad-efter-akesson-intervjun/

Nike behandlar alla, oavsett partifärg, lika. Hon kunde inte fokuserat mer på regeringsbildning med M-KD-SD? Valt att ta upp kriminaliteten kopplad till invandring? Försökt ta upp att SD har fått rätt när beskrivit vad som skulle hända med den invandring som förts? Och framför allt att intervjun avsevärt mer skulle handlat om de frågor jag tagit upp.

Men så är det en SVT reporter. Det är så här Nike tänker. Hur kommer det sig? Analytiska förmågan är kraftigt dämpad, gravt indoktrinerad, anser att hon faktiskt är saklig, eller medvetet försöker framstå som saklig fast hon förstår att hon inte är det? Jag tror tyvärr på att hon tror hon är saklig samt att hon har genomfört en dunderintervju och tagit upp de allra brännhetaste ämnena samt dimensionerat intervjun efter hur brännheta ämnena är.
Senast redigerad av hefti 2020-09-19 kl. 15:16.
2020-09-19, 15:17
Medlem
Om jag talar för mig så påverkar inte den senaste "rasistskandalen" mitt stöd för SD, eftersom den killen vad han nu hette var en ung nobody som känns lite omogen. Det är en stor grej i medierna och hos vänsterblivna.

Jag ser det som värre när framträdande företrädare säger dumheter. Det är ju ändå de man röstar på. Vi som funderar på att rösta SD vet att de inte är ett nazistiskt parti, men däremot vill vi veta om de ämnar sänka abortgränsen (inte för att jag personligen bryr mig) , förbjuda utländska medborgare från att låna böcker på biblioteket; om de kan lägga upp en budget, med mera.
Om något förutspår jag att SD ökar något i opinionen. Det är bra för SD när de får ha offerkoftan på sig. Det är sämre när de måste stå till svars för sin politik (eller brist på politik inom allt som inte rör invandring och rättsväsende)
Senast redigerad av grelin1999 2020-09-19 kl. 15:20.
2020-09-19, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Om jag talar för mig så påverkar inte den senaste "rasistskandalen" mitt stöd för SD, eftersom den killen vad han nu hette var en ung nobody som känns lite omogen. Det är en stor grej i medierna och hos vänsterblivna.

Jag ser det som värre när framträdande företrädare säger dumheter. Det är ju ändå de man röstar på. Vi som funderar på att rösta SD vet att de inte är ett nazistiskt parti, men däremot vill vi veta om de ämnar sänka abortgränsen (inte för att jag personligen bryr mig) , förbjuda utländska medborgare från att låna böcker på biblioteket; om de kan lägga upp en budget, med mera.
Om något förutspår jag att SD ökar något i opinionen. Det är bra för SD när de får ha offerkoftan på sig. Det är sämre när de måste stå till svars för sin politik (eller brist på politik inom allt som inte rör invandring och rättsväsende)

Frågan är väl hur mycket ammunition den här Expressen reportern har. Hur mycket ska han intill valet bombardera slaskpressen med SD:s företrädare som skrivit dumma saker på internet?

Han kan ha betydligt mer i sitt förråd. De som har större positioner inom SD. Eller så kanske han lägger upp 10-15 personer intill valet. Jag tror han har reserver och har planerat att dimensionera ut de här inläggen fram till valet 2022 och kanske 2026.

Däremot fick han ta upp ett tre år gammalt fall. Han har alltså inget färskare, kan man gissa. Men ändå. Alla partier får ta emot smutskastning, nu har denna Expressen reporter fokuserat på SD på grund av sin agenda.

Polariseringen är faktiskt väldigt stor nu. Därför vi ser dessa utfall mot Nike. Ska man inte försöka beskriva att Sverige snart börjar likna USA i polarisering?
Senast redigerad av hefti 2020-09-19 kl. 15:38.
2020-09-19, 16:00
Bannlyst
Har gjort en ny uträkning på vad SD:s lägsta tak sannolikt kommer att vara i valet 2022.

Jag utgick ifrån att räkna valkrets till valkrets.

Om t.ex. 18.000 fler röstade på SD i valkretsen västra götaland västra i valet 2018 jämfört med 2014 så delade jag helt enkelt på 2. Därav räknar jag med att det blir åtminstone en ökning på minst 9000 för SD i valet 2022.

Att SD kommer öka i alla valkretsar även i nästa val kan vi nog vara helt säkra på. För att vara bombsäkra på vad SD:s lägsta tak kommer ligga på så är det mycket enkelt att dela senaste ökningen på 2. Under den ökningen kommer SD inte att hamna.

Adderade sedan valkrets för valkrets och kom fram till siffran 174.014 röster.

SD:s senaste valresultat var 1.135.627.

1.135.627+174.014= 1 309 641

I förra valet lades 6 476 725 giltiga röster. 1 309 641 / 6 476 725 = 20,2 %

Vi får räkna med att runt 10.000 väljare kommer gå till AfS. Så låt oss säga att det lägsta taket blir 1. 300.000 röster / 6 476 725 = 20 %

Så det absoluta lägsta taket kommer ligga på 20 % hur mycket vi än vrider och vänder på saker och ting.

Givetvis kommer SD öka betydligt mer än bara 50 % av förra ökningen i alla valkretsar. Därför kommer SD egentligen få runt 21 %. Har vi tur så blir det 22 %.

Det finns ingen anledning för folk härinne att vara särskilt oroliga. SD kommer göra en uppsving på 3.5-4 procentenheter i nästa val.

Det bästa hade varit om valdeltagandet i valet 2022 är i samma nivå som i valet 2014, det vill säga runt 6 231 573 röster. I så fall har SD ett absolut lägsta tal på 20,8-21 %. Men troligen kommer valdeltagandet även i nästa val vara i linje med valet 2018.
Senast redigerad av flashenbacken1 2020-09-19 kl. 16:10.
2020-09-19, 17:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag är lite besviken på temperamentet i avståndstagandena från hoten mot Nike Nylander. De borde ha blandat med fränare kritik i passivt aggressiv ton typ det var en väldigt vinklad intervju och att det var en tarvligt utförd intervju och visar varför Public Service behöver reformeras MEN såna här grejer får man inte säga. Nu verkar det nästan lite som att de försöker verka respektabla och ger ett desperat cuckat intryck. De fick iofs med att det är förståeligt att folk är missnöjda med inslaget.

Det jag skulle vilja se nu är att man börjar håna och kritisera SVT i direktsändning när man blir intervjuad. Det är en svår balansgång men om man förbereder lite comebacklines och har dem beredda så kan det bli ett väldigt explosivt resultat eftersom det verkar som att många av hororna som arbetar på SVT är helt ovana att bli ifrågasatta professionellt och har stora egon.

Mitt allmänna intryck är att partiskheten ligger på individnivå hos vissa medarbetare och att cheferna egentligen inte bryr sig. Det handlar då om att kritisera enskilda journalister specifikt i mer klara fall.

Åkesson började med att skriva: "”Jag förstår att man kan bli både upprörd och förbannad när man tycker att statstelevisionen fokuserar på trivialiteter samtidigt som landet står i lågor”, "

Ja när Åkesson kallade P3 för vänsterliberal smörja i direktsändning så blev de allt skakade de små liven i sin skyddade tillvaro.

Jag håller inte med. De har chefer som Jan Helin och hon som är chef för alltihopa är också en politruk. Utsedd av regeringen.

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
förbjuda utländska medborgare från att låna böcker på biblioteket; om de kan lägga upp en budget, med mera.

Det där var som vanligt en halmgubbe från media. Det var illegala invandrare som inte skulle få låna böcker (De saknar ju identitet så de behöver inte lämna tillbaka dem, man skulle bara följa samma regler som för alla andra att du skall ha ett lånekort baserat på din identitet). Men för media blev det "papperslösa".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in