2020-09-19, 09:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Visst, det går inte lika snabbt uppåt men varför händer detta om nu flockimmuniteten spelar så stor roll i Sverige? Det förstår jag inte.

Flockimmunitet spelar ingen stor roll, vare sig i Spanien eller Sverige, tack vare att det rör sig om en klustersmitta. Inte ens i Qatar, som börjar närma sig 4,5 procent officiellt rapporterade covid-19 fall så har det skett någon betydande minskning av smittspridningen.

Om man räknar 10 icke rapporterade covid-19 fall per rapporterat så räknar jag med att, minst, 6 procent av befolkningen måste vara officiellt rapporterade som covid-19 fall, ( alltså minst 60 procent av befolkningen måste ha blivit naturlig immuniserade), för att en ordentlig inbromsning av smittspridningen, av primärt den anledningen, skall ske.

Hade det rört sig om en vanlig smitta som sköljer över befolkningen i vågor så hade det kanske räckt med att 30 procent av befolkningen blivit naturligt immuniserad. Då hade också smittspridningen gått mycket snabbare och vi, garanterat, redan varit i ett sådant läge.
Citera
2020-09-19, 09:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Erna Solberg idag i SVT

”Vi har olika system. I Sverige sitter folkhälsomyndigheten i förarsätet. I Norge är det politikerna som har det politiska ansvaret.
Det är ju mindre skillnad än vad man kanske hade trott. Skillnaden var ju den att vi stängde alla skolor medan Sverige bara stängde delar av skolsystemet. Nu är åtgärderna i båda länderna relativt lika.”
Citera
2020-09-19, 09:13
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tror också på en andra våg i Sverige nu i höst.
Antalet sjuka med förkylning har ökat en hel del och borde varit nära noll om folk sköter sig med social distans mm vilket man uppenbarligen inte gör.
Tidigt i våras såg vi hur influensan dog ut då folk började med social distans mm.
Många har troligen släppt råden från FHM nu.
Ja jag tror att folk slappnar av för mycket nu och verkar ta för lätt på restriktionerna som råder.
Citera
2020-09-19, 09:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Visst, det går inte lika snabbt uppåt men varför händer detta om nu flockimmuniteten spelar så stor roll i Sverige? Det förstår jag inte.

Hur vet du att flockimmuniteten spelar en stor eller liten roll i Sverige?

Det enda vi vet att det inte verkar ta fart i Sverige på samma sätt som i övriga Europa.

Visst är det så att Sveriges sommarlov och semesterperiod ligger tidigare än syd och mellaneuropa?
Citera
2020-09-19, 09:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag låtsas inte alls som det regnar, och har kommenterat både vad som ev. Var intressant med det klippet och vad som motsäger det.

Märkligt dock att, i sak så håller Olsen med Tegnell, något du inte klandrar. Så kanske tycker även du att Tegnell har rätt i sak, men du kritiserar att ha, om han verkligen gjort det, hänvisade till det klippet?

Sedan är vare sig Tegnell eller någon annan någon Gud. Jag själv reagerade dels mot vad som sades om T-cells immunitet i klippet och dels, efter att ha tänkt på saken, att utvecklingen i Spanien och Frankrike, tyvärr, verkar motsäga hypotesen om säsongsvariationer vad gäller SARS-COV2.

Dessutom studsade jag till när jag kollade upp bakgrunden hos jeppen som låg bakom sidan. Inte för att han, nödvändigtvis måste ha fel bara för att han inte verkar inom relevant forskningsfält, han kan ju ändå vidarebefordra viktiga rön, utan för att man, inklusive mig själv, Tegnell och andra, bör vara extra skeptisk när man tar del av sådant.

Men har Tegnell verkligen hänvisat till den sidan så hoppas jag att han får kritiska frågor om det, och en chans att förklara sig.
Men det gör väl inte Olsen. Då tolkar du in något som inte finns där. Vad han säger är att det är en intressant hypotes men att det inte förklara Sveriges höga dödstal. Han är snäll helt enkelt och inget annat som om han lyssnade på någon doktorands vilda idéer.

Anders Tegnell menar att det finns ett starkt samband vilket skiljer sig rejält mot vad Olsen säger.
Citera
2020-09-19, 09:18
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Flockimmunitet spelar ingen stor roll, vare sig i Spanien eller Sverige, tack vare att det rör sig om en klustersmitta. Inte ens i Qatar, som börjar närma sig 4,5 procent officiellt rapporterade covid-19 fall så har det skett någon betydande minskning av smittspridningen.

Om man räknar 10 icke rapporterade covid-19 fall per rapporterat så räknar jag med att, minst, 6 procent av befolkningen måste vara officiellt rapporterade som covid-19 fall, ( alltså minst 60 procent av befolkningen måste ha blivit naturlig immuniserade), för att en ordentlig inbromsning av smittspridningen, av primärt den anledningen, skall ske.

Hade det rört sig om en vanlig smitta som sköljer över befolkningen i vågor så hade det kanske räckt med att 30 procent av befolkningen blivit naturligt immuniserad. Då hade också smittspridningen gått mycket snabbare och vi, garanterat, redan varit i ett sådant läge.

Men om vi inte har en begynnande flockimmunitet - vad är det då som gör att vi har så låga tal nu jämfört med andra länder? Det kan inte vara bara effekter av sommar, sol och utevistelse längre, eftersom Norge och Danmark har samma klimat som vi - och där ökar det just nu.

Jag tror att fler har varit smittade i Sverige, än som vet om det själva. Smittan har antagligen bränt igenom populationen med många tysta infektioner, eller mycket milda symptom. Enda sättet att få reda på om det ÄR så, är dock att antikropps- och T-cells-testa. Jag fattar inte varför myndigheterna inte kan göra sådana tester i stor skala? Testa ett par, tre tusen personer, slumpvis utvalda. Sedan VET vi var vi står (och kan förhoppningsvis börja leva som vanligt igen).
Citera
2020-09-19, 09:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Har den den där flockimmunitetsteorin någon verklig förankring? Den förutsätter att alla människor är lika smittsamma och att alla har likvärdiga social nätverk.

Så är det sällan.
Citera
2020-09-19, 09:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men om vi inte har en begynnande flockimmunitet - vad är det då som gör att vi har så låga tal nu jämfört med andra länder? Det kan inte vara bara effekter av sommar, sol och utevistelse längre, eftersom Norge och Danmark har samma klimat som vi - och där ökar det just nu.

Jag tror att fler har varit smittade i Sverige, än som vet om det själva. Smittan har antagligen bränt igenom populationen med många tysta infektioner, eller mycket milda symptom. Enda sättet att få reda på om det ÄR så, är dock att antikropps- och T-cells-testa. Jag fattar inte varför myndigheterna inte kan göra sådana tester i stor skala? Testa ett par, tre tusen personer, slumpvis utvalda. Sedan VET vi var vi står (och kan förhoppningsvis börja leva som vanligt igen).
Det finns något som inte stämmer i den hypotesen. I Belgien nu erfar man stor smittspridning och blivit rödmarkerade igen på ECDC:s kart och de har nästan det dubbla dödstalet jämfört med Sverige. Intressant också att det verkar sprida sig i storstadsområdena igen:
/.../Belgium has turned dark orange again on the coronavirus map of the European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC), meaning over 60 new coronavirus infections per 100,000 inhabitants were recorded in the last two weeks.

On the updated map, published on 18 September by the ECDC, Belgium has turned dark orange again, indicating that between 60 and 119.9 confirmed infections per 100,000 over the last two weeks have been recorded across the entire territory.

The Brussels-Capital Region even received a red colour again, indicating that over 120 cases per 100,000 inhabitants were detected over the past two weeks.
https://www.brusselstimes.com/news/belgium-all-news/131914/belgium-turns-dark-orange-on-european-coronavirus-map-again/
Citera
2020-09-19, 09:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Erna Solberg idag i SVT

”Vi har olika system. I Sverige sitter folkhälsomyndigheten i förarsätet. I Norge är det politikerna som har det politiska ansvaret.
Det är ju mindre skillnad än vad man kanske hade trott. Skillnaden var ju den att vi stängde alla skolor medan Sverige bara stängde delar av skolsystemet. Nu är åtgärderna i båda länderna relativt lika.”

Grejen är ju att hon har fel. I alla fall rent formellt, men i praktisk handling har hon ju rätt. Regeringen i Sverige tycks ha delegerat sitt ansvar och sin beslutandemakt till Folkhälsomyndigheten. Är väl enklast så tycker de. Kan tänka mig att de är rädda för kritik i en kommande valrörelse. Då är det bättre att kunna skylla på en myndighet oavsett vilka beslut som fattas. Har man vidtagit för lite åtgärder tänker de säga att de bara följt FHM rekommendationer. Skulle för mycket restriktioner sättas in (lär väl aldrig hända i Sverige), kan man även då säga att man bara följt och beslutat om sådant FHM föreslagit.
Man kan dock aldrig komma ifrån att regeringen är ytterst ansvarig för de beslut som fattas. På så sätt skiljer sig inte Norge från Sverige.
Citera
2020-09-19, 09:26
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns något som inte stämmer i den hypotesen. I Belgien nu erfar man stor smittspridning och blivit rödmarkerade igen på ECDC:s kart och de har nästan det dubbla dödstalet jämfört med Sverige. Intressant också att det verkar sprida sig i storstadsområdena igen:
/.../Belgium has turned dark orange again on the coronavirus map of the European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC), meaning over 60 new coronavirus infections per 100,000 inhabitants were recorded in the last two weeks.

On the updated map, published on 18 September by the ECDC, Belgium has turned dark orange again, indicating that between 60 and 119.9 confirmed infections per 100,000 over the last two weeks have been recorded across the entire territory.

The Brussels-Capital Region even received a red colour again, indicating that over 120 cases per 100,000 inhabitants were detected over the past two weeks.
https://www.brusselstimes.com/news/belgium-all-news/131914/belgium-turns-dark-orange-on-european-coronavirus-map-again/

Vilka är det som har dött i Belgien, då? Om det är speciella, geografiskt avgränsade kluster, behöver de inte säga något om flockimmuniteten i hela befolkningen.

Vad tror du att det beror på, att vi har så låga tal i Sverige nu?

Man får bara hoppas, att det inte är lugnet före stormen vi upplever nu...
Citera
2020-09-19, 09:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Erna Solberg idag i SVT

Jag har hela tiden trott att skolorna har en stor del i spridningen av covid-19. Danmark stängde också sina skolor.
Citera
2020-09-19, 09:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur vet du att flockimmuniteten spelar en stor eller liten roll i Sverige?

Det enda vi vet att det inte verkar ta fart i Sverige på samma sätt som i övriga Europa.

Visst är det så att Sveriges sommarlov och semesterperiod ligger tidigare än syd och mellaneuropa?
Det är ju vad de flesta förnekare menar är anledningen till varför smittan inte tar fart här. Jag har aldrig sagt att jag tror att det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in