2020-09-18, 21:37
Medlem
Hej!

Behöver rådfråga, då jag velar mycket fram och tillbaka. Jag har som mål att inom en snar framtid säga upp mig från mitt nuvarande jobb för att plugga webbprogrammerare/Front End Developer. Det är just html och css jag vill jobba med. Jag har två möjligheter:
  • Antingen pluggar jag i min hemkommun. Ett 3-årigt högskoleprogram. Programmet innehåller en kurs som berör c++, och jag har svårt att förstå det programmeringsspråket. Detta får mig att tveka till just denna utbildningen. Jag slipper flytta eller pendla.
  • Den andra utbildningen är en yh-utbildning på 2 år. Jag slipper c++ och sparar in ett år, men utbildningen ligger i en annan kommun, ca 160km enkelresa bilväg.

Hur hade ni gjort?
Citera
2020-09-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shenouda
Hej!

Behöver rådfråga, då jag velar mycket fram och tillbaka. Jag har som mål att inom en snar framtid säga upp mig från mitt nuvarande jobb för att plugga webbprogrammerare/Front End Developer. Det är just html och css jag vill jobba med. Jag har två möjligheter:
  • Antingen pluggar jag i min hemkommun. Ett 3-årigt högskoleprogram. Programmet innehåller en kurs som berör c++, och jag har svårt att förstå det programmeringsspråket. Detta får mig att tveka till just denna utbildningen. Jag slipper flytta eller pendla.
  • Den andra utbildningen är en yh-utbildning på 2 år. Jag slipper c++ och sparar in ett år, men utbildningen ligger i en annan kommun, ca 160km enkelresa bilväg.

Hur hade ni gjort?

Jag ska ge dig råd som din sensei. YH är oseriöst. Högskolepoäng räknas.

Jag vet inte vad som är fel på den här nya generationen. C++ behöver man kunna för att få en förståelse av bakomliggande programmering precis som assembler. Men sådana saker antar jag bara att KTH lär ut. Så även om du kör Java så är det lättare att begripa hur java fungerar när du vet att java är byggt ifrån ett annat språk.

Man kör inte html/css, det är bara självklarheter. I frontend världen så finns det två stora grenar. React och Angular. Det är dessa du ska inrikta dig på.

Dock så kan man inte vara så ensidig men måste gå MS vägen eller Java vägen. Så du måste kunna något backend språk också för att få någon nytta av detta. Totalt ointressant med nördar som bara kan en sak och inget annat. Man är T-shape idag och kan allt. Från programmering till att driftsätta det man utvecklar.
Citera
2020-09-18, 22:21
Medlem
Paddington75s avatar
Högskoleprogrammet. Det finns inga jobb som enbart är html/css, du behöver kunna koda på riktigt för att ha en framtid. C++ kommer du inte ångra att du lärde dig, en kurs klarar du av.

Det kommer bli enklare för dig att förstå vad javascript gör i bakgrunden också om du får insyn i C++.
Citera
2020-09-18, 23:10
Medlem
kalkryggars avatar
Håller lite med vad alla andra säger.

Du kommer aldrig att få ett jobb där du bara arbetar med HTML och CSS. Absoluta minimum är att du jobbar med Javascript och då mer använder HTML och CSS som verktyg.

Kan du länka dom två utbildningarna du pratar om så vi kan se vad som är vad?
Citera
2020-09-19, 01:25
Medlem
Hadyoursixs avatar
Jag lovar att du kan om du verkligen försöker! Det är svårt att lära sig programmering och det ska det vara med! Du kan inte ge upp innan du ens har försökt. Välj högskolan eftersom där går de flesta så man har chansen att hjälpa varandra. Men tänk på att du kan ta tjänstledigt från jobbet om du vill.
Citera
2020-09-19, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajens

Jag vet inte vad som är fel på den här nya generationen. C++ behöver man kunna för att få en förståelse av bakomliggande programmering precis som assembler. Men sådana saker antar jag bara att KTH lär ut. Så även om du kör Java så är det lättare att begripa hur java fungerar när du vet att java är byggt ifrån ett annat språk.

Man kör inte html/css, det är bara självklarheter. I frontend världen så finns det två stora grenar. React och Angular. Det är dessa du ska inrikta dig på.

Dock så kan man inte vara så ensidig men måste gå MS vägen eller Java vägen. Så du måste kunna något backend språk också för att få någon nytta av detta. Totalt ointressant med nördar som bara kan en sak och inget annat. Man är T-shape idag och kan allt. Från programmering till att driftsätta det man utvecklar.

Jag blev själv uppläxad av en rekryterare som gjorde klart att YH är överlägset civilingenjör.
Citera
2020-09-19, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag blev själv uppläxad av en rekryterare som gjorde klart att YH är överlägset civilingenjör.

facebook generationen är totalt värdelös
Citera
2020-09-19, 19:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shenouda
Hej!

Hur hade ni gjort?

Vill du jobba med Frontend så ska du inte läsa C++. Ungefär lika vettigt som att lära sig baka surdegsbröd om du ska jobba som sushikock.

Ta en tvåårig YH som erbjuder distansutbildning. FE, Fullstack, JS-utveckling eller React-utvecklare.

https://www.studentum.se/utbildning/yh-utbildning-distans-frontendutvecklare/a70-b609-c3582

Som Frontendare bör du kunna Html/Css, Css-ramverk/LESS/SASS, JS + något ramverk som Vue, Angular eller React. Utöver det behöver du fatta grunder i Node och allmän webbutveckling.
Citera
2020-09-19, 21:40
Medlem
Citat:

Nyfiken. Har du erfarenhet av YH-utbildningar? Jag har aldrig gått en sådan utbildning.

Citat:

Jag ska titta närmare på dessa.

Citat:
C++ behöver man kunna för att få en förståelse av bakomliggande programmering precis som assembler. Men sådana saker antar jag bara att KTH lär ut. Så även om du kör Java så är det lättare att begripa hur java fungerar när du vet att java är byggt ifrån ett annat språk.
Citat:

Jo, men så är det ju. Jag förstår nyttan i att kunna fler programmeringsspråk. Så är det ju även i alla andra arbetsplatser man kommer till - att man lär sig mer.
Citera
2020-09-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Högskoleprogrammet. Det finns inga jobb som enbart är html/css, du behöver kunna koda på riktigt för att ha en framtid. C++ kommer du inte ångra att du lärde dig, en kurs klarar du av.

Det kommer bli enklare för dig att förstå vad javascript gör i bakgrunden också om du får insyn i C++.

Tack för dina ord, de är peppande!
Citera
2020-09-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Håller lite med vad alla andra säger.

Du kommer aldrig att få ett jobb där du bara arbetar med HTML och CSS. Absoluta minimum är att du jobbar med Javascript och då mer använder HTML och CSS som verktyg.

Kan du länka dom två utbildningarna du pratar om så vi kan se vad som är vad?

Absolut, länkar till utbildningarna:
https://www.his.se/utbildning/data-och-it/webbutvecklare-programmering-webug/
https://handelsakademin.se/program/frontend-developer
Citera
2020-09-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadyoursix
Jag lovar att du kan om du verkligen försöker! Det är svårt att lära sig programmering och det ska det vara med! Du kan inte ge upp innan du ens har försökt. Välj högskolan eftersom där går de flesta så man har chansen att hjälpa varandra. Men tänk på att du kan ta tjänstledigt från jobbet om du vill.

Även dina ord är peppande!

Förhoppningsvis hamnar man i en där kurskamrater hjälps åt! Jag har funderat på tjänstledighet - på så sätt kan man enkelt gå tillbaka till jobbet om studierna inte skulle gå bra...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in