Citat:
Ursprungligen postat av
shenouda
Hej!
Behöver rådfråga, då jag velar mycket fram och tillbaka. Jag har som mål att inom en snar framtid säga upp mig från mitt nuvarande jobb för att plugga webbprogrammerare/Front End Developer. Det är just html och css jag vill jobba med. Jag har två möjligheter:
- Antingen pluggar jag i min hemkommun. Ett 3-årigt högskoleprogram. Programmet innehåller en kurs som berör c++, och jag har svårt att förstå det programmeringsspråket. Detta får mig att tveka till just denna utbildningen. Jag slipper flytta eller pendla.
- Den andra utbildningen är en yh-utbildning på 2 år. Jag slipper c++ och sparar in ett år, men utbildningen ligger i en annan kommun, ca 160km enkelresa bilväg.
Hur hade ni gjort?
Jag ska ge dig råd som din sensei. YH är oseriöst. Högskolepoäng räknas.
Jag vet inte vad som är fel på den här nya generationen. C++ behöver man kunna för att få en förståelse av bakomliggande programmering precis som assembler. Men sådana saker antar jag bara att KTH lär ut. Så även om du kör Java så är det lättare att begripa hur java fungerar när du vet att java är byggt ifrån ett annat språk.
Man kör inte html/css, det är bara självklarheter. I frontend världen så finns det två stora grenar. React och Angular. Det är dessa du ska inrikta dig på.
Dock så kan man inte vara så ensidig men måste gå MS vägen eller Java vägen. Så du måste kunna något backend språk också för att få någon nytta av detta. Totalt ointressant med nördar som bara kan en sak och inget annat. Man är T-shape idag och kan allt. Från programmering till att driftsätta det man utvecklar.