2020-09-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är sannolikt en bidragande orsak och även Olsen håller med. Läs artikeln.

https://www.jbs.cam.ac.uk/wp-content/uploads/2020/08/wp2003.pdf
Läste studien. Den visar inget samband mellan de länder sim har haft mild säsong influensa och hög dödsfall av Cov-2 för äldre
Finland och Norge har haft betydlig mildare säsong och väldigt låga dödsfall för sina äldre pga Cov-2.
Jag vill se en studie som visar hur många äldre skulle inte dött av säsong influensa tack vare Cov-2 restriktionerna.
Den här effekten på äldres dödsfall måste vara större eller åtminstone i linje med effekten av mild säsong influensa i föregående år.
Citera
2020-09-18, 22:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, dom enkelspåriga/tvärsäkra alarmisterna och Sverigehatarna ser bara en förklaring till Sveriges höga dödstal, och det stavas Tegnell/FHM. Andra förklaringar finns överhuvudtaget inte.

Måste vara grymt skönt att vara så tvärsäker och leva livet svart/vitt.
Det är ju du som bara ser saker svart/vitt? Du fortsätter envetet att kalla alla dem som inte håller med dig för sverigehatare. Sluta med det är du snäll, jag älskar Sverige och är stolt över att vara svensk, eftersom jag är över 45 har jag haft turen att växa upp under fantastiska förhållanden då Sverige var helt annorlunda än idag.
Citera
2020-09-18, 22:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Avlidna, det kan du väl begripa?

I förhållande till folkmängd har vi och våra grannländer nästan samma procentandel avlidna i de äldre åldrarna.
Det är Sveriges stora samhällssmitta som är den största orsaken till våra höga dödstal.

Ju fler smittade ute i samhället desto fler som sprider smittan bland de äldre och desto fler äldre avlider.

Punkt slut.

Och ju högre andel av de äldre äldre som är extra sårbara, (pga att de inte dog, som vanligt, i influensa året innan), ju fler äldre dör i covid-19.

Men sedan är det en mängd andra faktorer som spelar in, inklusive smittspridningen i samhället, (vilket inte Tegnell förnekar).
Citera
2020-09-18, 22:04
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Det är ju märkligt hur korkade vissa är.

Andra länder ändrade sig allteftersom ny kunskap blev känd. Sverige däremot ändrade ingenting oavsett vilken kunskap som kom fram.
Andra länder tog det säkra före det osäkra då man hade att göra med ett helt nytt och okänt virus.

Tegnell protesterade dessutom mot WHOs uttalande om att asymptomatisk och presymtomatisk smitta förekom, när de gick ut med detta. Han sa att han var förvånad att sådan information överhuvudtaget lades fram och skrev till och med ett brev till dem vill jag minnas. Nu visade det ju sig att dessa bägge kategorier står för 50-60% av alla smittillfällen.

Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
En fråga , vad får du dina 50-60% ifrån? Den samlade bedömningen utifrån nuvarande kunskapsläge är ju att symtomfria står för en liten del av smittspridningen.

Vad grundar du "nuvarande kunskapsläge" på?
Citera
2020-09-18, 22:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Jag förstår och man bör försöka att se nyanserat på det hela även om det inte alltid är så lätt. Dock tycker jag att influensa argumentet faller i och med likartad procentandel i de äldre åldrarna som avlidit i Sverige och våra grannländer?

Menar du att dödligheten (IFR) i Norge och Sverige för de äldre är lika?

Eller menar du % av åldersgrupperna?
Det förutsätter isf att smittan spridit sig på samma sätt inom åldersgrupperna i Sverige och Norge.
Kan man inte visa att så är fallet så är det inget stöd för "influensateorin", men den motsäger den inte heller (vilket du hävdar).
Citera
2020-09-18, 22:09
Medlem
Citat:
Men när det gäller äldre avlidna i covid-19 är procentandelen likartad i alla våra länder.

Edit: förtydligande.

Av de som avlidit utgör andelen över 70 år 89,05 % i Sverige och 86,14 % i Norge. Vilket mycket väl skulle kunna vara orsakat av Sverige har fler äldre än Norge. En del av dessa äldre kan också mycket väl utgöra en väldigt skör andel som inte drabbades av influensa under säsongerna 2018-2019 och 2019-2020. Så du kan inte utesluta att detta kan vara en del som bidrar.
Citera
2020-09-18, 22:10
Medlem
Citat:
Det är ju du som bara ser saker svart/vitt? Du fortsätter envetet att kalla alla dem som inte håller med dig för sverigehatare. Sluta med det är du snäll, jag älskar Sverige och är stolt över att vara svensk, eftersom jag är över 45 har jag haft turen att växa upp under fantastiska förhållanden då Sverige var helt annorlunda än idag.

Du verkar känna dig träffad, men du är väl inte enkelspårig och tvärsäker? Du lyssnar väl på tänkbara andra förklaringar, eller?
Citera
2020-09-18, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Läste studien. Den visar inget samband mellan de länder sim har haft mild säsong influensa och hög dödsfall av Cov-2 för äldre
Finland och Norge har haft betydlig mildare säsong och väldigt låga dödsfall för sina äldre pga Cov-2.
Jag vill se en studie som visar hur många äldre skulle inte dött av säsong influensa tack vare Cov-2 restriktionerna.
Den här effekten på äldres dödsfall måste vara större eller åtminstone i linje med effekten av mild säsong influensa i föregående år.

Den visar en korrelation om du läser grafen. När det gäller restriktioners effekt på influensa så har det publicerats, och även på andra luftvägsinfektioner.
Citera
2020-09-18, 22:13
Medlem
Bevare mig väl. Frågan är om det inte blir en till nationell lockdown i Storbritannien. Det verkar råda fullskalig panik där borta. Nu pratas det om att NHS inte kommer palla trycket igen. Detta känns igen från när de svängde sist och stängde ner.
Samtidigt så öppnar vi i Sverige för besök på våra ålderdomshem samt funderar kring en utökning från 50 till 500 individer. Nu sa polisen förvisso nej på det sistnämnda så är nog ej aktuellt längre. Men det känns verkligen som helt skilda världar.
Citera
2020-09-18, 22:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och ju högre andel av de äldre äldre som är extra sårbara, (pga att de inte dog, som vanligt, i influensa året innan), ju fler äldre dör i covid-19.

Men sedan är det en mängd andra faktorer som spelar in, inklusive smittspridningen i samhället, (vilket inte Tegnell förnekar).
Första stycket, ja, men om influensan hade spelat så stor roll mellan våra länder hade vi inte haft likartad procentandel i de äldre åldrarna som avlidit i covid-19 i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Citera
2020-09-18, 22:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Den visar att det korrelerar. Kan du inte läsa?

"Abstract
The death rate from COVID-19 is significantly negatively correlated to the intensity of the
last two flu seasons in 32 European countries."

Jag vet inte om jag skulle kalla det en studie dock. Diskussionunderlag är mer korrekt kanske.
Citera
2020-09-18, 22:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du verkar känna dig träffad, men du är väl inte enkelspårig och tvärsäker? Du lyssnar väl på tänkbara andra förklaringar, eller?
Jag skrev precis till en annan användare att man bör se det nyanserat men att jag inte alltid själv gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in