2020-09-18, 21:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nu kom siffrorna:
Det ökar!!+
Norge
+4döda
+9iva
+349fall

Danmark
+8döda
+12iva
+881fall

Finland
+5döda
+21iva
+213fall
Inte i Norge iaf:

Trend i reg. smitte: Flat

Siste endring: kl. 20:46

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/
Citera
2020-09-18, 21:23
Medlem
Sverige
16 iva
139 inläggningar

Finland
3 iva
16 inläggningar

Danmark
3 iva
58 inläggningar

Norge
1 iva
16 inläggningar
Citera
2020-09-18, 21:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Är det inte WHO som har uppmärksammat sambandet med låg dödlighet under tidigare influensor och dödlighet i Covid?

Ivor (som verkar lite rökt) presenterar väl vad andra (seriösa) kommit fram till blandat med egna instick (tex 80% immuna..).
Jag vet inte men eftersom vi har ungefär samma procentandel äldre avlidna i Sverige och grannländerna så stämmer inte influensa teorin.

Tegnell påstod ju att Norge hade högre dödlighet i influensa och därför klarade sig bättre nu. Nä, det är den stora samhällsspridningen som är orsaken till våra höga dödstal.
Citera
2020-09-18, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Fjolårets milda influensasäsong lett till höga dödstal i covid-19 i Sverige.

Det här är en av de mest grundlösa påståenden som FHM kommit med.
Egentligen ska FHM räknat med att många äldre skulle klarat sig igenom säsong influensan pga de rådande restriktionerna.
Fler äldre skulle levt det här året jmf med förra året.
Så att säga den totala effekten av äldres dödsfall pga Cov-2 är mycket kraftigare än siffrorna visar.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/finske-halsochefen-koper-inte-teorin-om-dodstalen/

Det är sannolikt en bidragande orsak och även Olsen håller med. Läs artikeln.

https://www.jbs.cam.ac.uk/wp-content/uploads/2020/08/wp2003.pdf
Citera
2020-09-18, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag vet inte men eftersom vi har ungefär samma procentandel äldre avlidna i Sverige och grannländerna så stämmer inte influensa teorin.

Tegnell påstod ju att Norge hade högre dödlighet i influensa och därför klarade sig bättre nu. Nä, det är den stora samhällsspridningen som är orsaken till våra höga dödstal.

Sverige har haft en klart lägre dödlighet än Norge under influensasäsongen 18-19 vecka 40-vecka 15 samt 19-20 vecka 40-vecka 10. Båda länderna har haft en "underdödlighet" men det är betydligt lägre z-scores summerat över tiderna för Sverige än för Norge. Se Euromomo. Så det kan inte uteslutas ha en bidragande faktor. Sverige har ungefär 2,5x fler äldre >75 år än Norge 2019, medan populationen som helhet bara är 1,94x högre.
Citera
2020-09-18, 21:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Sverige har haft en klart lägre dödlighet än Norge under influensasäsongen 18-19 vecka 40-vecka 15 samt 19-20 vecka 40-vecka 10. Båda länderna har haft en "underdödlighet" men det är betydligt lägre z-scores summerat över tiderna för Sverige än för Norge. Se Euromomo. Så det kan inte uteslutas ha en bidragande faktor. Sverige har ungefär 2,5x fler äldre >75 år än Norge 2019, medan populationen som helhet bara är 1,94x högre.
Men när det gäller äldre avlidna i covid-19 är procentandelen likartad i alla våra länder.

Edit: förtydligande.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-18 kl. 21:57.
Citera
2020-09-18, 21:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Men när det gäller äldre avlidna i covid-19 är procentandelen likartad.
Likartad i förhållande till vad?
Totalt antal smittade?
Totalt antal smittade äldre?
Något annat?
Citera
2020-09-18, 21:45
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Men är inte återigen detta ett problem med att många här inne har så svårt med nyanser och att allt inte är svart eller vitt.

Jag uppfattade inte argumentationen eller slutsatsen som att vi skulle haft lika många döda som resten av norden om vi hade haft samma influensasäsongen. Det ska ses som en del av allt annat.

Onekligen hade Sverige en väldigt stor samhällsspridningen jämfört med våra grannländer, sen kommer en hel hop andra faktorer påverka detta.
Citera
2020-09-18, 21:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Likartad i förhållande till vad?
Totalt antal smittade?
Totalt antal smittade äldre?
Något annat?
Avlidna, det kan du väl begripa?

I förhållande till folkmängd har vi och våra grannländer nästan samma procentandel avlidna i de äldre åldrarna.
Det är Sveriges stora samhällssmitta som är den största orsaken till våra höga dödstal.

Ju fler smittade ute i samhället desto fler som sprider smittan bland de äldre och desto fler äldre avlider.

Punkt slut.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-18 kl. 21:52.
Citera
2020-09-18, 21:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Men är inte återigen detta ett problem med att många här inne har så svårt med nyanser och att allt inte är svart eller vitt.

Jag uppfattade inte argumentationen eller slutsatsen som att vi skulle haft lika många döda som resten av norden om vi hade haft samma influensasäsongen. Det ska ses som en del av allt annat.

Onekligen hade Sverige en väldigt stor samhällsspridningen jämfört med våra grannländer, sen kommer en hel hop andra faktorer påverka detta.
Jag förstår och man bör försöka att se nyanserat på det hela även om det inte alltid är så lätt. Dock tycker jag att influensa argumentet faller i och med likartad procentandel i de äldre åldrarna som avlidit i Sverige och våra grannländer?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-18 kl. 21:58.
Citera
Medlem
Citat:

Ja, dom enkelspåriga/tvärsäkra alarmisterna och Sverigehatarna ser bara en förklaring till Sveriges höga dödstal, och det stavas Tegnell/FHM. Andra förklaringar finns överhuvudtaget inte.

Måste vara grymt skönt att vara så tvärsäker och leva livet svart/vitt.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Läs mitt andra inlägg här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det som är intressant med den jeppen är hans hypotes om säsongsvariationer vad gäller SARS-COV2. Men det finns det som talar emot det, t.ex utveckling i Frankrike och Spanien, som inte enbart beror på ökad testning.

Vad gäller T-cells immunitet så är jag skeptisk. Den isländska studien visade på att 90 procent av de infekterade hade antikroppar. Så T-cells immunitet kan inte utgöra någon större reservoar av okända immuniserade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in