2020-09-18, 19:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Idag artikel i DN om forskningsresultat kring mäns våld mot kvinnor

https://www.dn.se/sthlm/forskare-halften-av-mannen-som-dodar-sin-partner-var-ostraffade/

Tack för artikeln!

Alltid intressant att läsa om det här.

Det som jag tidigare har läst; att det kan drabba vilken kvinna som helst i vilken samhällsklass som helst, kan nu pareras med att mannen kan också verka vara vem som helst. På ytan.

Det gör det hela svårare att både upptäcka och kanske också finns där en inre "censur" som gör att människor och polisen kanske inte observerar varningssignalerna på samma sätt när det är tidigare ostraffade som är inblandade. De kanske har gått under radarn för både vänner, arbeta och myndigheter.

Jag tänker särskilt på Örebopolisens arbete med våld i nära relationer under den här tiden då Lena anmälde ofredandet nov- 16 och misshandeln jan -17.
Jag har tidigare länka och citerat från en intervju med MN och TM i tråden. MN berättade att man tidigare hade en särskild avdelning som arbetade med dessa ärenden, men att den hade lagts på is. Då arbetade man efter ett speciellt "verktyg" för riskbedömning, men även det verktyget hade blivit vilande.

Jag funderar på vad som hade kunnat hända, om man hade intervjuat Lena efter de två anmälningarna och om det hade kunnat påverka polisens syn på vilken risk hon var utsatt för.

Jag vet inte riktigt när i tid dödshoten kom, men här tar Lena upp det med SD i februari- 17 och har skrivit upp det i sitt Google keep. Det borde vara nära i anslutning till när SD sa det?

Visserligen verkar Lena själv väldigt medveten om att hon är i fara, men ändå inte. Man önska att någon varnat henne, genom att berätta vilka faktorer som är de allvarliga signalerna och att någon med kunskap och mandat (myndighetsperson) hade tryckt på det.
Som jag ser det är det ett allvarligt tecken att någon dödshotar när det blir pressat och särskilt hot mot ett barn!:

A 168, sid 3493

"Stefan Davidsson
Jag önskar att allt som försämrar mitt liv försvinner ja
20 feb 2017 13:26
Stefan Davidsson
Ja, det var dumt sagt i affekt. Bad om ursäkt direkt. Inget jag är stolt över
Lena Wesström
"Det kommer göra ont ser blodet på Aron"
Lena Wesström
"Önskar du var död
"

A 168, sid 1252
Lenas Google keep

"19 feb Det kommer vara en sån plågsam död. Vet inte vem av er jag tar
först. Det kommer göra ont att se blodet på Aron. Ja, det är ett dödshot
"

Från DNs artikel idag:

"En annan viktig faktor är det även polismyndigheten pekat ut som en brist i deras arbete - riskbedömningar.

– När våldet väl har upptäckts så finns det brister vad gäller riskbedömningar - det görs för sällan strukturerade riskbedömningar, både inom polisen och socialtjänsten, säger Shilan Caman.
"

https://www.dn.se/sthlm/forskare-halften-av-mannen-som-dodar-sin-partner-var-ostraffade/
Citera
2020-09-18, 20:00
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för artikeln!

Det som jag tidigare har läst; att det kan drabba vilken kvinna som helst i vilken samhällsklass som helst, kan nu pareras med att mannen kan också verka vara vem som helst. På ytan.

Det gör det hela svårare att både upptäcka och kanske också finns där en inre "censur" som gör att människor och polisen kanske inte observerar varningssignalerna på samma sätt när det är tidigare ostraffade som är inblandade. De kanske har gått under radarn för både vänner, arbeta och myndigheter.

Jag tänker särskilt på Örebopolisens arbete med våld i nära relationer under den här tiden då Lena anmälde ofredandet nov- 16 och misshandeln jan -17.
Jag har tidigare länka och citerat från en intervju med MN och TM i tråden. MN berättade att man tidigare hade en särskild avdelning som arbetade med dessa ärenden, men att den hade lagts på is. Då arbetade man efter ett speciellt "verktyg" för riskbedömning, men även det verktyget hade blivit vilande.

Jag funderar på vad som hade kunnat hända, om man hade intervjuat Lena efter de två anmälningarna och om det hade kunnat påverka polisens syn på vilken risk hon var utsatt för.

Jag vet inte riktigt när i tid dödshoten kom, men här tar Lena upp det med SD i februari- 17 och har skrivit upp det i sitt Google keep. Det borde vara nära i anslutning till när SD sa det?

Visserligen verkar Lena själv väldigt medveten om att hon är i fara, men ändå inte. Man önska att någon varnat henne, genom att berätta vilka faktorer som är de allvarliga signalerna och att någon med kunskap och mandat (myndighetsperson) hade tryckt på det.
Som jag ser det är det ett allvarligt tecken att någon dödshotar när det blir pressat och särskilt hot mot ett barn!:

A 168, sid 3493

"Stefan Davidsson
Stefan Davidsson
Lena Wesström
Lena Wesström
"Önskar du var död
"

A 168, sid 1252
Lenas Google keep

"

Från DNs artikel idag:

"En annan viktig faktor är det även polismyndigheten pekat ut som en brist i deras arbete - riskbedömningar.

– När våldet väl har upptäckts så finns det brister vad gäller riskbedömningar - det görs för sällan strukturerade riskbedömningar, både inom polisen och socialtjänsten, säger Shilan Caman.
"

Hej notknapparen .
De här dödshotet som SD påtalat för LW ; är det helt o-straffbart ?

Finns det ingen som helst rim och reson vad man får och inte får skriva till en Mor med barn som inte uppnåt vuxen ålder ?

Vet du ? Jag blir bara helt undrandes ??
Senast redigerad av landbandy 2020-09-18 kl. 20:23.
Citera
2020-09-18, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Tack "kusin"! Där faller argumentet som ett par stycken klamrat sig fast vid tidigare: att en ostraffad familjefar inte kan begå ett mord! Hade varit intressant att läsa hela artikeln. Det ordnar sig kanske.
Självklart kan en ostraffad familjefar begå brott.Det är ofta de som är otrogna också.
Citera
2020-09-18, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Hej notknapparen .

Finns det ingen som helst rim och reson vad man får och inte får skriva till en mot med barn som inte uppnåt vuxen ålder ?

Det klassas som olaga hot
Citera
2020-09-18, 20:05
Medlem
Citat:
Han valde själv att stanna i förhållandet. I stället för att bara lämna och gå vidare.
Det hade varit det enda rätta.
Citera
2020-09-18, 20:15
Medlem
Kan man som häktad med fulla restriktioner ändå få tillgång till internet?
Citera
2020-09-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons

Nej. Inte ens interner i fängelse har det.

https://www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/telefon-och-brev/
Citera
2020-09-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
INGEN häktad har tillgång till internet, med eller utan restriktioner.
Citera
2020-09-18, 20:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Hej notknapparen .

Finns det ingen som helst rim och reson vad man får och inte får skriva till en mot med barn som inte uppnåt vuxen ålder ?

Ja, det är ju olagligt att dödshota någon förstås.
Men det ska bevisas också.

Jag vet inte om den text som jag citerade duger, det är ju bara ett erkännande till Lena om det.
Sd passade väl på att säga det istället för att skriva det, eller skriva det i Telegram, så att det raderades sedan.

Jag vet ju att KN (var väl hans namn?) sa tydligt till henne att hon måste lämna, att han var farlig för henne. Tyvärr blev de på något sätt "osams" eller hur man ska definiera det, och Lena ville inte ha mer kontakt med honom. Tror att han möjligen satte press på henne, men också kanske blev det något lite mer intimt med honom som hon egentligen kanske inte hade tänkt sig? Och att det blev obekvämt och pressande?

Jag tror att Lena inte klarade av det där med att andra sa till henne att hon måste bryta, hon var inte riktigt mogen för det än. Det var mer av en process.

Processen var nog startad, men Lena hade nog en bra bit kvar.
Annars skulle hon inte gått ut...bakom planket.

Men jag tror också att hon var på krigsstigen för att det var hennes nya energi och hennes vetskap om att nu var det förmodligen över. HD skulle vinnas tillbaka till varje pris.

Hon visste det, att när hon avslöjade allt, då var allt slut.
Vad hon inte visste att hennes stapplande upp ur gyttjan och hennes vrede av att ha varit nedtryckt där, bidrog till att hon skrev på sin dödsdom.

Min spekulation.
Citera
2020-09-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ja, det är ju olagligt att dödshota någon förstås.
Men det ska bevisas också.

Jag vet inte om den text som jag citerade duger, det är ju bara ett erkännande till Lena om det.
Sd passade väl på att säga det istället för att skriva det, eller skriva det i Telegram, så att det raderades sedan.

Jag vet ju att KN (var väl hans namn?) sa tydligt till henne att hon måste lämna, att han var farlig för henne. Tyvärr blev de på något sätt "osams" eller hur man ska definiera det, och Lena ville inte ha mer kontakt med honom. Tror att han möjligen satte press på henne, men också kanske blev det något lite mer intimt med honom som hon egentligen kanske inte hade tänkt sig? Och att det blev obekvämt och pressande?

Jag tror att Lena inte klarade av det där med att andra sa till henne att hon måste bryta, hon var inte riktigt mogen för det än. Det var mer av en process.

Processen var nog startad, men Lena hade nog en bra bit kvar.
Annars skulle hon inte gått ut...bakom planket.

Men jag tror också att hon var på krigsstigen för att det var hennes nya energi och hennes vetskap om att nu var det förmodligen över. HD skulle vinnas tillbaka till varje pris.

Hon visste det, att när hon avslöjade allt, då var allt slut.
Vad hon inte visste att hennes stapplande upp ur gyttjan och hennes vrede av att ha varit nedtryckt där, bidrog till att hon skrev på sin dödsdom.

Min spekulation.
Jag tror hon faktiskt nått, alldeles själv, vägs ände, när hon skrev att "jag har stannat kvar för att jag själv ville, du har inget grepp om mig längre" (fritt ur minnet). Att hon hängde med tror jag att SD bara dök upp, "vi kan väl prata?" och promenerade ner mot planket.

Antingen slog han ihjäl henne själv, eller så väntade HD där. Raseriet i dessa "mer än 17 slag" känns inte som en lugn, iskall mördare. De var två tror jag. (Min högst personliga spekulation).
Citera
2020-09-18, 20:35
Medlem
Citat:
Tack för artikeln!

A 168, sid 3493

"Stefan Davidsson
Stefan Davidsson
Lena Wesström
Lena Wesström
"Önskar du var död
"

A 168, sid 1252
Lenas Google keep

"

Från DNs artikel idag:

"

Och efter det där hotet hade Lena sex med SD igen.

Och hon hoppades fortfarande att få gifta sig med honom..
Citera
2020-09-18, 20:38
Medlem
Citat:
Han valde själv att stanna i förhållandet. I stället för att bara lämna och gå vidare.
Precis som hon. Klamrade sig i en man som hon ständigt klagade över, som hotade henne och hennes barn, som inte ville ha annat från henne än sex..

Men hon ville ändå vinna över HD. Det var det som var viktigt för henne. Inte ens hot gentemot hennes barn skulle förhindra det äktenskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in