Citat:
Ursprungligen postat av
v50
SVT/Novus septembermätning, 3082 tillfrågades mellan 24/8 - 13/9
S 27,0% (-1,3)
V 9,4% (+0,1)
MP 4,3% (+0,5)
C 7,8% (+0,2)
L 3,2% (+0,3)
SD 19,6% (+0,2)
M 21,2% (+-0)
KD 5,7% (-0,1)
Övriga 1,8% (+0,1)
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stabilt-lage-bland-valjarna
Trist att SD inte ökar mer, men bra att S backar tillbaka. Men i stort sett stilla mellan blocken. Ett mindre S i det vänsterliberala blocket tycker jag är bra, de blir inte lika självklara regeringsbildare och måste kompromissa ihjäl sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Ja mätningen har inte med de största rörelserna efter Löfvings och Kristersson.
Förresten är jag rädd för att MP kommer stabilisera sig över 4% kring 4-5% framöver efter Preems utbyggnad.
Ser dagligen artiklar att Löfven skulle vara en klimatförnekare om han går med på utbyggnaden osv...
Jag räknar med att MP alltid klarar 4 % spärren. De kommer få stödröster från S och V om det krävs. Kanske t.o.m. från C.
Citat:
Ursprungligen postat av
Optimaten
Uppenbarligen går S nedåt men inte tillräckligt fort, enligt Novus. Döden bland de äldre påverkar inte siffrorna märkbart utan det är brottsligheten och migrationen som kan vara avgörande. M tycks närmast ha monopol nu i media med sina mer eller mindre realistiska förslag mot gängvåldet. Corona verkar också vara en nästan död fråga? Nu kanske även spelteori börjar komma in hos väljarna. Det stora hoppet för SD ligger väl i att polletten trillar ner hos väljare med gott minne, att den framtidsbild av det mångkulturella samhället partiet målade upp redan 1988 faktiskt håller på att bli verklighet, i alla fall i vissa förortsområden. Det ska bli intressant att se om Lööfs återkomst höjer eller sänker framöver.
Om C får en Lööf-effekt så spelar det inte så stor roll, det kommer att vara väljarrörelser inom det socialliberala blocket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jiren
Jag tror att Expressens redaktion är ganska splittrade angående SD.
Kanske lika splittrade som M och KD är i samma fråga.
På ena sidan har vi de typiska SD-hatarna. David Baas, Alex Schulman, Lars Lindström, Patrik Lundberg, m.fl.
På den mer neutrala och betydligt vettigare sidan har vi t.ex Lotta Gröning, Anna Dahlberg, Patrik Kronqvist, m.fl.
Så är det nog. DI verkar också ganska SD-vänliga, och DN mindre fanatiska än de var förr: Finns denna splittring även inom Bonnier-familjen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
https://www.expressen.se/kvallsposten/filmad-valdsattack-i-malmo-sprids-polis-vadjar-om-tips/
Äntligen sprids denna film i gammelmedia. Till och med utländsk media och Samhällsnytt fick rapportera om det först och det var typ 2 veckor sedan.
Oavsett bra för SD givetvis. Tragisk händelse.
Intressant att gammelmedia visar sådant. Det har alltid mörkats förr.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kolgrill-ftw
Tyvärr har det ingen betydelse om sjupartiet har 79,9 eller 76,5% 12e september 2022.
De kommer kringå SD alldeles oavsett.
Kanske kringgår de SD men jag tror att ju större SD blir ju mer måste de anpassa sin politik efter SD. S vill också göra det nu men hindras av sina samarbetspartier.