2020-09-17, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte hunnit studera siffrorna men jag har för mig att SVT/Novus väldigt ofta ligger lågt på SD och där brukar finnas en tröghet. Jag tror dock man lyckats med den mätning att M:s uppgång inte stoppats men går långsammare medan man låter SD:s uppgång också gå långsamt men man närmar sig Moderaterna. Jag vet inte varför detta klister ligger över Novus. Dessutom ligger samma klister under skorna på Sossarna som i själva verket enligt min utvecklade magkänsla är nere på 26% och absolut inte har 27%.

Men man lär sig att avläsa och får ta det som det kommer. M och SD är nog idag jämstora och SD är trovärdigare och det kommer att ge utslag i oktober.

Vad gäller S har Sifo har legat åtminstone en halv PE under Novus i mätningarna i år, så 27,0 hos Novus idag borde motsvara 26,5 hos Sifo och med den senaste cirkusen kring kriminella klaner, som Novus inte fått med, borde möjligheterna vara goda för S under 26% i Sifo imorgon.
2020-09-17, 13:22
Medlem
Uppenbarligen går S nedåt men inte tillräckligt fort, enligt Novus. Döden bland de äldre påverkar inte siffrorna märkbart utan det är brottsligheten och migrationen som kan vara avgörande. M tycks närmast ha monopol nu i media med sina mer eller mindre realistiska förslag mot gängvåldet. Corona verkar också vara en nästan död fråga? Nu kanske även spelteori börjar komma in hos väljarna. Det stora hoppet för SD ligger väl i att polletten trillar ner hos väljare med gott minne, att den framtidsbild av det mångkulturella samhället partiet målade upp redan 1988 faktiskt håller på att bli verklighet, i alla fall i vissa förortsområden. Det ska bli intressant att se om Lööfs återkomst höjer eller sänker framöver.
2020-09-17, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optimaten
Uppenbarligen går S nedåt men inte tillräckligt fort, enligt Novus. Döden bland de äldre påverkar inte siffrorna märkbart utan det är brottsligheten och migrationen som kan vara avgörande. M tycks närmast ha monopol nu i media med sina mer eller mindre realistiska förslag mot gängvåldet. Corona verkar också vara en nästan död fråga? Nu kanske även spelteori börjar komma in hos väljarna. Det stora hoppet för SD ligger väl i att polletten trillar ner hos väljare med gott minne, att den framtidsbild av det mångkulturella samhället partiet målade upp redan 1988 faktiskt håller på att bli verklighet, i alla fall i vissa förortsområden. Det ska bli intressant att se om Lööfs återkomst höjer eller sänker framöver.

Fortsätter nedförsbacken i den takt som dagens Novus indikerar så är S nere på 21% till julafton.

Är det inte det tillräckligt fort?
2020-09-17, 15:05
Medlem
Bra i Expressenintervjun. SD har stora ambitioner att samarbeta med grannländerna och att växa inom landet. Åkesson försöker att visa att SD är inte en extremistparti. Bra sagt, vill se till hur ska de göra det
2020-09-17, 15:25
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Expressen är hala, ena stunden kan de vara lite som Fox News och ena stunden kan de vara som Sossebladet.

Önskar mig att man börjar talk shows som i USA med Tucker Carlson och Viktor Barth Kron gör. Är det inget SD kan investera i? Jag förstår att man har dåligt med ekonomiska resurser men de borde ju kunna få backning av viss finansiella intressen, med tanke på att de nästan är störst parti i Sverige.

Men jag gillar Niklas Svensson.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En svensk kvinna saknar värde i det muslimska Sverige.

Jag får blandade signaler från Bonnier på senare tid, Expressen, Dagens Industri och DN ömsom släpper fram SD, ömsom försöker ge M vind i seglen för deras påstådda SD-politik.

Citat:
https://mobile.twitter.com/niklassvensson/status/1306456974519869440

Angående Niklas Svenssons intervju med Åkesson i Danmark är den på förstasidan på Expressen idag.

Sånt här är bra för SD. Bra bild på förstasidan och en rimlig intervju som SVT inte kunde leverera.

Som sagt; ena dagen hatar jag Expressen och ena dagen tycker jag de är bra. Känns inte riktigt som de vet vilket ben man ska stå på eller bara försöker få klick.

Men det är bra med exponeringen i tidningarna, det var sånt som var väldigt ofta förekommande när SD tog ledningen i höst/vinter.

EDIT: Bra optiskt förresten att SD samarbetar med Moderaternas motsvarighet i Danmark. På så sätt skapas legitimitet kring partiet att man inte är något extremistparti.
Jag tror att Expressens redaktion är ganska splittrade angående SD.
Kanske lika splittrade som M och KD är i samma fråga.

På ena sidan har vi de typiska SD-hatarna. David Baas, Alex Schulman, Lars Lindström, Patrik Lundberg, m.fl.

På den mer neutrala och betydligt vettigare sidan har vi t.ex Lotta Gröning, Anna Dahlberg, Patrik Kronqvist, m.fl.
Senast redigerad av Jiren 2020-09-17 kl. 15:34.
2020-09-17, 15:29
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.expressen.se/kvallsposten/filmad-valdsattack-i-malmo-sprids-polis-vadjar-om-tips/

Äntligen sprids denna film i gammelmedia. Till och med utländsk media och Samhällsnytt fick rapportera om det först och det var typ 2 veckor sedan.

Oavsett bra för SD givetvis. Tragisk händelse.
2020-09-17, 22:23
Bannlyst
Rätt förvånad att SD ökar väldigt lite i Novus och att väljarströmmarna i övrigt verkar ha avtagit helt, men drar inga höga växlar av det.

Förövrigt känns det som att snacket om opinionsundersökningar är så jävla onödiga när det kommer till att försöka förutse hur ett eventuellt resultat kommer bli i nästa val. Vad jag vet var SD på över 20+ % i mätningarna redan 2015, men valresultatet blev långt under det.

Jag ser enbart till trenderna och gör en kort generisk förutsägelse för hur resultatet blir i nästa val jämfört med senaste valresultatet.

Uppenbart har SD ökat enligt mätningarna genomgående, trenden är fortsatt uppåt och det kan vara allt från 18-25 % baserat på mätningarna senaste året. Därför är jag helt säker på att SD kommer att få åtminstone 20 % i nästa val. Allt annat är oundvikligt. Frågan är om det blir 20,1 eller om det blir 23,5. Det är som sagt omöjligt att pricka in exakt resultat i den gråzonen.

Därför förstår jag inte meningen med att hurra och jubla över att t.ex. Sifo visar 22 % en viss månad då det egentligen inte säger någonting.
Senast redigerad av flashenbacken1 2020-09-17 kl. 22:28.
2020-09-17, 22:54
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Rätt förvånad att SD ökar väldigt lite i Novus och att väljarströmmarna i övrigt verkar ha avtagit helt, men drar inga höga växlar av det.

Förövrigt känns det som att snacket om opinionsundersökningar är så jävla onödiga när det kommer till att försöka förutse hur ett eventuellt resultat kommer bli i nästa val. Vad jag vet var SD på över 20+ % i mätningarna redan 2015, men valresultatet blev långt under det.

Jag ser enbart till trenderna och gör en kort generisk förutsägelse för hur resultatet blir i nästa val jämfört med senaste valresultatet.

Uppenbart har SD ökat enligt mätningarna genomgående, trenden är fortsatt uppåt och det kan vara allt från 18-25 % baserat på mätningarna senaste året. Därför är jag helt säker på att SD kommer att få åtminstone 20 % i nästa val. Allt annat är oundvikligt. Frågan är om det blir 20,1 eller om det blir 23,5. Det är som sagt omöjligt att pricka in exakt resultat i den gråzonen.

Därför förstår jag inte meningen med att hurra och jubla över att t.ex. Sifo visar 22 % en viss månad då det egentligen inte säger någonting.

Tyvärr har det ingen betydelse om sjupartiet har 79,9 eller 76,5% 12e september 2022.
De kommer kringå SD alldeles oavsett.
2020-09-17, 23:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus septembermätning, 3082 tillfrågades mellan 24/8 - 13/9
S 27,0% (-1,3)
V 9,4% (+0,1)
MP 4,3% (+0,5)
C 7,8% (+0,2)
L 3,2% (+0,3)
SD 19,6% (+0,2)
M 21,2% (+-0)
KD 5,7% (-0,1)
Övriga 1,8% (+0,1)
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stabilt-lage-bland-valjarna

Trist att SD inte ökar mer, men bra att S backar tillbaka. Men i stort sett stilla mellan blocken. Ett mindre S i det vänsterliberala blocket tycker jag är bra, de blir inte lika självklara regeringsbildare och måste kompromissa ihjäl sig.

Citat:
Ja mätningen har inte med de största rörelserna efter Löfvings och Kristersson.
Förresten är jag rädd för att MP kommer stabilisera sig över 4% kring 4-5% framöver efter Preems utbyggnad.
Ser dagligen artiklar att Löfven skulle vara en klimatförnekare om han går med på utbyggnaden osv...

Jag räknar med att MP alltid klarar 4 % spärren. De kommer få stödröster från S och V om det krävs. Kanske t.o.m. från C.

Citat:
Ursprungligen postat av Optimaten

Om C får en Lööf-effekt så spelar det inte så stor roll, det kommer att vara väljarrörelser inom det socialliberala blocket.

Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Jag tror att Expressens redaktion är ganska splittrade angående SD.
Kanske lika splittrade som M och KD är i samma fråga.
På ena sidan har vi de typiska SD-hatarna. David Baas, Alex Schulman, Lars Lindström, Patrik Lundberg, m.fl.
På den mer neutrala och betydligt vettigare sidan har vi t.ex Lotta Gröning, Anna Dahlberg, Patrik Kronqvist, m.fl.

Så är det nog. DI verkar också ganska SD-vänliga, och DN mindre fanatiska än de var förr: Finns denna splittring även inom Bonnier-familjen?

Citat:
https://www.expressen.se/kvallsposten/filmad-valdsattack-i-malmo-sprids-polis-vadjar-om-tips/
Äntligen sprids denna film i gammelmedia. Till och med utländsk media och Samhällsnytt fick rapportera om det först och det var typ 2 veckor sedan.
Oavsett bra för SD givetvis. Tragisk händelse.

Intressant att gammelmedia visar sådant. Det har alltid mörkats förr.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Tyvärr har det ingen betydelse om sjupartiet har 79,9 eller 76,5% 12e september 2022.
De kommer kringå SD alldeles oavsett.

Kanske kringgår de SD men jag tror att ju större SD blir ju mer måste de anpassa sin politik efter SD. S vill också göra det nu men hindras av sina samarbetspartier.
2020-09-18, 14:52
Medlem
Haddock93s avatar
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7556737

Citat:
Arbetsförmedlingen uppger att personer med koppling till den organiserade brottsligheten har infiltrerat myndigheten för att lära sig verksamheten inifrån, och kunna utnyttja välfärdssystemet.

Även fast SVT och övriga media smutskastar SD måste ju bara partiet öka i opinionen på sånt här nyhetsflöde.
2020-09-18, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Lärde ni er ingenting efter senast?
Novus hade SD på 19,1% och överskattade SD med 1.6PE i sin sista mätning inför valet.

OU justeras vid varje val, så tidigare resultat går faktiskt inte lita på.

Det var ju det misstaget vi gjorde 2018... vi trodde OU skulle ha lika fel 2018 som 2014. Istället hade de överskattat SD.
2020-09-18, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En svensk kvinna saknar värde i det muslimska Sverige.

Jag får blandade signaler från Bonnier på senare tid, Expressen, Dagens Industri och DN ömsom släpper fram SD, ömsom försöker ge M vind i seglen för deras påstådda SD-politik.

Min teori är att medierna inte vågar anklagas för att tysta debatten. De måste vara lite kontrollerad opposition. Man tar med kritik mot invandringspolitik kombinerat med snyftartiklar, BLM-propaganda, personer som blivit diskriminerade, osv. Så kan de hävda att de inte döljer något.

Sen får det sägas att just Expressen på ledarplats åtminstone sedan 2014 (kanske tidigare) varit kritiska mot utvecklingen, med brottslighet , segregering osv. Kanske främst Anna Dahlberg men det finns andra också. DN är lite annorlunda. Man bör nog inte slå ihop dem som "Bonnier-media". De har likheter men även skillnader. DN är ju rikslikaren så de har hög svansföring. Expressen är lite mer mannen på gatan-snacket, så de tar ut svängarna lite.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in