2020-09-18, 14:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har hittat mer om det och detta är faktiskt oroande att vår statsepidemiolog sysslar med sådana kvasiargument och pseudoforskning. Rätt mycket information men läs allt framförallt Twittertråden som sågar Ivor Cumming vid fotknölarna. Den är viktig och ger faktisk synpunkter på flera frågeställningar vi har haft i tråden på sista tiden.

Här är först ett inlägg på FB om Tegnells svammel:
Mange Schillis

THE STÄJTT ÄPPIDIOLOMISP AND THE FAT EMPEROR
För några dagar sedan fick jag en YT video skickad till mig med frågan om vad jag hade för syn på den. Videon var av en person vid namn Ivor Cummins, en nutritionist vars artistnamn på sociala medier är "FatEmperor", han har till och med en hemsida med länken "thefatemperor . com"...
Videon gällde corona och verkar ha fått stor spridning senaste tiden, han är bl a positivt inställd till hur Sverige hanterat det hela (fast han verkar ha missat ungefär 95% av hur vi egentligen hanterat det hela).
Efter bara ca 1 minut påstår han helt utan belägg att 80% av befolkningen är immun på förhand(!?).
Där stängde jag av videon, hade 80% varit immuna på förhand hade vi aldrig fått någon egentlig smittspridning, då hade vi redan haft flockimmunitet på förhand och då hade vi omöjligt kunnat se områden där 50-60% av befolkningen har antikroppar.
Igår lanserar Anders Tegnell sin senaste hokus-pokus teori om varför Sverige fått relativt sett höga dödstal, han hävdar att det kan bero på att vi haft en mildare säsongsinfluensa. Även om det stämt (vilket det inte gör, t ex Norge har haft mildare de senaste två åren) så hade det bara gjort skillnad på marginalen.
Den norska smittskyddsdirektören Frode Forland samt Finlands hälsosäkerhetschef Mika Salminen var ganska snabbt ute och avvisade Anders Tegnells påstående.
Svd gör senare en granskning där de inte hittar något större stöd för Tegnells hokus-pokus teori.
När de kontaktar Anders Tegnell ang detta så hänvisar han till...THE FAT EMPEROR!
Vår kära statsepidemiolog lanserar alltså teorier baserade på foliehattsvideos han sett på YT.
https://www.facebook.com/mange.schillis/posts/10223641109914130

Och här är Twittertråden där Ivor Cummins' pseudovetenskaplig konspirationsteorier bemöts. Den är inte nådig och väldigt lång så läs den i sin helhet. Den finns flera godbitar där:

Dr Dominic Pimenta
@juniordrblog
15 sep.
This is deeply pseudoscientific and dangerous rubbish. I wouldn't normally amplify, but in this case given the public health emergency I've made an exception.
Ivor Cummins
@FatEmperor
I don't too often do this for a video - but this one is crucial.

Can you maybe retweet pls and go to video to share through other methods - it's important, this one! 😀

https://twitter.com/FatEmperor/status/1303704826287718400?s=20
The full version is here: https://youtu.be/DUDg5ossirU

Otherwise let's take it apart here: /thread
/.../
So summary:
- Ivor Cummins
@FatEmperor
is a charlatan, and please tell everyone you know and see on social media
- this pseudoscientific BS will get PEOPLE KILLED.
- Listen to the guidelines, take care of each other, be kind, and STAY INFORMED.

Okay now I need a drink. /end
https://twitter.com/juniordrblog/status/1305861383607771137?s=20

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Det här är nog en av de mest anmärkningsvärda avslöjanden om Tegnells falsarier hittills hur han försvarar Sveriges strategi till sista blodsdroppen som det verkar. Han backar inte för något ens att ta till charlataner på internet och deras teorier som stöd tydligen.

Herre min Gud!

Och detta var en nyhet på tv4 igårkväll. Herre min Gud.🤦🏼‍♀️
Citera
2020-09-18, 14:16
Medlem
Restriktionerne i København bliver landsdækkende.

Max forsamling = 50 (med lidt undtagelser)
Restauranter og natteliv lukker kl 22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja nu ska det till över 165.000 tester under V38 för att man inte helt klart ska kunna säga att vi har en uppgång.

V 35 - V 36 så gick vi från 1471 fall till 1680 fall men det testades mer. Andelen positiva fall var samma (1,17-1,18%)
Citera
Medlem
Danmark massor med smittade. Ingen dör. Så länge inte de som är över 70 och andra riskingar inte får viruset är det alltså lugnt.

Jäkla mellanmjölk virus världen fått panik över....
Citera
2020-09-18, 14:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Men alltså på riktigt, vad tror ni egentligen? Att det inte kommer en andra våg?

Allt är svart eller vitt härinne.

Det kommer så klart öka i höst. Precis som alla andra virus gör.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Restriktionerne i København bliver landsdækkende.

Max forsamling = 50 (med lidt undtagelser)
Restauranter og natteliv lukker kl 22.
Jösses. Tur man bor i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Tegnells förklaring kommer att vara att fallen i Sverige ökar för att vi har blivit bättre på att smittspåra och därmed hitta smittade. En ökning är därför en positiv indikation på att Sverige gör ett bra jobb.
Som i Danmark.
Citera
2020-09-18, 14:20
Medlem
Ökning i Stockholm av fall

21 augusti +59
28 augusti +39
4 september +43
11 september +52
18 september +106

c19.se
Citera
2020-09-18, 14:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det beror på vad som händer på andra sidan gränsen. Gränserna kan vara öppna mot länder utan smitta. Däremot behöver man kontrollera resenärer från länder med smitta.

Fördelen med Flashback är också den största nackdelen. Backsidan med öppna forum.
Citera
2020-09-18, 14:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Danmark massor med smittade. Ingen dör. Så länge inte de som är över 70 och andra riskingar inte får viruset är det alltså lugnt.

Hörru, Det är vetenskapligt bevisat och publicerat hundratals gånger på Flashback att 85% av alla, även unga, får kroniska hjärtskador av covid-19.

Paniken var kanske i viss mån befogad i våras. Nu är paniken vansinnig.
Citera
2020-09-18, 14:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Men alltså på riktigt, vad tror ni egentligen? Att det inte kommer en andra våg?
Det är väl helt uppenbart att vi ökar. Detta är andra veckan om man kollar på rapport datum och tredje veckan om man kollar på rätt datum. Det går lite upp och ner var senaste budet från FoHM. Men förra uppgången var återvändande turister och denna beror på skola och arbetsplatser. Vi kommer inte att kunna fortsätta som vi nu gör. För gör vi det så kommer vi att se en ökning varje vecka. Det måste till mer...vad går väl och tvista om men om vi fortsätter precis som vi nu gör, ja då kommer det en ny våg. Jag tror att flock immuniteten kan hjälpa oss först vid tredje vågen om den nu varar så länge. Men vi är väl ett av de enda länderna vars strategi snaras liknas vid att sticka huvudet i sanden. Nu är tiden för våra ledare och myndigheter att visa handlingskraft! Men kommer de att göra det? Ser inte så ut, dessvärre.
Citera
2020-09-18, 14:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55

Många under 30 som kräver sjukhusvård sa de precis, jag hörde inte procentandelen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in