Citat:
Jag har hittat mer om det och detta är faktiskt oroande att vår statsepidemiolog sysslar med sådana kvasiargument och pseudoforskning. Rätt mycket information men läs allt framförallt Twittertråden som sågar Ivor Cumming vid fotknölarna. Den är viktig och ger faktisk synpunkter på flera frågeställningar vi har haft i tråden på sista tiden.
Här är först ett inlägg på FB om Tegnells svammel:
Och här är Twittertråden där Ivor Cummins' pseudovetenskaplig konspirationsteorier bemöts. Den är inte nådig och väldigt lång så läs den i sin helhet. Den finns flera godbitar där:
Dr Dominic Pimenta
@juniordrblog
Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Det här är nog en av de mest anmärkningsvärda avslöjanden om Tegnells falsarier hittills hur han försvarar Sveriges strategi till sista blodsdroppen som det verkar. Han backar inte för något ens att ta till charlataner på internet och deras teorier som stöd tydligen.
Herre min Gud!
Här är först ett inlägg på FB om Tegnells svammel:
Mange Schillishttps://www.facebook.com/mange.schillis/posts/10223641109914130
THE STÄJTT ÄPPIDIOLOMISP AND THE FAT EMPEROR
För några dagar sedan fick jag en YT video skickad till mig med frågan om vad jag hade för syn på den. Videon var av en person vid namn Ivor Cummins, en nutritionist vars artistnamn på sociala medier är "FatEmperor", han har till och med en hemsida med länken "thefatemperor . com"...
Videon gällde corona och verkar ha fått stor spridning senaste tiden, han är bl a positivt inställd till hur Sverige hanterat det hela (fast han verkar ha missat ungefär 95% av hur vi egentligen hanterat det hela).
Efter bara ca 1 minut påstår han helt utan belägg att 80% av befolkningen är immun på förhand(!?).
Där stängde jag av videon, hade 80% varit immuna på förhand hade vi aldrig fått någon egentlig smittspridning, då hade vi redan haft flockimmunitet på förhand och då hade vi omöjligt kunnat se områden där 50-60% av befolkningen har antikroppar.
Igår lanserar Anders Tegnell sin senaste hokus-pokus teori om varför Sverige fått relativt sett höga dödstal, han hävdar att det kan bero på att vi haft en mildare säsongsinfluensa. Även om det stämt (vilket det inte gör, t ex Norge har haft mildare de senaste två åren) så hade det bara gjort skillnad på marginalen.
Den norska smittskyddsdirektören Frode Forland samt Finlands hälsosäkerhetschef Mika Salminen var ganska snabbt ute och avvisade Anders Tegnells påstående.
Svd gör senare en granskning där de inte hittar något större stöd för Tegnells hokus-pokus teori.
När de kontaktar Anders Tegnell ang detta så hänvisar han till...THE FAT EMPEROR!
Vår kära statsepidemiolog lanserar alltså teorier baserade på foliehattsvideos han sett på YT.
Och här är Twittertråden där Ivor Cummins' pseudovetenskaplig konspirationsteorier bemöts. Den är inte nådig och väldigt lång så läs den i sin helhet. Den finns flera godbitar där:
Dr Dominic Pimenta
@juniordrblog
15 sep.https://twitter.com/juniordrblog/status/1305861383607771137?s=20
This is deeply pseudoscientific and dangerous rubbish. I wouldn't normally amplify, but in this case given the public health emergency I've made an exception.
Ivor CumminsThe full version is here: https://youtu.be/DUDg5ossirU
@FatEmperor
I don't too often do this for a video - but this one is crucial.
Can you maybe retweet pls and go to video to share through other methods - it's important, this one! 😀
https://twitter.com/FatEmperor/status/1303704826287718400?s=20
Otherwise let's take it apart here: /thread
/.../
So summary:
- Ivor Cummins
@FatEmperor
is a charlatan, and please tell everyone you know and see on social media
- this pseudoscientific BS will get PEOPLE KILLED.
- Listen to the guidelines, take care of each other, be kind, and STAY INFORMED.
Okay now I need a drink. /end
Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Det här är nog en av de mest anmärkningsvärda avslöjanden om Tegnells falsarier hittills hur han försvarar Sveriges strategi till sista blodsdroppen som det verkar. Han backar inte för något ens att ta till charlataner på internet och deras teorier som stöd tydligen.
Herre min Gud!
Och detta var en nyhet på tv4 igårkväll. Herre min Gud.🤦🏼♀️