2020-09-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Absolut, men nu var det väl nedstängningarna i nordöstra England vi talade om? Ingen dör av att inte få gå hem till sina kompisar, eller av att puben stänger klockan 22. Snarare tvärtom förmodligen - de krogslagsmål som skulle ha skett klockan 1, och kanske slutat med att någon slagit huvudet i något och dött, eller fått en kniv mellan skulderbladen - kommer inte att ske nu. Klockan 22 är folk bara salongsberusade, och kan ta sig hem utan risk. Och det är ju det som är tanken, med att sätta klockslaget där - att folk inte ska hinna bli så fulla, att de glömmer bort att hålla avstånd och tvätta händerna efter toabesök, och inte dricka ur varandras glas eller ta jordnötter ur varandras skålar. För att inte tala om att följa med någon ny bekantskap hem.

Det kom någon studie för ett tag sedan - minns inte från vilket land - som visade att nästan all smittspridning i krogmiljö sker efter klockan 00.

Lockdowns handlar dessutom bara om några veckor i taget. Kan du nämna något Västland, där myndigheterna fortsatt att hålla på undantagsreglerna längre än några veckor i taget? I onödan?
Nej, i mitt inlägg som du först citerade talade jag om att jag inte har någon uppfattning om vad som är lämpligast för UK, men att jag tror att alltför många lockdowns inte kommer att accepteras av befolkningen. Jag skrev också att det kan finnas alternativ till att stänga ner hela landet.

Beträffande påtvingade begränsningar i mellanmänskliga kontakter tror jag, tvärtemot dig, att isolering och avskärmning kommer att ha stor negativ påverkan på folks välmående. Men ditt krogexempel är intressant. Vissa, förmodligen många, anser att krogslagsmål, till och med med dödlig utgång, är en riskfaktor som ska vägas in vid bedömningen av om det allmänna ska tillåta människor att roa sig inom sådana verksamheter. Normalt sett försöker det allmänna med olika slags åtgärder minska det våld som är förknippat med alkoholintag, utan att föreslå att alkoholintaget generellt ska förbjudas. Detta trots att våldet säkerligen tar en del människoliv/orsakar svåra skador för många varje år. Om enbart dessa liv ska skyddas, utan några andra överväganden, är det svårt att se hur det kan vara legitimt att tillåta dessa verksamheter. Görs istället en avvägning mellan åtgärder för att begränsa våldet och behandla skador m.m., värdet av att människor ska få bestämma över sina egna liv genom att få roa sig, och effekterna på människors liv och hälsa, kan verksamheterna istället tillåtas. Huruvida det är lämpligt att göra den jämförelsen mellan krogvåldet och coronapandemin som du gör, låter jag emellertid vara osagt.

Ska jag vara ärlig så kände jag inte till något exempel i modern tid på så stora ingripanden i människors liv i ett västland som har skett under detta år. Varje lockdown är därför ett nytt ingrepp i folks liv och frihet. Huruvida de är befogade eller inte tror jag måste diskuteras med beaktande av alla intressen (jfr ovan). Huruvida de har varit onödiga eller inte, tror jag kan avgöras först i framtiden.
Citera
2020-09-18, 12:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ok då har jag fått svar på min fråga. Sammanfattningsvis så räcker dessa studier i nuläget inte för att fastslå att en betydande del av smittspridningen drivs av symtomfria om man läser vad expertorganen säger i dagsläget. Dock räcker de studier som finns för många här i tråden för att dra denna slutsats.
Den slutsatsen kan man inte dra helt enkelt för att ingen kan säga att något är vetenskapligt fastställt när det gäller SCoV2 och COVID19. Vad man kan säga är att dina hypoteser har svagt stöd i de senaste studierna och vi alarmisters hypoteser åtminstone stöds av aktuell forskning tills något visar på motsatsen.
Citera
2020-09-18, 12:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, tittar på rapporten så är det bara Nederländerna som har en perfekt samvariation mellan död i/med Covid-19 och intensiteten under de senast två influensa säsongerna.

Precis som det påpekas kan Sverige, UK:s och inte minst Belgiens placeringar ovanför korrelationslinjen förklaras med att smittan kom in på äldreboenden som var dåligt förberedda. Sverige hade inte in lockdown, men det hade både UK och Belgien, ändå är dödsfallen i/med covid-19/100 000 inv där högre än i Sverige. Så förmodligen så var situationen på deras äldreboenden ännu sämre än i Sverige.

En del av de katastrofala dödstalen i/med covid-19 i Belgien verkar kunna förklaras med de två tidigare extremt milda influensasäsongerna där. Samma sak för Sverige, fast något mindre tydligt.

Kausalitet är alltid ytterst svårt att fastställa. Men jag skall titta närmare på WHO:s rapport som kanske är mer omfattande och genomarbetat, samt ev. saknar de brister som finns i rapporten du länkat till. Det är, nämligen, den som Tegnell hänvisat till när han hävdat att det kan finnas ett samband mellan intensiteten under tidigare influensasäsonger och död i/med covid-19 mellan olika länder. Observera att han ser detta som en möjlig delförklaring, inte hela förklaringen.
Nej, den här gången är Tegnell ute och cyklar på en vinglig cykel med punka. Intressant som diskussionsunderlag men knappast vad en statsepidemiologi öht ska torgföra. Björn Olsen är snäll här:
/.../”Det finns en viss poäng i det. Om influensan 2019 var mild dog färre av de äldsta. Det var sannolikt fler ur den gruppen som dog under covidpandemins mest aggressiva fas”, skriver han i ett sms till Aftonbladet.

Han tycker däremot inte att det förklarar Sveriges höga dödstal i förhållande till våra grannländer.

”Det är en delförklaring, men inte en upplysning”, skriver Björn Olsen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB63GO/tegnells-teori-far-stod--men-andra-ar-tveksamma

Jag tror att det är flera som på håret överlevt tills fram till våren 2020 som till slut strök med p.g.a. COVID19 men att det på intet vis är unikt för Sverige. Det är dock som jag säger ett obehagligt resonemang Tegnell för ur ett rent etiskt perspektiv. Det är nog något som man får hålla mellan skål och vägg på de akademiska institutionerna.
Citera
2020-09-18, 12:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Den slutsatsen kan man inte dra helt enkelt för att ingen kan säga att något är vetenskapligt fastställt när det gäller SCoV2 och COVID19. Vad man kan säga är att dina hypoteser har svagt stöd i de senaste studierna och vi alarmisters hypoteser åtminstone stöds av aktuell forskning tills något visar på motsatsen.

Wow, jag trodde denna tråd inte ägnade annat än att slå fast saker som vetenskap. Jag håller helt med dig.
Citera
2020-09-18, 12:53
Medlem
Citat:
Absolut, men nu var det väl nedstängningarna i nordöstra England vi talade om? Ingen dör av att inte få gå hem till sina kompisar, eller av att puben stänger klockan 22. Snarare tvärtom förmodligen - de krogslagsmål som skulle ha skett klockan 1, och kanske slutat med att någon slagit huvudet i något och dött, eller fått en kniv mellan skulderbladen - kommer inte att ske nu.

Klockan 22 är folk bara salongsberusade, och kan ta sig hem utan risk. Och det är ju det som är tanken, med att sätta klockslaget där - att folk inte ska hinna bli så fulla, att de glömmer bort att hålla avstånd och tvätta händerna efter toabesök, och inte dricka ur varandras glas eller ta jordnötter ur varandras skålar. För att inte tala om att följa med någon ny bekantskap hem.

Det kom någon studie för ett tag sedan - minns inte från vilket land - som visade att nästan all smittspridning i krogmiljö sker efter klockan 00.

Lockdowns handlar dessutom bara om några veckor i taget. Kan du nämna något Västland, där myndigheterna fortsatt att hålla på undantagsreglerna längre än några veckor i taget? I onödan?
Oj, jag visste inte att det var så vanligt med knivslagsmål på pubar i England.
Och självklart går alla snyggt och prydligt hem till sig själva.
Citera
2020-09-18, 12:58
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Helt sant det du säger. Om jag varit otydlig så är det ” samlade bedömningen utifrån nuvarande kunskapsläget” Jag försöker stödja mina tankar kring. Jag hävdar även att man både som förnekare och alarmist oftast kör i diket på varsin sida istället för att hålla sig på vägen.
Citera
2020-09-18, 13:00
Medlem
Swan65s avatar
https://omni.se/a/2d1b9q

Låter som mumma det! Blir som jag alltid sagt, det kommer att resas statyer av Tegnell, mannen med kulor av stål som inte viker sig för alarmistiska såssekärringar i grannskapet.
Citera
2020-09-18, 13:01
Medlem
Som sagt Tegnell är galen
Anders Tegnell sa i SvD att coronadödstalen i SE kan bero på att färre dött av säsongsinfluensan de senaste åren med stöd av ett Youtube-klipp och en studie. Studien visar sig vara motsvarande ett Youtube-klipp i en pdf av författare som presenterar sig som lockdown-skeptiker.->
https://twitter.com/EvaSaraLindberg/status/1306878011531300865
Detta är så ovärdigt allvaret i situationen. Youtube-killen Ivor Cummins har ingen forskarutbildning, ännu mindre medicinsk eller epidemiologisk utbildning. Den s k "publikationen" är en ogranskad rapport. Detta är vetenskapligt junk food. Eller sämre.
https://twitter.com/bjuno76/status/1306659485713391616
Citera
2020-09-18, 13:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Helt sant det du säger. Om jag varit otydlig så är det ” samlade bedömningen utifrån nuvarande kunskapsläget” Jag försöker stödja mina tankar kring. Jag hävdar även att man både som förnekare och alarmist oftast kör i diket på varsin sida istället för att hålla sig på vägen.
Och jag säger för att hålla mig till ämnet att a-/presymtomatisk smitta är en verklighet vi nog får räkna med. Utifrån de underlag som finns och att COVID19 här skiljer sig väsentligt från influensa.

Jag är också av den absoluta bestämda uppfattningen att ett statligt smittskydd i ett land har att förhålla sig till detta.

Det verkar inte Sveriges myndighet riktigt vilja ta till sig där man länge hävdade konstigheter kring detta. Som då absolut inte var belagda. Någon sorts omvänd försiktighetsprincip eller vad man ska kalla det för där man ibland tog hänsyn till saker utanför sitt expertområde..
Citera
2020-09-18, 13:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
https://www.theguardian.com/world/2020/sep/14/american-accused-of-ignoring-covid-19-quarantine-to-go-on-bavaria-bar-crawl

The Guardian har öppnat den artikel som jag frågade om förut i morse. Det är alltså en idiotisk 26-årig amerikansk kvinna, som har lyckats smitta ner en hel liten ort i Bayern (Garmirsch-Partenkirchen, känd för alpin skidåkning), genom att gå på krogrunda fast hon visste att hon var sjuk i covid-19 (inte bara smittad, hon hade symptom också).

Man undrar ju hur sådana här människor tänker..? Att sjuka ibland känner att dom måste smita ut t.ex. för att handla mat eller mediciner är en sak - om de inte har någon de kan be om hjälp. Men krogrunda..?

Ja, det är förbluffande idiotiskt. Man skulle kunna tro att förutom Amerikan är hon också efterbliven.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-18 kl. 13:13.
Citera
2020-09-18, 13:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Måste vara väldigt svårt att mäta. Hur vet man att personer som kanske hade väldigt vaga symtom erkänner det om det visat sig att de smittat någon. Nu spekulerar jag fritt , men vi människor generellt gillar ju inte att vara eller känna sig skyldiga.
Man smittspårar och testar, det är så det går till. Då upptäcker man människor som är positiva men ej har symptom, alt. man testar alla på en avdelning osv.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-18 kl. 13:14.
Citera
2020-09-18, 13:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Som sagt Tegnell är galen
Anders Tegnell sa i SvD att coronadödstalen i SE kan bero på att färre dött av säsongsinfluensan de senaste åren med stöd av ett Youtube-klipp och en studie. Studien visar sig vara motsvarande ett Youtube-klipp i en pdf av författare som presenterar sig som lockdown-skeptiker.->
https://twitter.com/EvaSaraLindberg/status/1306878011531300865
Detta är så ovärdigt allvaret i situationen. Youtube-killen Ivor Cummins har ingen forskarutbildning, ännu mindre medicinsk eller epidemiologisk utbildning. Den s k "publikationen" är en ogranskad rapport. Detta är vetenskapligt junk food. Eller sämre.
https://twitter.com/bjuno76/status/1306659485713391616

Haha, ytterligare en likhet mellan Tengele o Trump med vad de baserar sina påståenden på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in