Citat:
Nej, i mitt inlägg som du först citerade talade jag om att jag inte har någon uppfattning om vad som är lämpligast för UK, men att jag tror att alltför många lockdowns inte kommer att accepteras av befolkningen. Jag skrev också att det kan finnas alternativ till att stänga ner hela landet. Absolut, men nu var det väl nedstängningarna i nordöstra England vi talade om? Ingen dör av att inte få gå hem till sina kompisar, eller av att puben stänger klockan 22. Snarare tvärtom förmodligen - de krogslagsmål som skulle ha skett klockan 1, och kanske slutat med att någon slagit huvudet i något och dött, eller fått en kniv mellan skulderbladen - kommer inte att ske nu. Klockan 22 är folk bara salongsberusade, och kan ta sig hem utan risk. Och det är ju det som är tanken, med att sätta klockslaget där - att folk inte ska hinna bli så fulla, att de glömmer bort att hålla avstånd och tvätta händerna efter toabesök, och inte dricka ur varandras glas eller ta jordnötter ur varandras skålar. För att inte tala om att följa med någon ny bekantskap hem.
Det kom någon studie för ett tag sedan - minns inte från vilket land - som visade att nästan all smittspridning i krogmiljö sker efter klockan 00.
Lockdowns handlar dessutom bara om några veckor i taget. Kan du nämna något Västland, där myndigheterna fortsatt att hålla på undantagsreglerna längre än några veckor i taget? I onödan?
Det kom någon studie för ett tag sedan - minns inte från vilket land - som visade att nästan all smittspridning i krogmiljö sker efter klockan 00.
Lockdowns handlar dessutom bara om några veckor i taget. Kan du nämna något Västland, där myndigheterna fortsatt att hålla på undantagsreglerna längre än några veckor i taget? I onödan?
Beträffande påtvingade begränsningar i mellanmänskliga kontakter tror jag, tvärtemot dig, att isolering och avskärmning kommer att ha stor negativ påverkan på folks välmående. Men ditt krogexempel är intressant. Vissa, förmodligen många, anser att krogslagsmål, till och med med dödlig utgång, är en riskfaktor som ska vägas in vid bedömningen av om det allmänna ska tillåta människor att roa sig inom sådana verksamheter. Normalt sett försöker det allmänna med olika slags åtgärder minska det våld som är förknippat med alkoholintag, utan att föreslå att alkoholintaget generellt ska förbjudas. Detta trots att våldet säkerligen tar en del människoliv/orsakar svåra skador för många varje år. Om enbart dessa liv ska skyddas, utan några andra överväganden, är det svårt att se hur det kan vara legitimt att tillåta dessa verksamheter. Görs istället en avvägning mellan åtgärder för att begränsa våldet och behandla skador m.m., värdet av att människor ska få bestämma över sina egna liv genom att få roa sig, och effekterna på människors liv och hälsa, kan verksamheterna istället tillåtas. Huruvida det är lämpligt att göra den jämförelsen mellan krogvåldet och coronapandemin som du gör, låter jag emellertid vara osagt.
Ska jag vara ärlig så kände jag inte till något exempel i modern tid på så stora ingripanden i människors liv i ett västland som har skett under detta år. Varje lockdown är därför ett nytt ingrepp i folks liv och frihet. Huruvida de är befogade eller inte tror jag måste diskuteras med beaktande av alla intressen (jfr ovan). Huruvida de har varit onödiga eller inte, tror jag kan avgöras först i framtiden.