2020-09-18, 10:46
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Gick in och läste kommentarerna och det verkar i princip vara 100% negativa. De borde gå in på Flashback och läsa på om en lockdowns förträfflighet.

Alltså, jag är inte längre så orolig för min egen del. Jag har antagligen haft skiten nu; något annat är nästan omöjligt med tanke på att jag har varit tvungen att åka buss och annat. Men kan du inte försöka tänka på dom som vet, att dom skulle ligga väldigt illa till, om dom skulle få smittan? Eller en nära anhörig? Och sedan släpper myndigheter och politiker bara en dödlig smitta fri i samhället... Det måste ju vara att leva med dödsångest varje dag. Det finns alltid två sidor på allting.
Senast redigerad av Merwinna 2020-09-18 kl. 11:44.
Citera
2020-09-18, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
The Telegraph är ledande i UK i motståndet mot "coronahysterin" där man ibland har pushat rena konspirationer måste jag säga.

Och missförstå mig rätt, jag gillar att man i UK trots allt har MSM med olika syn på saker och ting. Något som jag verkligen uppskattade när jag bodde där under ett antal år. Det är annat det än vad vi har i Sverige där man i princip kopierar varandras artiklar när man inte kör artiklar från NYT och WaPo direkt genom Google Translate.

Självklart avfärdar du brittiska folkets rimliga kritik genom att understryka att The Telegraph pushat "konspirationsteorier".
Citera
2020-09-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, jag är inte längre så orolig för min egen del. Jag har antagligen haft skiten nu; något annat är nästan omöjligt med tanke på att jag har varit tvungen att åka buss och annat. Men kan du inte försöka tänka på dom som vet, att dom skulle ligga väldigt illa till, om dom skulle få smittan? Eller en nära anhörig? Och sedan slipper myndigheter och politiker bara en dödlig smitta fri i samhället... Det måste ju vara att leva med dödsångest varje dag. Det finns alltid två sidor på allting.

Jag gör det varje dag. Jag undviker till exempel att "åka buss och annat".

Jag förstår att vi inte kan leva som vanligt, även om Covid inte är det farligaste som finns (30 svenskar har dött av cancer hittills idag) men det finns andra sätt än lockdowns.

Du kanske kan gå in på Telegraphs kommentarsfält och förklara för britterna hur bra det skulle vara för dem med en ny lockdown.
Citera
2020-09-18, 10:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Självklart avfärdar du brittiska folkets rimliga kritik genom att understryka att The Telegraph pushat "konspirationsteorier".
The Telegraph är inte brittiska folkets röst.

Men vi lämnar det då det är OT i tråden.
Citera
2020-09-18, 10:55
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Jag skulle nog skriva under på de siffrorna utifrån allt material jag läst. Det är just detta att a-/presymtomatiska sprider SCoV2 och att man kan vara det under en relativt lång tid som gör att man kan anta att a-/presymtomatiska utgör den större gruppen som sprider SCoV2. Vid influensa blir du sjuk på 1-3 dagar och blir många gånger sängliggande med påtagliga symptom, och omgivningen noterar ofta att du är sjuk och kan undvika dig. Vid COVID19 kanske du inte ens själv vet att du är sjuk och du är på benen och interagerar fullt ut socialt med omgivningen. Det finns anekdotiska belägg för att s.k. superspridare inte varit medvetna om att de har varit sjuka när man spårat upp dem. Jag vill minnas att man också såg detta vid det första noterade smittillfället i Tyskland. En anställd på ett kinesiskt bolag var där och höll sammanträde med några tyskar där hon spred vidare viruset utan att hon själv hade uppfattat sig som sjuk.

Det är som sagt svårt att belägga det motsatta alltså det du säger från det material som finns särskilt från det som har publicerats under senaste tiden.

Ok då har jag fått svar på min fråga. Sammanfattningsvis så räcker dessa studier i nuläget inte för att fastslå att en betydande del av smittspridningen drivs av symtomfria om man läser vad expertorganen säger i dagsläget. Dock räcker de studier som finns för många här i tråden för att dra denna slutsats.
Citera
2020-09-18, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
[url][...]

??? För mig är det i alla fall uppenbart, att det är bättre att människor slipper bli sjuka (och vissa kommer i så fall att dö, även om de får en sjukhusplats), än att "skala upp sjukvårdskapaciteten". Folk förstår inte att lockdowns är för deras eget bästa, tyvärr, och att man i krissituationer - och även i krig - måste acceptera regler som man inte behöver acceptera i vanliga fall.
Jag tror att det ligger ett problem i att du utgår från dig själv och dina egna förutsättningar. Att göra utlåtanden om hur andra ska agera, och vad de måste acceptera - för sitt eget bästa - är nog emellertid en vanlig metod för att försöka förändra samhället från sitt eget perspektiv och sina egna förutsättningar.

Svårigheten är att alla inte nödvändigtvis delar ens egna uppfattningar. Då kan det vara aktuellt att diskutera tvång (i ytterlighetsfallet i form av krig, som du nämner). Många verkar anse att frihet är ett viktigt värde som noga måste vägas mot samhällsvinster som kan uppnås genom frihetsbegränsningar. Tycker du att det finns ett behov av att göra det (dvs. ytterst att väga liv mot liv)?
Citera
2020-09-18, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Gick in och läste kommentarerna och det verkar i princip vara 100% negativa. De borde gå in på Flashback och läsa på om en lockdowns förträfflighet.
Jag slogs också över det. Kan ju kanske vara de mest högljudda som skriver, men intrycket är att många är (väldigt) negativa. Finns kanske någon mer objektiv studie vad befolkningen tycker. Den hade varit intressant att ta del av i så fall.
Citera
2020-09-18, 11:01
Medlem
Citat:
The Telegraph är ledande i UK i motståndet mot "coronahysterin" där man ibland har pushat rena konspirationer måste jag säga.

Och missförstå mig rätt, jag gillar att man i UK trots allt har MSM med olika syn på saker och ting. Något som jag verkligen uppskattade när jag bodde där under ett antal år. Det är annat det än vad vi har i Sverige där man i princip kopierar varandras artiklar när man inte kör artiklar från NYT och WaPo direkt genom Google Translate.
Har ingen koll på The Telegraphs allmänna position (men det stämmer säkert det du skriver).

Uppskattar också en rättfram debatt, där olika synpunkter kommer fram.
Citera
2020-09-18, 11:04
Medlem
Citat:

Håller med.

(6 September 2020)
50% now feel the measures the Government has taken do not go far enough and more should be done, compared to 37% in May.

Fieldwork took place between 17th July and 29th July 2020. A total of 2,246 people were interviewed.
https://www.ipsos.com/ipsos-mori/en-uk/support-government-handling-coronavirus-pandemic-falling-public-unclear-government-advice
Citera
2020-09-18, 11:14
Medlem
Citat:

Vad är deras röst?
Citera
2020-09-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ok då har jag fått svar på min fråga. Sammanfattningsvis så räcker dessa studier i nuläget inte för att fastslå att en betydande del av smittspridningen drivs av symtomfria om man läser vad expertorganen säger i dagsläget. Dock räcker de studier som finns för många här i tråden för att dra denna slutsats.
En rapport som många verkar se som seriös har sagt att presymptomatiska står för 48% av spridningen och asymptomatiska står för 3% av spridningen. Det finns dock en stor osäkerhet rörande asymptomatiska då de är svåra att smittspåra.
Citera
2020-09-18, 11:38
Medlem
Gravida ska inte ha arbetsuppgifter som innebär att de exponeras för det nya coronaviruset. Det slår Arbetsmiljöverket fast efter ett skyddsombuds begäran om åtgärder.
https://www.av.se/nyheter/2020/gravida-och-covid-19-pa-arbetsplatsen--forsiktighetsprincipen-ska-rada/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in