Citat:
Ursprungligen postat av
sk0gen
Mitt största problem med genrefilm inom skräck är den extremt mallad - vilket gör den astråkig. Först presentation av premiss. Sen , hur spänningen ska starta - nån blind gubbe jagar kids inne i ett hus, ett par blir jagade genom en skog av en mördare osv.
Skräckfilmer känns som typ den jävla slutstriden i en actionfilm fast en hel film
Jag kan sjukt nog tycka det är mer nervpirrande att titta på säg en Haneke-rulle om pensionärer med demens än en slasher. På riktigt. Mallen får en att vilja snabbspola av tristess.
Kan nån ge mig tips på läskig skräckfilm som inte är så himla mallad i "slutstrid"-modellen? Får gärna vara psykologisk skräck och nån sorts mindfucks inblandat.
Men "skräckfilmer" med mördare som går lösa är ju inte direkt läskiga.
Ska det vara skräckfilm så måste det ju vara något som gör tittaren rädd.
"Poltergeist" kan jag rekommendera om du vill bli rädd.
Det finns fler än bara ettan, och jag tror att det är tre stycken.
Den första är nästan ofattbart läskig och det är en av få filmer jag inte vill se på igen.
Sen så kan ju filmer vara läskiga av flera orsaker.
Det finns tex en film som heter "Miracle Mile" som handlar om en analkande Kärnvapenattack, och man får följa en huvudperson under en timmes allt mer förvirrade och desperata kamp mot klockan i ett folktomt Los Angeles om natten.
Helt jävla Lysande scener som kommer som pärlor på ett band, och för varje sådan scen dras man bara allt djupare in i den kaosartade Panik som så mått börjar få fäste i huvudpersonen.
Saker som "inte kan hända" händer iaf, trots den avslappnade och normala bakgrunden, och det tillsammans med den ständiga frågan om kärnvapenattacken verkligen är på väg eller inte blir bara allt mer trolig - från att först ha varit helt Otrolig och omöjlig.
Ska de alla dö om bara en timme, eller kommer ingenting alls att hända ...
Det är en svårare fråga än man kanske kan förstå sig på ...
Särskilt i ljuset av händelser som i normala fall hade resulterat i "direkta konsekvenser" men som där och då bara ... ignoreras ... (som att elda opp polismän tex).
Ja ...
Se den (Miracle Mile).
Du kommer, säkert, aldrig att glömma den.
De flesta som sett den säger att den aldrig lyckats försvinna från deras minne ...
Det finns helt enkelt "någonting" i den filmen som är så läskigt nära "det äkta" att man inte vill vara med.