Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Så permanent inlåsning av landet? Eller räknar du med att viruset kommer utrotas globalt? Annars.. vad ser du för lösning?
Det beror ju på hur resten av Världen väljer att agera. Ifall resten av Världen väljer att bekämpa viruset, så blir det länder med ohejdad smittspridning som låses ut från omvärlden.
Detta fick Sverige erfara under våren och sommaren. Jag vet att jag deltog i diskussioner om detta i ett tidigare skede av epidemin. Anders Tegnells anhängare sade att vi måste satsa på flockimmunitet, eftersom vi annars måste isolera oss från omvärlden. Sverige satsade på flockimmunitet, och lät viruset spridas. Och resultatet blev? Att Sverige isolerades. Det var inte Sverige som stängde gränserna, utan omvärlden, som inte ville ta emot smittbärare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Kväsa viruset nationellt?
Ja. Eller ännu hellre, inte låta viruset få fäste från början.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Eller menar du en global världsordning som ska kontrollera varje individ så att viruset faktiskt skulle kunna kvävas?
Nej, det behövs ingen global världsordning. Det kommer att ge sig naturligt. Länder som har besegrat viruset, kommer inte att vilja ta emot besökare från länder med smitta. Länder med smitta kan hålla sina gränser öppna, men kommer att isoleras av andra länder. Ingen vill åka till infektionshärden. Och för den som vill lämna infektionshärden, finns ingenstans att åka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Om inte vaccin är lösningen och viruset ska utrotas ser jag ingen annan lösning i alla fall. Du kanske har bättre idéer?
Poängen var, att vi hade haft mer valfrihet angående strategi, ifall vi inte från början hade satsat på att låta viruset skölja in obehindrat.
Ifall det visar sig att eliminering inte är en fungerande strategi, så är det lätt att styra om till strategin med flockimmunitet. Motsatsen är mycket svårare. Ifall det visar sig att flockimmunitet inte är en fungerande strategi, så blir det besvärligt att styra om till strategin som går ut på att eliminera.
Folkhälsomyndigheten har redan från början agerat utifrån premissen att viruset är ett oundvikligt öde. Det var en vansinnig utgångspunkt för ett nytt och okänt virus.
Anders Tegnells hantering av epidemin, har varit total-idiotisk, från början till slut.