Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
Jag skulle nog säga att länderna i Europa sneglade för mycket på vad alla andra gjorde och när, lockdowns skedde ungefär samtidigt i mitten av mars i de flesta länder. Sedan blev utbrotten värre där populationerna var lokalt större och kombinerat med stora knytpunkter för resande under februari. En lockdown eller liknande åtgärd i mitten/slutet av februari var det inget land i Europa som gjorde.
Det borde ha varit smittskyddsmyndigheternas uppgift att upprätthålla en beredskap att agera snabbt vid hotande epidemier. Det som har hänt i Europa är ett pinsamt misslyckande för smittskyddsmyndigheterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Kruxet är att snöbollen är lika stor när den når slutet av backen oavsett hur många gånger du stoppar den, så länge sjukvården mäktar med.
Det där bygger på den oundviklighets-filosofi som har präglat Folkhälsomyndighetens agerande. Redan från början, så utgick Folkhälsomyndigheten från att en viss del av alla befolkningar oundvikligen skulle infekteras. Nu har det visat sig att virusets spridning är trögare än vad Folkhälsomyndigheten trodde.
Är det dags att skrota oundviklighets-tanken? Oundviklighets-filosofin har medfört att viruset har tillåtits få stadigt fäste i svenska befolkningen. Vi har sett att Finland och Norge lyckades bekämpa viruset, och hålla smittspridningen på en låg nivå. Finlands och Norges problem är att dom är granne med en stor infektionshärd (nej, det är inte Ryssland som jag syftar på).
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Vaccin är givetvis något som kan påverka, men med tanke på den osäkerhet som finns så får man då erkänna att hopp är den bärande delen i ens strategi.
Jag vill inte fästa för stora förhoppningar på ett vaccin som har tagits fram i panik. Jag vill se en strategi som går ut på att kväsa viruset. Att kväsa viruset skulle vara en besvärlig procedur för Sverige, eftersom viruset redan har tillåtits få stadigt fäste. Sveriges situation hade varit mycket bättre, ifall man redan från början hade tagit strid mot viruset. Första försvarslinjen borde ha varit riksgränsen.
Anders Tegnell har försatt Sverige i en besvärlig knipa.