2020-09-16, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det är väldigt många elitidrottare i sverige som fått lägga av pga hjärtskador efter covid-19

öppna ögonen för det mörkas rejält av förbunden

Fram med lite namn då. Åtminstone jag är nyfiken!
Citera
2020-09-16, 20:56
Medlem
Citat:
det är väldigt många elitidrottare i sverige som fått lägga av pga hjärtskador efter covid-19

Det är det inte alls. Men du tror säkert det på fullaste allvar även om du inte kan nämna en enda.
Citera
2020-09-16, 20:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Fram med lite namn då. Åtminstone jag är nyfiken!

Nu kommer Tove Alexandersson som ett brev på posten
Citera
2020-09-16, 21:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag skulle nog säga att länderna i Europa sneglade för mycket på vad alla andra gjorde och när, lockdowns skedde ungefär samtidigt i mitten av mars i de flesta länder. Sedan blev utbrotten värre där populationerna var lokalt större och kombinerat med stora knytpunkter för resande under februari. En lockdown eller liknande åtgärd i mitten/slutet av februari var det inget land i Europa som gjorde.

Det borde ha varit smittskyddsmyndigheternas uppgift att upprätthålla en beredskap att agera snabbt vid hotande epidemier. Det som har hänt i Europa är ett pinsamt misslyckande för smittskyddsmyndigheterna.

Citat:
Kruxet är att snöbollen är lika stor när den når slutet av backen oavsett hur många gånger du stoppar den, så länge sjukvården mäktar med.

Det där bygger på den oundviklighets-filosofi som har präglat Folkhälsomyndighetens agerande. Redan från början, så utgick Folkhälsomyndigheten från att en viss del av alla befolkningar oundvikligen skulle infekteras. Nu har det visat sig att virusets spridning är trögare än vad Folkhälsomyndigheten trodde.

Är det dags att skrota oundviklighets-tanken? Oundviklighets-filosofin har medfört att viruset har tillåtits få stadigt fäste i svenska befolkningen. Vi har sett att Finland och Norge lyckades bekämpa viruset, och hålla smittspridningen på en låg nivå. Finlands och Norges problem är att dom är granne med en stor infektionshärd (nej, det är inte Ryssland som jag syftar på).

Citat:
Vaccin är givetvis något som kan påverka, men med tanke på den osäkerhet som finns så får man då erkänna att hopp är den bärande delen i ens strategi.

Jag vill inte fästa för stora förhoppningar på ett vaccin som har tagits fram i panik. Jag vill se en strategi som går ut på att kväsa viruset. Att kväsa viruset skulle vara en besvärlig procedur för Sverige, eftersom viruset redan har tillåtits få stadigt fäste. Sveriges situation hade varit mycket bättre, ifall man redan från början hade tagit strid mot viruset. Första försvarslinjen borde ha varit riksgränsen.
Anders Tegnell har försatt Sverige i en besvärlig knipa.
Citera
2020-09-16, 21:02
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här har du helt rätt i och det är också anledningen till att det tar så lång tid att "bromsa". De effekter som man vidtar idag dröjer minst en månad innan de ses i dödsstatistiken. Förra veckan öppnade de flesta skolor. Först kommer eleverna behöva smitta ned varandra. Det dröjer väl någon vecka. Därefter ska de gå hem och smitta ned sina föräldrar. Det dröjer också någon vecka. Därefter går föräldrarna till sina arbeten, butiker, köpcentrum, krogar och smittar ned inom kollektivtrafiken, där andra resenärer sitter. Resenärer som kanske jobbar inom vården. Sedan ska de smitta ned på äldreboenden och inom riskgrupper. Det tar 5 dagar innan de blir sjuka och ytterligare 10 dagar innan de hamnar på intensiven. Om 1-3 månader har vi en ny peak. Skulle gissa att den kanske infaller mitt i. Säg 7-8 veckor. Där någonstans blir det nog som värst denna gång.

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Bra beskrivning av hur smittkedjor funkar!

Om vi antar smittkedjorna du beskriver så gissar jag IVA siffror syns

som en ökning 2a veckan i september cirka,

äldre får ju inte intensivvård i Sverige,

de syns väl isåfall som avlidna nån vecka senare.

Länderna i Europa lär väl följas åt mer eller mindre

kan man gissa.

Jag bara hoppas det inte blir så.

Ingen lavinartad smittökning i första halvan av september.

Fantastiskt bra!

Men jag begriper inte varför?

Det enda jag kan komma på är att så många jobbar hemma,

att det inte blir några vidare smittkedjor?

Tittar man på Aftonbladets karta
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Senaste två veckorna + Smittade + Per 100.000

så är det högst smittspridning i västsverige och allra högst i Småland.
Citera
2020-09-16, 21:13
Medlem
Citat:

😂. Ja denna mörkläggning, den verkar försiggå på alla plan... 😂😂😂
Citera
2020-09-16, 21:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hoppas du inte skojar, men jag återkommer om jag har något att tillföra. Jag vill titta mer på dom nordiska länderna. Ser ju inte helt bra ut i Danmark.

Norden
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/
Citera
2020-09-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Min poäng var just att C19 och SARS är nära släkt (Betacoronavirus B) men de är inte lika nära släkt med våra förkylningar OC43 och HKU1 (Betacoronavirus A).

Visserligen är folkmängden större, men vi lever inte lika nära vilda djur som förr.

Fast släktskap kanske spelar mindre roll om det är fler som hanterar mer exotiska djur med andra typer av virus. Bara de har möjlighet att replikera i människa finns alltid risken.
Citera
2020-09-16, 21:20
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Nu gör du dig bara dummare än vad du är. Du är väll medveten om att det finns en uppsjö av elitidrottare som haft Corona, om du på fullaste allvar tror att 70% av dessa har fått bestående skador och andra permanenta hjärtmuskulatur skador bör du söka hjälp.

Någon form av kritiskt tänkande och sunt förnuft besitter du väll? Eller slänger du bara runt osannolika ”vetenskapliga artiklar” som en 5åring förstår inte är förenlig med sanning?

(Din källa är en studie på 100st personer med bakomliggande sjukdomar) ✌️✌️✌️

Väntar fortfarande på stöd för dina påståenden.
Jag har stöd för mina...

Att så många fått skador betyder inte nödvändigtvis att skadorna är stora. Skador har dom fått likväl.

Dessutom suger din stavning och svenska rejält. Inte direkt förtroendeingivande... Känns inte lönt att diskutera med dig ärligt talat, då dina texter ger ett väldigt barnsligt intryck. Kanske skall lira lite PS4 istället och låta oss vuxna prata ostört.
Senast redigerad av Testonio 2020-09-16 kl. 21:27.
Citera
2020-09-16, 21:22
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Ja precis. Eftersom Tove krossade allt kvinnligt motstånd i 66km loppet på Västkusten för snart 2v sedan, och slog alla män (inklusive Emil Jönsson Haag) utom en i samma tävling så är hon helt tydligt märkt för livet av C-19.
Det är bara Orienteringsförbundet (och i det här fallet Friidrottsförbundet) som vägrar berätta sanningen att hon hostade sig fram till prispallen och egentligen är slut. Tur att det finns foliehattar i tråden som vet hur det egentligen står till.

https://race.se/en/races/7159/result
Citera
2020-09-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Så det finns en? Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det där bygger på den oundviklighets-filosofi som har präglat Folkhälsomyndighetens agerande. Redan från början, så utgick Folkhälsomyndigheten från att en viss del av alla befolkningar oundvikligen skulle infekteras. Nu har det visat sig att virusets spridning är trögare än vad Folkhälsomyndigheten trodde.

Är det dags att skrota oundviklighets-tanken? Oundviklighets-filosofin har medfört att viruset har tillåtits få stadigt fäste i svenska befolkningen. Vi har sett att Finland och Norge lyckades bekämpa viruset, och hålla smittspridningen på en låg nivå. Finlands och Norges problem är att dom är granne med en stor infektionshärd (nej, det är inte Ryssland som jag syftar på).

Så permanent inlåsning av landet? Eller räknar du med att viruset kommer utrotas globalt? Annars.. vad ser du för lösning?

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vill inte fästa för stora förhoppningar på ett vaccin som har tagits fram i panik. Jag vill se en strategi som går ut på att kväsa viruset. Att kväsa viruset skulle vara en besvärlig procedur för Sverige, eftersom viruset redan har tillåtits få stadigt fäste. Sveriges situation hade varit mycket bättre, ifall man redan från början hade tagit strid mot viruset. Första försvarslinjen borde ha varit riksgränsen.
Anders Tegnell har försatt Sverige i en besvärlig knipa.

Kväsa viruset nationellt? Eller menar du en global världsordning som ska kontrollera varje individ så att viruset faktiskt skulle kunna kvävas? Om inte vaccin är lösningen och viruset ska utrotas ser jag ingen annan lösning i alla fall. Du kanske har bättre idéer?
Citera
2020-09-16, 21:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är det inte alls. Men du tror säkert det på fullaste allvar även om du inte kan nämna en enda.

Verkar ju som om ganska stor procent av idrottare kan få hjärtmuskelinflammation efter covid19. Sen om det blir 6-12 månaders träningsuppehåll eller nåt längre för vissa vet vi inte ännu.

Borde vara lika lätt liknande procent här kan man tycka.

https://theprint.in/health/1-in-7-college-athletes-had-heart-damage-after-covid-recovery-finds-us-study/501155/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in