2020-09-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
En glashäll är väl inte ny och fin. Omodern modeprodukt. Ska man ha något modernt så gäller induktionshäll idag. Spis med gjutjärnsplattor är fortfarande ett snyggt och praktiskt alternativ.
Det första man slänger ut i en ny bostad idag är den fula opraktiska glashällen som snart blir repig.

Det är väl samma material i själva ytan, glas/keramik, oavsett om det är induktion eller värmeapparater under.....

Fördelarna med induktion är ju att den inte alstra alls lika mycket värmen i spisen, som ska gå genom glas/keramiken som en med värmespiraler. Med induktion skapas ju värmen direkt i botten på kokkärlet. Så det är kokkärlet som värmer upp spisen inte spisen som värmer upp kokkärlet, typ...
Citera
2020-09-04, 11:13
Medlem
Goldenties avatar
Skulle ha startat en tråd om läsförståelse istället. Som jag skrev redan från början så råd om medel och klickskrapor är SKITRÅD
Hade det inte varit för att jag bor i en hyresrätt så hade jag absolut bytt ut spisen direkt, eller rättare sagt aldrig tagit in skiten i bostaden. Tyvärr är det inget val man varken har eller får hos min hyresvärd. Sen att era spisar som ni säger att ni haft i flera år skulle fortfarande se nya ut, köper jag inte
Citera
2020-09-04, 11:18
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Skulle ha startat en tråd om läsförståelse istället. Som jag skrev redan från början så råd om medel och klickskrapor är SKITRÅD
Hade det inte varit för att jag bor i en hyresrätt så hade jag absolut bytt ut spisen direkt, eller rättare sagt aldrig tagit in skiten i bostaden. Tyvärr är det inget val man varken har eller får hos min hyresvärd. Sen att era spisar som ni säger att ni haft i flera år skulle fortfarande se nya ut, köper jag inte

Nej, det är inte skitråd. Det kanske är skit bakom spakarna. Har du lyckats bränna in det så förjävligt att du har pajat materialet så är det en annan femma. Att tro att sådant ska gå att torka bort är som att tro att man kan laga trasiga byxor genom att tvätta dem.

Köp en begagnad spis och ställ din själv - problemet löst. Hittas för en femhundring på Blocket.
Citera
2020-09-08, 14:42
Medlem
Citat:
...Sen att era spisar som ni säger att ni haft i flera år skulle fortfarande se nya ut, köper jag inte

Du kan få komma och titta på mina två glashällar om du vill (8 år gamla utan en fläck) som jag gör rent med just hällrengöring en gång i veckan. Har aldrig behövt skrapa och det är ju de officiella skötselråden, så jag vet inte vad du skulle fått ifrån att det är SKITRÅD (däremot är detta en skit-tråd).
Citera
2020-09-08, 16:41
Medlem
Goldenties avatar
Mitt problem är inte ytskiktet utan det som finns under. Tråden var tänkt som en diskussion för hur man upplever för och nackdelar med glashäll vs spis med gjutjärnsplattor, inte induktionshäll eller kastruller och pannor.
Min första spis med glashäll hade jag för över trettio år sedan, och jag har aldrig tyckt om dom. Som hyresgäst nu mera har jag inte möjlighet att välja
Citera
2020-09-08, 17:00
Medlem
min glashäll ser ut som ny efter flera år användning och lite "underhåll" i form av våt trasa och nån gång lite skarpa.

spisar med gjutjärnsplattor har å andra sidan krävt en massa rengöring med typ svinto och likt förbannat så blev det alltid en massa fett mellan plåten och plattan. det såg dessutom alltid ut som att det var brännmärken kring plattorna - liksom svarta prickar och flammigt/bränt som under en gammal stekpanna. rostigt vart det också.
Citera
2020-09-08, 17:18
Medlem
Sonny00s avatar
Min spis med gjutjärnsplattor är från tidigt 80-tal och ser i stort sett ut som ny. Jag ser ingen anledning att byta ut den.

Jag tvivlar på att dagens spisar kommer att hålla i 40 år eller mer.
Citera
2020-09-14, 08:14
Medlem
Goldenties avatar
Ni som påstår att era gamla glashällar ser ut som nya, hur gör ni med märken som inte ligger på själva glasytan?
Citera
2020-09-15, 15:19
Bannlyst
Man måste ha en stark kognitiv funktionsnedsättning om man på riktigt är emot induktionshällar, snabba, effektiva, lätta att rengöra utan en massa olika nivåer och vinklar att skrubba och hålla på i.

Pröva att stoppa ner en gurka i trosan så kanske du börjar tänka normalt!
Citera
2020-09-15, 18:40
Medlem
Goldenties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Man måste ha en stark kognitiv funktionsnedsättning om man på riktigt är emot induktionshällar, snabba, effektiva, lätta att rengöra utan en massa olika nivåer och vinklar att skrubba och hålla på i.

Har ingen erfarenhet eller åsikt om induktionshäll
Citera
2020-09-16, 10:58
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ni som påstår att era gamla glashällar ser ut som nya, hur gör ni med märken som inte ligger på själva glasytan?

Igen: har du bränt sönder materialet så går det inte att göra rent. Repa en ruta med en näve grus och försök med fönsterputs. Det går inte, ytan är förstörd.
Citera
2020-09-16, 11:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen

TS har väl inte skrivit något om induktionshällar så vad har det med trådens fråga att göra? Frågan gällde väl vanlig glashäll jämfört med gjutjärnsplattor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in