2020-09-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Skulle gärna vilja ha tips på aktier under kronan med stor potential inom de närmsta halvåret eller kommande åren. Motivera gärna era tips!

Frimärksaktier är ju ett begrepp Klart att det går att tjäna pengar på sådana. Det gäller bara att inse varför aktiekursen är så låg för det aktuella bolaget.

I princip bestämmer sig ju inte företaget för att just vår aktie skall kosta 7 öre! De flesta vill ju ha vad som upplevs som ett "normalt pris". Antar att mellan 10 kr och 150 kr är lagom?

Det spelar ju ingen större roll egentligen men poängen är ju att man skall kunna spara i aktien. Med en kurs 100,000 kr så kan ju de flesta inte köpa en enda aktie. Det inbjuder inte direkt till intresse att investera. På samma sätt så har ju alla råd med 2,50 kr. Då köper man minimum 100 aktier kanske och kursen hade lika gärna kunnat vara 25 kr och så hade man köpt 10.

Antar man att ett bolag vill ha en kurs över 10 kr kanske så kan man undra varför det överhuvudtaget finns frimärksaktier? Ju det är för att bolagen konstant behöver mer pengar och tar in dem genom nyemissioner. Därmed ökar antalet aktier hela tiden och då sjunker kursen. Kör med nyemissioner ett par år i rad så har du plötsligt en äkta frimärksaktie.

Många nya bolag måste gå den vägen innan de lyckas etablera sin produkt och faktiskt börja tjäna pengar. Frågan när man ser en frimärksaktie är alltid vad har de gjort med pengarna de dragit in på alla emissioner? Har de på något sätt byggt värde i bolaget? Finns det chans att det vänder? Eller blir det ett kroniskt problem att pengarna tar slut hela tiden?

Det gäller att hitta bolag som är i ett läge där de kan sluta med emissioner snart och börja tjäna pengar. Det är inte så lätt som det verkar.

Det enda man kan göra är att läsa in sig på bolaget och deras produkt.

Det finns flera bolag jag hoppas på just nu. Största chansningen är ChromoGenics. Bra produkt. Många starka patent. Tidigare emissioner har använts för att säkra produktionskapacitet i form av en fysisk fabrik. De har återkommande kunder som Humlegården. Riskerna är främst att de misslyckas med att få igång felfri produktion innan kapitalet är slut igen. Jag trodde att förra nyemissionen skulle vara den sista men Coronan saboterade en del. En risk är också att produkten kanske inte går att tillverka med tillräcklig kvalitet. En tidigare underleverantör har misslyckats trots bra kunskap om processen.

Dessutom är de inte en frimärksaktie längre. De gjorde precis en omvänd split 1:100 och aktien kostar nu omkring 20 kr. De säger att det är för att en mer normal aktiekurs ökar trovärdigheten vid samarbeten men jag misstänker att de vill kunna göra fler nyemissioner utan att kursen rasar under 1 öre.

Att hitta aktier som precis vänder från att leva på emissioner till att tjäna pengar kan bli riktigt vinstlotter. En faktor 20 på investerat kapital är inte omöjligt. Problemet är bara att det oftast slutar i besvikelse. Det gäller att det raket man hittar då och då vänder allt till plus

Ett annan typ av frimärksaktie är ett tidigare etablerat bolag som kraschar och plötsligt riskerar konkurs. Rätt ofta så kan ett bolag hamna i problem och sedan hanka sig fram under flera år genom att förhandla med långivare om nya villkor; och då och då hitta på nya affärer som räddar situationen tillfälligt. Ett sådant bolag kan ha uppgångar eller ras på 30% under enskilda dagar. Börjar man titta lite på hur kursen beter sig och vad som är max/min ungefär så kan man konstant ha köp- och säljorder inne och handla ett par gånger om dagen med god vinst.

Prime Living är ett exempel just nu tycker jag. Jag har Pref C aktien. Har satsat ett belopp där och har lyckats få +50% ett par dagar nu när jag bevakat kursen lite på kontoret då jag tagit kaffe rast. Låter lätt och det är det också. Nackdelen är att totala omsättningen på aktien kan vara 50k kr på en hel dag. Börsvärdet är enbart kring 11 miljoner. Det går alltså lätt att starta med 1000 kr och sluta med 1500. Du hade aldrig kunnat starta med 100,000 kr och tjäna 150,000. Finns inte tillräckligt med köpare och säljare för det. Mycket arbete för lite pengar...

Jag är med i Prime Living för att jag hoppas på besked om att de lyckas undvika konkurs genom att byta obligationslån mot 4,8 miljarder aktier. Då blir frågan vad 2,000 obelånade lägenheter är värda? Det är mer än 11 miljoner det är klart men det gäller ju att ha realistiska förväntningar. I vilket fall. Vinna eller försvinna situationer kan ge både stora vinster och stora förluster Satsa inte pensionen på detta men kanske ett bra alternativ till att köpa triss lotter?

Två tips åtminstone som jag tycker är bra. Prime Living bör visa sig i närtid. ChromoGenics verkar bli mer utdraget förlopp på grund av Coronan.
Citera
2020-09-13, 18:36
Medlem
Yinool0401s avatar
Intervacc har enorm potential. Men du är tydligen inte ute efter procenten utan att den aktien ska vara "billig" att köpa? Sparar du på antal aktier eller sparar du i aktier?

Ericsson gick från några hundralappar till frimärksaktie på början av 2000-talet. Men är nu tillbaka ordentligt.

20 år....
Citera
2020-09-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Omöjligt att svara på då du har olika insatser i de olika bolagen.

Sedan är det frågan om du vill tjäna mest i % eller i reda pengar.

Själv föredrar jag %.

De är inte alls omöjligt, ett av bolagen har lägst börsvärde - men de fattar väl inte du ens vad de är
Citera
2020-09-13, 18:42
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slippos
De är inte alls omöjligt, ett av bolagen har lägst börsvärde - men de fattar väl inte du ens vad de är

Är du helt retarderad?

Vänligen släpp din kursbok från Handels och kom ut i verkligheten.
Citera
2020-09-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Är du helt retarderad?

Vänligen släpp din kursbok från Handels och kom ut i verkligheten.

Börjar tro att du trollar faktiskt. Här har du svaren på vem som är billigast respektive dyrast att köpa

Hercules
Aktiepris 5kr/st
Antal aktier i bolaget 10.000st
Börsvärde 50.000kr

Asea (billigast)
Aktiepris 2kr/st
Antal aktier i bolaget 20.000st
Börsvärde 40.000kr

Microcorp
Aktiepris 0.5kr/st
Antal aktier i bolaget 100.000st
Börsvärde 50.000kr

Ferros.inc (dyrast)
Aktiepris 10kr/st
Antal aktier i bolaget 30.000st
Börsvärde 300.000kr
Citera
2020-09-14, 00:44
Medlem
MedicPen.
Citera
2020-09-16, 09:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Kollar man historiskt närmsta tiden så verkar det mest gått krabb-gång.

Man ska titta framåt, inte bakåt.
Idag kommer vi över 0,1kr med bra nyheter från både icandy och qb.
Citera
2020-09-16, 10:20
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man ska titta framåt, inte bakåt.
Idag kommer vi över 0,1kr med bra nyheter från både icandy och qb.

Att någon på internet säger att det kommer gå upp är inte mycket värt. Förutom möjligen för han som redan köpt in sig då som kan sälja sig aktier när någon stackare köper dem till ett högre pris.

Kollar man bakåt så kan man se om företaget har en historisk tillväxt, och det är något man tror på.
Om de skall bryta en trend så måste det vara något konkret som förändra dagens läge.

Finns ett antal läkemedelsbolag där man kan vänta på patenter och test av läkemedel, men i många av fallen handlar det mer gambling än investering.
Citera
2020-09-16, 16:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Att någon på internet säger att det kommer gå upp är inte mycket värt. Förutom möjligen för han som redan köpt in sig då som kan sälja sig aktier när någon stackare köper dem till ett högre pris.

Kollar man bakåt så kan man se om företaget har en historisk tillväxt, och det är något man tror på.
Om de skall bryta en trend så måste det vara något konkret som förändra dagens läge.

Finns ett antal läkemedelsbolag där man kan vänta på patenter och test av läkemedel, men i många av fallen handlar det mer gambling än investering.

Absolut, men i fallet Abelco så har ny VD tillträtt, de har rensat bland innehaven och köpt en hel del nya så jag skulle säga att det är ett helt nytt företag där inriktningen ligger på krypto, mobilspel, esport och liknande.
Läs gärna på om aktien.

Jag har själv ägt den från att vi var uppe på 15 öre och sett mitt innehav rasat men då jag inte sålt så är ingen förlust gjord. Har även köpt på mig mer senaste tiden.
Citera
2020-09-17, 10:21
Medlem
Stort tack för era tips. Har följt inläggen och tycker diskussionerna har varit intressanta. Jag ska försöka gräva in mg djupare på nämnda tips.
Citera
2020-09-17, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slippos
Vill att du som är börsexpert svarar på den här frågan - jag vill investera mina pengar i aktier och har 4st identiska bolag att välja mellan som arbetar inom samma bransch, ligger på samma gata och kommer visa exakt samma resultat i årsrapporten. I vilket av följande bolag kommer jag troligen få högst avkastning i?

Hercules
Aktiepris 5kr/st
Antal aktier i bolaget 10.000st

Asea
Aktiepris 2kr/st
Antal aktier i bolaget 20.000st

Microcorp
Aktiepris 0.5kr/st
Antal aktier i bolaget 100.000st

Ferros.inc
Aktiepris 10kr/st
Antal aktier i bolaget 30.000st

En av grejerna med aktiehandel är ju att man inte vet vad som kommer stå i rapporterna.
Citera
2020-09-28, 10:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Stort tack för era tips. Har följt inläggen och tycker diskussionerna har varit intressanta. Jag ska försöka gräva in mg djupare på nämnda tips.

Jag hoppas att du köpte på mitt tips om Abelco, när jag skrev inläggen till dig så låg de runt 0,05 kr, nu är de och dansar på 0,144 kr så det har varit en bra uppgång redan. Vi kommer gå upp högre då Icandy som är ett av deras innehav släpper spelet Masketeers, idle has fallen den 6 okt och har idag drygt en milj förregistrerade spelare. De är också på gång att få spelet godkänt på den kinesiska marknaden där de jobbar på avtal.

Abelco äger för tillfället ca 41% av Icandy plus en hel del andra bolag givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in