Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Du menar alltså att det handlar om något komplext vapen som en utbildad polis inte har en aning om?
Snart är vi nog tillbaka till Humle & Dumle.
Uppenbarligen har det vid något tillfälle uppstått en misstanke om att grovt vapenbrott begåtts då polisen gjort en husrannsakan, vad som föranlett detta har jag ingen aning om. Polisen kan ha gjort ett fordons stopp, kanske blivit tipsade m.m.
Under husrannsakan finner man flera vapen som man då misstänker att mannen inte har licens/tillstånd för och detta leder sedemera till att han häktas av tingsrätten.
Hade det varit så simpelt som att mannen haft tillstånd för en 9mm handelvapen och man finner en hagelbössa så ter det sig ganska självklart att mannen inte inne har licens för hagelbössan.
Jag skulle vilja påstå att ärendet blir mer komplext av att mannen enligt media har tillstånd att handla med vapen, vad för vapen detta kan röra sig om har jag ingen aning. Men låt oss ta mitt tidigare exempel med startvapen.
Han har tillstånd att inne ha dessa men polis på plats misstänker att dessa modifierats på ett eller annat sätt som gör så att det tillstånd MGM haft inne rymmer modifikationerna, då måste dessa beslagtas och bli föremål för ytterligare undersökning. Det är absolut inget en instatspolis gör på plats.