2020-09-15, 20:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitgud
Nej, det är praxis att häkta folk om brottet de är misstänkta för kräver det.

Det citat jag citerade säger ingenting om det, utan var ganska efterblivet. Sedan om det är ett felcitat eller riktigt vet jag inte. Fallet som helhet får vi se vad det visar senare.
Citera
2020-09-15, 20:16
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
I och med att han häktats kan man anta att brottet verkligen är grovt. Vad sjutton hittade polisen och varför var de där från början?

Jobbigt att bli häktad av sina kollegor för övrigt.

Nej, i häktningsförhandlingar medverkar inga nämndemän.
Citera
2020-09-15, 20:20
Medlem
Gitguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det citat jag citerade säger ingenting om det, utan var ganska efterblivet. Sedan om det är ett felcitat eller riktigt vet jag inte. Fallet som helhet får vi se vad det visar senare.

Du känns ganska efterbliven faktiskt, alternativt väldigt okunnig i hur förundersökningar bedrivs. När polisen hittar vapen så mantlar de inte vapnet på plats och testar det mot någon närliggande vägg.

Man gör beslag och därefter testas vapnens duglighet, detta kan ta ett tag och görs inte över natten. Personen som innehaft dessa vapen man misstänker är tillståndspliktiga, som man misstänker att personen inte har licens för blir sedemera häktad då det är automatisk häktning för brott som ger minimum två års fängelse.
Citera
2020-09-15, 20:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Du känns ganska efterbliven faktiskt, alternativt väldigt okunnig i hur förundersökningar bedrivs. När polisen hittar vapen så mantlar de inte vapnet på plats och testar det mot någon närliggande vägg.

Man gör beslag och därefter testas vapnens duglighet, detta kan ta ett tag och görs inte över natten. Personen som innehaft dessa vapen man misstänker är tillståndspliktiga, som man misstänker att personen inte har licens för blir sedemera häktad då det är automatisk häktning för brott som ger minimum två års fängelse.

Men alltså, va? Är du säker på att du förstått vad jag diskuterar? Du verkar diskutera något helt annat.

Läs om från början och återkom.
Citera
2020-09-15, 20:55
Medlem
Gitguds avatar
Citat:
Men alltså, va? Är du säker på att du förstått vad jag diskuterar? Du verkar diskutera något helt annat.

Läs om från början och återkom.

Okej så du har bestämt dig för efterbliven.

Man kan ha licens för ett typ av vapen men man kan modifiera vapen på diverse olika sätt som gör så att det längre inte ryms inom ens licens. Utöver detta är även olika vapendelar tillståndspliktiga, likaså ammunition.

Detta innebär att man kan ha funnit vapen man misstänker att personen inte har licens för fast än personen de facto har licens för vapen.

Förstår du bättre nu?
Citera
2020-09-15, 21:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Okej så du har bestämt dig för efterbliven.

Man kan ha licens för ett typ av vapen men man kan modifiera vapen på diverse olika sätt som gör så att det längre inte ryms inom ens licens. Utöver detta är även olika vapendelar tillståndspliktiga, likaså ammunition.

Detta innebär att man kan ha funnit vapen man misstänker att personen inte har licens för fast än personen de facto har licens för vapen.

Förstår du bättre nu?

Du kommer närmare, men har inte riktigt fullt ut förstått. Men snart så...
Citera
2020-09-15, 21:05
Medlem
Gitguds avatar
Citat:
Du kommer närmare, men har inte riktigt fullt ut förstått. Men snart så...

Såhär skrev du i ditt ursprungliga inlägg.

Citat:

Vi misstänker att de inte har licens för vapnen.

Ursäkta men kollar man inte upp det innan man kallar in insatsstyrkan, gör en husis och häktar folk?

Humle och Dumle slår till igen.

För att kunna "kolla upp" det så som du uttrycker det så måste man ju ha tillgång till vapnen i fråga, detta förutsätter då i sin tur att personen blir häktad i väntan på utredningsåtergärder, bl.a att undersöka vapnen i fråga.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg kan personerna faktiskt ha licens för en viss typ av vapen, men man kan ha modifierat detta så att det inte längre ryms inom deras licens.
Citera
2020-09-15, 21:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Såhär skrev du i ditt ursprungliga inlägg.

För att kunna "kolla upp" det så som du uttrycker det så måste man ju ha tillgång till vapnen i fråga, detta förutsätter då i sin tur att personen blir häktad i väntan på utredningsåtergärder, bl.a att undersöka vapnen i fråga.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg kan personerna faktiskt ha licens för en viss typ av vapen, men man kan ha modifierat detta så att det inte längre ryms inom deras licens.

Ja när man kommer till stället och ser vapnen så vet man alltså redan innan vilken typ av licens som vapenägaren har antar jag?

Du försöker göra en enkel fråga komplex. Om jag får besök av Naturvårdsverket/Jordbruksverket så bör de väl veta redan innan om jag har licens för att föda upp kor, eller blir jag häktad i väntan på en byråkratisk utredning?
Citera
2020-09-15, 21:24
Medlem
Gitguds avatar
Citat:
Ja när man kommer till stället och ser vapnen så vet man alltså redan innan vilken typ av licens som vapenägaren har antar jag?

Du försöker göra en enkel fråga komplex. Om jag får besök av Naturvårdsverket/Jordbruksverket så bör de väl veta redan innan om jag har licens för att föda upp kor, eller blir jag häktad i väntan på en byråkratisk utredning?

Fast du vet väl absolut ingenting om detaljerna i ärendet liksom någon annan utomstående.

Jag har gett dig flertalet alternativ till varför åklagarens uttaland kan och förmodligen är korrekt.

Citat:
Den Sverigedemokratiske nämndemannen driver ett företag i säkerhetsbranschen och har i detta företag tillstånd att handla med vapen.
– Vi misstänker att de inte har tillstånd eller licens för de nu aktuella vapnen, men vi håller på och utreder detta för fullt, säger Anders Jakobsson.
Brotten de häktats för har, säger åklagaren, koppling till företaget.

Har man grundläggande läsförståelse och är normalbegåvad så förstår man snabbt att ärendet kompliceras då mannens företag faktiskt har tillstånd att handla med vapen men att man misstänker att de vapnen man funnit inte ryms inom detta tillstånd. Ärendet hade ju varit mindre komplicerat ifall han öht inte hade haft något tillstånd eller licens, men även då skulle mannen ha häktats i väntan på att man undersöker dessa vapen.
Citera
2020-09-15, 21:27
Medlem
Ollenisses avatar
Fantastiskt så generande tyst det blir i det här forumet när en SD-medlem misstänks för grovt brott.

Kollusionsfara är för övrigt också grund för häktning.
Citera
2020-09-15, 21:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Fast du vet väl absolut ingenting om detaljerna i ärendet liksom någon annan utomstående.

Jag har gett dig flertalet alternativ till varför åklagarens uttaland kan och förmodligen är korrekt.

Har man grundläggande läsförståelse och är normalbegåvad så förstår man snabbt att ärendet kompliceras då mannens företag faktiskt har tillstånd att handla med vapen men att man misstänker att de vapnen man funnit inte ryms inom detta tillstånd. Ärendet hade ju varit mindre komplicerat ifall han öht inte hade haft något tillstånd eller licens, men även då skulle mannen ha häktats i väntan på att man undersöker dessa vapen.

Så du vidhåller att det är normalt, bra eller praxis att häkta folk med vapen först och sedan kolla upp ev. licens?
Citera
2020-09-15, 21:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollenisse
Fantastiskt så generande tyst det blir i det här forumet när en SD-medlem misstänks för grovt brott.

Kollusionsfara är för övrigt också grund för häktning.

Tråden ligger topp 15 under aktuella ämnen. Har du käkat dina foliehatspiller ännu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in