Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Ja när man kommer till stället och ser vapnen så vet man alltså redan innan vilken typ av licens som vapenägaren har antar jag?
Du försöker göra en enkel fråga komplex. Om jag får besök av Naturvårdsverket/Jordbruksverket så bör de väl veta redan innan om jag har licens för att föda upp kor, eller blir jag häktad i väntan på en byråkratisk utredning?
Fast du vet väl absolut ingenting om detaljerna i ärendet liksom någon annan utomstående.
Jag har gett dig flertalet alternativ till varför åklagarens uttaland kan och förmodligen är korrekt.
Citat:
Den Sverigedemokratiske nämndemannen driver ett företag i säkerhetsbranschen och har i detta företag tillstånd att handla med vapen.
– Vi misstänker att de inte har tillstånd eller licens för de nu aktuella vapnen, men vi håller på och utreder detta för fullt, säger Anders Jakobsson.
Brotten de häktats för har, säger åklagaren, koppling till företaget.
Har man grundläggande läsförståelse och är normalbegåvad så förstår man snabbt att ärendet kompliceras då mannens företag faktiskt har tillstånd att handla med vapen men att man misstänker att de vapnen man funnit inte ryms inom detta tillstånd. Ärendet hade ju varit mindre komplicerat ifall han öht inte hade haft något tillstånd eller licens, men även då skulle mannen ha häktats i väntan på att man undersöker dessa vapen.