Citat:
Ursprungligen postat av
H24
Exakt något sådant funderar jag på. Anki säger alltså korsningen Sveavägen-Olof Palmes Gata i förhören. Tänk så sker detta under 20 sekunder på Sveavägens västra sida, 23:14 eller liknande. Taxichauffören ser samma sak. Därefter flyttar Hall eller Allsén över berättelsen till mordplatsen tio meter bort, i syfte att bättra på det lite. Flickorna är ovilliga och inte om sig och kring sig i staden. Gatorna har dessutom bytt namn. Plötsligt är det så, samma princip som med Anti Avsan. Detta vittnesmål har försnillats på ett rent kriminellt sätt i så fall.
Jag har tidigare avfärdat finskorna som mer eller mindre mytomaner, men det är fel att göra så.
Aspekten att vårdslösa så kallade privatspanare med egen agenda dragit ner deras trovärdighet måste tas i beaktande. Det är ju inte heller lätt att minnas alla detaljer så många år senare.
Om de t.ex gått tillbaka efter skotten och sett en folksamling på visst avstånd inifrån Tunnelgatans västra sida kan de ha missat vad som egentligen hänt, men det är bara spekulationer. Vittnesmålen måste absolut tas med skepsis, men går inte att avfärda rakt av.
En hel del observationer har gjorts kl 20-21.30 i kvarteret, men egentligen är det bara Skelleftehamnsmannen och taxichauffören som ligger ganska rätt i tid. Den ene före och den andre efter själva mordet.
Om finskorna sett mannen på den västra sidan blir det hela lite mer lättsmält.
Skulle vara intressant att veta vad de sagt om den bifogade teckningen i Linköpingsbrevet.
LB skriver inte mycket om taxichaufförens signalement på mannen utöver ”brun skinnjacka”, och något förhör med honom har väl inte dykt upp än, eller också har jag missat?