2020-09-15, 17:32
Medlem
Som rubriken lyder, vilken bank upplever ni som snabbast gällande start av företagskonto?

Vi har gjort en ansökan hos Nordea 1/9 men de behandlar fortfarande vår ansökan. Är handläggningstiderna lika långa hos övriga storbanker?
Citera
2020-09-15, 17:41
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mascala
Som rubriken lyder, vilken bank upplever ni som snabbast gällande start av företagskonto?

Vi har gjort en ansökan hos Nordea 1/9 men de behandlar fortfarande vår ansökan. Är handläggningstiderna lika långa hos övriga storbanker?

Har bara erfarenhet av en bank, sparbanken/Swedbank, och där var jag inne ena dagen och dagen efter var konto och allt fixat.
Enskild firma.

Tillägg: Tog även ett mindre lån i samband med uppstarten, och de pengarna utbetalades samma vecka.
Senast redigerad av Stenballe 2020-09-15 kl. 17:44.
Citera
2020-09-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Har bara erfarenhet av en bank, sparbanken/Swedbank, och där var jag inne ena dagen och dagen efter var konto och allt fixat.
Enskild firma.

Tillägg: Tog även ett mindre lån i samband med uppstarten, och de pengarna utbetalades samma vecka.

Vi tänker oss ett aktiebolag. Var du kund hos den banken sedan tidigare?
Citera
2020-09-15, 17:49
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Vi tänker oss ett aktiebolag. Var du kund hos den banken sedan tidigare?

Ja, jag var kund hos banken tidigare, och dessutom presenterade jag en väl genomarbetad kalkyl och marknadside för dem.
Aktiebolag har jag ingen erfarenhet av, men det borde i mina ögon vara lättare eftersom kontrollen är hårdare.
Citera
2020-09-15, 18:03
Medlem
990099s avatar
Citat:

Marginalen bank inget besök krävs endast bank id. du får konto och bankgiro i samma deal tog 4 dagar
Citera
2020-09-15, 18:46
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Många banker är så jävla fula. Jag har också ett nystartat AB men ingen bank vill ge mig ett företagskonto.
Citera
2020-09-22, 15:56
Medlem
Sectums avatar
SEB var betydligt snabbare än Swedbank för mig. Ansökte hos Swedbank (där man måste lämna in ansökan om att bli företagskund på fysiskt kontor) en måndag. Hade inte hört något på fredagen så då loggade jag in på SEB och ansökte där med BankID. Båda bankerna var klara att sätta upp konto/utförda bankintyg ungefär samtidigt dvs SEB var en vecka snabbare. Dessutom betydligt mycket smidigare att allt går att sköta online. Tror det tog lite drygt en vecka med dem.
Citera
2020-09-22, 19:47
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sectum
SEB var betydligt snabbare än Swedbank för mig. Ansökte hos Swedbank (där man måste lämna in ansökan om att bli företagskund på fysiskt kontor) en måndag. Hade inte hört något på fredagen så då loggade jag in på SEB och ansökte där med BankID. Båda bankerna var klara att sätta upp konto/utförda bankintyg ungefär samtidigt dvs SEB var en vecka snabbare. Dessutom betydligt mycket smidigare att allt går att sköta online. Tror det tog lite drygt en vecka med dem.

På SEB är det dock endast bankintyget som är automatiserat. Sedan händer inget innan man har fått org.nr/momsnr och meddelar dem - sedan är det fysiskt möte som gäller för att sätta upp resten (de vill ju kunna pracka på dig en massa extra tjänster på ett säljmöte).
Citera
2020-09-23, 14:59
Medlem
Ok, tack för alla svar.

Det kommer nog bli Nordea för oss trots allt...det var dock en lång process. Rekommenderas inte.
Citera
2020-09-23, 22:39
Medlem
Citat:
Det kommer nog bli Nordea för oss trots allt...det var dock en lång process. Rekommenderas inte.

Var samma för mig för ngt år sen. Nordea tar flera veckor på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in