2020-09-15, 14:51
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ok, jag får det inte att stämma riktigt.
Med bekräftade efter rapportdatum får jag det till 1,07%
Och med bekräftelsedatum 1,12%

Bägge iofs under 1,17% så vi kanske inte har någon ökning ändå, ganska marginellt, mer en platå.
FHM avrundar till närmaste heltal så svårt att veta vad den exakta siffran är. Tyvärr verkar även själva nya fall-datan skilja sig lite mot deras testdata av någon anledning. Fråga mig inte varför.
Citera
2020-09-15, 14:53
Avslutad
Rätt intressant att lyssna på en norsk presskonferens ;-) Pågår live just nu. https://www.vgtv.no/video/205106?utm_source=overlay-share&utm_term=tabs

Han var nyss inne på lokala utbrotten och att det var oroväckande, men att dom har som mål/tror att det kan vara möjligt att leva relativt normalt där i höst och hålla nere det på lägre nivåer än en del andra länder i Europa. (Utan att peka ut något specifikt land...)
Citera
2020-09-15, 14:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Hur tycker du trenden ser ut nu? Fortfarande sjunkande? Eller menar du att det skall börja sjunka imorgon? Är det vad du ser i din trend.
Scrolla ner lite och kolla på kurvan..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dldvLJ/smittetrykket-har-steget-igjen-norge-kan-bli-farget-roedt-av-tre-land
Du säger det själv och veckan är inte slut:

Citat:
Håller med. Inte bara ökad testning som förklarar uppgången.
Däremot skulle en förbättrad smittspårning kunna förklara lite, men där har jag för dålig koll på vad som sker utanför Skåne..

Dock tror jag att Västra Götaland är vårt stora problem just nu..
Citera
2020-09-15, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi är många som har varnat för den här utvecklingen. Frågan är om det är så bra idé att lätta på besöksförbuden i detta läge när det står och väger...
Uhm. Den totalt nattsvarta bild du har målat upp över de senaste månaderna har absolut inte slagit in än. Tänker framförallt kring skolöppningarna. Vi ser egentligen inga tecken alls på en omfattande samhällsspridning just nu av Covid.
Citera
2020-09-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Vilket är?

Och använder du rapporteringsdatum eller dödsfallsdatum?

Fra SSI:

"Dødsfald relateret til COVID-19
Defineres som en person der er død indenfor 30 dage efter påvist COVID-19-infektion. COVID-19 er ikke nødvendigvis den tilgrundliggende årsag til dødsfaldet. Oplysninger om dødsfald er hentet fra CPR-registret og Dødsårsagsregistret."
Citera
2020-09-15, 14:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kollade precis.

Det han sa att det möjligtvis finns en viss tendens till ökade antal fall.

Åter igen - fall är konstaterade fall (positiva tester) och säger egentligen inte så mycket om hur smittan ökar.

Skulle vi denna vecka lyckas testa hela Sveriges befolkning så skulle antalet FALL stiga kraftigt men skulle det betyda att smittan har ökat?

Kolla på antalet tester och hur stor andel av dessa som är positiva - det ger en ganska bra fingervisning om hur smittan ökar eller minskar i samhället.
Så det gjordes 20 000 mer tester vecka 37 jämfört med veckan innan och vecka 36 gjordes det 40 000 mer tester en veckan innan. Eller har jag fel? Alltså ökade antal tester vecka 37 med halva den ökningen som veckan innan hade. Ändå så ökade antal ny fall med en fördubbling och inte en halverad ökning som den måste ha gjort om ditt argument stämde. Kan vi inte bara lägga av med detta. För mig är det uppenbar att vi har en ökning.
Citera
2020-09-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Fra SSI:

Defineres som en person der er død indenfor 30 dage efter påvist COVID-19-infektion. COVID-19 er ikke nødvendigvis den tilgrundliggende årsag til dødsfaldet. Oplysninger om dødsfald er hentet fra CPR-registret og Dødsårsagsregistret."

Nu var det inte det som efterfrågades utan om det var rapporteringsdatum eller avlidendatum.

Sverige rapporterade 5 döda idag - detta är rapporteringsdatum.

Kollar man däremot när dessa avled så var det 28/7, 2/8, 31/8, 8/9 och 10/9. Detta är avlidendatum.
Citera
2020-09-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du säger det själv och veckan är inte slut:

Du sa att norge har en sjunkande trend!
För det var just ”trenden” du tittade på.
Kommer du inte ihåg det?
Det var vad vi diskuterade.
Jag har nu visar en graf från FHI som visar på motsatsen.
Erkänn istället!
Citera
2020-09-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Fra SSI:

Tack, samma som Sverige då.
Citera
2020-09-15, 15:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Uhm. Den totalt nattsvarta bild du har målat upp över de senaste månaderna har absolut inte slagit in än. Tänker framförallt kring skolöppningarna. Vi ser egentligen inga tecken alls på en omfattande samhällsspridning just nu av Covid.

Beror ju på vad du menar med omfattande. Var det drygt 800 nya fall vi fått nu? Antag ett mörkertal på att det går 10 gånger fler smittad på varje känt fall, så pratar vi kanske 8000 personer. Om det är många i förhållande till en befolkning på 10 miljoner kan man förstås diskutera. Men trots allt förefaller det ju som att ungefär var tionde medborgare antingen har varit sjuk, eller har en pågående infektion.
Citera
2020-09-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så det gjordes 20 000 mer tester vecka 37 jämfört med veckan innan och vecka 36 gjordes det 40 000 mer tester en veckan innan. Eller har jag fel? Alltså ökade antal tester vecka 37 med halva den ökningen som veckan innan hade. Ändå så ökade antal ny fall med en fördubbling och inte en halverad ökning som den måste ha gjort om ditt argument stämde. Kan vi inte bara lägga av med detta. För mig är det uppenbar att vi har en ökning.

Andelen positiva testsvar verkar ha minskat v 37 jämfört med v 36.
Citera
2020-09-15, 15:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du sa att norge har en sjunkande trend!
För det var just ”trenden” du tittade på.
Kommer du inte ihåg det?
Det var vad vi diskuterade.
Jag har nu visar en graf från FHI som visar på motsatsen.
Erkänn istället!
Nu kommer jag inte ihåg vad jag sa exakt. Men jag tar gärna tillbaka det. I synnerhet som WHO nu går ut och varnar för oktober. Det blir nog kurvor uppåt för både Sverige och Norge, och vi kanske får tänka på att bromsa trafiken över sundet med Danmark med ett R-tal på 1,5.

Men det är nog för mycket att hoppas på.

Edit:

Ser nu att ingen uppdatering är gjord i Norge än så vi kanske ska avvakta.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/
Senast redigerad av arbetet 2020-09-15 kl. 15:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in