2020-09-15, 02:06
Medlem
Jag ska operera ett öga för gråstarr och måste åka till en annan stad i ett annat län (har remiss via landstinget).
Jag hade trott att jag kunde få åka med sjuktaxi både dit och hem, men dom ifrågasatte varför jag inte kan åka kollektivt dit (hem var ok pga operationen).
Egentligen har jag väl flera skäl (både fysiska och psykiska) men vet inte om det godkänns.
Jag hörde direkt på hennes röst att hon inte skulle förstå mej, därför vill jag kolla innan vad som gäller.
Men ingenstans hittar jag vad dom räknar som godkända hälsoskäl...
På alla landstingssidor (inkl 1177) står det bara "om du av hälsoskäl inte kan åka kollektivt" - ingen beskrivning av dessa hälsoskäl.
Någon som vet vad dom räknar som godkända hälsoskäl?
Kan riskgrupp för Covid vara ett hälsoskäl?
Citera
2020-09-15, 02:09
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Du får ha en dialog med din vårdgivare. De avgör om du får en sjukresa.
Citera
2020-09-15, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvI
Jag ska operera ett öga för gråstarr och måste åka till en annan stad i ett annat län (har remiss via landstinget).
Jag hade trott att jag kunde få åka med sjuktaxi både dit och hem, men dom ifrågasatte varför jag inte kan åka kollektivt dit (hem var ok pga operationen).
Egentligen har jag väl flera skäl (både fysiska och psykiska) men vet inte om det godkänns.
Jag hörde direkt på hennes röst att hon inte skulle förstå mej, därför vill jag kolla innan vad som gäller.
På alla landstingssidor (inkl 1177) står det bara "om du av hälsoskäl inte kan åka kollektivt" - ingen beskrivning av dessa hälsoskäl.
Prata med din behandlande läkare.
Citera
2020-09-15, 02:34
Medlem
Nä alltså, vårdgivare säger bara att jag ska ringa sjuktransport.
Dom verkar inte veta vad som gäller.
Och på sjuktransport beror det på vem man råkar få prata med.
Vissa är väldigt ifrågasättande, medans vissa inte frågar alls.
Citera
2020-09-15, 02:41
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Nä alltså, vårdgivare säger bara att jag ska ringa sjuktransport.
Dom verkar inte veta vad som gäller.
Och på sjuktransport beror det på vem man råkar få prata med.
Vissa är väldigt ifrågasättande, medans vissa inte frågar alls.

Fast det stämmer inte. Vårdgivare godkänner. Du måste ha ett kort och godkänd resa. Du verkar snurrig.

Kanske reser du ofta?
Citera
2020-09-15, 03:33
Medlem
Kanske funkar olika I olika län för här behöver vi inga kort.
Jag har inte rest så ofta.
Till akuten, till VC nån gång, och nåt mer under förra året.
Mina vårdkontakter har ingen aning om hur jag åker.
Vi diskuterar det öht inte.

Någon gång när jag ringde sjuktransport frågade dom om jag fått diagnos, men då var jag under utredning, så dom godkände resan "för den här gången".
Men det är ingen som frågar efter något kort - varken när jag ringer eller i taxin.
Citera
2020-09-15, 04:10
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
För att vara på den säkra sidan kollar du upp det. Vårdgivaren ska ju godkänna. Tycker du har giltiga skäl med ögonen ( ingen expert)
Citera
2020-09-15, 09:06
Medlem
Citat:

Nu vet inte jag hur lång restid det blir för dig om du åker kollektivt men jag har gjort starroperation och den är inte särskilt besvärande. Den är klar på några få minuter och du ser suddigt på det opererade ögat. I övrigt mådde jag hur bra som helst. Jag åkte buss både dit och därifrån, restid ca 20 minuter enkel resa.
Citera
2020-09-15, 09:08
Medlem
Citat:

Ja men om du har både fysiska och psykiska själ så får du väl uppge dom. Antingen är det du som bara tycker du har psykiska och fysiska svårigheter, eller så är det verkliga - Du får ju tänka på att dom som sitter i telefonjobbet måste sålla bort dom som bara är bekväma eller lata. (som ju inte är nåt hälsoskäl).
Citera
2020-09-15, 09:29
Medlem
MissDecibellas avatar
Jag öppnades upp akut på 3 ställen i magen i lördags natt, blev hemskickad redan på söndag förmiddag.
Frågade lite försiktigt hur jag skulle ta mig hem, har ingen som kan hämta mig med bil nämligen..?
Fick till svar;

-Du kan väl ta bussen?

Aa okej, klarade inte av att stå på benen knappt, enormt utmattad, ont i magen och hade svårt att ”känna” när det var tid att kissa.
Men sjukresa? Nej, ”det är bara för riktigt sjuka”.
Aa okej.
Citera
2020-09-16, 09:40
Medlem
Du måste ha ett sjukresekort, som du får på sjukhuset om de tycker att du är tillräckligt sjuk. Du måste där få kontakt med en ssk som är behörig att lägga in sjukresor i systemet.Du är själv ansvarig att se till att du får sjukresor, det är ingenting som sker med automatik.
Citera
2020-09-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stil 1
Nu vet inte jag hur lång restid det blir för dig om du åker kollektivt men jag har gjort starroperation och den är inte särskilt besvärande. Den är klar på några få minuter och du ser suddigt på det opererade ögat. I övrigt mådde jag hur bra som helst. Jag åkte buss både dit och därifrån, restid ca 20 minuter enkel resa.
Nä då är det ju inga problem, om man mår hur bra som helst...
Jag mår skit, även utan operation.
För mej blir restiden 2-2,5 timme enkel resa, 3 olika bussar.
Sedan tar undersökning, förberedelser + operation nästan 3 timmar (tydligen krävs dusch på plats före - kanske pga Corona).

Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Aa okej, klarade inte av att stå på benen knappt, enormt utmattad, ont i magen och hade svårt att ”känna” när det var tid att kissa.
Men sjukresa? Nej, ”det är bara för riktigt sjuka”.
Aa okej.
Illa

Citat:
Ursprungligen postat av Palettblad
Du måste ha ett sjukresekort, som du får på sjukhuset om de tycker att du är tillräckligt sjuk. Du måste där få kontakt med en ssk som är behörig att lägga in sjukresor i systemet.Du är själv ansvarig att se till att du får sjukresor, det är ingenting som sker med automatik.
Som sagt, måste vara olika i olika landsting.
Här finns inga kort, och det är sjuktransport som tar beslut om man godkänns eller ej.
Googlade på sjukresekort, och får bara upp Stockholm, så ni har väl något annat system 🤷‍♀️
Senast redigerad av IvI 2020-09-16 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in