2020-09-14, 18:00
Medlem
Det här har varit uppe i tråden förut men det visar tydligt på hur stor skada PKK-spåret gjorde på Palmeutredningen

Min spontana fundering är : ville SÄPO lösa mordet eller ville man bara använda Palmemordet för att av någon anledning trycka till en massa kurder?
Var vissa Säpoanställda ganska nöjda med att Olof Palme var borta ur spelet?

"Ölvebro: Säpo förvrängde informationen
Förre spaningsledaren Hans Ölvebro medger nu att Skandiamannen borde ha utretts noggrannare.

En anledning till att så inte skedde?

– Mitt första, stora problem var att visa att PKK inte var skyldiga till mordet. Jag lyckades övertyga mig själv och mina kollegor genom att påvisa att Säkerhetspolisen hade förvrängt information, säger Hans Ölvebro, 75.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoGrv4/olvebro-sapo-forvrangde-informationen
Aftonbladet 12 jun 2020
Citera
2020-09-14, 18:07
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Håller på att sätta mig in i det nu. Min första tanke var att det faktiskt var rätt likt Palmemordet. Smög upp bakifrån och sköt under nacken med revolver.

Det var ett av två mord som skedde på detta sätt 1986 (enligt SCB). Alltså manlig gärningsman, utomhus, med skjutvapen, bakifrån.

Alf Lundins första vittnesmål om de tre männen han sett veckan innan mordet på samma plats är väldigt intressant ur många hänseenden (sedan spårade han ur efter kontakt med Borgnäs).

T.o.m. detaljen om personen som ”rasslade med nycklar”, att mannen i blå täckjacka hade tagit av sig sina glasögon, jackskärpet han skulle haft runt midjan och den ”bonniga” gåstilen. Alla dessa detaljer beskrivs även i Stegmordet. För att inte tala om axelremsväskan.

För många tillfälligheter enligt mig...
Citera
2020-09-14, 18:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vittnet säger att de tre männen, två framför och en bakom, gick runt paret som om de hörde ihop. Han förmodade att det berodde på att de var livvakter.
Skrev från minnet här. Rätta mig om jag minns fel. Skummade igenom "En iskall vind .." och hittar bara att han fick intrycket att de ingick i samma sällskap.

Sorry, i så fall.
Citera
2020-09-14, 20:49
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Alla utredningar om narkotikaspaning mordkvällen. Och alla förhör med alla narkotikaspanare som ingår i dessa. Förutom Bjuhr-ärendet som redan redovisats. Där jag läst att narkotikaspaningen på Sveavägen på mordkvällen tillhörde Solnaärendet. Om det är sant vet jag inte.

Dekorimamannen kommer fortsätta spöka för mig, i alla fall ett tag till. Tipset inkommer ryktesvägen sex år i efterhand och beskriver ett thriller-liknande scenario inget annat vittne i området sett. Alla källkritiska principer säger att man ska förkasta det. Det är den rimliga och vuxna bedömningen.

Kan samtidigt inte undgå att tänka att det är en oerhört underlig lögn att dra. Jag såg en finne med walkie/talkie i korsningen jag eventuellt känner igen från mitt gym. Han var dock inte klädd som gärningsmannen utan hade skinnjacka. Och vi vill helst inte prata om det.

Som jämförelse kan man kontrastera med ett av vittnena från resningsansökan mot Christer Pettersson. Mannen kom körandes Malmskillnadsgatan norrut när han nästan kör på en springande man med revolver. Elva år efter mordet erinrar han sig denna händelse och minns att det var Christer Pettersson. Detta är en skröna: Osannolikt bra, maximalt utpekande och anpassad efter det officiella förloppet.

Om uppgiften om Solnaärendet stämmer har vi också minst en finsktalande spanare knuten till Sveavägen. Finns det fler? Det vore väldigt intressant med ett komplett namn på TV3:s ”Pekka”. Trots att ingen privatspanare ens vet vem det är känner han sig manad att delta i TV och svära sig fri - blurrad för säkerhets skull. Hans brunhåriga mittbena stämmer även exakt på vad flickorna beskriver. Knarkspanare var han med.
Citera
2020-09-14, 21:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Såhär resonerade juristkommissionen i sin granskning av larmtiderna. I syfte att undvika motsättningar valde man diplomatiskt att acceptera flera uppgifter, trots att de var icke-förenliga med varandra. Väldigt effektivt (och kanske väldigt svenskt) då konflikter avvärjs. Problemet är att bara ett förlopp kan ha skett. Tror fysikerna kallar det för kollapsad vågrörelse.
Inom fysiken kan en qubit ha olika värden samtidigt. I verkligheten kan samma skeende se olika ut från olika perspektiv.
Citera
2020-09-14, 21:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Skrev från minnet här. Rätta mig om jag minns fel. Skummade igenom "En iskall vind .." och hittar bara att han fick intrycket att de ingick i samma sällskap.

Sorry, i så fall.
Du minns rätt.

http://www.itdemokrati.nu/page36b.html

I mitt scenario tillhörde dessa tre (plus Anthony White på östra sidan av Sveavägen) det inköpta mördarteamet från SA. Som ska ha letts av Craig Williamson.
Citera
2020-09-14, 21:44
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Inom fysiken kan en qubit ha olika värden samtidigt. I verkligheten kan samma skeende se olika ut från olika perspektiv.

Nyktra Pia Engström sitter mittemot LOP och kan lugnt studera dem när de går söderut. Hon följer dem med blicken ända ner till korvkiosken och lägger speciellt märke till dem och hur ingen efterföljer. Har väldigt svårt att se hur hon skulle kunna missa en eventuell förföljare, om denna inte hade tillgång till Harry Potters osynlighetsmantel. Tror man på horoskop ska man inte nämna qubits.
Citera
2020-09-14, 21:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Dekorimamannen kommer fortsätta spöka för mig, i alla fall ett tag till. Tipset inkommer ryktesvägen sex år i efterhand och beskriver ett thriller-liknande scenario inget annat vittne i området sett. Alla källkritiska principer säger att man ska förkasta det. Det är den rimliga och vuxna bedömningen.

Kan samtidigt inte undgå att tänka att det är en oerhört underlig lögn att dra. Jag såg en finne med walkie/talkie i korsningen jag eventuellt känner igen från mitt gym. Han var dock inte klädd som gärningsmannen utan hade skinnjacka. Och vi vill helst inte prata om det.

Som jämförelse kan man kontrastera med ett av vittnena från resningsansökan mot Christer Pettersson. Mannen kom körandes Malmskillnadsgatan norrut när han nästan kör på en springande man med revolver. Elva år efter mordet erinrar han sig denna händelse och minns att det var Christer Pettersson. Detta är en skröna: Osannolikt bra, maximalt utpekande och anpassad efter det officiella förloppet.

Om uppgiften om Solnaärendet stämmer har vi också minst en finsktalande spanare knuten till Sveavägen. Finns det fler? Det vore väldigt intressant med ett komplett namn på TV3:s ”Pekka”. Trots att ingen privatspanare ens vet vem det är känner han sig manad att delta i TV och svära sig fri - blurrad för säkerhets skull. Hans brunhåriga mittbena stämmer även exakt på vad flickorna beskriver. Knarkspanare var han med.
Det fetade: Christer K var gräsänkling på Malmskillnadsgatan, känt tillhåll för prostituerade. Enligt personundersökningen var han inte känd för att ljuga och Claes Brewitz såg en springande man med liknande signalement längre norrut strax efter mordet.

Vad man starkt kan misstänka är att han ljög om att han känt igen CP i syfte att få honom inlåst på livstid och samtidigt få del av belöningen.
Citera
2020-09-14, 21:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Frågan är vad som beror på inkompetens och vad som beror på andra orsaker?

Jag tycker att vi redan kan se att många förhör som genomförts visar på en uppenbar brist på adekvata följdfrågor. Eftersom förhörsledaren saknar relevant kunskap om mordet. De verkar närmast genomförts pliktskyldigast utan intresse.

Var finns frågorna till Schaeffer och Hellgren om de såg något i Dekorimahörnan? Eller om de såg en man med blå täckjacka? Läs AB. Liksom andra som promenerade samma sträcka. Eller de som befann sig på andra sidan Sveavägen i höjd med mordplatsen när skotten avlossades. Var är frågorna om vad de såg på sin väg? Någon som korsade Sveavägen eller en bil som stannade? Man låter de enbart passivt lämna sina tips/vittnesmål. Uppföljning noll.

Här saknas det uppenbart en chefsperson som vill kartlägga hur gärningsmannen tog sig till mordplatsen. Ett helhetstänk. Medvetet eller omedvetet?

Precis, många av förhören är märkligt summariska. Ville de inte veta vad som hänt runt mordplatsen före mordet? Tillhör inte det polisiär ABC?

Jag tror personligen att de första "åtgärderna" berodde på ett slags lamslagen inkompetens.

Men sen kom det en annan kraft in i utredningen (IC) och den visade en uppenbar skräck för vad som skulle kunna dölja sig bakom Palmemordet. En grå filt lades över utredningen.
Citera
2020-09-14, 22:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det var ett av två mord som skedde på detta sätt 1986 (enligt SCB). Alltså manlig gärningsman, utomhus, med skjutvapen, bakifrån.

Alf Lundins första vittnesmål om de tre männen han sett veckan innan mordet på samma plats är väldigt intressant ur många hänseenden (sedan spårade han ur efter kontakt med Borgnäs).

T.o.m. detaljen om personen som ”rasslade med nycklar”, att mannen i blå täckjacka hade tagit av sig sina glasögon, jackskärpet han skulle haft runt midjan och den ”bonniga” gåstilen. Alla dessa detaljer beskrivs även i Stegmordet. För att inte tala om axelremsväskan.

För många tillfälligheter enligt mig...

Du har hittat en bild på TUs Facebook som du påstår är tagen på kyrkogården där EH ligger. Benen i hörnet ska tillhöra RR. Berätta hur du kommit fram till att det är en sanning. Jag är nyfiken.
Citera
2020-09-14, 22:29
Medlem
Det är synd att Sven Aner i princip förstörde "Dekorimaspåret" med sitt utpekande av Anti A.
Undrar hur han kunde dra den slutsatsen , var det någon som lurade honom?

Väldigt summariskt från förhören
Dekorimamannen:
Finländare och rasist
Hans bror tränade på samma gym som Anki tränade på ibland.
Mörk läderjacka.
Han är tanig,ljushårig, har små ansiktsformer men hatiska speciella ögon.
Hon tror att mannen är vänsterhänt
Saknade jobb under den intressanta tidsperioden, hade hus , två barn och en blå Volvo 245:a
Han skulle bo i Upplands Bro.
I 30-35 års åldern

https://drive.google.com/file/d/1KMqe6rxqWvXuZ8OG4j1mhxTqkSF-AaBH/view
Anki 930304

Komplettering av förhör 930315
https://drive.google.com/file/d/1uD0y7BOJ9PAPnSQzFgYjHprXWVrLk4DX/view
Citera
2020-09-15, 00:00
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Nyktra Pia Engström sitter mittemot LOP och kan lugnt studera dem när de går söderut. Hon följer dem med blicken ända ner till korvkiosken och lägger speciellt märke till dem och hur ingen efterföljer. Har väldigt svårt att se hur hon skulle kunna missa en eventuell förföljare, om denna inte hade tillgång till Harry Potters osynlighetsmantel. Tror man på horoskop ska man inte nämna qubits.

Sitter mittemot LOP ?

Pia E ( 1) står vid busskuren och väntar på en buss som skall komma norrifrån.
LOP (2) som stått vid bokhandeln-möbelaffären går söderut bakom busskuren och Pia E.
Grandmannen (3) följer strax efter på ett avstånd av ca 15-20 meter
https://imgur.com/a/Toc5Ta9

Det Pia E kollar efter är om det några livvakter som följer med söderut strax efter/intill LOP . Pia E säger först på ett avstånd av max 2 meter runtom LOP men ökar det sen till 10meter i förhöret.

Hon kollar alltså efter om det är några livvakter med i närheten LOP , inte om det är någon som förföljer LOP på ett längre avstånd.

En man som går 15-20meter efter ute vid trottoaren hade Pia E säkert inte uppfattat som en livvakt om hon alls hade sett honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in