2020-09-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är det det jag säger? Jag gick faktiskt precis tillbaka till de material jag samlat på mig och det handlar om upp till 20 dagar för kritiskt sjuka efter insjuknandet med en median på 8 dagar.
OK. Vad är det som gör att man blir av med viruset?
Citera
2020-09-14, 20:23
Medlem
Tittade på senaste TWIV avsnitt 663 som handlade om vacciner. Långt som vanligt. Intressant i början var Daniel Griffin som bl a pratade om deltagande i vaccintester. Detta i början av videon. Ingen rekryteringsvideo direkt.

Mycket intressant och matnyttigt var Alan Doves genomgång av webbkonferens med 8 av 9 ledande vaccinbolag i USA (de som gått ihop om regler för tester för att inte tillåta politiken påverka processen)

Alla siktar på 80% effektivitet. WHOs gräns går vid 50%.

Verkar som att det som kan presteras är skydd för det vaccinerade så att den inte blir sjuk, men att man ändå kan smitta vidare. Alltså kan man glömma flockimmuniteten.

Verkar som att nästan alla ska köra 2 dos-varianten. Problem uppstår om folk tar först en dos av en tillverkares vaccin och sedan den andra dosen av en annan tillverkares vaccin.

Alan Dove börjar sin genomgång runt 1.02.

https://www.microbe.tv/twiv/
Citera
2020-09-14, 20:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Trodde du var tillräckligt skarp för att lista ut vad jag ville med det inlägget, men misstog mig.

Nej, jag klurade inte ut vad du ville säga. Första meningen handlade om att Tegnell-motståndarna skulle frossa i dödsfall. Den meningen brydde jag mig inte om att besvara.

Därefter övergick du till att nämna dödsfall till följd av luftföroreningar.

Citat:
Jag ska försöka förtydliga då. Det handlar om att sätta saker i ett perspektiv framförallt.

Att "sätta saker i ett perspektiv", är det samma sak som att nämna andra dödsorsaker som också kräver många offer?

Citat:
Samt att en del verkar vilja göra politik av detta. Du väljer att tolka in saker som säger rätt mkt hur du själv tänker.

Att göra politik av det hela, är inte är fel, eftersom Covid-19 har en intim koppling till politik. Men det är du som blandar in andra politiska frågor, genom att nämna luftföroreningar. Jag har starka åsikter i frågan om luftföroreningar, men kan inte diskutera dessa här, eftersom det inte har med Covid-19 att göra.

Citat:
Du väljer att tolka in saker som säger rätt mkt hur du själv tänker.

Jag är påverkad av den retorik som andra Tegnell-anhängare har använt tidigare. Dom har jämfört Covid-19 med diverse andra dödsorsaker, för att få Covid-19 att framstå som mindre allvarligt. Vanliga exempel på sådana andra dödsorsaker är alkohol, tobak och trafikolyckor.

Covid-19 har skördat många dödsoffer. Men Covid-19 handlar om mer än bara dödsfallen. Det handlar om vad överlevarna går igenom under sjuktiden. Det handlar om överlevare som blir långtidssjuka. Det handlar även om att Covid-19 har lamslagit samhället, och sänkt ekonomin. Det är alltså mycket mer än enbart siffrorna över dödsfall.

Citat:
Cred i alla fall med högerextrema miljökämpar, har inte mött så många sådana faktiskt!

Jag anser att miljön är jätteviktig.
Citera
2020-09-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Man kan inte vabba med barn över 12 år.
Det är bara att gå till jobbet om man inte själv känner sig krasslig.

Ja, det var problemet att FHM inte rekommenderade och Magda välsignade att även krya familjemedlemmar skulle vara hemma. Så smittade gick till jobbet och spred vidare. Bl a en läkare som beskrivs i en SvD-artikel som jag länkat till tidigare.
Citera
2020-09-14, 20:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Vad är det som gör att man blir av med viruset?
Nu får du ge dig. Du vet svaret själv. Det lär inte självdö utan ditt immunförsvar tar hand om det.
Citera
2020-09-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu får du ge dig. Du vet svaret själv. Det lär inte självdö utan ditt immunförsvar tar hand om det.
OK. Vilken komponent i immunförsvaret? Har du en aning om det?

Det här måste ju vara otroligt lätta frågor för dig som påstår saker så kategoriskt.
Citera
2020-09-14, 20:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tittade på senaste TWIV avsnitt 663 som handlade om vacciner. Långt som vanligt. Intressant i början var Daniel Griffin som bl a pratade om deltagande i vaccintester. Detta i början av videon. Ingen rekryteringsvideo direkt.

Mycket intressant och matnyttigt var Alan Doves genomgång av webbkonferens med 8 av 9 ledande vaccinbolag i USA (de som gått ihop om regler för tester för att inte tillåta politiken påverka processen)

Verkar som att det som kan presteras är skydd för det vaccinerade så att den inte blir sjuk, men att man ändå kan smitta vidare. Alltså kan man glömma flockimmuniteten.

Verkar som att nästan alla ska köra 2 dos-varianten. Problem uppstår om folk tar först en dos av en tillverkares vaccin och sedan den andra dosen av en annan tillverkares vaccin.

Ska lyssna för jag har också hört det där. Det ska ge ett skydd mot infektion i de nedre luftvägarna och genom det förhindra att man får en allvarlig immunreaktion. Om det går att ge riskgrupper detta och äldre-äldre utan problem är mycket vunnet.

Vad jag hört om boosterinjektioner är att det kan finnas problem med vektorvacciner. Att man utvecklar antikroppar och blir immun mot det adenovirus man använder sig av.
Citera
2020-09-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej, jag klurade inte ut vad du ville säga. Första meningen handlade om att Tegnell-motståndarna skulle frossa i dödsfall. Den meningen brydde jag mig inte om att besvara.

Därefter övergick du till att nämna dödsfall till följd av luftföroreningar.

Att "sätta saker i ett perspektiv", är det samma sak som att nämna andra dödsorsaker som också kräver många offer?

Att göra politik av det hela, är inte är fel, eftersom Covid-19 har en intim koppling till politik. Men det är du som blandar in andra politiska frågor, genom att nämna luftföroreningar. Jag har starka åsikter i frågan om luftföroreningar, men kan inte diskutera dessa här, eftersom det inte har med Covid-19 att göra.

Jag är påverkad av den retorik som andra Tegnell-anhängare har använt tidigare. Dom har jämfört Covid-19 med diverse andra dödsorsaker, för att få Covid-19 att framstå som mindre allvarligt. Vanliga exempel på sådana andra dödsorsaker är alkohol, tobak och trafikolyckor.

Covid-19 har skördat många dödsoffer. Men Covid-19 handlar om mer än bara dödsfallen. Det handlar om vad överlevarna går igenom under sjuktiden. Det handlar om överlevare som blir långtidssjuka. Det handlar även om att Covid-19 har lamslagit samhället, och sänkt ekonomin. Det är alltså mycket mer än enbart siffrorna över dödsfall.

Jag anser att miljön är jätteviktig.

Alarmisterna i tråden går i spin när det rapporteras fler dödsfall och så fort det är låga dödstal eller ingen rapportering är det mörkläggning, konspiration och gnäll som gäller. Uppenbart att man är i tråden för att spy galla/hata, snarare än att bry sig om multisjuka gamlingar.

Bra att du bryr dig om miljön som kommer att döda fler svenskar 10 år för tidigt än vad covid kommer att göra i år.
Citera
2020-09-14, 20:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Det pågår just nu en minihysteri i att framta ett vaccin. Det hade givetvis inte funnits som fenomen om den lilla snuvan snart drog över.

Sen kommer nog diverse foliehattar svara på det med att Bill Gates och Fauci är frimurare.
Citera
2020-09-14, 20:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så man kan säga att du anklagar all världens folkhälsomyndigheter för den här pandemin?

Nej. I vissa delar av Världen har myndigheterna tagit strid, och försökt att hålla viruset borta. I vissa länder har myndigheterna gått för långt, och utsatt befolkningen för alltför kraftiga restriktioner.

I Europa misslyckades smittskyddsmyndigheterna totalt. Den första, mest självklara, åtgärden borde ha varit att stoppa flygtrafiken från Kina. Italien gjorde just detta, men i fallet med Italien, så var det tyvärr redan för sent. Smittan hade redan kommit in i Italien. Även Ryssland stoppade resenärer från Kina. Övriga Europa fortsatte att välkomna flygplan från Kina, trots epidemin.

Resultatet av dårskapen, blev att stora delar av Europa tvingades stänga ner sina samhället. Att stänga ner samhällen är smärtsamt för samhället, för medborgarna, och för ekonomin. Men det är priset man får betala, ifall man är så dum att man välkomnar resenärer från länder med pågående epidemi.
Citera
2020-09-14, 21:02
Medlem
Och så är kineserna igång.

DUBAI (Reuters) - The United Arab Emirates on Monday granted emergency approval for use of a coronavirus vaccine, six weeks after human trials in the Gulf Arab state started.

A phase III trial of a COVID-19 inactivated vaccine developed by Chinese state-owned pharmaceutical company Sinopham began in the UAE in July and is yet to be completed.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-emirates-vaccine/uae-announces-emergency-approval-for-use-of-covid-19-vaccine-idUSKBN2652OM
Citera
2020-09-14, 21:08
Medlem
Beaver14s avatar
Ytterligare ett bevis på att det är farligt att bara titta på antalet positiva tester nu.

Jönköpings kommun, där Huskvarna och Sandagymnasiet ligger. Ni vet där det var ett "utbrott" av covid.

https://www.jp.se/artikel/over-50-nya-coronafall-i-jonkoping-pa-en-vecka-sa-forklarar-regionen-okningen
(Artikeln är låst så jag ger er kontentan av vad smittskyddsläkaren säger).

I Jönköpings kommun rapporterades 51 fall förra vecka, en ökning med 200% mot veckan före.

Nu kommer svaret. För två veckor sedan genomfördes 5000 tester i kommunen. Förra veckan genomfördes 26500 tester, i Jönköpings kommun!! En kommun med 140000 invånare. Och man hittade 51 positiva prov, majoriteten var säkert inte ens sjuka.

Sandagymnasiet då? Jo, det var en elev som var sjuk och fick ett positivt test. Då sprang en stor del av skolan och testade sig och man hittade då ytterligare 4. Dessa var inte sjuka. Man har inte rapporterat om någon ytterligare smitta.

Undrar om FHM rapporterar 200000 tester förra veckan imorgon?
Senast redigerad av Beaver14 2020-09-14 kl. 21:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in