2020-09-14, 17:36
Medlem
Lilamixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Är medveten om det, men det var någon som talade om civilisationer på Venus och de bör väl inte ha svävat runt bland molnen.

Vill minnas att jag läst i någon gammal Illustrerad vetenskap att efter att någon farkost landat på Venus så satt det spår av mikroorganismer på ”skrovet”, kanske därför som la fram tesen att dom svävar runt där!
Citera
2020-09-14, 17:39
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilamix
Vill minnas att jag läst i någon gammal Illustrerad vetenskap att efter att någon farkost landat på Venus så satt det spår av mikroorganismer på ”skrovet”, kanske därför som la fram tesen att dom svävar runt där!
Om den landade på Venus +400 C, så lär det inte ha funnits många spår av mikroorganismer kvar.
Citera
2020-09-14, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Jasså?

https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/ast.2020.2244
Den här hypotesen är ju antagligen möjlig att faktiskt pröva. Kan ju inte vara omöjligt att skicka en sond som suger upp lite lämplig atmosfär. Så får vi vad som finns där.
Citera
2020-09-14, 17:41
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aradin
Har vi nu hittat liv i Venus atmosfär så är det väl århundradets nyhet eller?! Vad är det jag har missat, tråden är ju halv död.

Oklart om vi har det. Lika oklart som om det är en insekt på flygplanslinsen eller inte
Citera
2020-09-14, 17:42
Medlem
Lilamixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Om den landade på Venus +400 C, så lär det inte ha funnits många spår av mikroorganismer kvar.

Vet ej vad dom gjorde, hur dom gjorde vad dom nu skulle göra utan det var något dom publicera.
Citera
2020-09-14, 17:43
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Vet ej vad dom gjorde, hur dom gjorde vad dom nu skulle göra utan det var något dom publicera.
Ok, vi lär väl få höra mycket spännande om detta i nära framtid.
Citera
2020-09-14, 17:44
Medlem
Lilamixs avatar
Kan någon som är kunnig på astrologi berätta om vi har möjlighet alternativt planer på att skicka fler sonder till Venus, både atmosfär och yta?

Kan vi skapa något som klarar av regnstormar med syra och höga temperaturer?
Citera
2020-09-14, 17:49
Medlem
Deus.in.Absentias avatar
Citat:
Kan någon som är kunnig på astrologi berätta om vi har möjlighet alternativt planer på att skicka fler sonder till Venus, både atmosfär och yta?

Du menar genom att analysera huruvida acendentens inverkan har något med det hela att göra?😀

https://cafeastrology.com/natal/venusascendantaspects.html
Citera
2020-09-14, 17:51
Medlem
Lilamixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deus.in.Absentia
Du menar genom att analysera huruvida acendentens inverkan har något med det hela att göra?😀

https://cafeastrology.com/natal/venusascendantaspects.html

Allt från flyga runt i atmosfären till att land är av intresse! Blev nyfiken.
Citera
2020-09-14, 17:53
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:

Astrologerna menar att om Venus bara hade varit placerad lite mer åt vänster så hade Venus påverkat din livsstil och vem du kommer att träffa imorgon och bli kär i osv.

I alla fall, astronomiprofessorn David Kipping är tidigt ute med en bra genomgång av fosfingasen i Venus atmosfär, han postade detta för lite över en halvtimma sedan:

Did We Just Detect Life on Venus?
https://www.youtube.com/watch?v=CNLsgd_NzWk

Jag gissar på att John Michael Godier senare under veckan kommer att posta en utmärkt genomgång också på hans astronomikanal.

Hur som helst är jag sugen på att dra in lite pengar, och jag vågar slå vad allt mellan tysingen upp till 10 lax per medlem som antar vadet, att det inte finns liv på Venus och att detta med fosfingasen bara är en false positive. Jag räknar såklart med att ni inte kommer att betala senare när ni har förlorat vadet. Men ha i åtanke, precis som Kipping påpekar, så är fosfingas ingen garanti eller bevis för biologiskt liv.
Citera
2020-09-14, 17:59
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Det är bara en tidsfråga innan man hittar mikrober och bakterier, eller svampar (som dessutom troligtvis redan kommer från rymden).
Det är inte så man ställer sig och runkar av den upptäckten, hojta till när dom hittar något fyrbent.
Kalla mig sexuellt avvikande men om man hittar mikrober, bakterier eller svampar som inte har sitt ursprung från jorden ska jag dra en maratonrunk (med min löparpotential innebär det minst 5 timmar) och sända live på fb.
Citera
2020-09-14, 18:14
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Jag citerar en tidigare artikel med namnet "Phosphine as a Biosignature Gas in Exoplanet Atmospheres" från slutet på förra året som delar ett antal författare med den som kommer släppas idag:
[i]

"The formation of PH3 on temperate rocky planets is thermodynamically disfavored,even in high-reducing environments, unlike the abiological production of methane or hydrogen sulfide.

Tempererad. Som i har jordlika temperaturer. Har Venus det? Är Venus varmare än 200 grader? För vid 200 grader kan fosfin bildas ur fosforsyrlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in