2020-09-12, 19:12
Medlem
Nihennas avatar
Diskmaskinen läckte lite vatten framtill, vilket tror jag beror på att filtret var rätt så igentäppt då jag hittade en sked som av nån konstig anledning ramlar ner och täckt. Förmodligen ramlat ner när jag tömde sist och inte tänkte på det.

Hursom, jag tog fram fem handdukar och satte framför för att torka och stoppade fingrarna under luckan och hittade lite skumgummi som var väldigt trasigt hängde.

Vad kan detta vara för skumgummi? Är det något som är döviktigt att det ersätts?
Söker jag på "diskmaskin skumgummi" så får jag inte några särskilt vettiga resultat om vad det kan vara för något.

https://imgur.com/a/77edfQl
Senast redigerad av Nihenna 2020-09-12 kl. 20:00.
Citera
2020-09-12, 19:19
Medlem
sommarlovs avatar
Det kan vara fuktskyddet, den ska bli mjuk av vatten och stänga av maskinen.
Låt den torka och sätt tillbaka den.
Citera
2020-09-12, 19:24
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det kan vara fuktskyddet, den ska bli mjuk av vatten och stänga av maskinen.
Låt den torka och sätt tillbaka den.
Ok jag förstår. Den var i riktigt kasst skick nämligen (det är inte min maskin från början utan hon som jag bytte lägenhet med köpte den).

Den liksom bara hängde och dinglade, halvt av redan. Smulades inte sönder, men gick i delar när jag tog på den.

Jag ser om det går att få tillbaka den på något smidigt sätt.
Senast redigerad av Nihenna 2020-09-12 kl. 19:27.
Citera
2020-09-12, 19:33
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ok jag förstår. Den var i riktigt kasst skick nämligen (det är inte min maskin från början utan hon som jag bytte lägenhet med köpte den).

Den liksom bara hängde och dinglade, halvt av redan. Smulades inte sönder, men gick i delar när jag tog på den.

Jag ser om det går att få tillbaka den på något smidigt sätt.

Hur såg den ut?
satt den vid eller mot en microbrytare?

Var många år sedan jag jobbade med serva diskmaskiner bla, men minns det var en liten stenhård skummgummibit av sockerbits storlek sim satt i botten på maskinen, mot denna bit låg en arm från en microbrytare, vid läcka blev skummgummibiten alldeles mjuk så brytaren slog till & diskmaskinen stannade och avloppspumpen började gå konstant.
När ev läck var lagad tog man väck skummgumibiten och torkade den och satte den tillbaka vid microbrytaren
Citera
2020-09-12, 19:41
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Hur såg den ut?
satt den vid eller mot en microbrytare?

Var många år sedan jag jobbade med serva diskmaskiner bla, men minns det var en liten stenhård skummgummibit av sockerbits storlek sim satt i botten på maskinen, mot denna bit låg en arm från en microbrytare, vid läcka blev skummgummibiten alldeles mjuk så brytaren slog till & diskmaskinen stannade och avloppspumpen började gå konstant.
När ev läck var lagad tog man väck skummgumibiten och torkade den och satte den tillbaka vid microbrytaren
Näe, alltså det är en stor sak. Jag fotade den nu, jag fotade även undertill där man ser var det har suttit (du ser svarta restar där den har brutits av sen tidigare. Jag vet inte när som sagt, upptäckte det nu när jag rensade på vatten. Den har säkert dinglat där ett bra tag); https://imgur.com/a/77edfQl
Citera
2020-09-12, 19:49
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Näe, alltså det är en stor sak. Jag fotade den nu, jag fotade även undertill där man ser var det har suttit (du ser svarta restar där den har brutits av sen tidigare. Jag vet inte när som sagt, upptäckte det nu när jag rensade på vatten. Den har säkert dinglat där ett bra tag); https://imgur.com/a/77edfQl

sitter det i luckan så är det bara isolering, hela maskinen brukar ha isolering runt sig, även i luckan, syns om hela klabbet dras ut (men det skall du inte göra! ) Isoleringen finns där för att vattnet ju värms upp till 60-80 gr C typ (minns inte exakt ) och värmen inte skall försvinna så snabbt samt påverka köksinredningen .

den lilla biten saknar helt betydelse så inget du behöver bekymra dig om.
Citera
2020-09-12, 19:55
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
sitter det i luckan så är det bara isolering, hela maskinen brukar ha isolering runt sig, även i luckan, syns om hela klabbet dras ut (men det skall du inte göra! ) Isoleringen finns där för att vattnet ju värms upp till 60-80 gr C typ (minns inte exakt ) och värmen inte skall försvinna så snabbt samt påverka köksinredningen .

den lilla biten saknar helt betydelse så inget du behöver bekymra dig om.
Ok men vad skönt då! Blev riktigt orolig när den bara föll av när jag förde in handen med en trasa för att torka >.<
Citera
2020-09-14, 12:06
Medlem
Nihennas avatar
Kontaktade Electrolux i samband med detta och idag fick jag svar. De tyckte jag skulle boka en tekniker som skulle titta på det, men höll med om att det är isoleringen som trillade av.

Behövs verkligen en tekniker, eller försöker de bara lura mig på pengar?

Lät ju inte på inlägget ovan som att det är något jätteviktigt.
Citera
2020-09-16, 07:15
Medlem
Citat:
Kontaktade Electrolux i samband med detta och idag fick jag svar. De tyckte jag skulle boka en tekniker som skulle titta på det, men höll med om att det är isoleringen som trillade av.

Behövs verkligen en tekniker, eller försöker de bara lura mig på pengar?

Lät ju inte på inlägget ovan som att det är något jätteviktigt.
Om den funkar känns det onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in