Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Vad fantiserar du om? Ena gången säger man att Sveriges höga dödstal beror på att vi inte lyckades skydda de äldre-äldre, nu är tydligen andra länder sämre. Ja, faktiskt så är ett land sämre nämligen Norge procentuellt.
Nej, det finns inga större skillnader mellan länderna när det gäller dödligheten. Åtminstone inte i Europa.
Bättre kan du!
På tal om flockimmunitet ser vi nu också en märkbar ökning av smittade i Italien, Belgien och UK. Alla med värre siffror än oss i antal döda.
Inga vikingar där, eller?
Som jag skrivit ett antal gånger nu: Klustersmitta gör att det krävs en enormt hög immunitetsnivå för att smittan skall bromsa upp ordentligt. Det är väl bara Qatar, som kanske, om några månader, nått en sådan nivå. Och de har 5 gånger fler officiella covid-19 fall per miljon invånare än vad vi har.
Lägg där till att PCR tester, tyvärr, och detekterar avdödade viruspartiklar. Så antalet aktiva fall kanske överskattas, medan antalet immuniserade underskattas. Men just detta är nytt för mig, förutom vad gäller barn. Så jag behöver lite tid att smälta det och sätta in det i ett större sammanhang.