2020-09-13, 22:47
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Halva PSG har corona, enligt alarmisterna har väl en majoritet av dem fått permanenta skador och får lägga ner karriären nu, jättetrist att inte få se Neymar och Mbappe spela boll mer

EDIT: Gud vad skönt ser ut som att Neymar överlevde och startar ikväll
Icardi, Mbappe och Marquinos i karantän. Försiktighetsåtgärd?
Citera
2020-09-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vid 10:45 nämner Ivor Cummins att det finns 15 andra möjliga anledningar till Sveriges höga dödstal, än att samhället höll öppet. Emellertid så räknar Ivor Cummins inte upp dessa 15 faktorer. Videon visar bara ett bokblad där 16 faktorer listas, med avsaknaden av "lockdown" på plats 16.

Det handlar om Stockholms stora befolkning, den stora mängden invandrare, att invandrarna tenderar att arbeta inom äldreomsorgen, att en förhållandevis stor del av befolkningen finns inom äldreomsorgen, tidpunkten för Stockholms sportlov, tröghet att separera sjuka åldringar från friska, bristande lagerhållning på skyddsutrustning, ålderdomshemmens storlek, med mera.

Ja, de faktorer du nämner är ju rimliga och kända. Förmodligen så samvarierar dessa. MEN det som är nytt och förmodligen helt avgörande för Sveriges (och andra utsatta länder i Europa) höga dödstal i covid var att dessa drabbade länder hade lätt influensasäsong och underdödlighet 2019. Det fick man betala för under april-maj
Citera
2020-09-13, 22:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kanske så har det skett någon form av immunitets uppbyggnad under sommaren så att vi klarar oss lindrigare än stora delar omvärlden nästa covid-19 säsong.

Dumt bara att PCR testerna också detekterar virusrester ifrån avdöda virus. Det är väl det som de hittat i barns näsor, iof helt i linje med min hypotes om varför barn inte smittar vuxna. Nu tillkommer det alltså att det inte bara är barn som testats "covid-19 positivt".

Smartast är nog att se på iva statistik och dödsfall i covid-19. Hm, vem sa på en presskonferens: "Det är bäst att se på utvecklingen vad gäller intensivvårds fall och dödsfall för att verkligen förstå vad denna pandemi är på väg", i maj, tror jag att det var.

Jag tror också att det är just IVA-statistiken som man skall ha span på för att ha något så när koll på verkligheten. Det går inte att jämföra ett konstaterat fall i mars med ett dito i augusti. Mörkertalen ser helt annorlunda ut och det lär även gälla för övriga Europa.

PCR-testen menar jag nog kommer att visa vart vi är på väg, men övrig jämförelse med i våras kommer att vara mindre givande.
Citera
2020-09-13, 22:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad fantiserar du om? Ena gången säger man att Sveriges höga dödstal beror på att vi inte lyckades skydda de äldre-äldre, nu är tydligen andra länder sämre. Ja, faktiskt så är ett land sämre nämligen Norge procentuellt.

Nej, det finns inga större skillnader mellan länderna när det gäller dödligheten. Åtminstone inte i Europa.

Bättre kan du!

På tal om flockimmunitet ser vi nu också en märkbar ökning av smittade i Italien, Belgien och UK. Alla med värre siffror än oss i antal döda.

Inga vikingar där, eller?

Som jag skrivit ett antal gånger nu: Klustersmitta gör att det krävs en enormt hög immunitetsnivå för att smittan skall bromsa upp ordentligt. Det är väl bara Qatar, som kanske, om några månader, nått en sådan nivå. Och de har 5 gånger fler officiella covid-19 fall per miljon invånare än vad vi har.

Lägg där till att PCR tester, tyvärr, och detekterar avdödade viruspartiklar. Så antalet aktiva fall kanske överskattas, medan antalet immuniserade underskattas. Men just detta är nytt för mig, förutom vad gäller barn. Så jag behöver lite tid att smälta det och sätta in det i ett större sammanhang.
Citera
2020-09-13, 23:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Diagram och kurvor som visar förträffligheten med munskydd lyser ännu med sin frånvaro.

Det var inte min poäng. Poängen var att Ivor Cummins avfärdade munskydden på mycket klent underlag.

Jag tror att dom flesta är överens om att munskydden är en ganska liten faktor i sammanhanget. Men även små bidrag kan vara värdefulla för att pressa ner reproduktionstalet.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, de faktorer du nämner är ju rimliga och kända. Förmodligen så samvarierar dessa. MEN det som är nytt och förmodligen helt avgörande för Sveriges (och andra utsatta länder i Europa) höga dödstal i covid var att dessa drabbade länder hade lätt influensasäsong och underdödlighet 2019. Det fick man betala för under april-maj

Ja. Jag avstod från att nämna tidigare influensasäsonger, eftersom du redan hade nämnt den punkten.

Man kan fundera på hur även Japan, Ryssland och Förenta Staterna drabbades av tidigare års influensor. Råder samma mönster där?
Citera
2020-09-13, 23:09
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
WHO: Rekordökning i nya fall

World Health Organization reports record single-day rise in global infections
Citat:
The World Health Organization (WHO) has reported a record single-day increase in global coronavirus cases on Sunday.
In the 24 hours to Sunday, a further 307,930 infections were reported globally.
Global officially recorded deaths from Covid-19 rose by 5,537 in the same period, the WHO website stated.

källa guardian
Citera
2020-09-13, 23:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, den isländska studien kände jag inte till. Hur-eller-hur så behövs det en omfattande antikropp-screening i Sverige nu, så vi får veta hur det står till med flockimmuniteten. Det var inte JAG som valde den strategin! Jag skulle inte ha offrat 6 000 människor för den. Men nu när det är som det är, så kan man väl glädjas lite - rent egoistiskt - om vi faktiskt ser ljuset i änden av tunneln..?

Anders Tegnell tar upp en hel del av det du påstår och frågar om i denna intervju med france 24
https://youtu.be/hStrML7vk5k
( jag förstår att han hade lite svårt att hålla sig för skratt innan intervjun kommit igång. För även om franskmannen tala ovanligt bra engelska, för att vara franskman, så kommer man, osökt, att tänka på "allo, allo hemliga arm'en".)

Och som jag skrivit ett antal gånger så kräver en klustersmitta en oerhörd hög immunitetsnivå för att smittan ska börja bromsas upp rejält.
Citera
2020-09-13, 23:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Även detta kan bli ett problem nu till höst vinter

https://edition.cnn.com/2020/09/11/health/covid-flu-together-health-impact/

Det pekar på att det kan finnas särskilt goda skäl för att vaccinera sig mot ”årets” vinterinfluensa. Jag funderar på att även vaccinera mig mot bakteriell lunginflammation. Det sistnämnda vaccinet borde väl ge ett flerårigt skydd??
Citera
2020-09-13, 23:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Faktiska email räknas inte som skvaller. Så du är emot offentlighetsprincipen?

Jag visste faktiskt inte att, interna, arbetsmejl gick under offentlighetsprincipen. Måste de diarieföras också? Har journalister rätt att sitta med under varje, internt, sammanträde också?

Med accepterar Folkhälsomyndigheten det så är det säkert ok.
Citera
2020-09-13, 23:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det pekar på att det kan finnas särskilt goda skäl för att vaccinera sig mot ”årets” vinterinfluensa. Jag funderar på att även vaccinera mig mot bakteriell lunginflammation. Det sistnämnda vaccinet borde väl ge ett flerårigt skydd??

25 årigt skydd. Och jag rekommenderade det väldigt tidigt i tråden.
Citera
2020-09-13, 23:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
25 årigt skydd. Och jag rekommenderade det väldigt tidigt i tråden.

Tack för den infon. Skall gå från ord till handling.
Citera
2020-09-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det var inte min poäng. Poängen var att Ivor Cummins avfärdade munskydden på mycket klent underlag.

Jag tror att dom flesta är överens om att munskydden är en ganska liten faktor i sammanhanget. Men även små bidrag kan vara värdefulla för att pressa ner reproduktionstalet.

Ja. Jag avstod från att nämna tidigare influensasäsonger, eftersom du redan hade nämnt den punkten.

Man kan fundera på hur även Japan, Ryssland och Förenta Staterna drabbades av tidigare års influensor. Råder samma mönster där?

Vet inte hur det är med dessa länder. Det blir ju mer och mer uppenbart att olika länder har olika förutsättningar beroende på när smittan satte igång ordentligt och var. Hur gammal befolkningen är. Hur man klarat föregående år. Hur den allmänna folkhälsan är. o s v o s v. Att Sveriges beredskap inte var den bästa är ju känt, samt att hygien och säkerhetsrutiner på äldreboenden blev förödande.

Däremot såg jag att vi i Sverige under 2019 hade den lägsta dödligheten sen 1977. Det blir intressant när vi räknar ihop 2020 och krutröken förhoppningsvis lagt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in