Citat:
Jag tycker att jag har försökt att rikta min kritik mot Folkhälsomyndigheten, och inte mot dom styrande politikerna. Det går inte att bortse från att Covid-19 på många sätt har med politik att göra. Diskussioner som har stort inslag av politik, har jag försökt styra över till politik-sektionens trådar. Jag tycker mig också ha försökt hålla partipolitik utanför, för att fokusera på dom politiska frågorna.
Men jag kanske inte har lyckats.
Av en smittskyddsmyndighet, förväntar jag mig att dom ska vara efterkloka i förväg. Annars kan vi lika gärna vara utan smittskyddsmyndigheter.
Citat:
MEN skulle Sverige ha fått ner smittan och död på de svaga och multisjuka åldringarna hade vi bl a behövt göra;
- Stängt Sverige i månadsskiftet jan/feb som första europeiska land. Detta för att köpa oss tid att säkerställa skyddsmaterial och hygienrutiner som inte fanns i åldringsvården. Samt skala upp testning och smittspårning. Införa karantän för 10.000-tals svenskar Var detta realistiskt och görligt? Knappast (Det flög t ex 2 miljoner till och från Arlanda bara i februari.
- Stängt Sverige i månadsskiftet jan/feb som första europeiska land. Detta för att köpa oss tid att säkerställa skyddsmaterial och hygienrutiner som inte fanns i åldringsvården. Samt skala upp testning och smittspårning. Införa karantän för 10.000-tals svenskar Var detta realistiskt och görligt? Knappast (Det flög t ex 2 miljoner till och från Arlanda bara i februari.
Vad syftar du på med "stänga Sverige"? Stänga gränserna, eller stänga ner samhällets verksamheter? Ifall du syftar på att stänga gränserna, så innebär det att ingen karantän hade behövts för miljontals resenärer på Arlanda. Karantän hade enbart behövts för resenärer som hade beviljats dispens för att resa över gränserna.
Citat:
Hur som helst, jag lärde mig en del nya saker som jag inte visste;
- Vissa länder som haft tydligt underdödlighet 2019 t ex p g a lindrigare influensa blev hårt straffade (T ex Italien, Spanien, Sverige, UK). Dessa länder var i praktiken chanslösa mot denna pandemi om de inte gjort radikala åtgärder långt tidigare (se ovan)
- Norge, Danmark, och Finland hade i motsats till Sverige normal dödlighet eller t o m viss överdödlighet 2019 varför dom hittills drabbades lindrigare i vinter/våras
- Vissa länder som haft tydligt underdödlighet 2019 t ex p g a lindrigare influensa blev hårt straffade (T ex Italien, Spanien, Sverige, UK). Dessa länder var i praktiken chanslösa mot denna pandemi om de inte gjort radikala åtgärder långt tidigare (se ovan)
- Norge, Danmark, och Finland hade i motsats till Sverige normal dödlighet eller t o m viss överdödlighet 2019 varför dom hittills drabbades lindrigare i vinter/våras
Ja, denna aspekt var intressant.
Citat:
Dessa slutsatser drogs på lite för lösa grunder. Jag återkommer till detta.
Förhoppningsvis. Men det kan vara klokt att upprätthålla en beredskap för bakslag. Vi vet att smittspridningen varierar över årstiderna, så vi behöver vara vaksamma under hösten.
Citat:
Detta tror jag att dom flesta är överens om. Ökningen av redovisade fall beror på ökad testning.
Men testandet är viktigt, eftersom man behöver hålla uppsikt över smittspridningen i samhället utanför sjukhusen. När en ökad smittspridning märks på sjukhusen, så är det redan för sent att sätta in åtgärder. Detta fick italienarna erfara. Först spreds sjukdomen i tysthet i samhället, för att sedan slå till med full kraft.
Citat:
Om detta råder inga tvivel.
"Lockdowns" stoppar smittspridningen effektivt, men till ett mycket högt pris. Därför bör smittskyddsmyndigheterna agera långt innan det blir nödvändigt att sätta samhällen i karantän. Jag vill säga att en "lockdown" är tecken på ett misslyckande.
Citat:
Så höga tankar har jag inte om Anders Tegnell. Vetenskap och fakta är inte Anders Tegnells drivkrafter. Jag uppfattar det som att arrogans och envishet är Anders Tegnells drivkrafter. Anders Tegnell har vägrat att ta till sig av observationer som går emot hans egna övertygelse. Han var för arrogant för att ta varning av händelserna som utspelades i Asien.
Svenska Folkhälsomyndigheten bär inte skulden själva. Även smittskyddsmyndigheter i övriga Europa har del i misslyckandet.
Ja, det lär det göra.