2020-09-13, 21:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tack för reflektioner som jag delar till viss del. Det jag har "stört mig" på i dina inlägg är att jag upplever att du gör politik av detta ...

Jag tycker att jag har försökt att rikta min kritik mot Folkhälsomyndigheten, och inte mot dom styrande politikerna. Det går inte att bortse från att Covid-19 på många sätt har med politik att göra. Diskussioner som har stort inslag av politik, har jag försökt styra över till politik-sektionens trådar. Jag tycker mig också ha försökt hålla partipolitik utanför, för att fokusera på dom politiska frågorna.

Men jag kanske inte har lyckats.

Citat:
... samt att det självklart är lätt att vara efterklok.

Av en smittskyddsmyndighet, förväntar jag mig att dom ska vara efterkloka i förväg. Annars kan vi lika gärna vara utan smittskyddsmyndigheter.

Citat:
MEN skulle Sverige ha fått ner smittan och död på de svaga och multisjuka åldringarna hade vi bl a behövt göra;
- Stängt Sverige i månadsskiftet jan/feb som första europeiska land. Detta för att köpa oss tid att säkerställa skyddsmaterial och hygienrutiner som inte fanns i åldringsvården. Samt skala upp testning och smittspårning. Införa karantän för 10.000-tals svenskar Var detta realistiskt och görligt? Knappast (Det flög t ex 2 miljoner till och från Arlanda bara i februari.

Vad syftar du på med "stänga Sverige"? Stänga gränserna, eller stänga ner samhällets verksamheter? Ifall du syftar på att stänga gränserna, så innebär det att ingen karantän hade behövts för miljontals resenärer på Arlanda. Karantän hade enbart behövts för resenärer som hade beviljats dispens för att resa över gränserna.

Citat:
Hur som helst, jag lärde mig en del nya saker som jag inte visste;
- Vissa länder som haft tydligt underdödlighet 2019 t ex p g a lindrigare influensa blev hårt straffade (T ex Italien, Spanien, Sverige, UK). Dessa länder var i praktiken chanslösa mot denna pandemi om de inte gjort radikala åtgärder långt tidigare (se ovan)
- Norge, Danmark, och Finland hade i motsats till Sverige normal dödlighet eller t o m viss överdödlighet 2019 varför dom hittills drabbades lindrigare i vinter/våras

Ja, denna aspekt var intressant.

Citat:
- Lockdown och munskydd verkar inte ha någon epidemiologisk effekt, däremot kan de negativa effekterna inför kommande vinter och influensasäsong bli negativa

Dessa slutsatser drogs på lite för lösa grunder. Jag återkommer till detta.

Citat:
- Pandemin tog egentligen slut i månadsskiftet maj/juni.

Förhoppningsvis. Men det kan vara klokt att upprätthålla en beredskap för bakslag. Vi vet att smittspridningen varierar över årstiderna, så vi behöver vara vaksamma under hösten.

Citat:
- Ökningen vi ser nu i smittade (men väldigt få döda och inlagda på IVA) beror på Casemedic precis det som hände efter svininfluensan. Många av de fall som upptäcks nu är inte ens aktiva

Detta tror jag att dom flesta är överens om. Ökningen av redovisade fall beror på ökad testning.

Men testandet är viktigt, eftersom man behöver hålla uppsikt över smittspridningen i samhället utanför sjukhusen. När en ökad smittspridning märks på sjukhusen, så är det redan för sent att sätta in åtgärder. Detta fick italienarna erfara. Först spreds sjukdomen i tysthet i samhället, för att sedan slå till med full kraft.

Citat:
- Dödlighetskurvorna i covid följer exakt influensakurvorna
- Lockdowns är extremt kostsamma, men en mängd negativa kända konsekvenser.

Om detta råder inga tvivel.

"Lockdowns" stoppar smittspridningen effektivt, men till ett mycket högt pris. Därför bör smittskyddsmyndigheterna agera långt innan det blir nödvändigt att sätta samhällen i karantän. Jag vill säga att en "lockdown" är tecken på ett misslyckande.

Citat:
Sverige får alltså i filmen väldigt mkt cred av denne irländske Ivor Cummins (som sedan 1990 titulerar sig biomedicinsk ingenjör), för att inte hängt med i hysterin och paniken. Utan snarare litat på vetenskap och fakta.

Så höga tankar har jag inte om Anders Tegnell. Vetenskap och fakta är inte Anders Tegnells drivkrafter. Jag uppfattar det som att arrogans och envishet är Anders Tegnells drivkrafter. Anders Tegnell har vägrat att ta till sig av observationer som går emot hans egna övertygelse. Han var för arrogant för att ta varning av händelserna som utspelades i Asien.

Svenska Folkhälsomyndigheten bär inte skulden själva. Även smittskyddsmyndigheter i övriga Europa har del i misslyckandet.

Citat:
Nåväl fortsättning följer....

Ja, det lär det göra.
Citera
2020-09-13, 21:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Visades också i videon. Jag undrar hur det kommer att bli december till och med april i såväl Sverige som utomlands.

Det jävliga är ju att nästa virussäsong med Covid blir så mycket längre än den vi hade i våras. Har vi inte byggt en hittills oidentifierad immunitet så kommer Sverige förmodligen vara helt eller delvis nedsläckt redan i mitten av februari.
Citera
2020-09-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det jävliga är ju att nästa virussäsong med Covid blir så mycket längre än den vi hade i våras. Har vi inte byggt en hittills oidentifierad immunitet så kommer Sverige förmodligen vara helt eller delvis nedsläckt redan i mitten av februari.

Nja, vi har lärt oss mkt om dels hur vi behandlar covid och dels hur vi behöver agera ute i samhället och tillsammans med andra. Men visst, detta med inomhuskonserter, ishockeymatcher, teater o s v o s v, hänger nog rätt löst även denna vintersäsong. Eller till dess att vi tydligt ser att ett vaccin gör susen. Vi borde också ha "betalt" en hel del med de många avlidna som förhoppningsvis gör att vi klara denna influensasäsong betydligt lindrigare.
Citera
2020-09-13, 21:51
Medlem
Citat:

Även detta kan bli ett problem nu till höst vinter
Citat:
Yes, you can have Covid-19 and the flu at the same time. Here's what that could do to your body
https://edition.cnn.com/2020/09/11/health/covid-flu-together-health-impact/
Citera
2020-09-13, 22:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Va? Skriv så man förstår.

24 smittade i Sverige på 100 000. 270 smittade i Spanien på 100 000. Så. You do the math...
Uppenbarligen förstod du vad jag skrev.
Men det var inte mycket till svar du hade att komma med.
Citera
2020-09-13, 22:01
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Även detta kan bli ett problem nu till höst vinter

https://edition.cnn.com/2020/09/11/health/covid-flu-together-health-impact/
Både influensa och covid 19. Då har man dragit nitlotten
Citera
2020-09-13, 22:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom alla vant sig med att det dör några tusen varje år av influensa så nej. Varför skulle han göra det? Att vi ska hålla oss hemma och inte gå till jobbet och smitta andra med influensa har alltid gällt, även om folk slarvar med detta. FHM brukar informera att riskgrupper ska vaccinera sig (även om vaccinet är relativt dåligt rent generellt). Vad ska statsministern tillägga förutom det?
Du sa att det inte var nåt konstigt att statsministern sa att flera tusen kommer att dö eftersom flera tusen dör varje år.
Varför sa han det nu då?
Citera
2020-09-13, 22:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Kanske så har det skett någon form av immunitets uppbyggnad under sommaren så att vi klarar oss lindrigare än stora delar omvärlden nästa covid-19 säsong.

Dumt bara att PCR testerna också detekterar virusrester ifrån avdöda virus. Det är väl det som de hittat i barns näsor, iof helt i linje med min hypotes om varför barn inte smittar vuxna. Nu tillkommer det alltså att det inte bara är barn som testats "covid-19 positivt".

Smartast är nog att se på iva statistik och dödsfall i covid-19. Hm, vem sa på en presskonferens: "Det är bäst att se på utvecklingen vad gäller intensivvårds fall och dödsfall för att verkligen förstå vad denna pandemi är på väg", i maj, tror jag att det var.

Citera
2020-09-13, 22:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Oidentifierad immunitet? Hur förklarar du att smittan och dödstalen sjunkit under lång tid? Jag skulle påstå att det är identifierad immunitet.

Vinterns säsong blir inte värre en en normal influensasäsong. Frågan är bara vem som vinner mellan influensan och Covid-19. Om man nu kan smittas simultant av båda och dör, blir man räknad död två gånger då? Eftersom vi räknar död i influensa och covid på samma sätt.

Klarade vi av epidemin utan idiotisk lockdown ska vi inte stänga ner nu. Finns ingen anledning.
Citera
2020-09-13, 22:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
- Lockdown och munskydd verkar inte ha någon epidemiologisk effekt, däremot kan de negativa effekterna inför kommande vinter och influensasäsong bli negativa

Videoskaparen, Ivor Cummins, nämner att det finns många faktorer bakom Sveriges stora mängd dödsfall. Det är helt legitima invändningar. Det är många saker tillsammans som har skapat dödsfallen.

Men samma sak kan sägas virusets reproduktionstal. Ivor Cummins visar diagram över reproduktionstalet under våren för Österrike och Polen. Detta anser Ivor Cummins bevisar att munskydd inte fungerar. Men reproduktionstalet varierar av diverse orsaker. Ifall munskydd hade påståtts göra avgörande skillnad, så hade Ivor Cummins haft en legitim poäng. Men ingen har påstått att munskydd ska göra stor skillnad. Munskydd är bara tänkt att ge ett litet bidrag till att minska smittspridningen. Andra faktorer har större inverkan på reproduktionstalet. Därför har jag inte tilltro till Ivor Cummins slutsats på den grund han anger.
Citera
2020-09-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du sa att det inte var nåt konstigt att statsministern sa att flera tusen kommer att dö eftersom flera tusen dör varje år.
Varför sa han det nu då?

På grund av att det är en pandemi? Möjligen skulle jag i hans kläder nyanserat uttalandet i stil med följande:

"Vi står inför en pandemi med ett nytt smittsamt virus. Infektionssjukdomar som säsongsinfluensa vet vi redan att många avlider av varje år framför allt bland gamla och svaga, och detta nya virus kommer inte varit något undantag. Snarare kommer den sannolikt drabba fler eftersom viruset är nytt för mänskligheten och till skillnad från influensa finns inget vaccin. Därför kommer alla behöva göra sitt yttersta för att minska spridningen av detta virus. bla bla..."
Citera
2020-09-13, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Videoskaparen, Ivor Cummins, nämner att det finns många faktorer bakom Sveriges stora mängd dödsfall. Det är helt legitima invändningar. Det är många saker tillsammans som har skapat dödsfallen.

Men samma sak kan sägas virusets reproduktionstal. Ivor Cummins visar diagram över reproduktionstalet under våren för Österrike och Polen. Detta anser Ivor Cummins bevisar att munskydd inte fungerar. Men reproduktionstalet varierar av diverse orsaker. Ifall munskydd hade påståtts göra avgörande skillnad, så hade Ivor Cummins haft en legitim poäng. Men ingen har påstått att munskydd ska göra stor skillnad. Munskydd är bara tänkt att ge ett litet bidrag till att minska smittspridningen. Andra faktorer har större inverkan på reproduktionstalet. Därför har jag inte tilltro till Ivor Cummins slutsats på den grund han anger.

Vilka anledningar har Ivor kommit fram till gällande Sveriges höga dödstal förutom detta med att vi hade underdödlighet/lätt influensa 2019? Jag uppfattade inte detta i filmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in