2020-09-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flonaldo
Ingen fått fängelse? Hört talas om batteriskandalen för ett halvår sedan? 4 års fängelse för huvudmannen, ett år för övriga

Du har helt rätt, det blev fängelse för en så kallad underentreprenörer som skickade ut resterna på någon åker.
Citera
2020-09-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janroma
Du har helt rätt, det blev fängelse för en så kallad underentreprenörer som skickade ut resterna på någon åker.
Det finns dessutom kopplingar mellan NMT och LMAG som låg bakom batteriskandalen. Jag är tämligen säker på att det är den tredje som blivit anhållen
Citera
2020-09-13, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men om avfallet INTE är brännbart då - vad kostar det då - t ex om de är rester från ytbehandling, garveri o liknande?

Och om det är gamla bildäck - hur skall dom hanteras o vad kostar detta

Gamla bildäck är det producentansvar på och är kostnadsfritt att bli av med, vissa undantag finns.
Brännbart kostar ca 500kr/ton + förbränningsskatt på 75kr i avgift. Skatten höjs till våren så det blir bara dyrare och dyrare att lagra skiten. Tidigare har det nämnts deponi vilket är helt felaktigt. Det aktuella avfallet får inte enligt miljöbalken skickas till deponi.
Tippar på att bolaget klarar sig ifrån åtal men konkursen är ett faktum. Pengarna tickar in rätt fort när avfallet kommer in på gården, sen ska skiten ut och pengarna har bränts på limmo och champagne.
Självklart har de varit medvetna om detta men kört på och hoppats på att avfallet skulle brinna upp på anläggningen.
Citera
2020-09-13, 20:52
Avstängd
Citat:
Gamla bildäck är det producentansvar på och är kostnadsfritt att bli av med, vissa undantag finns.

På dom o batterier betalar man 50-75 kr vid köp - vem får dom - bilskroten?

Skall man inte själv få dom om man lämnar dom till rätt ställe typ pant/bilkskrotpremie?
Citera
2020-09-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Den branden hade inget med det att göra (tror dock att det var 2017 det brann).
Där var det deras egna enorma sophög som började brinna och då man på den tippen inte riktigt insåg det olämpliga i att INTE dela upp högarna i olika fack så brann det som bara fan i allting.

Så just den branden hade inget med ThinkPink att göra.
Okej, då vet jag. Tack för klargörandet.
Citera
2020-09-13, 20:57
Medlem
Citat:
På dom o batterier betalar man 50-75 kr vid köp - vem får dom - bilskroten?

Skall man inte själv få dom om man lämnar dom till rätt ställe typ pant/bilkskrotpremie?
Svensk Däckåtervinning får pengarna för att samla ihop däcken, främst från däckhandlare.
Just bilskrotare är ett undantag, de får inte lämna kostnadsfritt.
Citera
2020-09-13, 20:58
Medlem
Något är hon iaf skyldig till för en oskyldig människa gömmer sig inte i förråd när polisen slår till.
Citera
2020-09-13, 20:58
Avstängd
Citat:
Svensk Däckåtervinning får pengarna för att samla ihop däcken, främst från däckhandlare.
Just bilskrotare är ett undantag, de får inte lämna kostnadsfritt.

Men om jag har kvitto på mina däck o lämnar dom till Svensk Däckåtervinning skall inte jag få
pengarna då (eller bilskroten)
Citera
2020-09-13, 21:04
Medlem
Citat:
Men om jag har kvitto på mina däck o lämnar dom till Svensk Däckåtervinning skall inte jag få
pengarna då (eller bilskroten)
Däcken har inget värde eller pant. Miljöavgiften ska täcka kostnaderna gör insamling och behandling.
Avgiften kommer dock inte in från nya bilar. Exempel. 4 däck sitter på en bil som importeras från Japan, här får Svensk Däckåtervinning 0kr. Alla vet att bilarna hamnar i slutändan på bilskroten. Eftersom avgiften inte kom in när bilen var ny får slutdestinationen själv betala för hanteringen.
Citera
2020-09-13, 21:05
Medlem
Citat:
Däcken har inget värde eller pant. Miljöavgiften ska täcka kostnaderna gör insamling och behandling.
Avgiften kommer dock inte in från nya bilar. Exempel. 4 däck sitter på en bil som importeras från Japan, här får Svensk Däckåtervinning 0kr. Alla vet att bilarna hamnar i slutändan på bilskroten. Eftersom avgiften inte kom in när bilen var ny får slutdestinationen själv betala för hanteringen.

Tillägg:
Har du köpt 4 st nya däck och betalat avgiften är säljaren skyldig att ta emot dina gamla för 0kr.
Citera
2020-09-13, 21:21
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Men om avfallet INTE är brännbart då - vad kostar det då - t ex om de är rester från ytbehandling, garveri o liknande?

Och om det är gamla bildäck - hur skall dom hanteras o vad kostar detta

Prisbilden skiftar över landet (även för brännbart där 1 kr/kg är inser övre spannet). Typ tryckimpregnerat är inte ens ”brännbart” utan kostar kanske 50% mer, kreosotimpregnerade slipers kostar säkerligen 200-300% av vad brännbart kostar, asbest och annat miljöavfall är också snordyrt att bli av med lagligt, betongrester t.o.m. vanlig jord kan det kosta pengar att bli av med. Men bolaget går inte ens runt om de lagligt skulle göra sig av med bara brännbart. Jag misstänker att miljöbrottet inte består i brännbart avfall utan att man hittat allt möjligt mysigt i en salig blandning; typ asbests, gamla batterier, isolering, betong, tryckimpregnerat och att hela skiten vackert läckt ner i en vattentäkt eller så.

Det som blir riktigt intressant är när polis/åklagare börjar gå igenom verifikat och ser vad bolaget betalt för. Det borde rimligen i en legal verksamhet finnas DRÖSVIS med fakturor med bifogade vågsedlar från när man lämnat avfall till deponi/destruering/återvinning. Om det inte gör det så är det rätt säkert att anta att skiten dumpats.
Citera
2020-09-13, 21:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Prisbilden skiftar över landet (även för brännbart där 1 kr/kg är inser övre spannet). Typ tryckimpregnerat är inte ens ”brännbart” utan kostar kanske 50% mer, kreosotimpregnerade slipers kostar säkerligen 200-300% av vad brännbart kostar, asbest och annat miljöavfall är också snordyrt att bli av med lagligt, betongrester t.o.m. vanlig jord kan det kosta pengar att bli av med. Men bolaget går inte ens runt om de lagligt skulle göra sig av med bara brännbart. Jag misstänker att miljöbrottet inte består i brännbart avfall utan att man hittat allt möjligt mysigt i en salig blandning; typ asbests, gamla batterier, isolering, betong, tryckimpregnerat och att hela skiten vackert läckt ner i en vattentäkt eller så.

Det som blir riktigt intressant är när polis/åklagare börjar gå igenom verifikat och ser vad bolaget betalt för. Det borde rimligen i en legal verksamhet finnas DRÖSVIS med fakturor med bifogade vågsedlar från när man lämnat avfall till deponi/destruering/återvinning. Om det inte gör det så är det rätt säkert att anta att skiten dumpats.

Jag är mer intresserad av när de går igenom allt avfall - när de går igenom fakturor kan förmodligen
flera företag dras in i detta eftersom det kan vara uppenbart baserat på pris att de är i ond tro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in