2020-09-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De här panikåtgärderna länder tar till kommer att skörda många fler offer än covid.
Jag kan ha viss förståelse för att länder som Spanien och Italien stängde ner i våras. De var först ut och blev överväldigade.

Resten av Europa, Sverige undantaget, fick panik när Imperial College trollade hela Europa.

Att länder fortsätter strama åt nu när dödligheten är skitlåg är skrämmande. Man ignorerar helt andra dödsfall, men 2 covid-döda är panik.

Jeg er ret sikker på at Danmark og mange andre lande lukkede ned, inden den rapport blev offentlig.
Mette Frederiksen havde måske hørt om den, men den blev ikke hevet frem som argument. Argumentet i Danmark var en kraftig stigning i antal syge (10x på 2 dage) og meget små lagre af håndsprit og værnemidler.
Desuden var testkits svære at skaffe og vores analysekapacitet var ikke høj.
Dette gjorde det urealistisk at man skulle kunne beskytte udsatte grupper og risikoen for et kollaps i sundhedsvæsenet var stor.
Citera
2020-09-13, 17:53
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Man mäter dödlighet på kalenderår och jämför mot tidigare år. En del vill ju försöka ta dom värsta månaderna (april-maj) och jämföra, vilket blir helt felaktigt. Det finns dock flera månadspar sista 20-30 åren som har högre dödlighet i förhållande till den då rådande befolkningsmängden i landet.

https://emanuelkarlsten.se/sveriges-tva-corona-manader-inte-mer-dodliga-an-90-talets-influensa-men-det-innebar-inte-att-allt-ar -normalt/
Hur många år är det mellan 15e mars 2020 och 14 mars 2021? Varför skulle man inte kunna jämföra den perioden med exempelvis 1a januari 2015 till 31 december 2015? Varför medvetet välja fel period?

Jag tror du har missat poängen med det där blogginlägget. Hur illa tror du situationen hade varit om corona dök upp i början av 90-talet?
Citera
2020-09-13, 17:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson90
Kan starkt rekommendera följande video som metodiskt går igenom Covid-19. Varför Sverige har fler döda än grannländerna, varför vi inte ser en andra våg just nu och varför världen har överreagerat. Se videon innan ni klagar på den, tack!

Länk till YouTube

Tack, en ytterst intressant video

Kanske t.o.m vi i Sverige tagit i för hårt:

Människan spår men covid-19 rår. Trots olika åtgärder fortsätter viruset sina gamla vanliga säsongsvariationer. Det skall bli ytterst intressant att se hur det hela avlöser i höst och vinter, och kanske även under våren om inte vaccinationskampanjen kommit igång då.
Citera
2020-09-13, 18:01
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och om två veckor när den återigen uteblir så är det julen vi ska bekymra oss för!!
Kommer man att förbjuda superspridaren som rantar runt kåkarna med sin säck?

Tycker de flesta regioner i dag har slutat rapportera på helgerna. Skåne kör inte längre och många tabeller uppdateras bara 1 gång i veckan numera.
Citera
2020-09-13, 18:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Onkeln rekommenderas att se filmen som finns i inläggen sista timmen så kommer du att märka att Sverige, FHM och Tegnell var chanslösa.

Och förmodligen ändra ståndpunkter en hel del

Tänker du på denna?:
Citat:
Ursprungligen postat av persson90
Kan starkt rekommendera följande video som metodiskt går igenom Covid-19. Varför Sverige har fler döda än grannländerna, varför vi inte ser en andra våg just nu och varför världen har överreagerat. Se videon innan ni klagar på den, tack!

Länk till YouTube

Jag håller på och tittar på den.
Citera
2020-09-13, 18:04
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Att hålla på och stänga ner och öppna upp, stänga ner och... är naturligtvis inte vettigt. Men för oss hade det räckt med sex veckor där i början, för att majoriteten av de som dog hade fått leva. Tror jag. Det var kaoset och de dåliga förberedelserna som dödade dem.

På sex veckor hade man hunnit "stuva undan" (inte mitt ordval ) de gamla, sjukliga och handikappade på ett säkert sätt, pengen för ännu arbetande personer med minst två riskfaktorer hade hunnit införas (så att de sluppit gå till jobbet som buss- eller taxichaufför exempelvis), testmaterial, skyddsutrustning, handsprit och narkosmedel hade kunnat köpas in i erforderliga mängder, erfarenheter från andra länders läkare om hur sjukdomen ska behandlas, hade hunnit börja komma in, vårdpersonal hade kunnat utbildas...
Vem skulle ha vårdat och matat de gamla under de veckorna? Skyddsutrustning saknades ju.
Citera
2020-09-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Skulle nog gissa att inte kunna gå på konsert trumfas ganska rejält av fattigdomen som ledde till utvandringen samt livet kring första och andra WW.

Du överdriver rejält. T.om. Covidförnekare brukar hävda att folk levt som vanligt.

Så en myndighet använde medlet "fattigdom" under andra världskriget för att få slut på eländet?

Även om det nu är så att matranson etc är en hårdare åtgärd så är det ändå det tuffaste på 80 år, och du tycker att inget hänt.

Du är medveten om att Allsvenskan spelas utan publik? Det är mängder av matcher i veckan som tar tusentals åskådare.

Jag lever också ungefär som vanligt, men du är helt enkelt eremit om du inte märkt skillnaderna i samhället.
Citera
2020-09-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Har du data på hur många som testas nu mot hur många som testades i våras i Frankrike?
Nej det har jag inte. Jag noterar bara att det är en markant uppgång i antal smittade runtom i Europa, men dödligheten ökar endast marginellt, om alls. Skulle det kunna handla endast om utökad testning?
Citera
2020-09-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kommer man att förbjuda superspridaren som rantar runt kåkarna med sin säck?

Tycker de flesta regioner i dag har slutat rapportera på helgerna. Skåne kör inte längre och många tabeller uppdateras bara 1 gång i veckan numera.

Är väl knappt lönt med liverapportering som det ser ut nu.
Citera
2020-09-13, 18:14
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Är väl knappt lönt med liverapportering som det ser ut nu.
Nä. Många regioner har ju oftast 0 nya smittade per dag numera. T ex Gotland och Norrbotten.
Citera
2020-09-13, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Hur många år är det mellan 15e mars 2020 och 14 mars 2021? Varför skulle man inte kunna jämföra den perioden med exempelvis 1a januari 2015 till 31 december 2015? Varför medvetet välja fel period?

Jag tror du har missat poängen med det där blogginlägget. Hur illa tror du situationen hade varit om corona dök upp i början av 90-talet?

Varför ska man just i år börja jämföra s k brutna år när man tidigare alltid jämfört kalenderår?

Det finns flera poänger med detta blogginlägg. Huvudpoängen var att sätta denna peak i pandemin i perspektiv till andra tuffa influensaperioder senaste 20-30 åren som varit tuffare och mer dödliga. Dessa passerade dock förbi rätt obemärkt, medans denna pandemi lika mkt var en infodemi och hysteri
Citera
2020-09-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tänker du på denna?:

Jag håller på och tittar på den.

Ja, det var den jag tänkte på, återkom gärna med dina reflektioner och tankar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto