Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Nu var det +20 år sen jag pluggade men INGEN Jag någonsin kom i kontakt med då i studentbostäder saknade egen dusch och toalett.
Ser att det finns fortfarande:
https://www.studentstaden.se/bo-hos-oss/vara-omraden/rackarberget/
Studentrummen ligger i korridorer med 3-9 rum i varje. Rummen har gemensamt kök och antingen egen dusch och toalett, egen toalett och gemensam dusch eller gemensam toalett och dusch i korridoren.
Har för mig att det förekom korridorer i Uppsala då med 16 pers som delade toa.
Det har som sagt att göra med när de byggdes. Standarden har höjts med åren.
Nu kan jag väl tänka mig att en del korridorer moderniseras och gjorts om till rum med egen toa/dusch. Och därmed högre hyra.
Antingen bodde du på en ort med nyare Univ, och därmed nyare korridorer, eller så hade du ingen koll på hur folk bodde.
---------------
Var på en konferens för ca 20 år sedan och pratade med några brittiska doktorander. Deras diskussion var var man bodde där det var så få som möjligt som delade toa. Dom höll på smälla av när jag sa att jag hade tre toaletter hemma. Det var som ett helt nytt koncept för dom.
Folk är inte lika bortklemade där.
---------------
För några år sedan i bostadsbrist-tråden berättade jag att folk som började på Stanford delade studentrum.
Parasiterna i tråden kunde inte ta in den infon ens. Det var först efter att jag länkat fotografier och att andra trätt in och bekräftat som psykfalls-invändningarna slutade.
Vi har fullt med människor som menar att staten skall fixa en hög levnadsstandard åt dom. Men det var faktiskt värre förr på den punkten. I takt med att retoriken från S+V+LO dämpats så blir de flesta mer realister.