2020-09-13, 11:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Det handlar ändå om vad folk faktiskt har råd med. Och det tjatas ju om hur rikt Sverige är och hur bra vi har det. Den som tycker bostadsmarknaden går åt fel håll är bara bortskämd. Samtidigt som man tar in en massa utlänningar som får gratis boende och uppehälle men de är inte heller nöjda. Men deras klagomål tycker man är rimligt och man försvarar deras kaosande för de är ju kriminella pga soc-ekonomiska förhållanden och trångboddhet. Då är trångboddhet plötsligt ett problem. Men inte för svenskar.
Allas lika värde gäller alltså inte alla ändå.

Fast problematiken hade bestått även utan invandring..Det var 15 års väntetid på en bra HR i innerstan redan i slutet av 90-talet.

Även om det byggdes 1 miljon lägenheter utanför tullarna hade köerna i innerstan knappt minska. Tack vare hyresregleringen skulle lägenheter på Strandvägrn vara billigare än de som byggs utanför stan. Så länge det är så kommer alla stå kvar i kön.

Det handlar alltså inte om bostadsbrist utan brist på attraktiva lägenheter under marknadspris. På samma sätt kommer det alltid vara kö om du säljer din 1 år gamla bil för 10 000 kr.
Citera
2020-09-13, 11:53
Avslutad
Citat:
Jag har inte skrivit innanför tullarna. Jag skriver Stockholm = hela Stockholm.

Ok vad är hela Stockholm? Alla kan få en lägenhet billigt med 1 timmes pendling till T-centralen.

Jag har vänner som jobbar på en sida av stan och bor på andra som har längre pendlingstider än så. Trots att avståndet till City är relativt kort
Citera
2020-09-13, 11:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Du får läsa ordentligt. I en 3a så delar man toa, dusch och kök med andra. Finns bara ett kök och oftast bara en toa i en 3a.
I den studentkorridor jag bodde i så delade man kök med 7 andra. 8 rum alltså.
Men den var lite lyxig för vi hade egen toa.
En kompis i Uppsala delade toa, dusch och kök med fler än 7 andra. Och det var normen då och där.

Det är nog nyproducerade studentkorridorer efter ca 1975 eller så som har egen toa/dusch.

Det är nog som flanders skriver att du är en bortskämd skitunge. Verkar som Sverige producerat många som er på senare år.
Citera
2020-09-13, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I den studentkorridor jag bodde i så delade man kök med 7 andra. 8 rum alltså.
Men den var lite lyxig för vi hade egen toa.
En kompis i Uppsala delade toa, dusch och kök med fler än 7 andra. Och det var normen då och där.

Det är nog nyproducerade studentkorridorer efter ca 1975 eller så som har egen toa/dusch.

Det är nog som flanders skriver att du är en bortskämd skitunge. Verkar som Sverige producerat många som er på senare år.

Nu var det +20 år sen jag pluggade men INGEN Jag någonsin kom i kontakt med då i studentbostäder saknade egen dusch och toalett.
Citera
2020-09-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Länka gärna till GBs massiva deportationsplaner du pratar om.

OPTING OUT Boris Johnson to withdraw from major EU human rights laws to make it easier to deport migrants
https://www.thesun.co.uk/news/12656214/boris-johnson-european-human-rights-protect-soldiers-migrants/
Citera
2020-09-13, 12:02
Avslutad
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-lidatorp-nynashamns-kommun-avagen-18b-17004025

45 min till t-centralen. Total boendekostnad vid 200 000 i insats 3700 per mån. Varav 2000 är amortering.

Vill ni inte köpa finns hyresrätter med kort kötid. Nära till tåget och fantastisk natur. Du är på jobbet i centrala Sthlm på under 60 min dörr-till-dörr.
Citera
2020-09-13, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
OPTING OUT Boris Johnson to withdraw from major EU human rights laws to make it easier to deport migrants
https://www.thesun.co.uk/news/12656214/boris-johnson-european-human-rights-protect-soldiers-migrants/

Intressant. Skulle dock bli förvånad om det blir annat än en tummetott. Problemet kring att mottagarländerna vägrar ta tillbaka sina medborgare består likväl.
Citera
2020-09-13, 12:05
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Fast problematiken hade bestått även utan invandring..Det var 15 års väntetid på en bra HR i innerstan redan i slutet av 90-talet.

Även om det byggdes 1 miljon lägenheter utanför tullarna hade köerna i innerstan knappt minska. Tack vare hyresregleringen skulle lägenheter på Strandvägrn vara billigare än de som byggs utanför stan. Så länge det är så kommer alla stå kvar i kön.

Det handlar alltså inte om bostadsbrist utan brist på attraktiva lägenheter under marknadspris. På samma sätt kommer det alltid vara kö om du säljer din 1 år gamla bil för 10 000 kr.

Citat:
Ok vad är hela Stockholm? Alla kan få en lägenhet billigt med 1 timmes pendling till T-centralen.

Jag har vänner som jobbar på en sida av stan och bor på andra som har längre pendlingstider än så. Trots att avståndet till City är relativt kort
Det är vad jag sagt hela tiden: Hade man byggt för allämnnyttan hela tiden i takt med hur staden växer så hade det inte varit samma bostadsbrist eftersom äldre hur är billigare än nyproducerat. Det hade funnits bostäder i olika prisklasser. Men det är lätt att vara efterklok och ingen idé att klaga på det nu annat än att visa hur korkade politikerna har varit under en väligt lång tid.

Folk är inte bostadslösa för att det inte finns en bilig lägenhet innanför tullarna så såna kommentarer är bara bevis på att du inte har något att komma med.

"Mellan åren 2015 till 2017 byggdes det 56 000 bostäder i Stockholms län. Under samma period ökade befolkningen med 110 000 personer. "
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/16-800-nya-bostader-i-stockholms-lan-2019-men-det-byggs-fel

"ackumulerat underskott på nära 73000 bostäder i Stockholms län sedan 1990. "
https://www.svd.se/bostadsbristen-sanker-stockholm

Men som sagt, det finns dyra villor på Djursholm till salu så då är det ingen bostadsbrist.
Citera
2020-09-13, 12:06
Medlem
15minFames avatar
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-lidatorp-nynashamns-kommun-avagen-18b-17004025

45 min till t-centralen. Total boendekostnad vid 200 000 i insats 3700 per mån. Varav 2000 är amortering.

Vill ni inte köpa finns hyresrätter med kort kötid. Nära till tåget och fantastisk natur. Du är på jobbet i centrala Sthlm på under 60 min dörr-till-dörr.
Förutsatt att personen får lån.
Citera
2020-09-13, 12:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Om du menar att ingen kan bygga billigare än vad som byggs idag (dvs det finns inte utrymme för effektiviseringar, billigare materialval samt de som bygger gör noll vinster) så får du argumentera för detta istället för att andra ska argumentera varför de inte kan bygga billigare själva.

Så varför skulle det inte gå att bygga billigare enligt dig?

Ingen bygger billigare så det är tomma ord att säga att det går. Varför startar inte de som ser hur det går att bygga billigare ett nytt byggbolag som gör detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Varför existerar illegala bosättningar kring storstäder? För att folk vill bo där. Trots att lägenheter finns till salu så kan de inte köpa. Det är fullt möjligt. Säger du nej så får du leda det i bevis.

Varför skulle jag säga nej till att folk vill bo billigare? Jag säger inte nej till att folk vill att kläder blir billigare heller men det betyder inte att det är brist.
Citera
2020-09-13, 12:13
Avslutad
Citat:
Det är vad jag sagt hela tiden: Hade man byggt för allämnnyttan hela tiden i takt med hur staden växer så hade det inte varit samma bostadsbrist eftersom äldre hur är billigare än nyproducerat. Det hade funnits bostäder i olika prisklasser. Men det är lätt att vara efterklok och ingen idé att klaga på det nu annat än att visa hur korkade politikerna har varit under en väligt lång tid.

Folk är inte bostadslösa för att det inte finns en bilig lägenhet innanför tullarna så såna kommentarer är bara bevis på att du inte har något att komma med.

"Mellan åren 2015 till 2017 byggdes det 56 000 bostäder i Stockholms län. Under samma period ökade befolkningen med 110 000 personer. "
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/16-800-nya-bostader-i-stockholms-lan-2019-men-det-byggs-fel

"ackumulerat underskott på nära 73000 bostäder i Stockholms län sedan 1990. "
https://www.svd.se/bostadsbristen-sanker-stockholm

Men som sagt, det finns dyra villor på Djursholm till salu så då är det ingen bostadsbrist.

Vad menar du med byggt för allmännyttan? Hyresregletingen och allmännyttan är ju en garant för att det INTE är olika prissättning på olika objekt. En 2a i Tensta kostade lika mycket som en 2a på Strandvägen 1991. Du vill alltså att staten ska subventionera byggen för att folk inte ska behöva betala vad det kostar egentligen? Dvs ta folks skattepengar för att bygga åt folk. Planekonomi ala Sovjet.

Oavsett om det är allmännyttan eller det privata som bygger så kostar ett nybygge mer än de reglerade hyrorna i attraktiva områden och måste antingen ha högre hyror eller statliga subventioner (skattepengar) För att kunna byggas.

Varför skulle ett nytt miljonprogram i förorten byggt av allmännyttan minska efterfrågan på lägenheter i Bromma, City, Enskede eller Danderyd?
Senast redigerad av flanders 2020-09-13 kl. 12:16.
Citera
2020-09-13, 12:14
Avslutad
Citat:
Förutsatt att personen får lån.

Ja det förutsätter ju att personen inte lever på socialbidrag. Men det är inga långa hyresköer i Ösmo heller så går lätt att få tag i HR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in