2020-09-13, 09:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, för du kan ju inte jämföra med tidigare höstar eftersom man inte då uppmanade folk att testa sig vid minsta förkylningsymptom. Vare sig covid-19 eller tester fanns ju då. Alltså kan man inte veta om ökningen av vanliga förkylningar varit ovanligt stor efter denna sommar jämfört med tidigare år!
Går väl alldeles utmärkt. Åtminstone med småbarnsföräldrar. Bara att kolla VAB-statistiken.

Ja, just det. Det är det man har gjort!
Citera
2020-09-13, 09:41
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vi har en allt tydligare underdödlighet i Sverige och antalet döda totalt under 2020 kommer att landa på siffror jämförbara med tidigare år.
Du kan ljuga för dig själv om det får dig att må bättre, men SCB publiserar data över antalet döda och födda. Vi har inte sett någon tydlig underdödlighet. Vi hade en svag underdödlighet under juli månad, som inte ens var statistiskt signifikant, och för augusti är vi på väg att få en svag överdödlighet.

Om vi misslyckas igen med att hålla smittan och dödligheten nere till hösten så är vi på väg att få den högsta dödligheten sedan Spanska sjukan.

Ledsen att spräcka bubblan du lever i.
Citera
2020-09-13, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ambitionen är så låg i Sverige att man blir mörkrädd. Vi bokstavligen tigger om en katastrof i höst.

Man fattar inte riktigt att personal typ inte finns.
Citera
2020-09-13, 09:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Sjuksköterskor angrips och blir spottade på

Förklaringen bakom attackerna ligger delvis i desinformation om att sjuksköterskor sprider smittan, berättar Anette Kennedy som menar att angriparna är rädda.

Annette Kennedy, ordförande för internationella sjuksköterskeorganisationen ICN som företräder 20 miljoner sjuksköterskor runtom i världen, berättar för nyhetsbyrån TT att sjuksköterskor blir spottade på och angripna.
De spottar och angriper sjuksköterskor på ett våldsamt fysiskt sätt i länder över hela världen. Vi har sett det i Afrika, Latinamerika, Europa och Nordamerika. Det är ganska vanligt, säger hon.

Alarmisterna är verkligen ett livsfarligt gäng som i sin värsta form saknar kunskap - men vill gärna agera.

Stackars stackars sjuksköterskor som istället förtjänar all beröm de kan få..

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-folk-spottar-pa-sjukskoterskor/
Jo det ser vi ju även i den här tråden där man vill att folk ska avrättas på torget och liknande.
Citera
2020-09-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo det ser vi ju även i den här tråden där man vill att folk ska avrättas på torget och liknande.
jadu, jag tror inte man skrivit att just sjuksköterskor skulle avrättas(här i tråden), men du kanske har nån länk på det ifall jag har fel?
Citera
2020-09-13, 10:09
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Han backade upp det baserat på 40 års forskning pre-covid. Sen om du tycker att Tyskland, Österrike, Grekland m.fl tillhör de 13 mest drabbade länderna så hqr jag svårt att bemöta det.

Det är fortfarande skitsnack. Det finns definitivt belägg för att maskanvändning minskar R0 eftersom det minskar viruspartikelladden. Att säga att det inte fungerar för att det inte fungerar till 100% är som att säga att bilbälten är värdelösa.
Citera
2020-09-13, 10:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
jadu, jag tror inte man skrivit att just sjuksköterskor skulle avrättas(här i tråden), men du kanske har nån länk på det ifall jag har fel?
Inte just sjuksköterskor men politiker och tjänstemän.
Citera
2020-09-13, 10:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och att folk själva hör av sig till sina kontakter: "Det kan vara Covid... Om en vecka får jag testa mig och lite senare får jag ett otillförlitligt provsvar..."
Ja! Framförallt detta blir ju galet!
Citera
2020-09-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vi ser nu en rätt så kraft ökning av smittspridning med sjukskrivningar och VAB
Nej det är inte covid-19 utan förkylningar.
Hur kan det vara möjligt med social distans mm?
AB hade med det igår.
Jag ser samma på jobbet. Senaste veckorna har antalet sjukskrivna kraftigt ökat.

Orsaken är nog att många börjar slappna av då de ser coronan minska och vi har fått igång skola och dagis och folk återvänt efter semestrar.

Förkylning sprids på samma sätt som coronan.
En ny våg av SARS-CoV2 är alltså helt möjlig.

Nej det är inte alarmism utan bara oro för att hösten kan bli ett nytt helvete som våren var.
Fler företag som går i konkurs, fler som blir arbetslösa osv.
Det vi istället ser är politiker som lovar skattesänkningar. Hur i helvete dum får man vara. Detta är inte över ännu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BkOPM/mysteriet-vanliga-forkylningar-okar-under-pandemin

Folk bryr sig "noll"..senast igår var jag tvungen ryta till. Ändå var det skyltat AVSTÅND i princip överallt.
Citera
2020-09-13, 10:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vi ser nu en rätt så kraft ökning av smittspridning med sjukskrivningar och VAB
Nej det är inte covid-19 utan förkylningar.
Hur kan det vara möjligt med social distans mm?
AB hade med det igår.
Jag ser samma på jobbet. Senaste veckorna har antalet sjukskrivna kraftigt ökat.

Orsaken är nog att många börjar slappna av då de ser coronan minska och vi har fått igång skola och dagis och folk återvänt efter semestrar.

Förkylning sprids på samma sätt som coronan.
En ny våg av SARS-CoV2 är alltså helt möjlig.

Nej det är inte alarmism utan bara oro för att hösten kan bli ett nytt helvete som våren var.
Fler företag som går i konkurs, fler som blir arbetslösa osv.
Det vi istället ser är politiker som lovar skattesänkningar. Hur i helvete dum får man vara. Detta är inte över ännu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BkOPM/mysteriet-vanliga-forkylningar-okar-under-pandemin

Kan det inte bero på att inkubationstiden är betydligt längre för covid-19? Längst är den ju för yngre vilket försenar spridningen i skolorna jämfört med vanlig förkylning.

Om det är detta som är förklaringen borde covid-19 ta rejäl fart om några veckor.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-13 kl. 10:38.
Citera
2020-09-13, 10:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är väl inte så konstigt om folk är förkylda när hösten börjar. Det brukar vi vara. Men du kanske tänker dig att en total lock down vore lämpligt för Sverige?
Jag tycker det är konstigt för då håller vi inte social distans om vi smittas av förkylningsvirus nu.
Övriga år är självklart att vi har smittspridning för då tillämpade väldigt få social distans mm.
Citera
2020-09-13, 10:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Att fler nu vabbar i den årliga 'skolorna- och förskolorna-startarförkylningen' är ett tecken på att folk har lärt sig samt tar ansvar bättre. Och att skolorna blivit tydligare med vad som gäller.
Om det som du säger stämmer, att folk har lärt sig och att de tar mer ansvar borde förkylningarna MINSKA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in