Tro kostar för mycket. Det är många företag som dumpar avfall som privat personer just för att slippa avgiften, på den ÅVC där volvo flygmotor hade sina lokaler i Bromma förut, har dom riktiga nitiska kontroller med OCR avläsning av nummerplåtar, så dom har exat statistik om hur ofta ett visst fordon åker ditt.
Slängde några servrar där för några år sedan , genast var Kamrat Stalin framme och ifrågasatte, var inte detta företags sopor.
Stockholm stad bråka med TipTap appen just för återvinning inte skall falla i händerna på kriminella element utan att det skall vara en kommunal sak. Källa
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/staden-tar-ny-strid-mot-tiptapp-appen
Illegal dumpning avfall är ett problem som växer. Det ser man på den lokal återvinningsstationen, många krogägare och framförallt torghandlare se möjligheten dumpa där det är gratis. Det finns en anledning varför många BRF har lås på sina utomhus sopnedkast. Det big biz idag att ta hand om avfall.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jo, jag tror på allvar att samhället, staten och kommunerna borde göra det kostnadsfritt att lämna in avfall för återvinning. Idag är det bara kostnadsfritt för privatpersoner att göra sig av med avfall om ens det. Kommer man med kresot eller asbest tror jag det kostar pengar. Företag som sysslar med rivning vinner upphandlingar genom att lämna lägsta pris. Skulle inte förvåna mig om mycket av avfallet som ligger i de rosa säckarna kommer från kommuner och andra offentliga institutioner. Det här belyser nog inte bara detta företag utan det är ett systemfel som borde gå att åtgärda. Tyvärr finns det gott om byggskuttar och rivningsfirmor som bara dumpar skiten ute i skogen där ALU arbetare får städa upp i efterhand, men mycket skit blir nog kvar också.