2020-09-12, 22:38
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag vet att minst två gifta män inte finns i slasken. Inte i förundersökningen alls för övrigt.
Antar att du kommer begära källa men det kan jag inte ge dig utan att röja id.

Tack för att du berättar.
Om någon varit inne och raderat i LWs dator
så kan det givetvis finnas någon som
polisen inte ens känner till.

Kan du berätta var hon träffade dem?
GC, kyrkan, jobbet eller någon annanstans?
Kan/vill du tipsa polisen?
Senast redigerad av gloriouslife 2020-09-12 kl. 22:47.
Citera
2020-09-12, 22:48
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Jag vet att minst två gifta män inte finns i slasken. Inte i förundersökningen alls för övrigt.
Välkommen tillbaka Schazz
Flera gifta manliga "vänner" till Lena. Hur många gifta män är vi uppe i nu? Uppgifterna reser på nytt frågan om utredningens uppseendeväckande trångsyn från dag ett. Att Lena triggades av särskilt gifta män var det flera som vittnade om tidigt i tråden. Sen när hon väl fick gubbarna (och deras äktenskap) på fall så var det inget roligt längre.

Vinnarskalle visade Lena oblygt i trakasserierna av HD. Det var en stor fjäder i ego-hatten med gifta män då det var för lätt att välja och vraka bland lättfångade ogifta män.
Mycket intressant med ytterligare två st gifta män..
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-09-12 kl. 22:54.
Citera
2020-09-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, SD stalkade LW några dagar eller veckor
hösten 2016.

e.

Tack det satt väldigt långt inne och jag förstår hur svårt det var för dig.
Några dagar... 😂😂

Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Själv känner jag att det är ganska skönt att inte känna någon inblandad.
Har träffat Hanna hon är sweet but a psycho, tycker hon påminner om Hëst Jonna.
Hur känner du då .. med tanke på omständigheterna..

Hanna är läskig, ett riktigt psycho.
Citera
2020-09-12, 23:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nu har jag ingen aning om hur du känner till detta.
Men, jag tycker som medmänniska, som medborgare och som en ärlig person bör man själv delge utredningen det man vet.

Det för att utredningen ska gå till så rättvist som möjligt för alla.

Jag förstår att du inte kan röja id, det är inget jag tycker vi i tråden behöver. Och eftersom du säger det, och jag kan inte har någon anledning att misstro dig, så förstår jag att det ligger till på det sätt du säger.

Då undrar jag ändå, har du någon aning om hur dessa personer har missats och har du någon aning om varför de själva inte gett sig tillkänna?

Och varför anser du (eller annan) att de borde finnas i slasken?
Närtid?
Hur kan de ha missats?

Jag tänker på de otroliga mängder av konversationer/chatter som LW har haft, dygnet runt med så många människor. Har du sett deras namn spinna förbi? Hur kan de ha gått under radarn på utredningen som borde ha följt Lenas varje steg under lång tid innan mordet?

Lena har ju haft Google tidslinje i sin mobil te x.
Det finns många brister i utredningen och det finns mycket som man undrar över varför man inte kollat saker tidigare. Så är det.

Om dessa personer inte har blivit kollade, varför hör de själva inte av sig till polisen?
Citera
2020-09-12, 23:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag ingen aning om hur du känner till detta.
Men, jag tycker som medmänniska, som medborgare och som en ärlig person bör man själv delge utredningen det man vet.

Det för att utredningen ska gå till så rättvist som möjligt för alla.

Jag förstår att du inte kan röja id, det är inget jag tycker vi i tråden behöver. Och eftersom du säger det, och jag kan inte har någon anledning att misstro dig, så förstår jag att det ligger till på det sätt du säger.

Då undrar jag ändå, har du någon aning om hur dessa personer har missats och har du någon aning om varför de själva inte gett sig tillkänna?

Och varför anser du (eller annan) att de borde finnas i slasken?
Närtid?
Hur kan de ha missats?

Jag tänker på de otroliga mängder av konversationer/chatter som LW har haft, dygnet runt med så många människor. Har du sett deras namn spinna förbi? Hur kan de ha gått under radarn på utredningen som borde ha följt Lenas varje steg under lång tid innan mordet?

Lena har ju haft Google tidslinje i sin mobil te x.
Det finns många brister i utredningen och det finns mycket som man undrar över varför man inte kollat saker tidigare. Så är det.

Om dessa personer inte har blivit kollade, varför hör de själva inte av sig till polisen?

Citat:

Är det svårt att förstå?

Om någon av dem är GM?

De kanske vill dölja det för sin familj?

De kanske inte vill bli uthängda här?
Citera
2020-09-13, 02:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja Lena tog tillbaka anmälan för att hon var rädd för Stefan. Och för att hon inte kunde bryta.
Hon var rädd för Stefan, nu är hon mördad, död och begraven.
Ringer det en klocka någonstans, en liten iaf?

Citat:
Ja Lena tog tillbaka anmälan för att hon var rädd för Stefan

Hon var rädd för att deras förhållande skulle
bli allmänt känt. Hon var rädd för vad folk
skulle tycka. Hon var rädd för att hennes fina
yta skulle bli förstörd.

Citat:
Och för att hon inte kunde bryta.

BS. Hon ville inte bryta. Hon vägrade bryta.
Hon vägrade att bli bortkastad som en
bajstrasa.

Du har tydligen inte brytt dig om att läsa
så här kommer lite highlights.

2016-11-11 Ur förhör. Ofredande.

Citat:
jag är en enorm människokännare, jag är pastor men jobbar med ensam
kommande flyktingbarn.

Om det hade varit sant så hade hon hållit sig
borta från SD.

Citat:
Han har ett sett att han ibland skickar bilder på mig från mitt fönster. Det har han skickat
förut. Han tar kort på mig när han ser mig i fönstret sen skickar den till mig, det är en kul grej.bara. Det har vart lite kul sätt ett busigt sett att säga att han är här.Han älskar att smyga och överrakas. Ibland smyger han in i lägenheten och smyger på mig,
han tycker det är kul. Jag brukar inte låsa utan han får gå in. Han har haft min nyckel också jag har inte tyckt att det har varit konstigt, han fick gå in.

Så vad är problemet?

Citat:

Har du markerat för honom att du inte vill att han hör av sig till dig?
Nej.

Vad sysslar hon med?

Citat:
Är du rädd för honom?
Ja.

Vad är du rädd ska hända?
Det kommer bli förtal och pajkastning,
Jag är en pastor och en pastor ligger inte med den gifta grannen.
Jag är säker på att han har bilder på mig som jag gett honom som han har sparat. Det har
spårat ut med otroligt makabra bilder som jag själv inte fattar att jag tagit på mig själv och
ännu mer skickat till honom, Men det har jag gjort och jag är säker på att han sparat dessa och så har han ju sagt att han har en film när vi har sex. Jag vet att jag inte blivit tvingad under hot att skicka bilder eller ha sex med honom.

Hon var rädd för att behöva ta konsekvenserna
av de val hon gjort.

2016-11-16

Citat:
Målsäganden uppger att hon och den misstänkte återigen har kontakt med varandra.
Första gången de pratades vid efter att hon vart här på förhör var i söndags kväll.
Målsäganden uppger förljande.
Jag har vart i kontakt med honom igen. Jag har pratat med honom via en chat som vi har
tillsammans med två andra.
På söndag kväll får jag en bild på två vaniljhjärtan i en påse, jag får sedan en bild på påsen som han nu har placerat utanför, hemma hos mig. Jag öppnar dörren och han står där, jag frågar vad gör du.
Det var sen som jag bjöd in honom och sa att vi behöver prata. Han följde med in.
Jag vill inte att vi ska hata varandra eller att han ska sprida rykten att jag är en slampa.
Jag tänkte när jag bjöd in honom att vi ska prata så vi slipper vara osams.
Jag sätter mig i ena delen av soffan och han på andra sidan soffa. Jag hade på mig shorts och en ännlös tröja det var varmt i lägenheten eftersom att jag hade.ljus tända, det var jättevam1t. Jag sa till honom att han gick över gränsen, jag sa att det jag ville bara var att det skulle bli du.och jag, jag började gråta.
Det finns inget som tyder på att det ska bli han och jag men det har vart min romantiska
önskan.
Tårarna rinner på min kind och då mjuknar han, han sätter sig näm1are mig i soffan, vi fortsätter prata..Han kom närmare och han lägger sin hand på mitt ben. Vi pratar, han stryker mig på benet.och han torkar mina tårar och stryker mig på kinden..Han ser att jag är krossad. Jag berättar för honom hur han har kränkt mig och hur förnedrad jag känt mig.
Jag berättar allt förutom att det finns en anmälan. Jag låter honom trösta mig istället för att ge honom en örfil och be honom gå.
Han håller om mig. H�n försöker kyssa mig men jag viker undan ansiktet. Jag ville inte. Han fortsätter hålla om.mig.
När han sen ska gå så följer jag med honom till hallen det är mörkt i lägenheten det brinner
bara ett ljus i hallen han frågar om jag ville möta honom och ge honom en kyss,
jag sa nej och han gick. Jag sa aldrig att jag har anmält honom, han kommer känna sig lurad när han får veta att jag.gjort anmälan..Vi har setts 2 gånger efter det. Andra gängen kom han också in i lägenheten. Det var i måndags. Vi låg bredvid varandra, jag berättade åter hur illa han gjort mig, han strök på mig och han höll om mig. Jag lät honom. Han tvingar sig inte på, han frågar och jag säger att det går bra. Han säger ät mig att säga till.honom att gå till andra soffan om jag inte vill detta men det gör jag inte. Det finns inget tvång i det.

Varför berättar hon det här för polisen?
Varför skulle de bry sig om vad hon har på
sig, att det är varmt i lägenheten, att det är
mörkt i lägenheten när de går till hallen?
Om hon var så rädd för SD varför släppte hon
in honom i lägenheten?
Verkar det som om SD manipulerar och
utnyttjar henne?

Citat:
jag sa att det jag ville bara var att det skulle bli du.och jag, jag började gråta.
Det finns inget som tyder på att det ska bli han och jag men det har vart min romantiska
önskan.

Det verkar inte som om ofredandet var
problemet utan att SD inte lämnade sin familj
för hennes skull. Redan här insåg hon: "Det finns inget som tyder på att det ska bli han och jag men det har vart min romantiska önskan. ". Men istället för att acceptera
det och gå vidate så försöker hon tvinga sig
till det hon vill ha. LW som inte kunde ta ett
"nej".

Citat:

Jag är vettskrämd för att det ska bli en process, det kan krossa min tillvaro
.
Mitt hopp är att det går att ta sig vidare utan denna process.

Citat:
Hur mycket kontakt har ni haft sedan i söndags?
Vi har daglig kontakt sedan i söndags. Vi har haft kontakt via Messengers och vi har träffats
3 gånger. Jag känner skam och blir det en process så kommer den skammen exponeras.

Hon var rädd för skammen.

Citat:
Vill du ha en kontakt med honom?
Det är två delar i det, känslomässigt skulle jag önska att det bara kunde klinga av och det blir
ett trevligt tillstånd och vi blir vänner. Men jag vet inte om det går.
Om han nu blir kallad till förhör och blir varse om detta så kommer hans förföljelse av mig
inte bli ringa längre och då vet jag inte hur min säkerhet kommer bli men det jag är säkert på är att hans elakheter kommer att växa mot mig. Jag är rädd att min bekantskapskrets vänder mig ryggen om han skulle berätta om elakheter om mig.

Hon påstår att hon var orolig för sin
säkerhet om SD fick veta att hon anmält.
Varför provocerade hon då fram bilincidenten
och gjorde ytterligare en anmälan? Den fick
SD reda på. Ändå gjorde han inget fysiskt
mot henne då. Varför skulle han vänta över
ett år innan han mördade henne? Och varför
bröt hon inte kontakten mez honom om hon
var så rädd?

Citat:
Målsäganden uppger efter förhöret att hon inte vill längre, hon vill inte driva processen hon
vill inte ange brottet till åtal.
Målsäganden vill inte att utredningen fortsätter. Målsäganden vill inte delta i utredningen eller
i förhör.

s. 5-13

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5f...6c5b7883cf7e8e
Senast redigerad av gloriouslife 2020-09-13 kl. 03:09.
Citera
2020-09-13, 08:28
Medlem
Citat:

Vet du detta lika säkert som du/dina trovärdiga vänner visste tidigt i tråden att HD hade alibi (även MH)?

Hur det gick med HD:s alibi vet vi nu... hon satt häktad i någon vecka.
Citera
2020-09-13, 09:22
Medlem
Citat:

Hade de kontrollerat alibi för mordtillfället? Man ska väl inte behöva klä av hela Örebro bara för sakens skull, eller?
Citera
2020-09-13, 10:22
Medlem
Citat:
Det kan också vara svårt att bedöma om en person ingått i utredningen eller varit intressant för utredningen som uppgiftslämnare eller för eventuell misstanke.

I fallet ovan skulle det kunna vara personer som ändå omnämnts i utredningen och där frågor ställts under andra vittnesförhör eller där olika slagningar och kontroller gjorts på de aktuella personerna, men utan att dessa därefter själva hörts. Andra personer i deras omgivning har kanske gett dem alibi.

Sedan kan personerna själva uppgett till sin egen omgivning att de inte hörts trots att de kanske helt kort hörts över telefon eller på annat sätt. Om de är gifta män så kan det vara naturligt att de själva kan vilja tona ner sådana uppgifter.

De kan också vara svårt för den som lämnat tips till utredningen om exempelvis personer som kan ha haft någon form av relation eller kontakt med offret på vilket sätt deras tips har följts upp och vilka utredningsåtgärder som genomförts. Som utomstående är det även svårt att "få veta" vad som egentligen finns i slasken eller att berätta om detta utan att bryta någon form av sekretess.
Citera
2020-09-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon var rädd för att deras förhållande skulle
bli allmänt känt. Hon var rädd för vad folk
skulle tycka. Hon var rädd för att hennes fina
yta skulle bli förstörd.

BS. Hon ville inte bryta. Hon vägrade bryta.
Hon vägrade att bli bortkastad som en
bajstrasa.

Du har tydligen inte brytt dig om att läsa
så här kommer lite highlights.

2016-11-11 Ur förhör. Ofredande.

Om det hade varit sant så hade hon hållit sig
borta från SD.

Så vad är problemet?

Vad sysslar hon med?

Hon var rädd för att behöva ta konsekvenserna
av de val hon gjort.

2016-11-16

Varför berättar hon det här för polisen?
Varför skulle de bry sig om vad hon har på
sig, att det är varmt i lägenheten, att det är
mörkt i lägenheten när de går till hallen?
Om hon var så rädd för SD varför släppte hon
in honom i lägenheten?
Verkar det som om SD manipulerar och
utnyttjar henne?

Det verkar inte som om ofredandet var
problemet utan att SD inte lämnade sin familj
för hennes skull. Redan här insåg hon: "Det finns inget som tyder på att det ska bli han och jag men det har vart min romantiska önskan. ". Men istället för att acceptera
det och gå vidate så försöker hon tvinga sig
till det hon vill ha. LW som inte kunde ta ett
"nej".

Hon var rädd för skammen.

Hon påstår att hon var orolig för sin
säkerhet om SD fick veta att hon anmält.
Varför provocerade hon då fram bilincidenten
och gjorde ytterligare en anmälan? Den fick
SD reda på. Ändå gjorde han inget fysiskt
mot henne då. Varför skulle han vänta över
ett år innan han mördade henne? Och varför
bröt hon inte kontakten mez honom om hon
var så rädd?

s. 5-13

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5f...6c5b7883cf7e8e

Det verkar som om hennes egentligen önskan var att polisen skulle kunna hjälpa henne att tvinga SD att lämna sin fru och börja ett familjeliv tillsammans med henne själv.

Någonstans tycks hon inse att ingen annan kan göra något åt situationen än hon själv, men hon berättar ändå för förtvivlan över att inte få det hon mest önskar är så stor.
Citera
2020-09-13, 11:07
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Tidigare har det skrivits i tråden att två gifta män inte finns med i utredningen.
Nu har du utökat det till att de inte heller finns med i slasken.

Det rimligaste antagandet är då att det är SD:s poliskompisar som kan ha träffat LW men städat bort sig själv ur utredningen.
Är poliskompisarna gifta, eller var de gifta tidigare?

Förutom allt som har klantats till i polisutredningen så vill jag minnas att det har förekommit en hel del oärliga/brottsliga poliser just i Örebro.
Det kanske finns en speciell arbetsplatskultur där?
Citat:
Kanske för att de själva är poliser?
Tydligen har några i tråden misstankar mot dem, men vill inte berätta det för polisen.
Vem är det i så fall som inte vill att mordet ska lösas, och varför?
Citera
2020-09-13, 11:08
Medlem
Citat:
Den riskfaktorn borde inte öka risken för att bli dödad nämnvärt. Här handlar det om människor i en miljö där det inte handlar om prostitution, kriminalitet eller missbrukarmiljöer.

De män som Lena träffade är hyggliga män.

Det är väl en som sticker ut...

Särskilt hyggliga var de ju inte, eftersom de var otrogna gentemot sina fruar. Religiositet till trots.

Och även hyggliga män kan flippa ur - för att tala om deras svartsjuka partners.

Missbruket vet du inte heller något om. Man kan hålla fasaden och supa rejält hemma i den finputsade miljön utan att någon utomstående anat ngt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in