Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Självfallet så kan klustersmittan ta fart igen om vi inte följer myndigheternas restriktioner och rekommendationer. Men vad gäller vanliga förkylningar så vet vi inte om de ökat jämfört med andra höstar. För nu provtas en mängd människor, vilket inte gjordes för ett år sedan. Dessutom innebär en 10-15 procentig immunitet hos befolkningen mit covid-19, i alla fall, en liten broms emot just den smittan.
Det finns ingen 10-15% immunitet hos befolkningen. Det här är en tråd i vetenskapsforumet. Vill du hävda detta får du allt argumentera för det som vi som argumenterar emot detta gör. Och för att snabbt sammanfatta mina argument så:
Vi kan anta att antal döda följer antal smittade åtminstone i de europeiska länderna med jämförbara demografi och sjukvård. Alla länder har en hög andel äldre-äldre och sjukvården är väl utvecklad. Det kan jag säga om Spanien då jag själv har bott där och utnyttjat den.
Spanien och Sverige har ungefär lika antal döda med Spanien något högre. Fördelningen över landet ser liknande ut med hot-spots i Madrid och i andra storstäder.
Problemet med att utvärdera situationen i Sverige är att för det första att vi underlåtit att smittspåra under lång tid i det initiala skedet och att de seroprevalensstudier som gjorts knappast lever upp till vetenskaplig standard. Så det är mest gissningar som ligger till grund för uppskattningar. Därtill har man lagt fram teorin om T-celler vilket av seriösa experter betraktas som immunförsvarets
dark matter. Alltså något outforskat och svårt att mäta. Studien man hänvisar har i princip tittat på vad som händer när man blandar lite komponenter i en petriskål. Några mätmetoder finns inte och med tanke på komplexiteten när det gäller coronavirus specifikt bör man nog vara försiktig att ta med detta i ekvationerna.
Det finns inte så många serprevalensstudier av både storlek och tillförlitlighet att luta sig emot. Viruset har inte funnits bland oss så länge att man har kunnat utföra sådana. Det finns dock ett par som har gått igenom peer-review och publicerats bland annat en utförd i Spanien:
Prevalence of SARS-CoV-2 in Spain (ENE-COVID): a nationwide, population-based seroepidemiological study
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31483-5/fulltext
Den studien utfördes sent i våras efter den värsta stormen i Spanien. Den visar på en seroprevalens på 5% i genomsnitt med >10% i Madrid och sjunkande <3% mot de glesbefolkade regionerna.
Jag anser att de går alldeles utmärkt att överföra dessa resultat på Sverige. Alltså att vi vid samma tidpunkt som när den spanska studien genomfördes låg på >10% i utsatta delar av Stockholm med något mindre i liknande områden i våra storstäder och sjunkande förekomst mot 3% i övriga delar av landet med ännu lägre eller ingen alls i våra glesbygder.
Jag tror inte att läget har förändrats på något dramatiskt sätt över sommaren vare sig i Spanien eller i Sverige. Lägg till någon procentenhet kanske på vissa håll. Annars ser det nog lika ut. Det med reservationer för den ökning vi sett den sista tiden i framförallt Spanien och vad jag tror vi också kommer att få erfara tids nog tyvärr.