2020-09-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke090
Väldigt intressant. Men gissar att många här inte vill lyssna på det här. Krävs drygt 30 minuter av oavbrutet fokus.
Alla borde vara tvungen att titta på den här videon.

Deprimerande. Köper du videons koncept så är det här något återkommande varje vinter under ganska lång tid framåt. Säsongsbunden virus som slår enormt hårt ifall det får fäste. Även Sverige var ”nedstängt” länge, inte av regel men nog fasen var de flesta hemma.

Med det sagt är ”lockdown” ett tråkigt koncept. I ett västerländskt samhälle får du bättre resultat av att lita på individen. Det tror i alla fall jag på.
Citera
2020-09-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Slutsatser som inte går hem hos munskyddskramarna och lockdownrun**rna.

* Epidemin var över i maj
*Lockdown och munskydd har ingen epidemiologisk effekt
* Sverige, Spanien, UK har drabbats hårdare av covid pga stor underdödlighet 2019
* Norge, Danmark och Finland hade i motsats till Sverige en normal dödlighet 2019. Ungern hade stor överdödlighet 2019.
* Ökningen vi ser nu består av massiv (panik)testning. Många av e upptäckta fallen nu är inte ens aktiv smitta.
* Dödlighetskurvorna i covid följer exakt influensakurvorna. Influensakurvorna ser olika ut i olika tropiska zoner. Därav att USA sett en tydlig 2:a våg, de har flera tropiska zoner.

Paniken kommer vara total i vinter om covid blir dominerande influensan. Ingen kommer att bry sig om att vi har 0 dödstal för influensa, alla kommer att gå bananas om/när covid-dödstalen ökar igen.

Mkt bra sammanfattning!
Citera
2020-09-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
...

I så fall är det Kina som har begått den huvudsakliga onda handlingen. Slog Kina larm tillräckligt snabbt att ett nytt virus hade uppstått? Fick omvärlden adekvat information från Kina angående det nya viruset?

Man kan även begrunda att Kinas djurmarknader är gynnsamma för virus. Har kineserna gjort någonting för att hindra att nya virus uppstår? Har kineserna övervägt att förändra hanteringen av djur?

I Sverige har Anders Tegnell betett sig vidrigt, genom att inte ens försöka hejda virusets inträde och följande spridning. Ifall Anders Tegnell hade mobiliserat hårt motstånd, och förlorat mot viruset, så hade min moraliska värdering blivit helt annorlunda. Det är skillnad på att retirera direkt, jämfört med att förlora i strid.

Onkeln rekommenderas att se filmen som finns i inläggen sista timmen så kommer du att märka att Sverige, FHM och Tegnell var chanslösa.

Och förmodligen ändra ståndpunkter en hel del
Citera
2020-09-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Deprimerande. Köper du videons koncept så är det här något återkommande varje vinter under ganska lång tid framåt. Säsongsbunden virus som slår enormt hårt ifall det får fäste. Även Sverige var ”nedstängt” länge, inte av regel men nog fasen var de flesta hemma.

Med det sagt är ”lockdown” ett tråkigt koncept. I ett västerländskt samhälle får du bättre resultat av att lita på individen. Det tror i alla fall jag på.

Nja, Sverige hade inte någon dödlighet i vanlig influensa eller vinterkräksjuka. Social distansering och handtvätt is da shit...
Citera
2020-09-12, 21:42
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Covd-19

Den här videon är ”brutal”
och borde ses oavsett läger-tillhörighet.

https://www.youtube.com/watch?v=8UvFhIFzaac

Tycker du inte att det är märkligt att han väljer ut länder från de 13 sämsta precis som alla andra Tegnellkramare gör för att visa att Sverige är bra?
Citera
2020-09-12, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
...

I så fall är det Kina som har begått den huvudsakliga onda handlingen. Slog Kina larm tillräckligt snabbt att ett nytt virus hade uppstått? Fick omvärlden adekvat information från Kina angående det nya viruset?

Man kan även begrunda att Kinas djurmarknader är gynnsamma för virus. Har kineserna gjort någonting för att hindra att nya virus uppstår? Har kineserna övervägt att förändra hanteringen av djur?

I Sverige har Anders Tegnell betett sig vidrigt, genom att inte ens försöka hejda virusets inträde och följande spridning. Ifall Anders Tegnell hade mobiliserat hårt motstånd, och förlorat mot viruset, så hade min moraliska värdering blivit helt annorlunda. Det är skillnad på att retirera direkt, jämfört med att förlora i strid.
Och med retirera direkt menas förstås att låta barn gå i skolan och att låta folk åka buss utan att använda munskydd. Har man bara förbjudit detta så gör en miljon döda ingenting.
Senast redigerad av Ipsi 2020-09-12 kl. 21:52.
Citera
2020-09-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det gör det inte som jag har försökt förklara på sistone. SCoV2 är ett mindre smittsamt virus i jämförelse med influensa och vanliga förkylningar. Man är inne på det i artikeln:
– Det verkar som att de här förkylningsvirusen är mer smittsamma än covid-19. De sprids trots hygienåtgärder och påverkas inte av restriktionerna, säger Blivik.
SCoV2 ger dock förhållandevis lång inkubation på 5-10 dagar och många blir inte speciellt sjuka när det bryter ut. Samtidigt kan man ha massiv virusreplikation i de övre luftvägarna. Det ger fördelar för viruset då många är på benen omedvetna om att de är sjuka och upplevs inte heller som det. Under tiden riskerar man då att sprida vidare viruset till alla man möter. Dock gör det här att åtgärder faktiskt fungerar bättre än vid influensa och förkylningar. Social distans och munskydd är effektiva samtidigt som smittspårning och lokala karantänsåtgärder ger effekt. Det där med att tvätta händerna är nog alltid bra men spelar nog mindre roll för SCoV2 dock.
Hur länge kvarstår den massiva virusreplikationen?
Citera
2020-09-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tycker du inte att det är märkligt att han väljer ut länder från de 13 sämsta precis som alla andra Tegnellkramare gör för att visa att Sverige är bra?

Finland och Norge är ju med i filmen, dom länderna tillhör alltså enligt dig dom 13 mest drabbade 🥴🤔? Du behöver nog se filmen en gång till
Citera
2020-09-12, 21:47
Medlem
Citat:

Är norge Finland och Danmark bland de värsta?
Citera
2020-09-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nja, Sverige hade inte någon dödlighet i vanlig influensa eller vinterkräksjuka. Social distansering och handtvätt is da shit...

Återigen baserat på videon... Covid är inte ett influensa-virus även om det går att hitta siffror som matchar det väl.

Sverige kan nog klara sig ok baserat på immunitet från i år. Men det kommer bli i princip samma skit globalt. Det är dåliga nyheter.
Citera
2020-09-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det räcker om alla 0-49 vaccinerar sig så uppnår vi flockimmunitet på över 60%

Då skyddar vi även äldre som kanske vaccinet inte verkar så bra på.

Alltså obligatoriskt vaccin till alla upp till 50 så är det fixat.

Jag är 50+ och ställer gärna upp för att öka andelen vaccinerade.

Hur gör du?
Vägrar vaccin?
Det är lönlöst att försöka uppnå flockimmunitet mot ett förkylningsliknande virus genom vaccinering. Om scov2 är som andra coronavirus så kan man bära smitta igen inom mindre än ett år. Man kan inte vaccinera flera hundra tusen svenskar per vecka i all framtid. Även om man fick majoriteten att gå med på det, så är det inte säkert att det håller smittan borta från de äldre.

Om jag var 60+ skulle jag definitivt vaccinera mig.

Om jag var 50+ skulle jag kanske vaccinera mig.

Som fullt frisk 40+ känner jag inte det behovet.

Jag hade gjort det om jag träffade äldre människor regelbundet, t.ex. om jag jobbade i vården.

Att tvångsvaccinera alla 0-49 år, med ett nästan otestat vaccin, trots att de själva inte har nytta av vaccinet, skulle vara grovt oetiskt. Det är som en lightversion av att skörda organ från barn för att hålla de äldsta vid liv.
Citera
2020-09-12, 21:53
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Till skillnad mot er så gör videomakaren ingen ansträngning att förklara vinnare och förlorare utan lutar sig mot statistik, historia och vetenskap för att visa att epidemin har sin gång oavsett våra grader av panikåtgärder och att epidemins utfall i det enskilda landet beror på flera olika existerande förutsättningar.

Försöker man störa virusets naturliga bana, t.ex. genom att trycka tillbaka det som många länder försökt göra nu under sommaren kan det i själva verket leda till en värre vintersäsong då man inte tagit sommaren till att bygga upp en viss grundimmunitet inför virusets naturliga säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in