2020-09-12, 18:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej jag tänkte mer på att vi i normala fall ständigt och utan att vi tänker på det utsätts för smittor, ofta utan att bli sjuka. En drastisk åtgärd som lockdown reducerar inte bara exponering för coronaviruset utan även för allt annat, vilket mycket väl kan tänkas ha en effekt på vårt allmänna, ospecifika immunförsvar som ju även det bidrar till motståndskraft mot coronaviruset. Man blir kanske känsligare mot smittor i allmänhet av att leva alltför avskärmat, något många gjort under nedstängningen. I så fall så kanske nedstängningar främjar smittspridning, hur paradoxalt det än kan låta, något som kommer att märkas, kan man anta, i första hand för de smittor vi som befolkning inte i hög utsträckning vaccineras för. I Sverige är det väl framför allt riskgrupper som vaccineras mot influensa. Alltså blir det svårt jämföra covid och influensa. Utan utbredd vaccinering för riskgrupper skulle kanske många influensor visa sig minst lika dödliga som covid, om inte värre.

Som undersökningen av elitidrottare visade så är det direkt korkat att jämföra influensa o covid19. Hög sannolikhet för hjärtmuskelinflammation vid asymptomatisk covid19 hos elitidrottare är läskigt.

Så covid19 handlar om mycket mer hälsoproblem än hur många som dör. Tog ju nästan ett halvår innan vår tv kändis Kroner innan han orkade jobba igen efter covid19 tex.
Citera
2020-09-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det finns pandemier som människor inte kunde skydda sig mot eftersom de inte visste någonting om hur de fungerar. Så var det med bland annat pesten. Vi visste dock lite mer om covid än medeltidens människors visste om pesten. Vi visste i februari/mars om hur covid sprids och vilka utgör riskgrupperna. Trots detta har FHM/regeringen inte infört karantän under våren. Resultatet blev många tusen döda och nästan 90000 smittade.

För att ta ett annat exempel. Vi vet att analsex ökar risken att drabbas av HIV. På grund av försiktighetsprincipen använder en del människor kondomer under sex som rekommenderas av myndigheter. FHM har inte rekommenderat munskydd, FHM har inte testar svenska som har turistat i högriskländer och har kommit tillbaka till Sverige och så vidare. De arbetar inte proaktivt, de arbetar reaktivt.

Men om du inte jämför med pesten för 700 år sedan, utan med Asiaten från mindre än 70 år sedan? Den hade ungefär samma eller något högre dödlighet än covid-9, och fick härja rätt fritt i Sverige. Inga nedstängningar. Begick Erlander och co. i själva verket ett folkmord på den egna befolkningen som aldrig har uppmärksammats?
Senast redigerad av ensamkatt 2020-09-12 kl. 18:22.
Citera
2020-09-12, 18:22
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkatt
Men om du inte jämför med pesten för 700 år sedan, utan med Asiaten från mindre än 70 år sedan? Den tog livet av 1-4 miljoner människor världen över, och fick härja rätt fritt i Sverige. Inga nedstängningar. Begick Erlander och co. i själva verket ett folkmord på den egna befolkningen som aldrig har uppmärksammats?

Jag har dålig koll på det. Jag vill inte uttala mig om det. Jag vet inte hur mycket kunskap myndigheter hade om sjukdomen och om det har vidtagits några åtgärder. Jag vet inte hur många som har dött på grund av sjukdomen och så vidare. Därför uttalar jag mig inte om saken.
Citera
2020-09-12, 18:23
Avslutad
Citat:
Jag är inte insatt i hur alla länders politiker har agerat. Däremot kan jag utgå ifrån länder som Tyskland, Ungern, Österrike, Danmark, Norge och Finland. Dessa länders politiker har inte lekt ryskt roulett med människors liv och och har valt att försöka sakta ned smittningstakten.
Ja men försöka sakta ned smittningstakten har ju Sverige också gjort. Folkmordet består i att man har låtit folket bli smittade och dö.
Citera
2020-09-12, 18:24
Medlem
Citat:
Jag har dålig koll på det. Jag vill inte uttala mig om det. Jag vet inte hur mycket kunskap myndigheter hade om sjukdomen och om det har vidtagits några åtgärder. Jag vet inte hur många som har dött på grund av sjukdomen och så vidare. Därför uttalar jag mig inte om saken.

Jag råder dig att läsa på om Asiaten och sedan återkomma. Det blir rätt patetiskt att tala om hyperboler som folkmord när man inte haft en aning om hur tidigare pandemier hanterats.
Citera
2020-09-12, 18:25
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja men försöka sakta ned smittningstakten har ju Sverige också gjort. Folkmordet består i att man har låtit folket bli smittade och dö.

Sverige har inte infört karantän eller stängt högstadieskolor. Sverige har inte infört munskydd på kollektivtrafiken och andra slutna offentliga platser. Det är därför Sverige lät viruset härja fritt som i sin tur ha lett till tusentals smittade och döda. För mig är det en folkmord.
Citera
2020-09-12, 18:28
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkatt
Jag råder dig att läsa på om Asiaten och sedan återkomma. Det blir rätt patetiskt att tala om hyperboler som folkmord när man inte haft en aning om hur tidigare pandemier hanterats.

Har Tyskland, Danmark eller Norge agerat annorlunda under andra pandemier än Sverige? Nej, det tror jag inte. Sverige agerande under coronapandemin är unikt jämfört med andra länder och hur Sverige har hanterat pandemier förr i tiden är irrelevant att diskutera.
Senast redigerad av AttCza 2020-09-12 kl. 18:31.
Citera
2020-09-12, 18:31
Medlem
persson90s avatar
Kan starkt rekommendera följande video som metodiskt går igenom Covid-19. Varför Sverige har fler döda än grannländerna, varför vi inte ser en andra våg just nu och varför världen har överreagerat. Se videon innan ni klagar på den, tack!

Länk till YouTube
Citera
2020-09-12, 18:32
Avslutad
Citat:
Sverige har inte infört karantän eller stängt högstadieskolor. Sverige har inte infört munskydd på kollektivtrafiken och andra slutna offentliga platser. Det är därför Sverige lät viruset härja fritt som i sin tur ha lett till tusentals smittade och döda. För mig är det en folkmord.
Ja, jag sa ju ungefär det.

Ha öppna skolor och låta folk åka buss utan munskydd är alltså några av dina exempel på onda handlingar.
Citera
2020-09-12, 18:38
Medlem
Citat:
Det har framkommit i denna vecka att Uppsala Kommun uppmanar lärarna och rektorerna i kommunen att inte tala om för föräldrar och elever om det finns coronasmittad i skolorna. Det kan också tolkas som ett tecken på att FHM/Tegnell vill underlätta viruset spridning.

Nej, det kan det inte!

Det är nämligen regionen som tagit det beslutet alldeles själva.
Eller menar du att FHM vill ha spridning just i Uppsala?
Citera
2020-09-12, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här är dock lite oroande:
Corona-udbruddet i 1889 varede næsten to år, før det ebbede ud. I løbet af de to år nåede der at komme tre bølger af virusset.

De to første var milde, mens den tredje ramte hårdt, fortæller Lone Simonsen.

- Det blev markant værre i den tredje bølge, viser sundhedsdata fra dengang. Det var her, at langt de fleste dødsfald skete. Vi må håbe, at det ikke er sådan med covid-19, siger hun.
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/overraskende-opdagelse-coronavirus-har-tidligere-lagt-verden-ned
Det är ju bara att hålla tummarna för att så inte är fallet.

Jag inbillar mig att om man blir mer sjuk andra-tredje gången, så skulle samma mekanismer kunna göra vaccinering väldigt farligt.
Citera
2020-09-12, 18:50
Avslutad
Citat:
Jag kan också lägga till förbud av användning av munskydd i hemtjänsten också. Det har också orsakat en del människors död.

De handlingar är onda för att de har lett till många människors död och försämrat hälsa. I den här kontexten är sådana handlingar onda. Det handlar om orsak-verkan, ingenting annat.
Fast de handlingar som lett till hundratals människors död i våra grannländer och tusentals i Tyskland tycker du inte är onda. Bara öppna skolor och folk som åker buss utan munskydd i Sverige.

Man kan konstatera att det inte är huruvida folk dör eller inte som du bryr dig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in