2020-08-22, 11:21
Medlem
Jag är extremt okunnig om Ryssland och Putin. Är Putin populär i Ryssland eller inte? Det känns som om han är det, men svartmålas av väst pga att han går emot globalisternas intresse. Han kanske är lite som Trump, 50/50.

Jag tror att det är ett stort misstag av väst att vara ovänner med Ryssland. Men de måste väl välja mellan de och USA? Jag tycker heller inte att väst längre är i någon position att klaga på andra länders bristande demokrati eller deras korruption. Det sker mycket protester runt om i väst idag. Gula västarna. Det var en väldigt stor demonstration i Tyskland för lite sedan. Men detta får inte vi höra något om, då vi lever i ett väldigt öppet och demokratiskt land
Citera
2020-08-22, 12:00
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatisma
Jag är extremt okunnig om Ryssland och Putin. Är Putin populär i Ryssland eller inte? Det känns som om han är det, men svartmålas av väst pga att han går emot globalisternas intresse. Han kanske är lite som Trump, 50/50.

Jag tror att det är ett stort misstag av väst att vara ovänner med Ryssland. Men de måste väl välja mellan de och USA? Jag tycker heller inte att väst längre är i någon position att klaga på andra länders bristande demokrati eller deras korruption. Det sker mycket protester runt om i väst idag. Gula västarna. Det var en väldigt stor demonstration i Tyskland för lite sedan. Men detta får inte vi höra något om, då vi lever i ett väldigt öppet och demokratiskt land

Du är ursäktad för att du vuxit upp i en diktatur och därför inte fattar vad en demokrati är,
men protester som " de gula västarna" är ju precis det som ryms i en demokrati...
De gula västarna hade om de dykt upp i ex Ryssland, redan varit fängslade arbetslösa och torterade, en del mördade, fattar du?
Citera
2020-08-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du är ursäktad för att du vuxit upp i en diktatur och därför inte fattar vad en demokrati är,
men protester som " de gula västarna" är ju precis det som ryms i en demokrati...
De gula västarna hade om de dykt upp i ex Ryssland, redan varit fängslade arbetslösa och torterade, en del mördade, fattar du?
Jag har inte påstått att jag har växt upp i en diktatur. Jag påstår att jag lever i en "demokratur". Jag har heller inte påstått att väst på något sätt är på samma nivå som Ryssland, bara det att de inte är i någon position att kritisera något lands bristande demokrati längre. Inte som förr i varje fall.

Bara för att du kan demonstrera i ett land utan att bli torterad, betyder inte det att landet är en perfekt demokrati utan brister. Den som i Sverige demonstrerar mot invandring blir inte torterad av staten. Men kan mycket väl få andra konsekvenser. De kan absolut bli arbetslösa, vilket har skett i många fall.
Citera
2020-08-22, 14:41
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Jag har inte påstått att jag har växt upp i en diktatur. Jag påstår att jag lever i en "demokratur". Jag har heller inte påstått att väst på något sätt är på samma nivå som Ryssland, bara det att de inte är i någon position att kritisera något lands bristande demokrati längre. Inte som förr i varje fall.

Bara för att du kan demonstrera i ett land utan att bli torterad, betyder inte det att landet är en perfekt demokrati utan brister. Den som i Sverige demonstrerar mot invandring blir inte torterad av staten. Men kan mycket väl få andra konsekvenser. De kan absolut bli arbetslösa, vilket har skett i många fall.

Men då är du antingen en bitter människa, eller så har du noll koll på vad det är för skillnader mellan demokrati och diktatur, därav mitt påstående att du troligen växt upp i en diktatur.

Ingen demokrati är perfekt, men det är fortfarande det bästa system vi har, vi människor.
Citera
2020-08-22, 15:24
Medlem
Luke-of-Ahch-Tos avatar
Citat:

Jag tror att det är ett stort misstag av väst att vara ovänner med Ryssland. Men de måste väl välja mellan de och USA? Jag tycker heller inte att väst längre är i någon position att klaga på andra länders bristande demokrati eller deras korruption.

Våra inhemska politiker riktar blicken mor Ryssland för att lura folk att hata en pk-fiende. Det är OK att hata Ryssland, men inte invandrare och våra politiker som älskar att se på när vi våldtas bokstavligen och symboliskt.

Samma fenomen finns i glesbygden där folk hatar vargar istället för att öppet hata kvinnor och invandrare. Sublimering kallas psykologer fenomenet. Man skapar en projicerad fiende som ersättare för den verkliga fienden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sublimation_(psychology)

"In psychology, sublimation is a mature type of defense mechanism, in which socially unacceptable impulses or idealizations are transformed into socially acceptable actions or behavior, possibly resulting in a long-term conversion of the initial impulse."

Ryssland och Putin är inte en fiende, men eftersom det har allvarliga konsekvenser att hata dom verkliga fienderna i landet så projicerar man in ryssarna och Putin i sin världsbild.
Citera
2020-08-23, 16:29
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luke-of-Ahch-To
Våra inhemska politiker riktar blicken mor Ryssland för att lura folk att hata en pk-fiende. Det är OK att hata Ryssland, men inte invandrare och våra politiker som älskar att se på när vi våldtas bokstavligen och symboliskt. [...]

Ditt inlägg osar rysk propaganda på långa vägar. Man siktar in sig på svenska inrikesproblem som "den verkliga fienden", vi har läst det förut. Samma strategi som under Sovjettiden. Som taget ur trollfabrikens instruktionsbok. Du avslutar också med "Ryssland och Putin är inte en fiende".

Hur som helst:
De omfattande protesterna i Belarus oroar Putin, och med goda skäl. Folket viftar inte med EU-flaggor och det talas inte om NATO-medlemskap. De vill bara bli fria, kunna leva i demokrati och våga säga sin mening. Något som rimmar illa i Kreml som gör sitt bästa för att successivt strypa densamma. Kommer protesterna att sprida sig till Moskva? Mordförsöket på Navalnyj vittnar om desperation och att skicka signaler till ryska oppositionen att inte ta efter belarusiernas mod. Men de envisa folkliga protesterna i Khabarovsk kan vara ett startskott. Spännande utveckling.
Citera
2020-08-29, 01:05
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ditt inlägg osar rysk propaganda på långa vägar. Man siktar in sig på svenska inrikesproblem som "den verkliga fienden", vi har läst det förut. Samma strategi som under Sovjettiden. Som taget ur trollfabrikens instruktionsbok. Du avslutar också med "Ryssland och Putin är inte en fiende".

Hur som helst:
De omfattande protesterna i Belarus oroar Putin, och med goda skäl. Folket viftar inte med EU-flaggor och det talas inte om NATO-medlemskap. De vill bara bli fria, kunna leva i demokrati och våga säga sin mening. Något som rimmar illa i Kreml som gör sitt bästa för att successivt strypa densamma. Kommer protesterna att sprida sig till Moskva? Mordförsöket på Navalnyj vittnar om desperation och att skicka signaler till ryska oppositionen att inte ta efter belarusiernas mod. Men de envisa folkliga protesterna i Khabarovsk kan vara ett startskott. Spännande utveckling.

Man kan ju hoppas, men jag tror inte den vanliga ryssen, "Ivan" har modet och uthållighet att på allvar kräva förändring. Det är ett mycket enkelspårigt folk, med en paranoid och förlegad världsbild. Dom vill ha sin "starke man" så de slipper tänka själv.

När det gäller ryssen och Ryssland har jag givit upp.

Bara titta på den här och andra Rysslands/Putin trådar där svensk-ryssar går all in för att försvara Tsar Putin och ofriheten.
Citera
2020-08-29, 13:14
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Man kan ju hoppas, men jag tror inte den vanliga ryssen, "Ivan" har modet och uthållighet att på allvar kräva förändring. Det är ett mycket enkelspårigt folk, med en paranoid och förlegad världsbild. Dom vill ha sin "starke man" så de slipper tänka själv.

När det gäller ryssen och Ryssland har jag givit upp.

Bara titta på den här och andra Rysslands/Putin trådar där svensk-ryssar går all in för att försvara Tsar Putin och ofriheten.

De senare gör bara sitt jobb, jag vet inte alls vad de egentligen tycker även om man ibland kan läsa lite mellan raderna.

Jag är nog mer optimistiskt lagd, och minns tydligt den snabba och väldigt dramatiska utveckling som skedde 1991, som visade att det finns hopp. Jag tror de yngre generationerna ryssar, uppvuxna under Putins tid vid makten, är de som kommer att våga trotsa, de som har tagit materiellt välstånd för givet, och som vaknar upp och inser att de är fångar, att Putin inte är den landsfader och hjälte som de har blivit itutade om sedan barnsben.
Citera
2020-09-12, 12:49
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luke-of-Ahch-To
Våra inhemska politiker riktar blicken mor Ryssland för att lura folk att hata en pk-fiende. Det är OK att hata Ryssland, men inte invandrare och våra politiker som älskar att se på när vi våldtas bokstavligen och symboliskt.

Samma fenomen finns i glesbygden där folk hatar vargar istället för att öppet hata kvinnor och invandrare. Sublimering kallas psykologer fenomenet. Man skapar en projicerad fiende som ersättare för den verkliga fienden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sublimation_(psychology)

"In psychology, sublimation is a mature type of defense mechanism, in which socially unacceptable impulses or idealizations are transformed into socially acceptable actions or behavior, possibly resulting in a long-term conversion of the initial impulse."

Ryssland och Putin är inte en fiende, men eftersom det har allvarliga konsekvenser att hata dom verkliga fienderna i landet så projicerar man in ryssarna och Putin i sin världsbild.
Särskilt i skolans värld är detta påtagligt.
Resultatet blir barn som förminskar, förnekar och omedvetet hatar sitt eget land, sitt folk och dess historia.
För att kompensera denna historiska och moraliska tomhet, totala avsaknad av eget värde så ersätts detta med projicering mot en fiende.
Projiceringen riktas mot den nation som "det utvalda folket" pekar på dvs. det land där de förlorat makten efter 74 års Judisk-kommunistisk diktatur.
Lyckligtvis så är Ryssland efter 74 år immunt mot denna Judiska sjukdom som benämns kommunism.

Det folkuppror dvs. revolution som efterfrågas i tråden pågår däremot i skribenternas eget land Sverige och majoriteten kommer att både förvånas och förfäras när de inser att de sk. medborgerliga friheterna och rättigheterna kommer att kraftigt inskränkas och tom. helt försvinna inom den närmaste framtiden.

Sverige är skräckexemplet på hur en nation bit för bit infiltreras och demonteras för att till slut bli endast ett territorium som styrs utifrån.
Ett territorium med polis och statsapparat som används för att trycka ner medborgare som öppet vågar säga sanningen.

Ett fåtal länder har styrkan och modet att inta en oberoende och självständig position, Sverige tillhör INTE dessa.
Dagens Ryssland har både modet, styrkan, samt konkreta redskap och medel att försvara sin position och sitt oberoende.
https://www.youtube.com/watch?v=O_a_-AHlhSo
Senast redigerad av RobbanUC 2020-09-12 kl. 12:58.
Citera
2020-09-12, 15:14
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
De senare gör bara sitt jobb, jag vet inte alls vad de egentligen tycker även om man ibland kan läsa lite mellan raderna.

Jag är nog mer optimistiskt lagd, och minns tydligt den snabba och väldigt dramatiska utveckling som skedde 1991, som visade att det finns hopp. Jag tror de yngre generationerna ryssar, uppvuxna under Putins tid vid makten, är de som kommer att våga trotsa, de som har tagit materiellt välstånd för givet, och som vaknar upp och inser att de är fångar, att Putin inte är den landsfader och hjälte som de har blivit itutade om sedan barnsben.

Jag tvivlar starkt på att det vanliga "svenskryssar" som sitter i tråden och försvarar Putin och Kreml, de som befolkar den här tråden bor nog inte här. Ryssar som bor i Sverige har sällan några betänkligheter att säga vad de tycker om diktaturen, om de vill prata om det, ofta skäms de för sitt styre.

Jag tror också att de yngre generationerna kommer att protestera mot den enfaldiga diktaturen.
Citera
2020-09-12, 15:50
Medlem
VVPutins avatar
Citat:

Frågeställningar:
- Hur långt kan det gå innan ett större folkuppror tar form?
- På vilket sätt kommer den nya generationen ryssar att engageras i detta?
- Hur kommer folkupproret att bekämpas av Kreml?

Nu har det gått 4,5 år sedan tramspellen fitz-hume lanserade tråden med ovanstående frågeställningar.

Låt oss börja med den första. Hur länge till ska vi behöva vänta på den spännande folkupproret? Kilometervis med text från Bandera-jugend i tråden, kan vi få en tidsram för revolutionen månntro?
Citera
2020-09-12, 16:38
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
Nu har det gått 4,5 år sedan tramspellen fitz-hume lanserade tråden med ovanstående frågeställningar.

Låt oss börja med den första. Hur länge till ska vi behöva vänta på den spännande folkupproret? Kilometervis med text från Bandera-jugend i tråden, kan vi få en tidsram för revolutionen månntro?

Tja, din idol kommer nog inte att sitta kvar i Kreml alltför länge så som situationen har utvecklats på sistone. Folk börjar bli trötta på diktaturfasonerna. Folkets beslutsamhet i Belarus är en inspiration samtidigt som Kremls förgiftning av oppositionsledaren Navalnyj visar att regimen börjar få lite panik.

De folkliga demonstrationerna i Khabarovsk är inne på sin tionde vecka. Putin, som hade hoppats på att folk skulle tröttna, har uppenbarligen haft fel in sin prognos.

Så, ja ett kommande folkuppror är mer aktuellt nu än någonsin, och utvecklingen pekar åt rätt håll i det avseendet. Men Putin kommer aldrig att avgå frivilligt, det blir till slut ett blodbad och många människor får sätta livet till. Det är tyvärr så det blir när en uppenbar mördare och tjuv har fått mycket makt. Du gillar honom förstår jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in