2020-09-12, 16:11
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjatorrent
Han har kört boxerbox i alla år men nu det senaste har det börjat krångla för honom. Så då tänkte vi att han kunde gå över till fiber när han ändå dragit in det i villan.

Men verkar ju inte riktigt vara samma sak då som han vill ha det tyvärr.
Köp honom en nyare TV, de har inbyggd "box", och en CA-modul, kan inte bli enklare att hantera.
Citera
2020-09-12, 16:18
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej. Dom säger åt sina kunder att kontakta min firma.

Inte när jag ringde till dom när det var krångel med boxen när jag kopplat in den hos föräldrarna, det var en herre på supporten som guidade mig igenom olika felsökningssteg och inställningar, men efter ett tag konstaterades det att det var mjukvarufel(vilket jag misstänkte från början), den nya versionen som installerades när boxen kopplades in var det något fel på, dom drog tillbaka uppdateringen, och sedan funkade det som normalt.
Tyckte det var den absolut klockrenaste support-upplevelsen man kan få.

Men du kanske menade när farbror Gösta inte kan eller vet hur man sätter i rätt sladdar i rätt uttag, etc. Och då är det ju förmodligen du m.fl som blir utskickade att peta i rätt tåt i rätt uttag, göra kanalsökning o.s.v.
Citera
2020-09-12, 16:19
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Köp honom en nyare TV, de har inbyggd "box", och en CA-modul, kan inte bli enklare att hantera.

Jag kan ha fel, men krävs det inte en särskild box för att kunna se tablå-TV via fiber? Många äldre föredrar ju faktiskt tablå-TV framför playtjänster.
Citera
2020-09-12, 16:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Inte när jag ringde till dom när det var krångel med boxen när jag kopplat in den hos föräldrarna, det var en herre på supporten som guidade mig igenom olika felsökningssteg och inställningar, men efter ett tag konstaterades det att det var mjukvarufel(vilket jag misstänkte från början), den nya versionen som installerades när boxen kopplades in var det något fel på, dom drog tillbaka uppdateringen, och sedan funkade det som normalt.
Tyckte det var den absolut klockrenaste support-upplevelsen man kan få.

Men du kanske menade när farbror Gösta inte kan eller vet hur man sätter i rätt sladdar i rätt uttag, etc. Och då är det ju förmodligen du m.fl som blir utskickade att peta i rätt tåt i rätt uttag, göra kanalsökning o.s.v.
Det beror nog på felets och kundens att, ja.
Citera
2020-09-12, 16:57
Medlem
Hej
Säkert olika för olika nätägare (egentligen kommunikationsoperatören) men oftast behöver du alltid ett abonnemang och box, för att kunna se på några kanaler över huvudtaget. TVn belastar fibernätet och detta villa nätägare/ko ha betalt för, och eftersom deras kunder (tv-leverantörerna) oftast inte är intresserade av att ge ut gratis tv så tar det stopp där..
Citera
2020-09-12, 19:28
Medlem
Yinool0401s avatar
Digital TV-marksänd är väl gratis?
Citera
2020-09-12, 19:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Japp. Däremot så behöver man en box eller en TV som har stöd för DVB-T.
Citera
2020-09-13, 07:38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Japp. Däremot så behöver man en box eller en TV som har stöd för DVB-T.

Och en antenn! De marksända gratiskanalerna är väl inte så många? SVT, TV4 och TV6 tror jag det är.
Citera
2020-09-13, 09:00
Medlem
ninjatorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401

Ja det vet jag, men trodde att man kunde få ut dem lika enkelt via fiber. Dock så var det inte så enkelt som vi hoppades på.
Citera
2020-09-13, 11:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Och en antenn! De marksända gratiskanalerna är väl inte så många? SVT, TV4 och TV6 tror jag det är.
Givetvis måste man ha en antenn också, men det kan vi väl förutsätta att alla som redan äger en tv har?
Citera
2020-09-13, 11:46
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Givetvis måste man ha en antenn också, men det kan vi väl förutsätta att alla som redan äger en tv har?

Man skulle kunna tro det, men jag har sett inlägg här där folk tror att exempelvis en TV-modul gör att man inte behöver ansluta till en antenn.
Citera
2020-09-13, 12:12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Man skulle kunna tro det, men jag har sett inlägg här där folk tror att exempelvis en TV-modul gör att man inte behöver ansluta till en antenn.
Det har jag fan inte stött på än så länge. Imponerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in