Citat:
Ursprungligen postat av
Skalman19xx
Tror inte att någon med vett skulle rekommendera en sådan kost till andra. Resten som har gett sig på en sådan kost kraschar nog till slut. Hur lång tid har du haft en proteinshake diet?
Men något problem med en sådan kost måste du ju kunna se, om du själv tycker att den är svårt att enbart dricka kalorier. Det låter ju inte så hållbart i längden om man eventuellt börjar spy.
Blir hungrig bara av att läsa om din kost
Att påstå att den kosten är nyckeln till att bli smal är subjektiv åsikt. Finns många som är smala via annan kost.
Men självklart du gör som du själv vill med din kropp. Men jag tycker att hela tänket låter märkligt för min del

Hittade min hemmasnickrade diet på en blogg. Jag har kört den sen 7 september. Jag tappar 0,3 kg per dag och 2,1 kg per vecka och kalorieunderskottet ska va 2 000 kcal/dag. Så fort jag blir hungrig tar jag en proteinshake, dagligen mellan 4-6,5 dl.
Dock på invägningar varje morgon har jag redan gått ned 3,1 kg sen jag köpte personvåg 4 september.
Grejen är att jag räknar bara energibehovet - kalorier. Jag räknar inte med motion utan detta blir bara plus i kanten. Grejen är ju att motion bränner typ 300 kalorier, så viktminskning kommer från diet.
Jo men så var de första dagen jag testa detta. Jag tänkte köra en till proteinshake i stället för middag, efter att ha skippat två mål mat. De gick inte. Nu ser jag att dieten jag kör faktiskt rekommenderar ett mål mat, en middag. Det är optimalt för att bygga muskler med sån middag. Då kan man dricka proteinshake efter utan problem. Grejen är att behålla muskler under ett kraftigt kalorieunderskott, som jag räkna på tidigare är proteinshake 9g protein/1g fett. Karrén jag käka igår hade 1,63g protein/1g fett.
För att se till att man får alla näringsvärden man behöver kör jag som sagt vitamintillskott. Vitamin C + Mitt val man + gurkmeja/ingefära + Super Zink. Och sen ökar man protein från proteinshakes för att inte tappa muskler. De går inte att förbränna mycket mer än 2 000 kcal fett per dag för egen del, så jag är nöjd. Dieten ska gå fort och bara bränna fett, inte muskler.
Den enda optimering jag kan göra är att byta ut karré mot fisk, som lax, för Omega-3.
Har inte haft några problem hittills. Kroppen mår bra. Dieten är maxad. Jag går inte hungrig och kroppen anpassar sig fort, protein mättar. Rekommendationen är att inte helt ersätta vanlig mat med proteinshakes, så man tar ett mål mat med kött/fisk + 1 ägg så är de löst. Vitaminerna är viktiga för dessa intas normalt sett ur kosten. Jag täcker in alla vitaminer jag behöver dagligen. De finns ingen hälsorisk med dieten och ibland är de hälsosammare att gå ned i vikt.
Jag ger uppdatering med resultat om 10 veckor, 20 november 2020! Har inte sett någon i tråden pröva dieten.
Frukost
Proteinshake 76 kcal 0,5 dl Whey-80 + vatten 14 g protein 1,5 g fett
Lunch
Proteinshake 76 kcal 0,5 dl Whey-80 + vatten 14 g protein 1,5 g fett
Proteinshake 152 kcal 1 dl Whey-80 + vatten 28 g protein 3 g fett
Proteinshake 152 kcal 1 dl Whey-80 + vatten 28 g protein 3 g fett
Middag
Proteinshake 152 kcal 1 dl Whey-80 + vatten 28 g protein 3 g fett (9,3 g protein/1 g fett)
Karré 250g 425 kcal 45 g protein 27,5 g fett (1,63 g protein/1 g fett)
Ägg 90 kcal 8g protein 6,5 g fett (1,23 g protein/1 g fett)
Totalt: 1123 kcal
Energibehov: 3323 kcal
Kaloriunderskott: 2200 kcal
Totalt: 160 g protein
Totalt: 46 g fett
3,5 g protein per 1 g fett
Hittade någon som gör de
https://www.verywellfit.com/can-i-lose-weight-with-weight-loss-shakes-3496392
What Is a Protein Shake Diet?
A typical protein shake diet will replace one or two meals per day with a pre-purchased shake or one you prepare yourself using a soy-based or whey protein powder and some form of liquid. Many dieters use water because it doesn't add calories, but you can also use milk or juice.
Let's take a look at one popular protein diet meal plan and consider a few points that may help you decide whether or not it's right for you.
Protein Diet Daily Meal Plan
Two protein shakes (usually 200–300 calories each)
Three small snacks (usually 100 calories each)
One full meal such as dinner (400–500 calories)
https://www.medicalnewstoday.com/articles/319252#what-can-a-person-eat-on-a-protein-shake-diet
Following a protein shake diet encourages weight loss by curbing appetite and reducing the total calories a person consumes in a day. Although these diets can be effective in the short term, healthcare professionals do not recommend living solely or primarily on meal replacement shakes.