Citat:
Ursprungligen postat av
XrayCharles
Funderade själv där ett tag på ett Xbox Series X men tror inte AAA-titlarna kommer se lika bra ut på den hårdvaran jämfört med PC. Dom snackar om 4k/30fps i några stora spel som ska släppas till Series X men jag vill nog ha det där lilla extra i detalj och 60 fps iaf, så då är det väl fortfarande PC som gäller. Lite synd för det blir ju extremt mycket dyrare. Fördelen är att man kan spela spel med tangentbord+mus också. Jag har alltså datorskrivbordet i anslutning till 4K-TV och soffa, så det är en allt-i-ett-maskin jag vill ha. 3080 Ti 20Gb hade säkert varit perfekt för mig men det kommer troligen hamna någonstans mellan 3080 och 3090 i pris ändå så kanske lika bra att betala någon tusenlapp extra för 3090 24Gb då. Också slipper man vänta ytterligare en månad...
Att vänta på ny hårdvara slutar ofta i besvikelse från egen erfarenhet, är ibland som det lönar sig men ofta visar det sig att den nya produkten man väntade på inte var i närheten av så bra som man hoppades.
Nvidia kommer inte släppa 3080ti eller liknande till bra pris om de inte blir pressade till det av AMD och det var längesedan AMD inte gjorde folk besvikna vid lansering av nya grafikkort.
Jag tror AMD kommer släppa ett kort som slår 3070 men jag tror inte de kommer slå 3090, det är därför nvidia inte lär släppa ett bättre kort än 3090 för vanliga konsumenter (kan komma som "quadro" och kosta 70000 sek),
https://www.youtube.com/watch?v=bx8RwwPNHKM
Citat:
Jag har en gammal 4790k 4c/8t 4.4GHz (dock 16Gb 2133MHz minnen) som börjar bli allt mer ansträngd när man spelar på 144Hz skärm så kanske är dags att uppgradera där men har faktiskt inte riktigt sett behovet. Var lite sugen på Intels 10900k eller liknande men med intel så får man ju fortfarande inget stöd för PCIe 4.0 nvme ssd tyvärr. Spelmässigt spelar det inte stor roll för jag tycker det ser bra ut även i 90-100 fps (på G-sync skärm).
Viktigast är nog att GPUn orkar 4k/60fps (Det är vad min LG Oled TV klarar, men kan ju byta upp mig eventuellt till 120Hz) med allt på max på alla stora titlar som kommer närmaste 2-3 åren. Känner också att jag har dåligt tålamod för har inget grafikkort över huvudtaget just nu så är helt inställd på något av Nvidias kort som kommer nu i september. Jag har redan bokat ett vattenblock till 3080/3090 referens så jag lär inte köpa AMD iaf.
CPU uppgraderar jag vid behov.
Hur tänker du själv?
Problemet är att det är vädigt CPU-krävande att spela i 144hz, såpass att även den bästa processorn i marknaden kommer begränsa i vissa spel.
Om du däremot spelar i 2160p60 så kan du nog klara dig med din gamla processor.