2020-09-07, 16:57
Medlem
Ja, som rubriken lyder. Vad fan ska man välja.

Om vi börjar med grafik korten 3080 och 3090. Finns det någon poäng med att köpa ett kort med 24 gb?

10gb och 24 gb är en extrem skillnad. Funkar 3080 att köra i 4k med bästa inställningar?

Om jag nu bestämt mig att köra på 3080 kortet. Varför inte satsa på en ps5a istället där spelen är optimerade för denna maskin? Kontrollerna är makalösa sägs det?.

Vet att det är många frågeställningar men jag är jävligt kluven. Hjälp mig få klarhet så är ni skyssta
Citera
2020-09-07, 17:16
Medlem
FiniteLifes avatar
Varför inte börja i andra änden och fundera över vilka spel du troligen kommer lägga ner 90% av tiden på?
Citera
2020-09-07, 17:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det snackas om ett 3080 med 16 eller 20GB så kanske värt att vänta lite till.

Sen som fler skriver, har du behovet med tanke på de spel du vill spela?
Citera
2020-09-07, 17:58
Medlem
Vänta till efter AMD visat sina kort.
Om dom nu kommer med ett kort som ligger mellan 3070-3080 med 16GB minne till ungefär samma pris som 3070 kommer det nog bli ett givet köp för mig.
Sägs att dom förmodligen lyckats få dom mer energieffektiv än nvidia också.

Men vi får vänta och se. Förhoppningsvis visar dom något i oktober.
Även om man inte tänker köpa AMD så kanske nvidia kommer svara med nå ti/super kort.
Citera
2020-09-07, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det snackas om ett 3080 med 16 eller 20GB så kanske värt att vänta lite till.

Sen som fler skriver, har du behovet med tanke på de spel du vill spela?

Jag tror att dessa kort nu vid lanseringen är lite av en fälla. Så fort de sålt tillräckligt med sådana så kommer kort med mer minne (mer lämpliga för kommande AAA spel).

Känns jävligt snålt med ett 3080 på 10GB, mitt budgetkort 1660 har 6Gb och dessa nyttjas vid spel till 100%.

Känns rätt uppenbart att NVIDIA ändrat taktik och anser sig vara så långt före konkurrensen att de kan lansera "mellankort" och inte flaggskeppen.

Vi får hoppas BIG NAVI kan leverera.
Citera
2020-09-07, 22:25
Medlem
adolf512s avatar
RTX 3090 är mer än dubbelt så dyr än 3080 för 20% mer prestanda när inte mer än 10GB GDDR6X används.

Jag tror tyvärr 10GB VRAM är förlite så jag kommer inte köpa 3080 10GB för egen del, mer VRAM kan också vara bra för CUDA (speciellt i windows 10)

Nya kort (ex 3080ti 20GB) kan komma men troligtvis inget bättre än 3090.

PS5 kommer vara betydligt sämre än 3070ti 16GB och bra system i övrigt.

De flesta PS5 spel kommer inte ens erbjuda ett 120hz läge, själv anser jag att 120hz är förlite.
Citera
2020-09-12, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
RTX 3090 är mer än dubbelt så dyr än 3080 för 20% mer prestanda när inte mer än 10GB GDDR6X används.

Jag tror tyvärr 10GB VRAM är förlite så jag kommer inte köpa 3080 10GB för egen del, mer VRAM kan också vara bra för CUDA (speciellt i windows 10)

De flesta PS5 spel kommer inte ens erbjuda ett 120hz läge, själv anser jag att 120hz är förlite.

Jag står själv och velar mellan att "snåla", dvs köpa 3080 nu och kanske uppgradera senare alternativt satsa på ett 3090 direkt även om det är dyrt som fan, slänga på vattenblock och call it a day för de närmaste 3-4 åren minst. Kanske hade varit skönast i längden ändå.
Citera
2020-09-12, 21:31
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Jag står själv och velar mellan att "snåla", dvs köpa 3080 nu och kanske uppgradera senare alternativt satsa på ett 3090 direkt även om det är dyrt som fan, slänga på vattenblock och call it a day för de närmaste 3-4 åren minst. Kanske hade varit skönast i längden ändå.
Värt att nämna angående 3090 är att det inte finns någon matchande CPU om du spelar i över 120fps så dy kommer inte kunna dra full nytta av kortet innan du uppgraderar till typ zen 3 eller bättre (kommer tidigast nästa månad).

Har du någon övergångs CPU du kan använda tillsvidare?
Citera
2020-09-13, 10:36
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Vänta till efter AMD visat sina kort.
Om dom nu kommer med ett kort som ligger mellan 3070-3080 med 16GB minne till ungefär samma pris som 3070 kommer det nog bli ett givet köp för mig.
Sägs att dom förmodligen lyckats få dom mer energieffektiv än nvidia också.

Men vi får vänta och se. Förhoppningsvis visar dom något i oktober.
Även om man inte tänker köpa AMD så kanske nvidia kommer svara med nå ti/super kort.

AMD finns där för att hålla nvidias priser i schack. Fast att använda energisnål som säljknep funka rinte riktigt tycker jag. Det är som att säga vi har en bensinsnål variant av en ferrari. Dessa enheter får kosta energi. Sålänge det inte går till en överdrift såklart. Ryzen tycker jag annars AMD har lyckats bra med.
Citera
2020-09-13, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
AMD finns där för att hålla nvidias priser i schack. Fast att använda energisnål som säljknep funka rinte riktigt tycker jag. Det är som att säga vi har en bensinsnål variant av en ferrari. Dessa enheter får kosta energi. Sålänge det inte går till en överdrift såklart. Ryzen tycker jag annars AMD har lyckats bra med.

Både nvidia och amd använder energieffektivitet som säljargument, men jag själv bryr mig inte värst mycket.
Nämnde det mer för att AMD annars brukar vara motsattsen och lyckas dom vara mer energisnål än nvidia så skulle jag bli glatt förvånad.
Citera
2020-09-15, 13:05
Medlem
Citat:

Funderade själv där ett tag på ett Xbox Series X men tror inte AAA-titlarna kommer se lika bra ut på den hårdvaran jämfört med PC. Dom snackar om 4k/30fps i några stora spel som ska släppas till Series X men jag vill nog ha det där lilla extra i detalj och 60 fps iaf, så då är det väl fortfarande PC som gäller. Lite synd för det blir ju extremt mycket dyrare. Fördelen är att man kan spela spel med tangentbord+mus också. Jag har alltså datorskrivbordet i anslutning till 4K-TV och soffa, så det är en allt-i-ett-maskin jag vill ha. 3080 Ti 20Gb hade säkert varit perfekt för mig men det kommer troligen hamna någonstans mellan 3080 och 3090 i pris ändå så kanske lika bra att betala någon tusenlapp extra för 3090 24Gb då. Också slipper man vänta ytterligare en månad...

Citat:
Värt att nämna angående 3090 är att det inte finns någon matchande CPU om du spelar i över 120fps så dy kommer inte kunna dra full nytta av kortet innan du uppgraderar till typ zen 3 eller bättre (kommer tidigast nästa månad).

Har du någon övergångs CPU du kan använda tillsvidare?

Jag har en gammal 4790k 4c/8t 4.4GHz (dock 16Gb 2133MHz minnen) som börjar bli allt mer ansträngd när man spelar på 144Hz skärm så kanske är dags att uppgradera där men har faktiskt inte riktigt sett behovet. Var lite sugen på Intels 10900k eller liknande men med intel så får man ju fortfarande inget stöd för PCIe 4.0 nvme ssd tyvärr. Spelmässigt spelar det inte stor roll för jag tycker det ser bra ut även i 90-100 fps (på G-sync skärm).

Viktigast är nog att GPUn orkar 4k/60fps (Det är vad min LG Oled TV klarar, men kan ju byta upp mig eventuellt till 120Hz) med allt på max på alla stora titlar som kommer närmaste 2-3 åren. Känner också att jag har dåligt tålamod för har inget grafikkort över huvudtaget just nu så är helt inställd på något av Nvidias kort som kommer nu i september. Jag har redan bokat ett vattenblock till 3080/3090 referens så jag lär inte köpa AMD iaf.

CPU uppgraderar jag vid behov.

Hur tänker du själv?
Senast redigerad av XrayCharles 2020-09-15 kl. 13:34.
Citera
2020-09-15, 17:32
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Funderade själv där ett tag på ett Xbox Series X men tror inte AAA-titlarna kommer se lika bra ut på den hårdvaran jämfört med PC. Dom snackar om 4k/30fps i några stora spel som ska släppas till Series X men jag vill nog ha det där lilla extra i detalj och 60 fps iaf, så då är det väl fortfarande PC som gäller. Lite synd för det blir ju extremt mycket dyrare. Fördelen är att man kan spela spel med tangentbord+mus också. Jag har alltså datorskrivbordet i anslutning till 4K-TV och soffa, så det är en allt-i-ett-maskin jag vill ha. 3080 Ti 20Gb hade säkert varit perfekt för mig men det kommer troligen hamna någonstans mellan 3080 och 3090 i pris ändå så kanske lika bra att betala någon tusenlapp extra för 3090 24Gb då. Också slipper man vänta ytterligare en månad...
Att vänta på ny hårdvara slutar ofta i besvikelse från egen erfarenhet, är ibland som det lönar sig men ofta visar det sig att den nya produkten man väntade på inte var i närheten av så bra som man hoppades.

Nvidia kommer inte släppa 3080ti eller liknande till bra pris om de inte blir pressade till det av AMD och det var längesedan AMD inte gjorde folk besvikna vid lansering av nya grafikkort.

Jag tror AMD kommer släppa ett kort som slår 3070 men jag tror inte de kommer slå 3090, det är därför nvidia inte lär släppa ett bättre kort än 3090 för vanliga konsumenter (kan komma som "quadro" och kosta 70000 sek),

https://www.youtube.com/watch?v=bx8RwwPNHKM

Citat:
Jag har en gammal 4790k 4c/8t 4.4GHz (dock 16Gb 2133MHz minnen) som börjar bli allt mer ansträngd när man spelar på 144Hz skärm så kanske är dags att uppgradera där men har faktiskt inte riktigt sett behovet. Var lite sugen på Intels 10900k eller liknande men med intel så får man ju fortfarande inget stöd för PCIe 4.0 nvme ssd tyvärr. Spelmässigt spelar det inte stor roll för jag tycker det ser bra ut även i 90-100 fps (på G-sync skärm).

Viktigast är nog att GPUn orkar 4k/60fps (Det är vad min LG Oled TV klarar, men kan ju byta upp mig eventuellt till 120Hz) med allt på max på alla stora titlar som kommer närmaste 2-3 åren. Känner också att jag har dåligt tålamod för har inget grafikkort över huvudtaget just nu så är helt inställd på något av Nvidias kort som kommer nu i september. Jag har redan bokat ett vattenblock till 3080/3090 referens så jag lär inte köpa AMD iaf.

CPU uppgraderar jag vid behov.

Hur tänker du själv?
Problemet är att det är vädigt CPU-krävande att spela i 144hz, såpass att även den bästa processorn i marknaden kommer begränsa i vissa spel.

Om du däremot spelar i 2160p60 så kan du nog klara dig med din gamla processor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in