2020-09-12, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns som sagt redan fem studier som pekar på pre-existerande korsreaktivitet för vissa av de peptider som finns generellt för coronavirus för den cellmedierade responsen. Seroprevalensen mot endemiska coronavirus är som högst bland barn och minskar successivt ju äldre vi blir. Det är visat i många äldre studier. Sedan kommer det alltid finnas undantag där barnen möter just SARS-CoV-2 som sitt första coronavirus. Barn har också lite andra förutsättningar som rör immunsystemet än vuxna som kan förklara skillnader.

De så kallade klusterutbrotten kan mycket väl vara orsakad av oss själva genom de restriktioner som finns. En relativt hög R0 tillsammans med distansering etc kommer att innebära lokala utbrott. Utan distansering eller lockdowns skulle viruset spridas mycket jämnare.
Intressant teori med att vi skapar klustrena själva, men jag tror inte det är möjligt.

Jag läste en studie nånstans där de hade datormodellerat olika scenarior, där de dels varierade smittsamheten mellan olika individer, och dels varierade mottagligheten (preexisterande immunitet).

Variation i smittsamhet förändrade ingenting, förutom hastigheten hos förloppet. Fördelningen av smittan blev alltid helt homogen.

Det enda som gav upphov till spontan klusterbildning var om det fanns variationer i mottaglighet hos befolkningen.

Man skulle ju kunna spekulera i om handtvättning m.m. är mer utbrett i vissa grupper, och förändrar mottagligheten på konstgjord väg. Men personligen tror jag inte det är förklaringen. Det är antagligen mycket större variation i hygien mellan individer inom en grupp, vilket borde ta ut den effekten.

Om det stämmer att man bara får klusterbildning vid skillnader i mottaglighet, så ser jag ingen annan plausibel förklaring till klusterbildning än preexisterande korsimmunitet.
Citera
2020-09-12, 08:42
Medlem
"NYE CORONAPROTESTER I TYSKLAND"

"Den største av demonstrasjonene blir arrangert i Wiesbaden, der det er ventet at 3000 mennesker møter opp.

I Hanover planlegger omtrent 2000 demonstranter å uttrykke sin mening om tiltakene som er innført for å begrense spredningen av coronaviruset i Tyskland. En motdemonstrasjon i samme by er ventet å tiltrekke om lag 1600 personer. Den sistnevnte demonstrasjonen er arrangert av det tyske fagforbundet DGB og bærer navnet «For beskyttelse av helse og mot konspirasjonsteorier»."
Citera
2020-09-12, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Intressant teori med att vi skapar klustrena själva, men jag tror inte det är möjligt.

Jag läste en studie nånstans där de hade datormodellerat olika scenarior, där de dels varierade smittsamheten mellan olika individer, och dels varierade mottagligheten (preexisterande immunitet).

Variation i smittsamhet förändrade ingenting, förutom hastigheten hos förloppet. Fördelningen av smittan blev alltid helt homogen.

Det enda som gav upphov till spontan klusterbildning var om det fanns variationer i mottaglighet hos befolkningen.

Man skulle ju kunna spekulera i om handtvättning m.m. är mer utbrett i vissa grupper, och förändrar mottagligheten på konstgjord väg. Men personligen tror jag inte det är förklaringen. Det är antagligen mycket större variation i hygien mellan individer inom en grupp, vilket borde ta ut den effekten.

Om det stämmer att man bara får klusterbildning vid skillnader i mottaglighet, så ser jag ingen annan plausibel förklaring till klusterbildning än preexisterande korsimmunitet.

Klustrena i Sverige har i stort varit relaterade till demografiska, kulturella och socioekomoniska skillnader. Personer som lever trängre och inte kan distansera sig eller har möjlighet att välja att stanna hemma när man är sjuk eller jobba hemifrån. Där har du din variation i mottaglighet.
Citera
2020-09-12, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Javisst kommer Covid-19 bli mindre effektivt med tiden om vi har tur, men en bra men dock delvis lösning på problemet är att kunskapen om hur man hanterar viruset har ökat och ökar tills det kommer ett vaccin.
Så under tiden så tvätta händerna!

Alla virus muterar till snällare variant, sen vad det beror på vet ingen evolution överlevnad kanske?
Varför skulle viruset förgöra sin värld som den kan gotta sej på?
Jag är ganska säker på att viruset redan har muterat till snällare variant, det verkar öka i antal smittade men sjunker rejält med antal döda
Citera
2020-09-12, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tror att inom familjen smittas man oftast innan den sjuke visar symptom vilket gör att det är extremt viktigt att hela familjen stannar hemma om någon testar positivt.

AT nämnde i nån intervju något som förbryllat dom ang. Viruset som ej går förklara,
Och det va just fall där en familjemedlem varit sjuk men inte smittat dom andra i familjen...
Så det måste nästan vara så att det är låg risk att bli smittad och man måste ha maximal otur....

Fast o andra sidan e vi lite olika i min familj kan den minsta bli sjuk sen blir alla sjuka en efter en men jag blir aldrig sjuk...
Citera
2020-09-12, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Många tror att en skvätt handsprit rensar bort smittan, jag tror faktiskt inte det. Att tvätta händerna med sköljande vatten och tvål är bättre eller har du inte vatten där du bor?

Det är lika bra har studier visat....
Spriten går dock fortare
Citera
2020-09-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Klustrena i Sverige har i stort varit relaterade till demografiska, kulturella och socioekomoniska skillnader. Personer som lever trängre och inte kan distansera sig eller har möjlighet att välja att stanna hemma när man är sjuk eller jobba hemifrån. Där har du din variation i mottaglighet.
Fast de skillnaderna är inte alls så stora som du verkar tro:

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/06/2-juni-antal-smittade-och-avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/

Tensta har bara 70% högre prevalens och dödlighet än Östermalm.
Citera
2020-09-12, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Precis. Jag vill också lägga till en sak. Om det är så att barn inte smittar undrar jag varför det står att barn/elever ska stanna hemma när de uppvisar symtom

Dum fråga, man sKall alltid vara hemma om det så är vanlig enkel flunsa, varför smitta ner andra??
Citera
2020-09-12, 09:32
Medlem
Av 26 ateleter fick flera problem med hjärtat efter dom fick Corona.
#COVID causes serious damage to the heart and other major organs: lungs, brain, kidneys.

Out of 26 apparently healthy young athletes, about half of them ended up with injuries to their heart tissue, despite no or mild symptoms.

Expect worse impacts in pts w severe symptoms.
https://twitter.com/SafaMote/status/1304538592010801152
Bra varning till dom som inte tror att sådana personer kan få problem av Corona.
Citera
2020-09-12, 09:43
Medlem
Kämpendahls avatar
Det var då en herrans tur att regeringen och myndigheterna inte lyssnade på alarmisterna i den här tråden som vill att skolorna skulle vara stängda i höst. Vissa ville till och med göra en lock down. Den av alarmisterna befarade smittspridningen i skolorna verkar ha uteblivit.

Det verkar också som att Sveriges linje ändå var långsiktigt hållbar, bortsett från alltför många döda då. Men nu har vi till skillnad från många andra länder en stabilitet i smittspridningen och vi lever ungefär som vi gjort under hela pandemin med att följa rekommendationer från myndigheter. Vi har inte tummat på krav om t.ex. att max 50 personer får samlas på evenemang etc. Andra länder har kört hårt med lockdown och när de lättar upp så ökar smittspridningen och de inför restriktioner igen, för att sedan åter lätta på restriktioner och smittan tar fart igen. Det betyder inte att det är lugnt ännu, men det är nog lättare att leva i länder som har lite kontinuitet. Våra grannländers stängning av gränserna mot Sverige hjälpte föga. Nu är det vi som skulle behöva stänga våra gränser mot dem istället
Citera
2020-09-12, 09:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Av 26 ateleter fick flera problem med hjärtat efter dom fick Corona.
#COVID causes serious damage to the heart and other major organs: lungs, brain, kidneys.

Out of 26 apparently healthy young athletes, about half of them ended up with injuries to their heart tissue, despite no or mild symptoms.

Expect worse impacts in pts w severe symptoms.
https://twitter.com/SafaMote/status/1304538592010801152
Bra varning till dom som inte tror att sådana personer kan få problem av Corona.

Är ju huvudanledningen till att man vill undvika covid19... Inte kul om ens kondition blir sämre och man riskerar framtida komplikationer pga skador på hjärtvävnaden.

Intressant om man lyckas lista ut hur detta kan undvikas. Inflammationshämmande profylax? Kan D vitamin minska risken mm.
Citera
2020-09-12, 09:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tror att inom familjen smittas man oftast innan den sjuke visar symptom vilket gör att det är extremt viktigt att hela familjen stannar hemma om någon testar positivt.

Skall smittkedjan brytas så finns det nog inget alternativ till att isolera hela familjen. Nu har ju inte det varit målsättningen utan enbart att dämpa smittspridningen. Därav ”stanna hemma om du är sjuk”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in