Citat:
Intressant teori med att vi skapar klustrena själva, men jag tror inte det är möjligt.Det finns som sagt redan fem studier som pekar på pre-existerande korsreaktivitet för vissa av de peptider som finns generellt för coronavirus för den cellmedierade responsen. Seroprevalensen mot endemiska coronavirus är som högst bland barn och minskar successivt ju äldre vi blir. Det är visat i många äldre studier. Sedan kommer det alltid finnas undantag där barnen möter just SARS-CoV-2 som sitt första coronavirus. Barn har också lite andra förutsättningar som rör immunsystemet än vuxna som kan förklara skillnader.
De så kallade klusterutbrotten kan mycket väl vara orsakad av oss själva genom de restriktioner som finns. En relativt hög R0 tillsammans med distansering etc kommer att innebära lokala utbrott. Utan distansering eller lockdowns skulle viruset spridas mycket jämnare.
De så kallade klusterutbrotten kan mycket väl vara orsakad av oss själva genom de restriktioner som finns. En relativt hög R0 tillsammans med distansering etc kommer att innebära lokala utbrott. Utan distansering eller lockdowns skulle viruset spridas mycket jämnare.
Jag läste en studie nånstans där de hade datormodellerat olika scenarior, där de dels varierade smittsamheten mellan olika individer, och dels varierade mottagligheten (preexisterande immunitet).
Variation i smittsamhet förändrade ingenting, förutom hastigheten hos förloppet. Fördelningen av smittan blev alltid helt homogen.
Det enda som gav upphov till spontan klusterbildning var om det fanns variationer i mottaglighet hos befolkningen.
Man skulle ju kunna spekulera i om handtvättning m.m. är mer utbrett i vissa grupper, och förändrar mottagligheten på konstgjord väg. Men personligen tror jag inte det är förklaringen. Det är antagligen mycket större variation i hygien mellan individer inom en grupp, vilket borde ta ut den effekten.
Om det stämmer att man bara får klusterbildning vid skillnader i mottaglighet, så ser jag ingen annan plausibel förklaring till klusterbildning än preexisterande korsimmunitet.