Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Nej,jag är inte bara för sk "extremfall'. Folkhälsomyndigheten har t.ex öppnat för lokala smittskyddsåtgärder i Sverige, vilket jag tycker är helt rätt. Frågan är bara om Sveriges balanserade åtgärder skall betecknas som ett extremfall.
Det gäller ju inte bara att ”öppna upp för” i teorin, det gäller ju att det blir bra i praktiken med och att man gör tillräckligt ;-) Det är mycket som låter vettigt på pappret men jag anser att man gjorde för lite och försent. Bara att hoppas man lär sig av det då framöver...
Läser man exempelvis den pandemiberedskapsplan som finns så handlar många av återgärderna där om saker som man gör INNAN det ens klassas som en pandemi, eller så tidigt som möjligt, definitivt innan dödsfallen började skena iväg efter mitten av mars.
Man pratar exempelvis om hur viktigt det är med smittspårning och att vi utökar testerna, likväl var det väldigt begränsat ända fram till juni. Det var både flest provtagningar och flest bekräftat smittade först tre månader EFTER att det var flest döda, flest på sjukhusen, flest på intensivvården.
Vilket för mig pekar på hur viktigt det är att komma igång i tid med testerna så man drar rätt slutsatser av kurvorna och får bättre koll på var det behövs göras mer. Folkhälsomyndigheten säger ju själv i deras rapporter att antal provtagningarna påverkar antalet bekräftat smittade, och att det gör kurvorna osäkra när man testar i varierande utsträckning.
Jag vet att man har massa ursäkter varför så få blev provtagna i mars/april, men alla grannländerna kom igång snabbare. Inte bara med provtagningar/smittspårning, utan det mesta vad jag kan se.
Nu ser ju inte jag heller Italien som ett lyckat exempel men vad jag ser att vi har gemensamt med Italien: Att vi var tröga gällande att agera i starten. Därför tror jag att två länder med helt olika strategier slutar med många dödsfall... Vi har därför mer likheter med Italien i antalet dödsfall/invånare än vi har jämfört med våra grannländer.
Det har mindre med strategin vi valde att göra tror jag än med tiden det dröjde innan vi agerade och att det var massa misstag på ålderdomshemmen. Osv. Våra grannländer tycker jag har visat att om man agerar i tid så behöver man inte gå så långt som man gjorde i länder som Italien.
Så visst, OM man framöver agerar snabbare och i tid så utesluter jag inte ett mer lyckat resultat framöver även med våra strategier. Om vi exempelvis följer vår egen pandemiberedskapsplan OCH gör saker i tid. Alltså inte långt efter skadan redan är skedd. Men det är inget jag törs lita på efter 5800 dödsfall föränns jag ser det.