2020-09-10, 15:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Konversationen var mellan mig och nurseratched. Läs vad original frågan var.
Men det var inte dig hon svarade. Får hon inte svara på andras inlägg? WTF? Nog trams!
Citera
2020-09-10, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det tror du ikke i gør?
"Observera att eventuellt misslyckade (ej bedömbara) provtagningar inte räknas med i statistiken. "

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Citera
2020-09-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Stockholm Skåne och Västragötaland mest +fall idag med
Stockholms siffra är för dagen den högsta på 3 veckor där.

Norges siffror kom nu
+1 död
+0 iva
+55 fall

Fast du vet ju att de inte är jämförbara!
Varför lägger du ut dessa siffror?
Dom är ju inte kompletta. Det är dom först vid midnatt
Citera
2020-09-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Verklig smitta är en sak, men om jag gör 20% fler tester och hittar 10% fler smittade, sedan jämför jag det med föregående siffra. Har man då fler smittade i samhället vid det första mättillfället eller vid det andra mättillfället?

Det vet vi faktiskt inget om för vi har inte nog med data för att avgöra om det är fler smittade i samhället vid första eller andra tillfället. De sjukaste kommer att testas oavsett hur många tester du gör, de kommer att dominera dina siffror på hur många sjuka det finns. Du måste veta hur många de är för att ens kunna jämföra siffrorna. Och även om du vet hur många de är så kan du fortfarande inte anta att det är ett linjärt beroende mellan antalet utförda tester (därutöver) och hur många smittade det finns.

Slutsatsen är därmed att utifrån de siffror som finns så kan vi inte dra några som helst slutsatser. Om antalet smittade minskar trots att fler testas, ja då vet man att antalet smittade är färre, men annars vet man inte hur antalet tester påverkar antalet smittade (för att kunna veta det fullt ut så måste man veta hur många smittade det finns totalt vid den tidpunkten). Sannolikheter vi mätningar av detta slaget är inte lätt att jobba med...

Om du pratar om helt slumpvis testning så bör 20% ökad testning och 10% fler fall betyda att det är färre smittade.

Befolkning: 100
Smittade: 50

Du genomför 50 tester - varje test har 50% chans att vara positivt så vi säger att du hittar 25 fall.

Smittade: 45

Du genomför 60 tester (20% mer) - varje test har 45% chans att vara positivt så vi säger att du hittar 27 fall (10% mer)

Det genomförs såna slumpvisa testningar:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/september/nya-resultat-fran-undersokning-av-forekomsten-av-covid-19-i-sverige/

Slutet av april - 0,9% hade Covid19
Slutet av maj - 0,3% hade Covid19
Nu - 0,0% hade Covid19 - vilket betyder att det helt enkelt inte hittades en enda smittad av de utvalda - inte att det är helt fritt från covid 19.
Senast redigerad av Kalmar2004 2020-09-10 kl. 15:48.
Citera
2020-09-10, 15:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Varför måste ni alltid ljuga? IHME:s prognos för 10:e september är intervallet 5.46-16.64. 61 döda idag är något som du hittat på.

61 om dagen från nu till 1 januari är genomsnittet som krävs för att den där normalkurvan ska bli verklighet. Om vi nu inte inför munskydd då, för då blir det plötsligt mirakulöst nära 0 dagliga dödsfall.

Om du anser att det är en rimlig prognos tycker jag synd om dig.
Citera
2020-09-10, 15:48
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Fast du vet ju att de inte är jämförbara!
Varför lägger du ut dessa siffror?
Dom är ju inte kompletta. Det är dom först vid midnatt

Jag förstår inte att du orkar. Vi har ju redan konstaterat att TonyDR inte besvarar några som helst kritiska frågor. Han tror väl att FB är hans privata blogg och inte ett diskussionsforum.
Citera
2020-09-10, 15:48
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Oroväckande utveckling. Enligt IHME:s prognos är det i mitten av oktober som kurvan börjar sticka iväg om vi inte inför munskydd-påbud.

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections
Ja, de har ju visat sig vara fantastiska på att göra prognoser i ett halvår nu, brukar bara ha fel på några hundra till några tusen procent exakt varje gång.
Trodde faktiskt man sett länk till den sidan för sista gången men icke.
Citera
2020-09-10, 15:49
Medlem
Danmark testar mycket nu

Danmark
Test/befolkning
10 augusti 302,951
10 september 489,418
Ökning +186467

Sverige
Test/befolkning
10 augusti 85,425
10 september 123,671
Ökning +38246
Citera
2020-09-10, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om du pratar om helt slumpvis testning så bör 20% ökad testning och 10% fler fall betyda att det är färre smittade.

Smittade: 50

Du genomför 50 tester - varje test har 50% chans att vara positivt så vi säger att du hittar 25 fall.

Smittade: 45

Du genomför 60 tester (20% mer) - varje test har 45% chans att vara positivt så vi säger att du hittar 27 fall (10% mer)

Det genomförs såna slumpvisa testningar:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/september/nya-resultat-fran-undersokning-av-forekomsten-av-covid-19-i-sverige/

Slutet av april - 0,9% hade Covid19
Slutet av maj - 0,3% hade Covid19
Nu - 0,0% hade Covid19 - vilket betyder att det helt enkelt inte hittades en enda smittad av de utvalda - inte att det är helt fritt från covid 19.

Med rent slumpvis testning så är det så, men de tester som man själv anmäler sig till eller som utförs baserat på ens hälsotillstånd är inte slumpvisa.

Det är uppenbart mycket mindre covid just nu, men frågan är om det är en stegring från en låg nivå på gång eller inte. Det verkar som en viss ökning kan ha infunnit sig de senaste två veckorna men vi har inte tillräckligt bra data för att definitivt kunna avgöra detta.
Citera
2020-09-10, 15:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Japp.
Men allt handlar inte om antalet utförda test (även om jag önskat att Sverige testat lika mycket)
För mig känns utvecklingen i Danmark mer oroande än den i Sverige.
Just nu iaf.
Den är inte mer oroande än den i Sverige men oroande är den. Även för oss till viss del. Nu har de iofs god kontroll med utvidgad testning men skulle det utveckla sig på Jylland och i Storköpenhamn kan det sprida sig vidare till Skåne. Ska man bry sig så är det inte Norge och Finland vi ska titta på.

Någon som vet omfattning på trafiken på Kastrup nu för tiden? Hur ser det ut med resande och kontroller?
Citera
2020-09-10, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej,jag är inte bara för sk "extremfall'. Folkhälsomyndigheten har t.ex öppnat för lokala smittskyddsåtgärder i Sverige, vilket jag tycker är helt rätt. Frågan är bara om Sveriges balanserade åtgärder skall betecknas som ett extremfall.
Det gäller ju inte bara att ”öppna upp för” i teorin, det gäller ju att det blir bra i praktiken med och att man gör tillräckligt ;-) Det är mycket som låter vettigt på pappret men jag anser att man gjorde för lite och försent. Bara att hoppas man lär sig av det då framöver...

Läser man exempelvis den pandemiberedskapsplan som finns så handlar många av återgärderna där om saker som man gör INNAN det ens klassas som en pandemi, eller så tidigt som möjligt, definitivt innan dödsfallen började skena iväg efter mitten av mars.

Man pratar exempelvis om hur viktigt det är med smittspårning och att vi utökar testerna, likväl var det väldigt begränsat ända fram till juni. Det var både flest provtagningar och flest bekräftat smittade först tre månader EFTER att det var flest döda, flest på sjukhusen, flest på intensivvården.

Vilket för mig pekar på hur viktigt det är att komma igång i tid med testerna så man drar rätt slutsatser av kurvorna och får bättre koll på var det behövs göras mer. Folkhälsomyndigheten säger ju själv i deras rapporter att antal provtagningarna påverkar antalet bekräftat smittade, och att det gör kurvorna osäkra när man testar i varierande utsträckning.

Jag vet att man har massa ursäkter varför så få blev provtagna i mars/april, men alla grannländerna kom igång snabbare. Inte bara med provtagningar/smittspårning, utan det mesta vad jag kan se.

Nu ser ju inte jag heller Italien som ett lyckat exempel men vad jag ser att vi har gemensamt med Italien: Att vi var tröga gällande att agera i starten. Därför tror jag att två länder med helt olika strategier slutar med många dödsfall... Vi har därför mer likheter med Italien i antalet dödsfall/invånare än vi har jämfört med våra grannländer.

Det har mindre med strategin vi valde att göra tror jag än med tiden det dröjde innan vi agerade och att det var massa misstag på ålderdomshemmen. Osv. Våra grannländer tycker jag har visat att om man agerar i tid så behöver man inte gå så långt som man gjorde i länder som Italien.

Så visst, OM man framöver agerar snabbare och i tid så utesluter jag inte ett mer lyckat resultat framöver även med våra strategier. Om vi exempelvis följer vår egen pandemiberedskapsplan OCH gör saker i tid. Alltså inte långt efter skadan redan är skedd. Men det är inget jag törs lita på efter 5800 dödsfall föränns jag ser det.
Citera
2020-09-10, 16:05
Medlem
Sånt här skrattar norrmän åt tror jag.
”...strategin mot coronaviruset har fungerat bra. Det säger Anders Tegnell...efter att ha fått en fråga om Sveriges hantering varit mer beständig än den norska.”

Sverige 5843 döda
Norge 264 döda

Siffror säger nog mer än Tegnells ord i det här fallet.
https://twitter.com/AndersKretz/status/1304039708515860481
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in