2020-09-10, 07:42
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso
Jag förstår att de som är dömda i tvistemål eller i brott och därigenom får en röd varningstriangel på sig vill att detta inte ska synas för andra.

Däremot har jag inget emot MrKoll, tvärtom så gillar jag sidan.

Om en gäldenär vill undvika att få en dom på sig (för att undvika att få en varningstriangel) så kan ett hot om stämning vara effektivt för att få denne att betala sin skuld eller komma till en uppgörelse.

Mvh
TorOchPederInkasso

Röd triangel får man även om man är frikänd i ett enkelt trafikmål i tingsrätten.

"Åtalad i brottmål"
Citera
2020-09-11, 19:57
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaporizhia
Beskedet har kommit om man läser rapporten.

Kommiteén föreslår att "vanlig" lag ska kunna appliceras och det ska finnas ett förbud
mot att sammanställa sökbara personuppgifter i databas.
Så ingen grundlagsändring behövs för beslutet.


Tyvärr är det inte helt sant.
För att en vanlig lag ska kunna göra undantag för "Grundlag" Ska det anges i den grundlagen att "Genom lag får man.." och vad kommiteén har föreslagit är att det i grundlagen medges regleringar i vanlig lag.
Således föreslår de att lagen träder i kraft 1 Januari 2023.

Sid 419.
Kommitténs förslag: Samtliga författningsförslag bör träda i kraft
den 1 januari 2023.


Ur förslaget om grundlagsändring sid 428.

Bestämmelserna i denna grundlag hindrar inte att det i lag meddelas
föreskrifter om förbud mot offentliggörande av personuppgifter
1. som avslöjar etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller
medlemskap i fackförening,
2. om hälsa, sexualliv eller sexuell läggning,
3. som består av genetiska uppgifter eller biometriska uppgifter
för att entydigt identifiera en fysisk person, eller
4. som rör fällande domar i brottmål och lagöverträdelser som innefattar brott eller därmed sammanhängande säkerhetsåtgärder.

Så på så sätt genom ändringen i grundlagen ( tillägg av punkt 4 ) får de lov att göra en vanlig lag som hanterar sådana frågor. Anledningen är att det inte vill ha för detaljerad reglering i en grund lag och att det kan finnas vissa anledningar till att vissa uppgifter får röjas eller hur man nu ska uttrycka det.
I alla fall så riskerar det ta än längre tid att få igenom detta då även en vanlig lag ska göras eller kanske ändras i. Kommittén diskuterade även mycket av den gällande regleringen och den kanske räcker till nu när det medges i grundlagen att andra lagar begränsar friheten ( Tryck och yttrande-friheten. ). Det finns alltså många lagar redan som skulle sätta stop för dessa sidor men där har väl datainspektionen menat att grundlagen har varit för stark. Nu medges begränsningar i alla fall från 2023 om det nu går igenom..

Allmänt sätt kan man säga om systemet att grundlagar med fri och rättigheter, Europa konventionen m.m. ger dig rättigheter. Sedan om det tillåts genom samma grundlag får man genom lag begränsa dessa i vissa situationer.
Citera
2020-09-11, 22:22
  #135
Medlem
Men va fan är det för skitföretag? Har aldrig hört talas om det förut men var ju förstås tvungen att kolla uppgifterna som finns om mig. Inte en siffra rätt. Var hämtar dom sin information ifrån egentligen?
Citera
2020-09-12, 04:12
  #136
Medlem
B´stards avatar
Domar gallras ut efter 5 eller 10 år, så att det skulle synas efter det hos mrkoll är såklart en ren lögn.

"– Vi gör den bedömningen att också brottslingar har rätt till ett liv efter att han eller hon sonat sitt brott. En rattonykterhet för 25 år sedan ska exempelvis inte ligga till last när man söker ett jobb, säger Tuve Skånberg (KD), ledamot i konstitutionsutskottet."


Undrar hur han tänker här, ska det förbjudas att diskutera brottshistoria? Måste namnen på förbrytarna maskas? Censurera wikipedia kanske?


Men grattis alla peddon, mördare och bedragare - nu blir det lättare för er att fortsätta eran verksamhet...
Citera
2020-09-12, 04:25
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Domar gallras ut efter 5 eller 10 år, så att det skulle synas efter det hos mrkoll är såklart en ren lögn.

"– Vi gör den bedömningen att också brottslingar har rätt till ett liv efter att han eller hon sonat sitt brott. En rattonykterhet för 25 år sedan ska exempelvis inte ligga till last när man söker ett jobb, säger Tuve Skånberg (KD), ledamot i konstitutionsutskottet."


Undrar hur han tänker här, ska det förbjudas att diskutera brottshistoria? Måste namnen på förbrytarna maskas? Censurera wikipedia kanske?


Men grattis alla peddon, mördare och bedragare - nu blir det lättare för er att fortsätta eran verksamhet...

Min belastningsprick är gallrad, finns kvar hos mr koll.
Citera
2020-09-12, 09:01
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Min belastningsprick är gallrad, finns kvar hos mr koll.

Japp. Och på lexbase och verifiera finns uppgifterna kvar för alltid.

Det borde gå att kräva skadestånd för det
Citera
2020-09-13, 13:47
  #139
Medlem
Är det någon som vet hur man folkbokför sig på Kivra så som Simon har gjort? Är det lagligt? Det hade varit bra att göra för att komma bort från snokande grannar
Citera
2020-09-13, 19:19
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrkuuk1
Är det någon som vet hur man folkbokför sig på Kivra så som Simon har gjort? Är det lagligt? Det hade varit bra att göra för att komma bort från snokande grannar

Jag förstår att det är extremt integritetskränkande att vara föremål för dessa sidor.
Existensen av dem är horribel minst sagt.

Men ärligt talat, förstår om det är något "extra" känslig lagöverträdelse som finns lagrad om en men i övrigt så SKIT I DET! Min bergfasta uppfattning är att inte överdrivet många är intresserade av dessa sidor. Har aldrig hört om någon som använt dem (har många företagarvänner som har anställda och ingen har använt detta.)

Folk bryr sig mindre än man tror är min erfarenhet.
Citera
2020-09-17, 01:04
  #141
Medlem
Stämmer det att dessa sidor förbjuds? galet goda nyheter isåfall.
Mvh
Citera
2020-09-17, 21:09
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roseeen
Stämmer det att dessa sidor förbjuds? galet goda nyheter isåfall.
Mvh


Det är inte beslutat än. Remissvar är ett första steg av beslutsunderlaget och ska vara inkomna under December månad!

Utan att gå in djupare i ämnet kan man anta att det faktiskt kommer bli förbud mot denna typen av sidor. Klagomålen är många och högljudda. Ohållbart för beslutsfattarna att inte göra något åt saken denna gång. Enorma konflikter med GDPR

Men för att summera, går förslaget igenom (vilket är högst sannolikt) träder de nya reglerna i kraft strax efter årskiftet 2022 - 2023.
Citera
2020-09-18, 06:44
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaporizhia
Det är inte beslutat än. Remissvar är ett första steg av beslutsunderlaget och ska vara inkomna under December månad!

Utan att gå in djupare i ämnet kan man anta att det faktiskt kommer bli förbud mot denna typen av sidor. Klagomålen är många och högljudda. Ohållbart för beslutsfattarna att inte göra något åt saken denna gång. Enorma konflikter med GDPR

Men för att summera, går förslaget igenom (vilket är högst sannolikt) träder de nya reglerna i kraft strax efter årskiftet 2022 - 2023.
låter riktigt bra, gud vad skönt. Tusen tack för ditt svar!
Citera
2020-09-19, 11:07
  #144
Medlem
Jag tycker att så som det har fått gå till hittills är en ren katastrof.

Jag har själv blivit oskyldigt dömd till något allvarligt (inte mord, pedofili, våld eller våldtäkt) på helt vansinniga grunder. Nu ska jag upp i HR med större bevisning till min stora fördel MEN mitt liv är förstört pga lexbase och mr koll. Jag har alltid haft ett välordnat liv, bra utbildning, gott om vänner och så blev jag anklagad för en fruktansvärd sak för två år sedan. Oavsett om jag blir friad så står ändå om mig och mitt liv på dessa skitsidor. Jag kommer ha svårt att skaffa jobb, vänner, dejta mm

Ibland funderar jag seriöst på att ta mitt liv. Dels för att jag inte vill att alla omkring mig läser dem sjuka saker som står om mig (det gör mig genuint deprimerad) , och dels för att få Sverige att vakna. Någon måste göra något. Jag har börjat bruka alkohol i större mängder pga ångest. Pga mrkoll och lexbase har mitt liv börjat gå i en nedåtgående spiral med risk för att jag blir ett soc fall i framtiden med faktiska brott, och detta vill jag inte, jag tar hellre mitt liv.

Och själva rättsväsendet är en stor dagisgård med allvarliga brister. Men detta vågar man inte säga högt för då är man en "rättshaverist". Vi snackar om yttrandefrihet i Sverige, pffft, vilket skämt. Yttrandefrihet när det går till myndigheternas fördel Ja,men inte annars. Rättsväsendet sticker huvudet i sanden och vill inte inse ALLVARLIGA brister och göra ett försök till förbättringar.

Som ångestdämpande (utöver den stora mängden alkoholen) håller jag på att skriva en bok om allt det här och det som hänt mig. Jag har gott om material som intygar på hur ett människoliv KAN bli förstört av myndigheter, INKL mrkoll och lexbase. Mrkoll och lexbase ska sänkas i graven. Jag skiter i om mitt namn kommer ut, för mitt namn är ändå redan offentliggjort på diverse sajter som borde förbjudas.
__________________
Senast redigerad av Adriano87 2020-09-19 kl. 11:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in