2020-09-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har jag sagt något om stora källor till smittspridning? Vad jag säger är att från det att man påstått att barn knappt smittar alls så har de senaste studier visat att det är en faktor man bör hålla koll på. Speciellt när man nu har sett att även barn kan ha hög viral load i de övre luftvägarna utan att visa några andra symptom.

Nu när du tar upp influensa och smittsamhet. SCoV2 är mindre smittsamt än influensa. Så det är ett lindrigare luftvägsvirus än influensa på det viset.

Men:

Man utvecklar symptom redan efter 1-3 dagar vid influensa och blir påtagligt sjuk och kanske sängliggande medan vid COVID19 har man knappt några symptom under 5-10 dagar och kanske inte alls utvecklar några fast man har hög viral load. Under den tiden kan den smittade vara social aktiv i hög grad och på så sätt smitta ner fler då denne inte heller är märkbart sjuk så att unvikandefaktorn dessutom är låg.

Och detta gäller även naturligtvis för barn också vilket gör att risken ändå finns även om de inte är lika smittsamma som vid influensa.

Det finns platser i Sverige där den huvudsakliga smittspridningen under våren har skett genom högstadieskolor, men eftersom barnen inte testades och smittspårades så var det ju i praktiken omöjligt att belägga detta. Särskilt svårt är det ju när barnen ofta inte får några symtom eller väldigt milda symtom. Men de kan smitta ändå, något som jag är väldigt väl medveten om (då resten av min familj smittades av ett symtomfritt barn).
Citera
2020-09-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Riktigt så ovanligt är det väl inte?

Du har såklart rätt i att det kanske inte alls förekommer för såna här övre luftvägsinfektioner som C19, men ganska många av de sjukdomar vi vaccinerar mot (förutom influensa) ger livslång immunitet.

Hepatit A, TBE, vattkoppor, röda hund, mässling, påssjuka osv, kan man bara ha en gång, sen är man immun för livet. Det är bara antikropparna från vaccinen som inte är tillräckligt långlivade, och kräver upprepade doser för att trigga varaktig immunitet.

Några sjukdomar kan man få två gånger, som stelkramp, difteri och kikhosta. Därför måste man vaccineras hela fem gånger mot dessa sjukdomar, innan man fyller tio år.

Om jag inte misstar mig ger även influensa livslång immunitet, om det inte vore för att viruset muterar.
Nej OK jag generaliserar litet kanske men precis som du skriver är det vanligare med T-cellsimmunitet mot luftvägsvirus..
Citera
2020-09-11, 17:29
Medlem
Återigen få +döda i länder där det är många +fall

Exempel

Belgien
+0 döda
+877 fall

Nederländerna
+3 döda
+1270 fall

Tystkland
+4 döda
+1365 fall
Citera
2020-09-11, 17:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det finns platser i Sverige där den huvudsakliga smittspridningen under våren har skett genom högstadieskolor, men eftersom barnen inte testades och smittspårades så var det ju i praktiken omöjligt att belägga detta. Särskilt svårt är det ju när barnen ofta inte får några symtom eller väldigt milda symtom. Men de kan smitta ändå, något som jag är väldigt väl medveten om (då resten av min familj smittades av ett symtomfritt barn).
Exakt så! SCoV2 är ett lurigt virus och du brukar vara som mest smittsam i COVID19 i det asymtomatiska eller presymtomatiska stadiet ,och som minst när du är som mest allvarligt sjuk som när du ligger på IVA. Man har faktiskt dragit ner lite på larmen om smittsamhet bland de allvarligaste sjuka. Smitta kan dock ske vid vissa vårdåtgärder speciellt vid ex-och intuberingar.

Så mycket handlar om fysiologi också. Barn andas mindre luftmängder och hostar inte lika intensivt. Och de är kortare också.
Citera
2020-09-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Sedan dess har det avlidit 55 personer. Du kan få en dumstrut.

I augusti månad dog det ungefär 250 personer/dygn i vårt land. Av dessa dog det ca 2 personer/dygn med eller av covid. Vi får hoppas att dessa låga siffror håller i sig.
Citera
2020-09-11, 18:04
Medlem
LeeVans avatar
Redan den 21 april hade 600 000 stockholmare haft covid-19. Dessutom är viruset vääldigt smittsamt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smittskyddsexperten-minst-99-procent-vet-inte-om-att-de-har-haft-covid-19
Citera
2020-09-11, 18:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så i skolkorridoren smittar C19, men inte i klassrummen? 😳

Viruset smittar bara om du står upp. FHM regelverk är därför särskilt anpassat utifrån detta faktum. Uteserveringar undantagna.
Citera
2020-09-11, 18:18
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Redan den 21 april hade 600 000 stockholmare haft covid-19. Dessutom är viruset vääldigt smittsamt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smittskyddsexperten-minst-99-procent-vet-inte-om-att-de-har-haft-covid-19
Tveksamt. Det bor 950 000 personer i Stockholm https://start.stockholm/om-stockholms-stad/utredningar-statistik-och-fakta/statistik/befolkning/ och Giesecke påstår att 2/3delar hade haft covid ett par månader efter att pandemin startade?

Det är september nu, så vi skulle ha haft flockimmunitet i princip hela världen om detta stämde.
Citera
2020-09-11, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Och hur skulle då lagstiftningen se ut menar du? Fixar du fram ett exempel?

Som smittskyddslagen?

Den enskildes skyldighet att förebygga smittspridning
1 § Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.

2 § Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.

Den som vet att han eller hon bär på en allmänfarlig sjukdom är skyldig att lämna information om smittan till andra människor som han eller hon kommer i sådan kontakt med att beaktansvärd risk för smittoöverföring kan uppkomma.
Citera
2020-09-11, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Just precis. Att då själv inte inse att en kvinna som beger sig ut i samhället för att surfa trots symptom och nyligen utförd test inte tar ansvar för att förhindra smittspridningen är märkligt.

Som sagt om man springer runt bland folk på en trång krog inomhus är en sak, att surfa på vatten utomhus en annan.
Citera
2020-09-11, 18:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Tveksamt. Det bor 950 000 personer i Stockholm https://start.stockholm/om-stockholms-stad/utredningar-statistik-och-fakta/statistik/befolkning/ och Giesecke påstår att 2/3delar hade haft covid ett par månader efter att pandemin startade?

Det är september nu, så vi skulle ha haft flockimmunitet i princip hela världen om detta stämde.

Tveksamt? Noll koll skulle jag säga.
Citera
2020-09-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Den fanns, men Folkhälsomyndigheten ville inte testa mer.

Jasså? Vet du hur många som går med förkylningssymptom på vårvintern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in