Citat:
Har jag sagt något om stora källor till smittspridning? Vad jag säger är att från det att man påstått att barn knappt smittar alls så har de senaste studier visat att det är en faktor man bör hålla koll på. Speciellt när man nu har sett att även barn kan ha hög viral load i de övre luftvägarna utan att visa några andra symptom.
Nu när du tar upp influensa och smittsamhet. SCoV2 är mindre smittsamt än influensa. Så det är ett lindrigare luftvägsvirus än influensa på det viset.
Men:
Man utvecklar symptom redan efter 1-3 dagar vid influensa och blir påtagligt sjuk och kanske sängliggande medan vid COVID19 har man knappt några symptom under 5-10 dagar och kanske inte alls utvecklar några fast man har hög viral load. Under den tiden kan den smittade vara social aktiv i hög grad och på så sätt smitta ner fler då denne inte heller är märkbart sjuk så att unvikandefaktorn dessutom är låg.
Och detta gäller även naturligtvis för barn också vilket gör att risken ändå finns även om de inte är lika smittsamma som vid influensa.
Nu när du tar upp influensa och smittsamhet. SCoV2 är mindre smittsamt än influensa. Så det är ett lindrigare luftvägsvirus än influensa på det viset.
Men:
Man utvecklar symptom redan efter 1-3 dagar vid influensa och blir påtagligt sjuk och kanske sängliggande medan vid COVID19 har man knappt några symptom under 5-10 dagar och kanske inte alls utvecklar några fast man har hög viral load. Under den tiden kan den smittade vara social aktiv i hög grad och på så sätt smitta ner fler då denne inte heller är märkbart sjuk så att unvikandefaktorn dessutom är låg.
Och detta gäller även naturligtvis för barn också vilket gör att risken ändå finns även om de inte är lika smittsamma som vid influensa.
Det finns platser i Sverige där den huvudsakliga smittspridningen under våren har skett genom högstadieskolor, men eftersom barnen inte testades och smittspårades så var det ju i praktiken omöjligt att belägga detta. Särskilt svårt är det ju när barnen ofta inte får några symtom eller väldigt milda symtom. Men de kan smitta ändå, något som jag är väldigt väl medveten om (då resten av min familj smittades av ett symtomfritt barn).