Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Det finns ytterligt få rapporter om återinfektion. Från vårt land finns det inte några. Därmed inte sagt att det kan komma men det är i nuläget extremt ovanligt med återinfektion.
Ja, det verkar vara ovanligt. De fall där den återinfekterade har blivit sjukare än första gången är bland annat läkare som riskerar att utsättas för höga doser virus.
Det intressanta med dessa är dock att de skulle kunna hjälpa oss att bättre förstå hur T-cellerna fungerar och hur vårt skydd mot Covid-19 kan tänkas bli i framtiden.
Om de har T-cellsrespons, men inga antikroppar även efter andra smittan så kan man misstänka att de indikerar vilken form av skydd T-cellerna ger. Jag läste en rapport från en amerikansk forskare (den hittar jag dock inte igen) där han jämförde skyddet med det vi har mot influensan om vi nyligen haft den, dvs vi blir sjuka men inte så mycket. Dock ingen immunitet när antikropparna inte ger skydd längre. Hans slutsatser påminner om diskussionen som var i det senaste papperet jag länkade.
Men så länge immunförsvaret känner igen viruset och så länge vi inte blir gamla (då T-cellerna fungerar sämre) så bör vi ha ett tillräckligt skydd. Frågan är dock om inte de äldsta lättare kommer att stryka med i framtiden pga detta nya virus. De som inte kan få ett fungerande vaccin vill säga.